Jump to content

Hvilket Weirauch luftgevær bør man gå for?


vwhotrod

Recommended Posts

Funderer på en luftbørse til mengdetrening. Har et Gamo gevær fra før, men på dette er avtrekket helt ubrukelig og man treffer litt i hytt og pine uansett.

 

Ønsker et med godt direkte avtrekk, åpne sikter, men med mulighet for å montere kikkert. 
 

Ser de ulike modellene har forskjellige avtrekk, men jeg har ingen anelse om hva som er forskjellen.

 

Tar gjerne i mot tips til hvilken modell man bør gå for. Løst budsjett 4-6000

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, vwhotrod said:

Funderer på en luftbørse til mengdetrening. Har et Gamo gevær fra før, men på dette er avtrekket helt ubrukelig og man treffer litt i hytt og pine uansett.

Gamo avtrekk kan modifiseres med et CharlieDaTuna avtrekk men blir aldri så bra som et Weihrauch S avtrekk  

 

GRT-III  GRT-III Trigger - Airgun Triggers (charliedatuna.com)

GRT-4G  GRT-4G Trigger - Airgun Triggers (charliedatuna.com)

 

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, pondus63 said:

Tja HW50S eller HW35S. HW35 er litt svakere men tyngre så rekyl som en HW30 som er nesten 0

 

 

Eller så selger jo Beveren sport HW97K for Kr: 5700   Weihrauch 97K 4,5mm - Beveren Sport

 

 

Da må jeg kjøpe kikkert også vel?

 

Gamoen jeg har er heller ikke så presis som jeg ønsker. Vil helst treffe omtrent der jeg sikter, så presisjon er også en ønsket egenskap i tillegg til godt avtrekk. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, vwhotrod said:

Da må jeg kjøpe kikkert også vel?

Kikkert er ikke med i prisen

 

 

1 minute ago, vwhotrod said:

Gamoen jeg har er heller ikke så presis som jeg ønsker. Vil helst treffe omtrent der jeg sikter, så presisjon er også en ønsket egenskap i tillegg til godt avtrekk. 

Det får du med en HW. Alle som har en S etter modelnavnet kommer med justerbart avtrekk.

 

Hvis du ser på et bilde og du ser en stor skrue bak avtrekker så har den et rekord avtrekk som er Weihrauch match avtrekk fra ca 1955 og brukes fremdeles

 

weihrauch rekord trigger - Bing images

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøper du Weihrauch, kjøp en med Rekord avtrekket... beste avtrekket (utenom rene match avtrekk) til luftgevær.

 

Har selv en HW97K blå laminat.. God børse, super presis, litt tung i laminat.. så er for meg mer som konkurranse våpen.


Jeg skal til å kjøpe inn flere forskjellige til sommeren..

HW30S - Super for kona, barn å skyte med, men OGSÅ voksne karer! :) Lett og enkel å spenne opp. Veldig presis innenfor 30m.. passer hagen min perfekt.

 

HW35E - 70 år gammel luftrifle modell som fremdeles lages.. Kvalitet! 

E(ksport) modellen har valnøtt stokk.

 

HW80 i .22 for min del - mest solide luftriflen som er lagd. I Norge får man full effekt og ganske behagelig å skyte med. Kan tune den mer opp om man vil.. I England er den strupet ned og ikke fult så kjekk å skyte med.. mange som snakker om å "tune" den skikkelig til 12ft/lb.

 

Dette er de JEG er interessert i..

 

 

HW50, 77, 85, 95, 98, er også gode.. Jeg er bare mer interessert i de nevnte ovenfor. 

 

 

.

Edited by Sør-jeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bardp said:

Strengt tatt er vel det eneste Fjærdrevne luftgeværet jeg hat vært borti som har både bra avtrekk og god presisjon Feinwerkbau. Og da særlig 300s.

Hvis du ser på hva de brukte før 300S så er det jo mye og velge i som gikk hull i hull på 10meter og med gode avtrekk. Weihrauch HW55 / Walther LG55 / Diana 60 .....

Edited by pondus63
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Rugerdud said:

Jaja, jeg tok en sjangs på en Modell 57 med rekord avtrekk. Passe kraftig med 250m/s. Kjøpte med litt utvalg av kuler, så en kan se hva den liker.

Gratulerer. Tipper favorittkost er en av disse

 

H & N Sniper Medium 4,5 mm - Beveren Sport

 

Haendler & Natermann Field Target Trophy 4,5 mm - Beveren Sport

 

JSB Exact - 4.52mm - 500stk - Game-On! Norges beste innen Luftvåpen, Softgun og Paintball! (game-on.no)

 

JSB Exact Express - 4.52mm - 500stk - Game-On! Norges beste innen Luftvåpen, Softgun og Paintball! (game-on.no)

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rugerdud said:

Jaja, jeg tok en sjangs på en Modell 57 med rekord avtrekk. Passe kraftig med 250m/s. Kjøpte med litt utvalg av kuler, så en kan se hva den liker.

Kikket også på denne. Er det noen for- bakdeler med ladearm i stedet for brekk? Kanskje presisjonsrør mtp kikkertbruk og slark i mekanismen over tid?

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, vwhotrod said:

Kikket også på denne. Er det noen for- bakdeler med ladearm i stedet for brekk? Kanskje presisjonsrør mtp kikkertbruk og slark i mekanismen over tid?

Jeg har lite erfaring med presisjonsskyting med luft selv, men jeg har lest at de med ladearm og fast pipe er mer presise med bruk av kikkertsikte. Slitasje og slark vil jo ikke påvirke pipe på disse våpen så vil tro det er en fordel også? Det skal uansett bli moro å få den og prøve litt :D 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, pondus63 said:

Gratulerer. Tipper favorittkost er en av disse

Takker :D Ligger et lite utvalg fra RWS, H&N og annet her. Men måtte ta med litt når jeg kjøpte ny børse også ;) 

 

Gamoen jeg har skyter helt klart best med den tunge RWS Meisterkuglen (8,2 grain), H&N Barracuda hunter extreme og den mellomste sniper magnum fra H&N.

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vwhotrod said:

Kanskje presisjonsrør mtp kikkertbruk og slark i mekanismen over tid?

Det var det som var problemet på de som har dårlig byggekvalitet.

Weihrauch har shims som kan byttes og trinnløs strammeskrue og ikke slik som gamle Lucznik / slavia

Edited by pondus63
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Rugerdud said:

@pondus63 Uten å gå helt bananas med demontering og pollering, hvor lett lar disse avtrekkerne seg å justere?

tenker du på HW sitt rekord avtrekk?  et skrujern som passer i den store skruen bak avtrekkeren og skru en vei for lettere den andre for tyngre

 

Det går og gjøre mer avanserte justeringer men da må du av med stokken og bør vite hva du gjør 

 

Hvis du er vant til et Gamo avtrekk så kommer nok de først skuddene med en HW til og gå i hytt og gevær  :)  

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

@pondus63 Tenkte på rekord avtrekket ja. Ja jeg ser det kan justeres med skrutrekker. Men finner ingen plass der vekt på avtrekk er oppgitt? Snakker vi ned til 1 kg eller starter det der og går ned liksom? Gamoen har jeg faktisk ikke sjekket avtrekket på, men vil tro ca 1,5 sammenlignet med andre avtrekk jeg har på andre våpen.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Rugerdud said:

@pondus63 Tenkte på rekord avtrekket ja. Ja jeg ser det kan justeres med skrutrekker. Men finner ingen plass der vekt på avtrekk er oppgitt? Snakker vi ned til 1 kg eller starter det der og går ned liksom? Gamoen har jeg faktisk ikke sjekket avtrekket på, men vil tro ca 1,5 sammenlignet med andre avtrekk jeg har på andre våpen.

Test av HW97 her  Weihrauch HW97K Air Rifle .177 Cal Air Rifle (hardairmagazine.com)

der har de målt avtrekket fra fabrikk til 2 Lb 9 Oz .... og det får jeg til og bli ca 1,2Kg eller er jeg helt på jorde?

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da kom skjønnheten og de første 3 skudd ble tatt etter en rens av pipa. Avtrekksvekta viste 1,47kg og 1,465kg med de to avtrekkene jeg testet. Mye av vekta var før trykkpunktet så jeg tror jeg lar den være som den er så lenge :D Skal bli moro å få skutt med den en dag det ikke er rundt -20 grader ute :P Mulig lage bedre kulestopper og skyte i kjelleren med denne også i vinter ;) 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Quote

HW80 i .22 for min del - mest solide luftriflen som er lagd. I Norge får man full effekt og ganske behagelig å skyte med. Kan tune den mer opp om man vil.. I England er den strupet ned og ikke fult så kjekk å skyte med.. mange som snakker om å "tune" den skikkelig til 12ft/lb.

 

Morsomt når du nevner det Sør-jeger.. Englands 12ft/lb går da enda an. originalt leverer min HW95 litt over 14 ft/lb. Eller 19 Joule. Men stakkars svenskene må kappe fjære så de kommer ned i max 10 Joule!. Nesten halvparten av fabrikkspec. Dvs da må børsa under 200m/s. For ikke og snakke om Tyskland. Der er grensa 7 Joule!  

Disse grensene blir stadig strengere i mange land. Enn så lenge er det ingen som bryr seg i Norge.   

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er det noen som har erfaringer med HW97 og 98? Eller noe annet i samme sjikt. De ser ut til å passe det jeg vil ha et luftgevær til. Trening på hytte og i hage. Ikke PCP pga. hyttepunktet. Går tom for luft der oppe.

 

- men er de unødvendig kraftige. Klarer de å beholde presisjonen? Er de kresne på kuler? og bråker de mye?

 

K

Link to comment
Share on other sites

HW97 er helt super, nesten rekylfri, stille men lydemper finnes. 

Min gjør 240m/s med JSB exact 8.44

Har en 50mm spinner hengende på 50meter som jeg plinker uten problem

 

Ligger en på finn nå til Kr:6000 ink kikkert

 

Beste kuler: JSB Exact 8.44 / H&N FTT 8.64 / H&N Baracuda FT 9.57

 

 

 

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

Guttungen kjøpte seg en HW98 tror jeg det var for noen år siden for å ha på landstedet vårt. Men etter kort tid oppdaget jeg at det var min gamle Feinwerkbau 300 S han brukte når han sulle trene. HW ble solgt etter en tid. Og nå trener han ikke i det hele tatt.😐

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, M67 said:

Litt for mye "kraftig" og "høy utskuddshastighet" til at jeg får brålyst til å handle, men får tenke på det.

 

K

Hvilket problem er det du ser og hvilke hastighet ønsker du?

 

Hvis du tenker på hastigheten oppgitt i annonsen (tatt fra weihrauch webside) så er det med en lettere kule.

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

On 1/1/2021 at 1:26 PM, pondus63 said:

Gamo avtrekk kan modifiseres med et CharlieDaTuna avtrekk men blir aldri så bra som et Weihrauch S avtrekk  

 

GRT-III  GRT-III Trigger - Airgun Triggers (charliedatuna.com)

GRT-4G  GRT-4G Trigger - Airgun Triggers (charliedatuna.com)

 

 

 

Har hatt både dette avtrekket og Weihrauch med Rekord-avtrekk. Kan ikke sammenlignes. Weihrauch sitt avtrekk er flere lysår bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...