Jump to content

Pulsar trail vs thermion


308nm

Recommended Posts

Noen som har erfaring med begge disse. Ser jo det er stor forskjell i pris på xq vs xp. Hva er i praksis forskjell. Ser og det er kommet en ny trail 2 . Ser å den fåes med avstandsmåler trailen. Kan kansje være greit. Takker for seriøse svar. 😄.

Mvh 308nm

Link to comment
Share on other sites

XP har nær trippel oppløsning på det termiske kamera, så du får enten bedre nærbilder, med lavere optisk forstørrelse, eller bedre bilder lengre ut, med samme optiske forstørrelse som på XQ, og får mer digital zoom før kvaliteten blir dårlig.

Jeg eier XQ38 som har 2.5 optisk forstørrelse som standard -- og ser ingen behov for å oppgradere med det første, da jeg kan se og gjenkjenne hjort på over 500 meter avstand, og spissmus på 50-70 meter avstand.

Oppdaterer med litt videoer.

 

Her filmet jeg hus, garasjer, trær, stein og så en mus som bor 50 meter unna, ganske nøyaktig, under gode værforhold -- ikke påmontert noe våpen, bare så det er sagt.
 

 

Mus 45 meter; moderat tåke og regn:

 

Hjort, 400-600 meter, lett regn, filmet ved opphold:

 

...

 

Forskjellen mellom XP og XQ er den termiske sensoren / kamera.

 

XQ har 384*288 oppløsning, og opp til 4x digital zoom

 

XP har 640*480 oppløsning, og opp til 8x digital zoom

...

Begge modellene har samme oppløsning på skjermen, 1024x768.

 

Jeg gikk grundig gjennom modellene før jeg kjøpte;

 

XQ38 har 2.5 baseforstørrelse, og opp til 10* forstørrelse med digital zoom.

Ville komfortabelt tatt stokkand/rype på 50-75 meter, og hjort på 250.

 

XP38 har 1.5 baseforstørrelse, og dens eneste praktiske fordel over XQ38 er bedre oversikt og identifisering på nært hold. Oppløsningen blir som XQ38 sin når du bruker noen som helst zoom opp fra baseforstørrelsen.

Jeg føler den falt mellom tre stoler, med mindre du bare vil bruke den på storvilt og trenger 1.5 minsteforstørrelse for å ha god oversikt.
Ser lett forskjell på mennesker og dyr på 800 meter.

 

XQ50 har 3.5 baseforstørrelse, og er betydelig bedre enn 38-modellene på alt av småvilt på 50 meter eller mer hvor 38-modellene begynner å miste klarheten på små dyr fordi digital zoom blir nødvendig, og kvaliteten på den digital zoomen for dårlig. Den har litt høy forstørrelse for store dyr på kort avstand, og jeg tipper det er lettere å bli forvirret / misforstå siktebildet på grunn av høy minsteforstørrelse, i tåke og skog.

Tipper den fungerer på stokkand/rype opp til 75-100 meter, og storvilt lengre ut enn du ville skutt med magnum, 400 meter.
Jeg tviler ikke på at du lett ser forskjell på menneske og dyr på 1200 meter.

 

XP50: Koster 20 000 mer enn XQ-modellene. Men slår XQ38 i oversikt, klarhet på korte avstander, og klarhet på lengre avstander. Matcher XQ50 i klarhet på lengre avstander, med komfortabelt mye bedre oversikt og oppløsning på kort avstand. Tipper du ser og kan skyte stokkand og rype lengre enn jeg humant kan forvente å treffe med sandsekk som underlag, 150-200 meter, og hjort på 400-500 meter.

 

...

Men så finnes også XM50 med lavere oppløsning på den termiske chippen, 320x240, men med 5.5x optisk forstørrelse, 4* digital zoom, som slår XP50 på langdistanse, men blir slått ned i støvlene av XP50 på kortere hold, sannsynligvis alt av skyting under 100 meter.

...

 

om jeg skulle valgt igjen, så ville jeg fremdeles gått for XQ38 eller XQ50 Thermion.

 

Våpenskapet skulle vært temmelig fullt av alt annet jeg ønsket meg før jeg kjøpte siktene til 50 000 for en murstein å ha oppå riflen.

Men når jeg får tak i en 450 bushmaster boltrifle med mer tvilsom kulebane enn 308-ene mine, så står nok Trail XP50 på den langsiktige ønskelisten.

Edited by Red FR
  • Like 2
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...