Jump to content

Ladedata Hornady V-Max vs. Nosler Varmageddon .308W


jsven

Recommended Posts

Heisann,


Har gått til innkjøp av Varmageddon 110gr i .30 kaliber for å lade opp litt varmint-ammo.
VV N530 krutt, Lapua hylser, CCI200 hetter.
Det jeg lurer litt på er om ladedata for V-Max fra VV-sider også kan benyttes med Varmageddon(?)
Min egen konklusjon på dette er "ja", da kulekonstruksjon (vekt, lengde, BC) ser til forveksling lik ut (for meg).
Ladedata for Nosler Varmageddon finner jeg jo lett, men det var dette med hvor mye N530 som kan benyttes(?) og det er jo ikke så lett som bare å velge ladevekt for et tilsvarende krutt.

Mener også jeg leste her en plass at noen av VV sine ladedata var litt friske - stemmer dette?

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke være farlig å benytte VV sine data for V-max av samme vekt. Vel å merke så lenge du begynner med "starting load" og ikke går rett på max. 

 

VV oppgir 42.1 grs N530 som starting load med 110gr v-max (COL 68.5mm).

Starter du ladestigen på 42 grain burde du være godt innafor. 

Max er forresten oppgitt til 45.5 grs.

 

Hvor hissig max-dataene til VV er tør jeg ikke uttale meg om, da de ikke har oppgitte ladedata for kulene jeg bruker. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.
Jeg begynner nok ikke på min-load, det gidder jeg rett og slett ikke. Så lenge det ikke er et poeng med så lav hastighet som mulig.
Har ikke noe behov for å tyne mest mulig hastiget ut av ladningen.
Tenker jeg prøver meg på 44.0, målt nøyaktig vel og merke - i hvert fall de første ladningene.

Link to comment
Share on other sites

Liten erfaring, men jeg klarer å måle nøyaktig både kruttmengde og sette korrekt COL.
Er klar over at N530 er et krutt som lett kan overlades da det ikke fyller så mye som f.eks. N550.
Ser forresten at jeg brukte feil ord tidligere (min-load vs starting load).
44.0 er vel ikke rødsoneladning på noen måte?
Rifla er en nesten ny Sako 85 Finnlight II.
Har ladet og skutt 50 Lapua Palma med 44.4 gr N540 uten trykktegn av noe slag før skytebanen stengte :-(
Og ja: jeg vet at Palma-hylser tåler litt mer trykk enn vanlige ;-)
Jeg vet jeg er nybegynner, men det er ikke det samme som at jeg ikke klarer å lade riktig og sikkert.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, jsven said:

Jeg vet jeg er nybegynner, men det er ikke det samme som at jeg ikke klarer å lade riktig og sikkert.

Neida😊 bare vær forsiktig, konsekvensene av litt mye krutt kan være ganske seriøse. 

 

Utifra GRT er 44grs ikke noe rødsone nei. Men det er og blir en simulering. Ble litt forundra over veldig høy max i GRT, så stoler ikke helt på tallene jeg fikk ut. 

 

Har heller ikke erfaring med hverken N530 eller 110gr kuler i .308, så har ikke noen erfaring på akkurat det å basere noe på. 

 

Om jeg er "helt i blinde" så har jeg ladet en patron av hver ladning med 0,5grs økning fra min til maks (eller litt mer) fra tabell for lignende kule. Også skutt meg oppover til trykktegn. MEN, den rifla jeg har gjort det med gir veldig tidlige trykktegn (utkastermerke(r)). Tør ikke gjøre det samme med ei annen rifle jeg har. Så vil ikke anbefale metoden akkurat. 

 

Men du trenger ikke lade 5 stk av hver i ladestigen med 0.1 grs forskjell fra min mot maks for å finne maks. Maksladninger er uansett somregel helt unødvendig. 

 

Dreit meg faktisk ut senest i høst. Hadde ei tett på maksladning med ei kule, med COL på 72mm. Fikk ikke presisjon. Beholdt kruttmengden men endra COL til 71mm. Det endra den nok til over rødstreken (hevarmsløftet tilsa vertfall at den var "hot"). Fikk meg en snill lærepenge. 

 

Nå skal det sies at jeg er ikke veldig erfaren lader selv, kun 2-3 år. Men har lært mye fra bla. kammeret takket være veldig mye bra info. (litt selektiv evne må man ha her også, men mye mer fornuftig her enn f.eks ymse facebookgrupper). Man finner også ofte mye bra ved å bruke søkefunksjonen her inne. Men, grunnforståelsen for hva alt det skrives om her inne ift. lading fikk jeg fra ladeboka. Lest en gang, definitivt verdt det! 👍

 

Lykke til med lading av "kråkesprenger" 😊

Link to comment
Share on other sites

Så dramatisk er det ikke. Seriøst. Disse kulene kan nok fint byttes om man ikke ligger klin på maks - Vithavuori har data på V-Max. "Ladestiger" kan fint være to ladninger med 2gr mellom...
Merker etter utstøter får man på harde ladninger i mange kalibere, og med fabrikkammo i mange - det er ikke verdens ende, det er messing ;) 
Metoden over her med "stige" fra min til så langt man gidder for "ukjente" kuler er måten å gjøre det på, det er ikke noen annen måte egentlig.

 

Men som FreeSkier sier, heller for forsiktig, enn for slumsete. Det verste jeg har gjort (hittil) i løpet av godt og vel 100 000 patroner ladet er da jeg skulle 4gr ned fra ei ladning som var litt "hot" (den laget merker etter utstøteren) - men tenkte feil og gikk 4gr opp... Jeg er glad det ikke var i en Mauser eller noe. Sluttstykket var litt vanskelig å få opp, og måtte demonteres for å få ut messing, men ingenting ble ødelagt, bortsett fra hylsa, som måtte brekkes løs fra sluttstykket.

Jeg kjenner flere, og vet om enda flere, som har "sprengt"  våpen - felles for alle, er at de hadde gjort noe de ikke hadde tenkt å gjøre. Regnet feil, tatt feil krutt, feil kule, feil patron (!). Jeg har aldri hørt om noen som har sprengt et våpen med noe de var klar over, type, "jeg prøver så mye av dette kruttet, det går sikkert"

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, M67 said:

Så dramatisk er det ikke. Seriøst. Disse kulene kan nok fint byttes om man ikke ligger klin på maks

Tok kanskje i "litt" 🙈 better safe than sorry osv. 

 

--fjernet resten jeg skrev da jeg fant ut av det--

🤔

Edited by FreeSkier
Slettet unødvendig spørsmål
Link to comment
Share on other sites

SAAMI / CIP forskjell? Hvilket trykk er / regnes som maks? Finnene kan jo også ha en egen intern standard. Jeg vet heller hva som skal til før GRT lager varseltrekant.
VV "maks" (MAP, maximum average pressure) er antakelig maks CIP-trykk, det er jo bla. påvirket av standardavviket de får, ettersom sannsynligheten for en avviker over et gitt nivå skal være lav, osv. Maks tillatt (gjennomsnitts) trykk er en god del høyere for en ladning som gir samme trykk hver gang, ift en som gir store avvik. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, M67 said:

SAAMI / CIP forskjell?

Slettet innlegget. Men det var et spørsmål ift. at jeg fikk +-49grs maks med N530 og 110 varmageddon, som var langt over VV sin maks.

(slettet fordi jeg så jeg hadde vært oppimot nesten like stort avvik med annet krutt/kule selv) 

 

GRT har satt maks på 4150 bar / 60191 psi (dette er vel C.I.P?). "Dødninghode" faktisk, over det. Varseltrekant fra ca 3735 bar. 

 

Ser SAAMI er 62000 psi. Nyere oppdatert trykkstandard?

 

13 minutes ago, M67 said:

VV "maks" (MAP, maximum average pressure) er antakelig maks CIP-trykk, det er jo bla. påvirket av standardavviket de får, ettersom sannsynligheten for en avviker over et gitt nivå skal være lav, osv. Maks tillatt (gjennomsnitts) trykk er en god del høyere for en ladning som gir samme trykk hver gang, ift en som gir store avvik. 

Makes sense, takk👌

 

Link to comment
Share on other sites

SAAMI og CIP (som er amerikansk og europeisk regulerende institusjon) har hver sin trykkstandard, og for noen kalibere måles trykket med deformering av kobberplugger (CUP, Copper units of pressure, som regnes m til psi etter en tabell, som avhenger av enda flere ting), For andre brukes piezoelektrisk trykktransducer. Men det er variable, både i reelt trykk og i målingen.
Man får et gjennomsnitt, og et standardavvik. SAAMI og CIP har hver sine kriterier for hvor usannsynlig det må være (basert på standardavviket) at en patron har X, Y og Z% mer trykk enn gjennomsnittet. Dette regulerer hva de kommer fram til av maks gjennomsnittlig trykk.

 

I tillegg, av mange ting i tillegg... - så vet vi ikke hvor riktige GRTs data for verken krutt eller kule er - eller løpsdimensjoner for den del - de er jo også forskjellige i CIP og SAAMI, iallefall for mange patroner, og kuleskråning, friflukt, osv...

 

Lapua/ Vithavuori lager ammunisjon som de selger, millioner av patroner - og de lever av at disse ikke sprenger våpnene til folk - for å unngå det bruker de standardene til CIP,  siden vi er i Europa.
 

Det er helt vanlig å få forskjellige verdier fra oppgitte ladedata i QL og helt sikkert GRT, fra både ladedata og egne data. Jeg har brukt QL mye, tidligere, for å se hva som kan gå an - spesielt når en går utenfor ladedata som er oppgitt, 6.5x55 med 140gr kule og N570 - "atomic loads" er et eksempel på det. Tungvint men funker som snus, vil aldri finnes i ei ladebok... Og man kan kun gjøre slikt noenlunde nøyaktig om en tweaker programmets data med egne målinger underveis.

Jeg bruker nesten aldri QL lenger, det gir meg ikke noe jeg ikke kan gjette selv, og jeg stoler uansett ikke på det. GRT er nok helt tilsvarende.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, M67 said:

spesielt når en går utenfor ladedata som er oppgitt, 6.5x55 med 140gr kule og N570 - "atomic loads" er et eksempel på det.

Ikke at jeg har tenkt å prøve, jeg har som skrevet over innsett at jeg kan gjøre tabber og at det da er greit å ikke ligge langt over maks fra før. Men av nysgjerrighet, snakker vi 940-950 m/s ved "atomic load"? (4300bar 73cm pipe COL 77 simulert i GRT) 

Velger å ikke skrive grains, så noen ikke plutselig tester uten å se i QL/GRT at det er langt over trykkstandard. 

 

Selvsagt store variasjoner i faktisk v0 mtp. pipe, kammer, hylse, tennhette m.m. her. Men "in the ballpark" av 4300bar?

Edited by FreeSkier
La til siste avsnitt
Link to comment
Share on other sites

930-940 i alle fall. Det er gøy når kula passerer 500m i >700m/s. Men 79-81mm col og langt lavere trykk iht QL enn du får i GRT. Lavere trykk er nok reelt også, etter tomhylsene å dømme, de kunne fint brukes "i det uendelige"

 

Dataene er uansett publisert mange ganger før, både her 

 og her

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fikk betydelig lavere trykk med COL på 79-81mm ja. Nede på ca trykkstandard igjen med 54.5grs.

 

Den siste tråden har jeg ikke rota meg innpå før, morro👍

 

Enn så lenge skyter jeg for lite, for kort og er for lite glad i å lade volum til at jeg har lada annet enn jaktammunisjon i 6,5x55. Ferdigrulla DL Felt er alt for lettvint til at jeg har manna meg opp til å lade volum.

 

Uansett, alltid morro lære noe nytt😊 

Link to comment
Share on other sites

Mye interessant her selv om noe høres gresk ut ;-)
Blir nok lite maksladninger her i gården. Ønsker god ytelse, men ikke for enhver pris. Vil også presisjon og lang levetid på hylser.
Forhåpentligvis kjøper jeg en MagnetoSpeed Sporter i løpet av våren. Fart er jo en god indikator på trykk og jeg ønsker å teste ut litt diverse med kikkertsiktet (HT ASV+).
Det hadde vært ønskelig å testskyte (verifisere) på mange forskjellige avstander også, men det virker litt vanskelig å gjennomføre i praksis på skyebanen.
Hvordan gjør kammerherrene/-damene det?

Den siste tiden har jeg kjøpt litt forskjellige kuler jeg vil teste (alt i .30 Cal):
Varmageddon 110gr er nevnt, Nosler Accubond 165gr, Lapua FMJ 123gr og så skal jeg skaffe meg Barnes TTSX 150gr.
Virker som noe jaktammo er litt vanskelig å få tak i deler av året, så det er greit å starte tidlig ;-)
Ellers blir det vel stort sett Scenar 155gr til trening. Det ikke de billigste kulene but, but.

I begynnelsen er det vel vanlig å forsøke litt forskjellig og med tid, stunder og (dyrkjøpt?) erfaring får man nok sine favoritter :-)

Edited by jsven
Lagt til presisjon på andre linje
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, jsven said:

Mye interessant her selv om noe høres gresk ut ;-)
Blir nok lite maksladninger her i gården. Ønsker god ytelse, men ikke for enhver pris. Vil også presisjon og lang levetid på hylser.

Enig

 

12 minutes ago, jsven said:

Forhåpentligvis kjøper jeg en MagnetoSpeed Sporter i løpet av våren. Fart er jo en god indikator på trykk 

Kanskje den beste indikatoren menigmann har

 

 

12 minutes ago, jsven said:

Det hadde vært ønskelig å testskyte (verifisere) på mange forskjellige avstander også, men det virker litt vanskelig å gjennomføre i praksis på skyebanen.
Hvordan gjør kammerherrene/-damene det?

Skyter på ulike hold ;) Det er egentlig ingen annen måte å gjøre det på. 

 

 

12 minutes ago, jsven said:

Den siste tiden har jeg kjøpt litt forskjellige kuler jeg vil teste (alt i .30 Cal):
Varmageddon 110gr er nevnt, Nosler Accubond 165gr, Lapua FMJ 123gr og så skal jeg skaffe meg Barnes TTSX 150gr.
Virker som noe jaktammo er litt vanskelig å få tak i deler av året, så det er greit å starte tidlig ;-)
Ellers blir det vel stort sett Scenar 155gr til trening. Det ikke de billigste kulene but, but.

I begynnelsen er det vel vanlig å forsøke litt forskjellig og med tid, stunder og (dyrkjøpt?) erfaring får man nok sine favoritter :-)

Jeg bruker 190NCC til trening, det er vel den rimeligste kula av "match" kvalitet. Den kan skytes til BR-presisjon omtrent, og er mye billigere enn 155 Scenar. Skal man konkurrere, så er det klart at man nok kjøper seg litt mindre rekyl med 155gr kuler - iallefall til langhold, hvor en trenger litt fart.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, FreeSkier said:

Fikk betydelig lavere trykk med COL på 79-81mm ja. Nede på ca trykkstandard igjen med 54.5grs.

 

Uansett, alltid morro lære noe nytt😊 

Høres heftig ut den ladningen der vel FreeSkieer. 54.5 grs😳

Man skal komprimere en del for å få såpass m krutt nedi ei 308 evt 6,5x55 hylse, holdt på å skrive uansett kuttsort.

Jeg mener at det ikke har noe for seg å bruke saktebrennende krutt så som N530 i kombinasjon med 110 grs VMAX

Gå heller for N140. Spot on for å lade hissigpropper som 110 grs.

Uansett valg av krutt/kulekombinasjon lykke til videre jsven.

Bruk sunt bondevett, så går dette bra.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Castor said:

Jeg mener at det ikke har noe for seg å bruke saktebrennende krutt så som N530 i kombinasjon med 110 grs VMAX

Gå heller for N140. Spot on for å lade hissigpropper som 110 grs.

Hei,

Mener du N550 her?
Fra VV webside:

"
The N530 is the fastest burning of all Vihtavuori high-energy rifle powders. It’s a great choice for the reloading hunter when flat trajectory and reasonable velocity is needed, like in fox hunting. N530 is also an ideal rifle powder for many of the smaller bottle-necked cases like the .223 Rem or some other 5,56 mm solution, or for large straight-walled cases such as the .45-70 Springfield. It is also a good powder for medium capacity cases like the .308 Win. when using lighter weight bullets of 155 grains or less.

"

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Castor said:

Høres heftig ut den ladningen der vel FreeSkieer. 54.5 grs😳

Man skal komprimere en del for å få såpass m krutt nedi ei 308 evt 6,5x55 hylse, holdt på å skrive uansett kuttsort.

Ladningen gir ikke spesielt høyt trykk. Det er ingen trykktegn selv på 55.5gr, men det begynner å bli voldsomt tungvint å få nedi. Her er vi på så fullt at det går om du halspresser, men ikke om du helpresser... Men det er ikke spesielt hardt komprimert (54.5 er greit, 55.5 bulker 136gr Scenar.., men ikke 139). Lang droptube kombinert med vibrasjon får det til å pakke seg fint.

Heller du det fort nedi renner det jo over...

Dette er ladninger som det er gøy å leke med, men en skal være klar over at en er "i det hvite området på kartet", 

 

15 minutes ago, Castor said:

Jeg mener at det ikke har noe for seg å bruke saktebrennende krutt så som N530 i kombinasjon med 110 grs VMAX

Gå heller for N140. Spot on for å lade hissigpropper som 110 grs.

I 308 har jeg brukt N133. Det gir i mine rifler veldig gode resultater med 110gr V-Max. Høy hastighet og topp presisjon.

N133, N135 og N530 er nok de beste kruttene med disse kulene. N140 er betydelig langsommere enn N530 faktisk, og en ender opp med å komprimere om en skal opp på de høyeste hastighetene.

 

15 minutes ago, Castor said:

 

Bruk sunt bondevett, så går dette bra

Jepp

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...