Jump to content

Åpen prosjekttråd


Olesøn

Recommended Posts

Dette er en prosjekttråd for alle prosjektene du pusler med, men som du av en eller annen grunn ikke lager egen tråd eller blogginnlegg om. 

 

Reglene er enkle:

 

Ingen post uten bilde(r). Vil du vise glede over andres poster uten å poste bilde sjøl så trykker du tommel opp e.l.

Poster uten bilde(r) blir fjernet uten forvarsel eller videre forklaring. Vil du kommentere andres poster, så må du gjerne gjøre det så lenge din post også inneholder bilde. 

 

Intet prosjekt for lite. Lista ligger ikke bare lavt, den ligger på golvet. Har du kjøpt nye ringer, pusset børsa, satt opp jiggen? Post et bilde. Det koster deg kanskje ett minutt av ditt liv, men skaper litt innhold og kanskje litt inspirasjon på kammeret.

 

Klar ferdig gå. 

 

 

20201201_195222.jpg

  • Like 19
Link to comment
Share on other sites

Nytt sikte montert på elgrifla i dag (M70 Featherweight / 338-06 A-Square)
Siktet er et Leupold VX R 2-7x33 med Firedot. MIL justering og 30 mm rør.
Weaverklakker og lave Leupold ringer.
Vekt totalt : 3,8 kilo på kjøkkenvekta.
Ikke noe stort "prosjekt", men koselig å pusle med litt våpen igjen, og håper inderlig det blir anledning å skyte snart.
Tror dette vil gjøre susen i de nordlandske skoger  :)

Nytt sikte 1.JPG

Nytt sikte 2.JPG

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

I haust kjøpte eg ein Billig Sako AV. Det vart påstått at stokken var ein mcmillan stokk, men det har eg ikkje klart å bekrefte. Om nåken kjenner den igjen vert eg glad for info. Prisen var uansett ikkje verre enn at eg anser det som eit godt kjøp mcmillan eller ei (det er i alle fall kompositt, men med nåko som ser ut som orginalnettskjæring). Eg fekk tests kutt den i romjula, og no er planen på sikt er at Rafdal skal få cerakote heile børsa. I dag har eg polert sluttstykket og magasinmataren(?)

 

Stokken ser slik ut.IMG_20210109_183206.jpg.3b44efbd2bce9c0b8d8b784fdb819877.jpg Eg er usikker på om stokken har vår knekt, men det ser ut som om den har vårte fiksa med epoxy i pistol grepet.IMG_20210109_183218.jpg.5764ee9528c5fdfa6e6b083748ea919e.jpg Det er litt pusse arbeid for å finne ut kva som ligg under den svarte (benga?) lakken. 

 

Og her er sluttstykket etter polering. Eg kom ikkje på å ta bilde før, men det såg helder shabby ut. Etter polering vart eg greit fornøgd med resultatet. IMG_20210109_183250.jpg.3318d3f001f49dfe3ac60c8bcb4cd475.jpg

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det slo meg plutselig at det er lettere for meg å pusle med noe, ta et bilde, og legge det ut her som "det ikke er så farlig" enn i en fancy prosjekttråd som bare omhandler en ting. 

 

Uansett, begynner å ta form nå. Alt av metall skal bli grått sånn som dere ser magasinbunn og avtrekkerbøyle allerede er. Skal ha sånn artig sølvgrå Leupold når jeg en vakker dag finner en med lys. Nei, jeg skal ikke lakke den Leupolden som står på nå. 

20210110_143147.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

I høst kjøpte jeg denne her vi Finn. BRNO modell 2 med demper og kikkertsikte som må ha kommet fra et lekekgevær fra Toys R us :-D
Jeg fikk samling a la minute of tennisball på 80 meter , da jeg ikke engnag var sikker på om jeg siktet på samme sted for hvert skudd, da jeg ikke så noe som helst,...2.5x32 kikkert....
IMG_20200922_125246.jpg.760136259a4be0ef68598bcfa72892de.jpg

Så noe måtte jo gjøres på kikkertfronten. Og det måtte være billig fordi jeg er stort sett kronisk blakk. 
Men fant liksom ikke noe jeg fikk det helt store kikket av. Så jeg gikk helt bananas og kjøpte en kikkert jeg 
fant på finn fordi den så kul ut, den hadde MRAD/MRAD og så kul ut. Forige eier hadde vistnok brukt den til langhold.

Ikke spør, jeg bare er sånn!! :-)

Men jeg glemte å sjekke dimensjoner. Og fikk jo sjokk da hubble teleskopet kom i posteen!
Så sånn ble det seende ut med et par lånte ringer for å sjekke at høyden gikk klar av restene av 
baksiktet og heveram med 90 graders løft....

Helt latterlig....men heer eer det bare å fullføre!
Herligheten er en Falcon Optics 5.5-25x50 MRAD FFP type stjernekikkert, her plassert på høye ringer. Da gikk bakdelen klar av heveramen med ca 5mm klaring. Så trenger ikke høyere ringer. 

IMG_20201116_125550.jpg.236a284b91b6b3ef95c84c0c472e2823.jpg

 

Men kunne ikke bruke de ringene. Da okkularet blir så langt bak at jeg omtrent knekker nakken i liggende stilling for å få noenlunde siktebilde. Jeg måtte få kikkertsiktet leger fram, Men det går ikke her pga av tårnene. 

Løsningen ble et par cantilever ringer. Jeg fikk kikkerten litt lenger fram, men den ble jo sinnsykt høy. Null kinnkontakt med kolbe får å se gjennom dette. 

IMG_20201204_170209.jpg.d10df4b1c3a4f3c0991e692a5693285d.jpg

Nå var det bare å bruke mørketida og gå i tenkeboksen. 
Kansje ertatte weaverbaseene som står på med en picatinnyskinne for å få et sett vanlige ringer lenger fram? Men da må den til børsis, og dete har ikke jegg budsjett til. 
Dovetail på denne børsa fra 1957 har 16mm dovetail istedet for 11 slik de har i dag. Så dovetail til Picatinny adapter er vanskelig å finne. Muligigens er picatinnyskinne til
CZ 527 eneste alternativ. 

Men en enklere løsning kom i posten i dag. 
Disse ringene er fra Hawke. Nå er det okkulardelen som er til hinder for å få dem enda lengre fram da den er rett opp. Men biter i det sure eplet og kjøper et sett til. 
Da har jeg et sett rette ringer om jeg skulle sette på en normal kikkert senere. Som dere ser trengere jeg en til av den vinkla ringen så litt irriterende at disse bare kommer i sett med en rett og vinkel ring. Så man må bestille to sett. Men de er billige, og trenger neppe mer til mitt bruk. 

Dette opsettet blir mest til morro. Svineriet av en kikkert veier 8-900 gram. Så må nok ha en lettere kikkert til jakt. Men det ligger jo flust av Leopulder på Finn, så jeg finner nok noe som funker. Til da sjkal jeg ha det moro med denne, ogg kansje detter det ei og anna kråke. 


138588129_2863985177168421_4052377424046771550_n.jpg.44a3ca4c17c80a0dcf33dca5ddff6b93.jpg

  • Like 10
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Prosjekt åtelys.

 

I romjulen gjorde jeg et forsøk med reveåtet etter laaaang tid uten å se snurten av noe annet enn nøtteskriker. Jeg har helt siden i fjor hatt mistanke om at åtelysene er for sterke, det er 3 stk 15w kinesiske grønne led lys, satt opp ca 50 meter fra åtet. Lyser opp åtet og området rundt godt nok til å skyte selv uten snø på bakken. Da jeg så slo av lyset på kvelden lille julaften gikk det bare 6 timer før en mår var på plass, 4

timer inn i julefreden. 

MFDC0125.JPG.b1d15196812af76e3cd2186d471286f8.JPG

 

Etterfulgt av 2 gauper.

MFDC0142.JPG.f8fbc08b923a81e048f7e588d88dbbe6.JPG

 

Og 3 besøk av rev før jeg igjen slo på lyset 8. januar.

MFDC0154.JPG.e87b9578b3bdacb9614ffd64b1afd381.JPG

 

Så ble det dødt igjen, så her må det gjøres noe.

20210112_215943.jpg.1275c4b32f44997a12228d303e557788.jpg

 

Jeg skal montere en liten grønn ledlampe i et tre 4-5m opp som lyser rett ned på åtet, samt beholde di sterke grønne der dem står. I boksen er det en fjernstyrt bryter med to kanaler, kobler den inn mellom første skøyteledningen og det sterke lyset og så ny skøyteledning fra utgang 2 og til det svake lyset over åtet. Så får lysene stå av til det piper i åtevarsleren, så kan jeg slå på et eller begge når jeg er klar i vinduskarmen med rifla🤞

 

Så en liten vits på tampen, hvordan vet man at denne ikke er koblet av en elektrikker?

 

(Det er ryddig på golvet)🤭

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ble visst prosjekt ut av rifla mi etter hvert...

 

På nyåret 2019 ramlet det inn en Howa mini i 6,5 Grendel. Denne viste lovende takter i starten, men så begynte den å spre skuddene. Byttet kuler, byttet krutt, byttet kruttvekt, men ingen endringer. Byttet stokk, sikteskinne, sikte flere ganger, justerte avtrekk, beddet, kronet om, byttet underbeslag, prøvde både med og uten demper og til og med ny demper da jeg rotet bort den gamle, men ingen store endringer. Den ble faktisk noe bedre etter børsemakerbesøk (ny kroning av pipa og ny bedding av stokk der). Men, fremdeles er den ustabil, så nå er den faktisk i skrivende stund på vei til Rafdal for å få ny pipe og kanskje rette låskassa. Nå blir det Liljapipe.

 

Det er faktisk bare låskassa og avtrekket som er igjen fra den opprinnelige rifla når den er ferdig!  

 

Noen bilder av vidunderet... 



Slik så den ut fra butikken. 

Howa_Mini_BLK_web.jpg

 

Slik ser den ut nå (selv om det er gammelt bilde) med sikte nr 3 på toppen, en Kahles K312 og tofot (solgt - ubrukelig for min del).

rifle med Kahles.jpg

 

Det første siktet, en Zeiss Victory 2,5-10x50.

Zeiss 2,5-10x50.jpg

 

De to andre jeg har hatt på, En Zeiss Victory 3-12x56, nå overført til elgrifla, og nå til slutt en Zeiss Victory FL 4-16x50. Den skal få bli værende på rifla.

Zeiss 3-12x56 og 4-16x50.jpg

 

Demperne. En Sonic 45, som jeg rotet bort. Deretter kjøpte jeg en Freyr&Devik Featherweight 146. Da fant jeg selvsagt igjen Sonic-demperen. Så da har jeg to...

Lyddempere.jpg

 

Bygget om magasinet. Nå stikker det ikke ut slik som før. Kun plass til tre patroner nå, mot fem før. Men jeg trenger ikke flere i magasinet heller. 

Magasin.jpg

 

 

Nytt underbeslag og ny sikteskinne. 

Underbeslag og skinne.jpg

Edited by ko-stens
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Ellers, siden jeg har selverklært ADHD, klarer jeg ikke la være å fikle på ting... Jeg har også en gammel og sliten Merkel 200E i kaliber 16/70. Denne har jeg blitt veldig glad i, og til slutt klarte jeg ikke å se på forfallet. Den var helt svart i kantene mot stålet, og den blanke låskassa/baskylen var også matt og skjoldete. Da endte det til slutt med å plukke den fra hverandre for å pusse alt. Da jeg skulle sette den sammen igjen, knakk sikringsfjøra, så den måtte bestilles. Til tross for at hagla er produsert i 1957, var det ikke noe problem å få tak i ny. Problem ble det nå uansett da, for etter to måneders venting (bestilt 4. november hos Sisu villmark), fikk jeg beskjed 5. januar at den var sendt i posten som brev. Nå, halvannen uke etterpå har den fremdeles ikke kommet. Garantert borte i posten! Brev tar da vanligvis bare et par dager. Gidder ikke bestille ny, for den lille dingsen kostet meg 400,-. Får klare meg uten. Den funker for det! 

 

Men uansett, den har fått noen runder med Autosol på stålet, og jeg pusset ned treverket med Mouse og 120 papir før jeg pusset den med finere og finere papir. Da ble nesten alle stygge merker borte. Vasket også bort mye av det svarte. Deretter ble det lakkbeis og oljing. Den ble da litt bedre, om ikke annet. Har vurdert å sende hagla til en børsemaker for finpuss av pipene da blåneringen er slitt, pluss at jeg klarte å rygge over skiten en gang i høst. Ble et lite merke på den ene pipa da. Merkelig nok ble det ikke mer. Uansett, jeg har en hagle som kommer til å bo hos meg til den detter fra hverandre. Den har nå holdt i bortimot 64 år, og da holder den vel i 64 til. Da er jeg 115 år gammel og har muligens lagt hagla på hylla... 

 

Noen bilder her og... 

 

 

Slik ser det ut inni mekanismen til en gammel Merkel. Litt mer avansert enn en moderne tyrker...

m1.jpg

 

Andre delen av baskylen. Litt knotete å pusse, for å si det pent... 

m2.jpg

 

Knekt fjær, som ser ut til å være vanskelig å få erstattet.

m3.jpg

 

Sliten og stygg.

m0.jpg

 

Sliten og stygg 2.

m01.jpg

 

Ikke så sliten og stygg lenger, men jeg er ingen ekspert...

m4.jpg

 

m5.jpg

 

Merkel 200E er vakre saker, selv når alderen tynger. 😊

m6.jpg

Edited by ko-stens
  • Like 16
Link to comment
Share on other sites

Dreiv å støpte litt 30-kuler i ettermiddag men plagdes med temperatur. Det ble plutselig litt vel varmt i smelten når det minket og kulene ble ikke så bra. Tok en snartur bortom butikken for å få tak i termometer og ble stående å prate såpass lenge at jeg overbeviste meg selv om at jeg måtte ha en 6-hulls tang til fortsettelsen i morgen tidlig.

En 311-93 fra lee.  Uten gascheck og egentlig en pistolkule men skal vel få den til å fungere som en salongrifle for voksne☺️

 

883FBEC6-9715-4CDA-AE22-45FD42D2C1BD.jpeg

Edited by tailgunner
Feil bilde
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

@spindrift

Det hele er egentlig enkelt - for en stund siden var jeg så teit at jeg bare mååååtte kjøpe en slik Accurizer-die for .22LR. Disse ble vel utviklet og produsert av noen her på forumet en del år tilbake, jeg fikk en ok pris på denne jeg kjøpte.

image.png.fa48e79c882e34685a70573cd4830509.png

Ganske fiffig konstruksjon, med flytende "kammer", justerbar dybde for "stemplene", og enkel i bruk. Fulgte med 3 spisser, en for Tenex-type flatnese, en for hullspiss, og en for "krater" slik jeg har gjort her til venstre:

image.png.79c86a264111f0bfae7400acf7db981a.png

Jeg bare MÅTTE prøve, så jeg lagde en batch med veldighulspiss, som jeg slapp et stålhagl nedi og forseglet med lim. Må testes ut neste gang på banen - jeg antar presisjonen er rimelig.. fraværende, med så stor nese, men det er snakk om jordrotter/vånd på under 10 meters hold - jeg tipper det skal fungere helt fint..

@Vaquero Det skal skytes i en boltrifle, så heldigvis slipper jeg ikke tenke på at haglet skal slås ut under mating :)

 

Ole

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Søndag, og stilleligge. Eg har fått pussa på Mcgyverstokken. Kvifor mcgyverstokken spør du? Eg har begynt å kalle den det etter at eg oppdaga at pistolgrep et var oppbygd av liberale mengder av ein slags polyestersparkel, ei bandasje, og mcgyvertape. Alt sammen kledd med ei lag glasfiber. IMG_20210113_211926.jpg.e3e66ac8801f93d52438d51f132fd03f.jpg

 

Polyestersparkelen dekte forøvrig alt frå nettskjæringa og heile bakskjeftet. IMG_20210115_212320.jpg.d5460d2c808d483c202e27da8d147bfb.jpgEg har no fått høvla/skåre/pussa av alt av sparkelen, og konkludert med at stokken er ein McMillan Sako classic. Tidligere eiger har so modifisert den med å kappe av kinnstøtta og laga bedre plass til tommelen. IMG_20210117_170253.jpg.9066c39e3406ef889a74d2d32224be1d.jpg

Her e hålet der kinnstøtta ein gong var. Dette har eg no fylt med byggskum. Eg har ikkje bestemt meg for om eg skal prøve å lage til kinnstøtta slik det var, eller berre lage ein flat stokk der. Planen er i alle fall å støype eit skal utanpå med epoxy filler. Eg håper det skal ver sterkt nok, slik at eg slepp å begynne å kle det inn med glasfiber. 

 

Eg har òg greve fram igjen nettskjæringane, men sidan dei ikkje er spesielt skarpe lenger har eg tenkt å blande antiskli i epoxyfiller og fylle i nettskjæringane med dette. Forhåpentlegvis får eg då ei passe ru overflate.

  • Like 3
  • Confused 3
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Demeperen til salongen var helt blank under all elektrikertapen den kome med da jeg kjøpte salongen. 
Men ungdommen på loftet her, driver med foliering av biler.... a la denne:

79830366_105274460976130_713707802341670912_o.jpg.47d001f01f6b11fea01b4ddc9f2b865e.jpg

Så han tok rett og lsett å folierte demperen min i første omgang. Men endene gjenstod. 
Så jeg fikk tak i litt varembestandig lakk på boks fra Biltema og fiksa dette. 

Sjikkelig Bubba håndtverk. Men funker :-D


 

139669949_910784206393509_4964388217179693929_n.jpg

Edited by Tjukkas
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Først: Forrige post får stå som et eksempel på regelbrudd. EGET bilde, ikke sitat m/bilde. For forsøk på fusk pålegges @petrol å poste 2, to, bilder av eget prosjekt neste gang han poster her inne. Fy på skammen sin.

 

Så. Saueren min er et evigvarende prosjekt. Det er mer en tilstand enn en gjenstand, og den ligner ikke mye på seg selv lenger. Planen nå er å få tak i bakskjefte. Enten KKC som på bildet, eller en Synchro. Kan noen som har den ene eller andre slenge den på kjøkkenvekta? Jeg vil ha det tyngste alternativet. Framskjeftet vil forbli ukrainsk metall.

20171116_124954.jpg

20201023_232430.jpg

  • Like 6
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Leita frem diverse gamle deler i går. Boydsstokk, walter-løp i 35 whelen, Vz-kasse, m70-sikring og hengslet underbeslag. Her blir mye tilpasning. Ser på kassa at det er en hobbysmed som har holdt på med skruer i forskjellige diameter og litt andre artige løsninger. 

Grunnen til at denne ble leita frem er at jeg plutselig fikk til dette med kulestøping og pulverlakk. 

image.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Den der ser jo pen ut allerede. Smekre linjer.

 

Skal se 2021 blir året vi skrur på ting til de er ferdige. 

 

Unntatt Saueren såklart. 

Selv så trenger jeg et karbonrør for å erstatte alu-røret til venstre på bildet. Tjukt nok til å skru tofoten i. Og så må jeg finne ut hvordan jeg skal feste det i biten til venstre på bildet. 

20200923_093446.jpg

Link to comment
Share on other sites

Høres helt utopisk ut. Jeg har sikkert 4 våpen som pr nå ikke brukes fordi noe burde vært fikset. 

Dørstokkmila denne gangen består i å sende fra meg rifla for å få m70 sikring tilpasset en ny bolt. Har så lyst å bruke den ene blånerte oberndorf-bolten min at jeg tenker jeg kan klare meg med et holo-sikte.. men da kan jeg også klare meg med den originale mausersikringa også.. men så liker jeg m70 osv osv

 

16113017746761667467430318575395.jpg

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke det mest spennende jeg har gjort, kanskje jeg en dag gidder å poste litt bilder av mishandlingen av min 1911... I kveld ble det dog litt justering av kikkertmontasje som ble gjort i all hu og hast sist. Gjorde som herr Spuhr sier og brukte litt olje her og der også, fersk og dum som jeg er så synes jeg det er greit å høre på og følge tips fra folk som faktisk vet hva de gjør på. I motsetning til meg. Ikke hør på meg.

 

2JFeNb1.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk til @Olesøn for et genialt initiativ og takk for all inspirasjon!
Litt usikker på om dette er rett forum, men det er i alle fall et prosjekt. Alle skytebaner er stengt, det er stans i buetrening og Oslobygda er stengt ned.  Alt man har å boltre seg på er 50 kvaddrat OBOS leilighet. Har fra før av etablert haglesimulator og 7m. luftgeværbane i stua. Nå har jeg fått opp en bueblink i samme banen. Har en liten compoundbue som funker med hensyn til takhøyden. En kort recurve jaktbue er i bestilling, jeg håper den er kort nok til å ikke slå i himlinga. 

Siste innfall er at jeg har bestemt meg for å lære meg knivkasting en gang for alle. Ja, absolutt en 100% unyttig aktivitet, men duverden for en tilfredsstillesle når tre kniver på rappen står og dirrer.

 

Jeg beynte med en blink laget av tykke terrassebord. Det fungerte delvis, men det laget en del støy og det ble en del rikosjetter.

 

For å få en skive som varer og som knivene står i uten at man trenger mye kraft har jeg brukt 2"x4" i ti cm lengder og limt dem inn i ei ramme. Dette gir færre rikosjetter og det er mindre bråk. En presenning hindrer kniver i å ramle ned på verandaen til naboen en annen presenning beskytter soveromsvinduet. Jeg bruker bare dedikerte kastekniver uten skarp egg.

 

01.JPG

02.JPG

03.JPG

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Kjøpte meg for en stund siden en cz 452 stainless og med synt stokk, hvor stainless den egentlig er kan diskuteres, magneten biter godt den.

Børsa ble kjøpt for å trene stående på typiske elgpost opplegg, kjappe skudd i trange vinkler etc. Orginal avtrekket var helt hinsides, sikkert over 2kg og masse kryp. Yodave sendte oppgraderings sett og ny slagfjær, en runde med tilpasning og litt polering så er vi nå på 1,1 kg og akseptabelt med kryp, et S&L avtrekk blir det ikke.

Den plastikk stokken og jeg ble aldri helt venner, så jeg kjøpte et halvfabrikat i finer. Dette emnet var egentlig til voksenrifle, men det var ikke tatt ut for kasse og pipe, så med litt slanking ble det salong med voksen stokk.

Fra i dag på hytta, dønn vindstille, trenger bare en kolbekappe og litt finnish.1318526170_IMG_20210126_1151002.jpg.5f208620a23958388801eced86be3a60.jpg

 

Blei ikke helt fortrolig med at både kasse og pipe var festa i stokken. Så jeg limte på en liten alukloss bakerst på kassa, da fikk kassa to festepunkter, et på hver side av låseklakkene. Tilpasset slik at bakre underbeslags skrue kunne byttes ut med en M6.

Kassa er helbedda.

IMG_20210117_155121.jpg.2ba1f3433dd2fb465fe779e5d6e926b2.jpg

 

Slagbolten veide røsslige 35 gram, slanka den ned til 26 gram. Tanken var også å drille en haug med hull i den, det gikk bare ikke. Matrialet arbeidsherda så fort at uansett hva jeg prøvde på så 🤬. Lurer på om det kan være et slags sintrert matriale.

Sammen med ny slagfjær burde slagtiden gå ned. Orginal nederst.

IMG_20210117_155435.jpg.c545784b8094184a8d4b6755f3d805ee.jpg

 

Så var det verdt det, mener det. Børsa passer meg og etter siste finnish vil kolbelengde, avtrekksvekt og andre vitale mål stemme med

storviltbørsa.

Hva med presisjonen da, joda ble bedre det også.

Orginal børse Top Shot 92 m 10c vindstille  70mm

902812522_IMG_20200526_1032222.jpg.76aede6204dd321df8b9cceefc9f5e75.jpg

 

Stesja børse Top Shot (samme batch) 97,5m -12c vindstille 42mm.

1208201772_IMG_20210126_1744462.jpg.800ad40a467f76f50dc25027f2da3e42.jpg

 

Skal få bli med en stund denna her🙂.

 

 

 

 

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Vant noen kroner i Lotto i romjula,
Så 3 Januar leverte jeg Værbyen til gjenging hios Geir Pettersen Våpenforretning i Harstad til kapping og gjenging og montering av en demper jeg fikk av kompisen. Det ville jo vært uhøflig å ikke ta den i bruk!
Løpet ble kappet minst mulig da jeg egentlig ikke hadde lyst å kappe i det hele tatt. Men med 15:1 gjenger på demperen var det lite valg. Så det ble fjernet ca 10 cm av kløpet for å få nok brystning til demperen. 

Fikk den tilbake i dag, og der er det blitt gjort en god jobb. Skal få testet så raskt som mulig, ferdigladda ammo ligger klar :-D

Forøvrig kjempeservice av Geir som monterte våpenet og vatret opp kikkerten for meg uten påslag i prisen. 
I tileg er jo fyren er utrolig trivelig type, men beregn deg god tid om du skulle ta et besøk. Han liker å prate :-D

Men om den funker som den skal og jeg finner de rette ladningene så er ivertfall jeg Game for hva som helst :-D





144647907_499445717690465_7493938699792067019_n.jpg.7269449b4622e42832d54a9e22936e33.jpg

Edited by Tjukkas
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Mens fruen i huset er på jobb har jeg forvandlet 2 gamle benkeplater av eik til en liten bokhylle. For en glede å holde på med massiv eik i forhold til laminerte lettvekts sponplater! Ideen kom egentlig fra behovet for å ha en plass å sette colaglasset når jeg satt i hjørnet av sofaen, men så ble det nå både "bord" og hylle.

20210201_200409.jpg.0232ce2829822d873daf82bcdc43d04c.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Dillon Square Deal. Den nye ladebenken har så tjukk benkplate (120mm) at SD'n ikke uten videre lar seg montere. Oppsamlerpatenten for tennhetter måtte gjøres om. 

IMG_20210207_172319.jpg

 

Første iterasjon, hullene er ganske riktige, men jeg mangler fortsatt hull for kruttmålreturstanga:

IMG_20210207_172634.jpg

Edited by OIH
Link to comment
Share on other sites

Frest bort mer gods. Kritisk med den vesle firkanten mellom de tre hullene. Her buttet nemlig håndtaket i mot:

IMG_20210207_202255.jpg

 

Montert og nå virket det. 

IMG_20210207_202557.jpg

Kan lade igjen, men må ha søppelbøtte under siden hettene nå bare detter ut under pressa. 

Edited by OIH
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg trengte en PC til Furte/ladebua. 

Og hadde denne her liggende. En Samsung laptop med berøringskjerm som ble inkjøpt til studier i 2014 - 17. 
Men desverre aaaalt for treg til Windows 10. 

IMG_20210208_105752.jpg.7402b203cd9a6b2ef76d33711444ed2d.jpg

Men en lett versjon av Linux burde gjøre den noenlunde brukbar igjen. 

Som sagt så gjort:

IMG_20210208_105949.jpg.1d2e81f5967305bb888a12c83ac9f2f5.jpg


Og med Gordons Reloading Tool instalert er det bare å peise på!
 

Ferdig instalert, bare å lage masse pang-pang mat :-D

 

IMG_20210208_114147.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

RCWayjd.jpg

 

Pluss

 

fUh5Bp2.jpg

 

Og litt mer dyptgående rengjøring

 

OPRjSmV.jpg

 

Blir lik 

 

0aRey11.jpg

 

Jeg er velsignet med korte fingre så alt som kan hjelpe for å gjøre magasinbytte litt enklere er velkomment, spesielt siden jeg tydeligvis kommer til å skyte classic division i dynamisk en stund enda...

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...