Jump to content

Destruere krutt


jjrckd

Recommended Posts

Etter å ha drevet med hjemmelading i 10+ år samt diverse våpensalg så har det hopet seg opp med diverse ammunisjon som jeg enten ikke vet hva er eller som jeg ikke lenger har bruk for. Har nettopp hatt en real økt med med kulehammeren mens jeg mimret om barndommen da vi klipte opp rødfis og lagret kruttet i norgesglass. Etter at jobben var gjort så sitter jeg nå igjen med en del krutt som jeg tenkte jeg skulle destruere så raskt som mulig (et par spiseskjeer av gangen i en saluttkanon). Kruttet er en god mix av n150, n160, n560 og n570. Vil dette la seg kunne bearbede slik at det får samme effekten i saluttkanonen som rødfiskruttet fra barndommen gjorde? Har prøvd kanonen ved et par anledninger med samme oppskrift som jeg hadde for 35 år siden (2 spiseskjeer resirkulert rødfiskrutt og en propp av hardstappet tørkepapir) men får veldig slappe resultater selv med n110. Tenker at forsiktig mekanisk bearbeiding av kruttet vil kunne knuse kornene noe som igjen øker brennhastigheten. Er det mulig å gjennomføre dette på en sikker måte?

 

Link to comment
Share on other sites

Rødfiskrutt hører ikke hjemme i en saluttkanon, jeg ville også styrt unna det andre kruttet du nevner i en saluttkanon.

Jeg har en saluttkanon produsert av Ardesa (spansk), kaliberet er .69" (ca.kal.12 hagle.) Den er solid og trygg, bruksanvisningen sier maks 80 grain svartkrutt. Saluttkanon bør bruke pyrodex eller svartkrutt med grov granulering.. Nå er det mye rart innen saluttkanoner, hjemmestøpt med slagg og porer i støpen som gir bruddanvisninger. Mange er dreiet ut av ulike emner med diverse legeringer. Vær forsiktig med saluttkanoner, ikke stå ved siden av en "pipebomb". Kruttet du har kan du legge ut som en stripe og brenne på et trygt og egnet sted. Det gir et fint lys nå i mørketiden.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Den aktuelle kanonen ble i lagd av min bestefar og er dreid ut av en 30mm aksling i et ukjent rustfritt materiale. Den fikk en id som pussig nok akkurat får plass til en klinkekule.. Kanonen er nok solid nok men det er kanskje lurt å la fornuften seire her..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, jjrckd said:

Kanonen er nok solid nok men det er kanskje lurt å la fornuften seire her..

Jeg bruker toalettpapir og en liten tilpasset vinkork som forladning. Prøv heller forsiktig med pyrodex. Min kanon er produsert av en våpenfabrikk som angir ladedata for svartkrutt. For andre som har saluttkanon, vær forsiktig. Det er mye rart der ute med ullent opphav. 

Kanon 3.JPG

Denne pjokken trodde jeg hadde seiret kanonen fra "Kaptein Sabeltann" Nå er han så stor at han ikke tror på alt jeg sier. 

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, jjrckd said:

Den aktuelle kanonen ble i lagd av min bestefar og er dreid ut av en 30mm aksling i et ukjent rustfritt materiale.

For ordens skyld fant jeg bruksanvisningen for min kanon.

Kanonen jeg har er også dreid ut fra et rustfritt emne. Kammerdelen måler diameter 52 mm. og innvendig løpsdiameter er 17,2 mm. 

Siden vi er inne på saluttkanon så kan jeg legge ved noen bilder fra da jeg var i Valletta på Malta hvor de daglig salutterer med noe større skyts, de bruker svartkrutt der også. Bildene jeg legger ved er tidligere brukt i en annen tråd her inne, håper det går likevel. 

Propelant a.JPG

 

Propelant b.JPG

 

propelant c.JPG

 

propelant d.JPG

Kammerenden måler 52 mm. og innvendig løpsdiameter 17,2 mm. Min kanon er pensjonert til pynt.

 

Saluting 3.JPG

Fra Valletta på Malta. Merk at skytteren vender ryggen mot munningen.

 

Saluting 4.JPG

Etter saluttering var det en omstendig prosess med rengjøring, merk åpent sluttstykke, baklading. 

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...