Jump to content

Løpslengde på våpensøknad


OttoAnon

Recommended Posts

Hei, har en godkjent søknad på en halvautomatisk hagle. Når jeg skrev søknaden oppga jeg løpslengde på 61cm, men i ettertid kan jeg egentlig tenke meg å gå ned på et 51cm løp istedenfor. Så spørsmålet mitt er da, har oppgitt løpslengde på våpensøknad noe å si så lenge det er over 40cm?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror likevel det er taktisk klokt å ta kontakt med Våpenkontoret som har godkjent søknaden og informere om at du ønsker å fravike oppgitt pipelengde før du anskaffer våpenet. Gjør det gjerne via en e-post, så har du også en form for dokumentasjon når Våpenkontoret sier det er o,k.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du kjøper den modellen du har søkt på så spiller det ingen rolle om du kjøper en utgave med 10cm kortere pipe.

Tar du kontakt med våpenkontoret om dette så kommer de bare til og himle med øynene og si at det går greit.

Det er totalt unødvendig og ta kontakt med dem om dette og kun sløsing med tiden dems.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg fyller aldri ut annet enn våpentype og kaliberet i søknaden, den blir uansett godkjent uten fabrikat/løpslengde/etc. Hvis jeg finner ut at jeg vil kjøpe et annet kaliber enn det jeg har søkt på bare stryker jeg over kaliberet i den godkjente søknaden og skriver inn det nye. Har aldri opplevd at dette har vært et problem.

Link to comment
Share on other sites

On 1/6/2021 at 8:39 PM, Anonymrifle said:

Så lenge du kjøper den modellen du har søkt på så spiller det ingen rolle om du kjøper en utgave med 10cm kortere pipe.

Tar du kontakt med våpenkontoret om dette så kommer de bare til og himle med øynene og si at det går greit.

Det er totalt unødvendig og ta kontakt med dem om dette og kun sløsing med tiden dems.

Må man i det hele tatt kjøpe samme modell da?

 

Vet at med halvauto skal man spesifisere modell osv men jeg fikk høre at det bare er fordi de vil se at du søker på noe som er godkjent til jakt, og du kan med den tillatelsen kjøpe en annen (mener jeg har gjort det før).

Link to comment
Share on other sites

Søknaden er innvilget for det kaliber du har søkt på, om du selv eller butikken forandrer på dette og selger deg våpen i annet kaliber så har de gjort noe gæærnt. Det er heller ikke lov å bytte våpen på halvautosøknad, om du finner noe annet du heller vil ha må du kontakte våpenkontoret og få en bekreftelse på at det er ok.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, m00se said:

Hmm da har jeg fått feil info fra Jaktdepoet. De mente det var ikkeno problem å kjøpe en annen halvauto hagle enn den som sto på søknaden.

Feil og feil.

Hvis det ikke sitter en hjernedød saksbehandler på våpenkontoret akkurat da er det ikke verre enn at Jaktdespoten tar en telefon til kontoret. I 99,99% av tilfellene går dette smertefritt både når det gjelder merkebytte og kaliberbytte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor en tar seg bryet med å skrive merke på søknaden? Som tidligere nevnt så har jeg flere ganger strøket over kaliber og påført nytt kaliber på godkjent søknad. Har aldri opplevd at det har blitt stilt spørsmål ved dette og har alltid fått våpenkort i posten. Når tante blå vurderer en våpensøknad så tar hun kun stilling til om du tilfredstilker kravene til å inneha et våpen. Om du i ettertid ombestemmer deg og kjøper et annet merke og kaliber som tilfredsstiller kravene for den opprinnelige søknaden så er dette helt greit. Skriver du rifle, Mauser og 8x57 men ender opp med å kjøpe rifle, Blaser, 416 Rigby så er dette greit ettersom kriteriene for godkjenning av søknad er de samme. Hvis du prøver deg med å endre til rifle, Barret, 50bmg så vil du nok måtte regne med en telefon fra onkel blå.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da gjør du det.

Og hvis du ombestemmer deg og f.eks. heller vil ha en Browning Maxus med 66cm pipe istedet for en Franchi med 71cm pipe ordner forhandler det for deg uten problem. Er det privatkjøp må du nok kontakte våpenkontoret selv.

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra halvautomatisk rifle, så går det greit så lenge det som det ble søkt om, ikke er så langt ifra det som blir skrevet av selger på bunnen, spesielt om det er en forhandler. Kaliberbytte uten å ta kontakt med kontoret kan muligens bli et problem, men løpslengde og merke/modell er ett fett.

Link to comment
Share on other sites

Agder PD ville ha tlf/beskjed av forhandler. Ved privat måtte man sende inn søknad for endring

 

Quote

Hei,

Skal du handle hos en privatperson må du komme innom her og få endret søknaden din både på papir o elektronisk.

Skal du derimot handle hos en forhandler så fikser de det når du er der. De kontakter oss så ordnes det over disk i butikken.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...