Jump to content

Nyttårs salutt


AsgeirK

Recommended Posts

Hva galt 3 - 4 rifleskudd opp i lufta skulle gjøre, innimellom "alt det andre", "tykkes meg tåket", som Peer Gynt sa.

 

Det er altså lov til å bruke all slags sprengstoff fra kl. 1800 nyttårskvelden, til kl. 0200 nyttårsdag. "Sånn rent tilfeldig" akkurat det samme tidsrommet på året da norske nordmenn fra Norge er mest dritings.

 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=52778

 

Men noen rifleskudd opp i lufta, det ble altså ikke godtatt?

 

Hvordan stiller det seg da med en god, gammel norsk tradisjon?

 

 

  • Like 1
  • Thanks 2
  • Confused 1
  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegermeistern said:

 

 

Men noen rifleskudd opp i lufta, det ble altså ikke godtatt?

 

Hvordan stiller det seg da med en god, gammel norsk tradisjon?

 

 

Skyte inn Jula er nå en ting, men rifleskudd opp i lufta er livsfarlig! Folk blir drept om de blir truffet når de kommer ned. Dette skjer "stadig" rundt om i verden. "Jugoslavia", og midt-østen er vel kjerneområdene, men folk blir drept av "stray gunfire" i USA hvert år. 
En ting er å stå på de ytre holmene og skyte mot Danmark - men i bebygd strøk, på land - så er det bare helt livsfarlig...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke en gang her på den ytterste nakne øy med trykt nedslagsfelt i alle retninger er det noen som drar frem rifla på nyttårsaften. Selv om det er rifler i stort sett alle hys. Det er bare ikke noe en gjør. Måtte han bli uten våpen i all fremtid slik fremferd ligner jo ingen ting.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, slemmo said:

Så det du sier er at om man f.eks skulle forsvare en høy bygning mot inntrengere så hadde man bare trengt å kaste ut kuler så ville de får dødelig hastighet av seg selv?

Du har mer peiling enn det der Slemmo. 
Ei riflekule, spinnstabilisert, kommer ned igjen med god nok fart til å gå rett igjennom en person. 
Kastet, uten stabilisering, har den en terminalhastighet i størrelsesorden «gjøre skikkelig vondt»

Dette kan man beregne med allslags ballistikkprogramner, og alle som har skutt litt på langt hold vet at rifleskudd ikke er noe man tuller med.

Dette bevises også, som jeg sier over, av dødsfallene fra slik skyting.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, slemmo said:

hvis man skyter på skrått er den vel muligens spinnstabilisert, men ikke rett opp, da stopper den i lufta og detter tilbake uten noen form for stabilisering.

Nope, les ballistikken din. Dessuten skytes det vel neppe 100% rett opp, iallefall ikke å film og bilder, eller de gangene jeg selv har tømt et magasin sporlys i lufta (da helst med en hånd...)  - man var ofte dummere før...

I prinsippet vil den falle ned baklengs om forholdet mellom vinkel og stabilitet (Sg) er rett, altså stabil kule og bratt nok vinkel, for andre vinkler vil den komme ned med spissen først - hvordan tror du egentlig artilleri virker?

General Dynamics Seals $97M Contract with Army for Tank Ammo :: Guns.com

At granaten snur og faller ned med spissen først er et kriterie for artilleri, ved svært høye vinkler vil granaten fly med svært høy @ på toppen, og få svært mye spindrift, men det er en annen diskusjon. Ved for høy vil den komme ned med bakenden først. Det er ingen tvil om at prosjektiler kan beholde stabiliseringen når skutt både nesten rett opp, og i hvert fall helt rett opp.


Rundt 70 grader ofte skillet, for om den kommer ned baklengs eller forlengs - men det varierer mye fra kule til kule og med rotasjonen - selvsagt kan den også komme tumlende ned. Noen kuler er jo også dynamisk ustabile, og vil tumle før eller senere uansett. Men generelt vil den være stabilisert.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I praksis vil du ikke klare, hverken vær/vindmessig og spesielt ikke i grisefylla type nyttårsfeiring å skyte direkte opp i en rett vinkel som får det til å skje. Og selv om det gikk, så er kula høyt nok oppe til å kunne nå dødelig hastighet når den når bakken igjen.

Link to comment
Share on other sites

Før vi vet om det faktisk ble skutt opp i luften eller ikke, og ellers alle detaljer rundt dette bør vi kanskje ikke spekulere for mye...

 

Faktum er vel at det er fullt mulig å saluttere sikkert, mens her blir det umiddelbart vurdert som å ikke være det uansett. Sett i forhold til mye uvøren omgang med fyrverkeri mener jeg at @Jegermeisternsitt poeng fremdeles står.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rausheim said:

I praksis vil du ikke klare, hverken vær/vindmessig og spesielt ikke i grisefylla type nyttårsfeiring å skyte direkte opp i en rett vinkel som får det til å skje. Og selv om det gikk, så er kula høyt nok oppe til å kunne nå dødelig hastighet når den når bakken igjen.

 

Det er langt fra det samme som å si at den er like farlig på vei ned igjen, på vei ut av løpet har den en hastighet som er langt over fallhastighet ned igjen, som under gitte forhold, + litt flaks osv, høy nok hastighet til å være dødelig.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, slemmo said:

 

Det er langt fra det samme som å si at den er like farlig på vei ned igjen, på vei ut av løpet har den en hastighet som er langt over fallhastighet ned igjen, som under gitte forhold, + litt flaks osv, høy nok hastighet til å være dødelig.

Ei typisk riflekule vil i teorien ha nok fart i seg til å trenge igjennom huden og det er så godt som det samme som at det er nok "drep" i den. Det er like teit å påstå noe annet som å stå 5001m fra et rifleskudd som har drepsrekkevidde på 5000m.

 

Dette er egentlig ikke noe å krangle om, å skyte uten å ha kontroll på hvor kula går er noe som ikke skal forekomme i noen situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, BaconErGodtNamNamNAm said:

 

Utenom på toppjakt for det er jo tradisjon og dermed ufarlig. 🤩🙃

Det er vel tradisjon å prøve å få bakgrunn, og å la være å skyte om det er tvil. Jeg skyter iallefall ikke med himmelen som bakgrunn. Mulig man gjør det i nord-Sverige, men det er noe annet enn sør-Norge.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Men snodig nok er det sosialt akseptert å herje med sprengstoff i halvfylla for "å feire nyttår"?

 

14 hours ago, Ratel said:

Sett i forhold til mye uvøren omgang med fyrverkeri mener jeg at @Jegermeisternsitt poeng fremdeles står.

 

Her er en foreløpig oppsummering av tidsrommet da vi alle kan "herje med sprengstoff" ("balkongskytingen" er med i oversikten):

 

https://www.nrk.no/norge/mange-brannar-og-mykje-brak-nyttarsnatta-1.15309433

 

Og resultatet er minst 10 "alvorlige øyeskader". "Alvorlig" betyr at vedkommende mister synet på minst et øye:

 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/Qm59M4/ti-personer-fikk-oeyenskader-av-fyrverkeri

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Årtusenskiftet feiret jeg på vakt i Camp Lebane i Kosovo. NATO hadde gjort en en stor innsats med å samle inn  og beslaglegge alle våpen blant sivile i området. Ja det skal du tro:-) Kl 2350 smalt det. Det gikk noen K  kaliber 7,62x39 og 7,62x54R rett opp i lufta. Rett bak vaktbua var det et stort bølgeblikktak. Alle vet at det som går opp må komme ned. Til tider hørtes det ut som det regnet på taket. Jeg tror ikke ei eneste kule gikk gjennom bølgeblikket.......Det hører vel med til historien at det ikke ble funnet mange våpen i området rundt i tiden etter nyttårsaften selv om det ble lett.

Link to comment
Share on other sites

Dette med oppførsel til kuler som skytes "rett opp" har blitt seriøst behandlet for svært mange år siden. Jeg tror det var Hatcher som testet amerikansk militær ammunisjon. Et mindre del av projektilene kom ned med spissen først, de hadde hastighet nok til å være farlig. Hastigheten blir selvfølgelig slik at gravitasjonens virkning blir identisk med luftmotstand "drag". Hastigheten blir derfor lav, og varierer selvfølgelig med kuletype. Om kulene kulbuterer blir drag mye større, og evnen til å volde skade er lav. Terminalhastigheten blir lik uansett vinkel når man er over 60 grader. Det finnes beregningsprogrammer for å finne terminalhastighet.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, einherje said:

Jeg tror ikke ei eneste kule gikk gjennom bølgeblikket.......

22LR går ikke gjennom «gammeldags», altså tjukt, bølgeblikk på 100m. Kan jeg skyte på deg på 100m med 22LR? LRN-kuler går gjennom store ender på 200m...

 

6 hours ago, Per-S said:

 Terminalhastigheten blir lik uansett vinkel når man er over 60 grader. Det finnes beregningsprogrammer for å finne terminalhastighet.

180-200m/s, 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette er behandlet i boka til Leif Øren: Skytevåpenidentifisering på sidene rundt 258.

Et prosjektil i 308W på 11,66 gran skutt loddrett opp i 800 m/s når en høyde på ca 3500 meter og kommer ned etter vel 50 sek med en hastighet på 175 m/s og en spesifikk energi på 370J/cm2 (grensen for penetrering av menneskehud er 20).

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å se på Mythbusters eksperiment for å forstå at det er farlig. Jeg behøver ikke lese noen tabeller eller vite noe om anslagsenergi. 

Det er så hardt der de går at det ikke blir fotavtrykk. Når kulene da går flere cm ned i bakken er det åpenbart ikke helsemessig forsvarlig. 

Link to comment
Share on other sites

Konklusjonen i den artikkelen er at det er farligere å stå oppreist enn å ligge om man skal feire med å skyte i lufta, ikke at kula i seg selv er like livsfarlig. Like livsfarlig ville den vært om den hadde like høy hastighet på vei ned som når den kommer ut løpet. Fort gjort å blande snørr og barter her.

Link to comment
Share on other sites

Artikkelen er fra 2011, etter dette en gang sto det i en avis om en dødsulykke der nede i Midtøsten et sted hvor noen hadde sendt en skur med 7,62x39 opp i luften. Det var under en bryllupsfeiring. En stakkar fikk ei kule med fatalt utfall. Jeg tror ikke en slik våpenbruk er til etterfølgelse her i landet, eller andre steder hvor det bor folk. 

Link to comment
Share on other sites

Wikipedia har jo en artikkel om dette https://en.wikipedia.org/wiki/Celebratory_gunfire

 

Der finner en en temmelig ekstrem opplysning, dersom det er tilfelle.

"Between the years 1985 and 1992, doctors at the King/Drew Medical Center in Los Angeles, California, treated some 118 people for random falling-bullet injuries. Thirty-eight of them died"

 

118 på 7 år...

 

Det er også en rekke konkrete saker listet opp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekket hva som er skrevet i "Hatchers notebook" Der refereres det til tester gjort i flere land, og over flere år.

Normalt er returhastigheten svært nær 300 fps. Dersom de beholder stabilitet og har spissen ned vil hastigheten være større og avhengig av BC. De fleste kulbuterer eller kommer med bakdelen først om de er stabilisert.

Disse resultatene var stort sett med kaliber mellom 7,5 mm og 8 mm. Andre kaliber vil ha andre hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg dro sammenligningen mellom "salutt" (opp i lufta? Eller ned i en sandtønne?? Eller med løsammo???) og de øvrige "hendelsene" rundt årsskiftet (og fikk mine "tommel ned" for det). Både Mythbusters og andre har beregnet virkningen av fallende projektiler, som altså kan være skadelige eller fatale, hvis alt går så ille som mulig.

 

Men som i annen risikovurdering, er risikoen et produkt av sannsynlighet for at noe skal inntreffe, og virkningen hvissomattedersomatte:

 

Ifølge standarden NS 5814 Krav til risikovurderinger, defineres risiko som

Sitat uttrykk for kombinasjonen av sannsynligheten for og konsekvensen av en uønsket hendelse Sitat
– NS 5814

Jeg mener ganske bestemt å ha observert at det er betydelig flere skader med sivil bruk av fyrverkeri, enn med at noen får ei fallende riflekule i hodet.

     
 
Link to comment
Share on other sites

Her det en vesentlig forskjell Jegermeisteren.

 

Lovlig fyrverkeri, riktig brukt, er relativt ufarlig, og de fleste hendelser som involverer skader ville ha vært unngått med vernebriller, eller litt mindre alkohol. Fyrverkeri er med andre ord ikke farlig sett i en risikovurdering - alt har en bruksanvisning, som skal gjøre det trygt, og redusere både sannsynlighet og konsekvens til et (akseptabelt) minimum. 

Det samme gjelder forsåvidt bilkjøring, folk blir drept der og, men ikke når alle gjør det riktig

 

Skyting opp i lufta derimot, vil ha en høy konsekvens uansett, siden kula er og blir livsfarlig, og det foreligger ikke prosedyrer som sikrer at ingen får den i hodet - skyte mot Danmark er i min målestokk OK, ingen lanterner = ingen båter, og da er det så trygt som noe å skyte i lufta - i retning så. På landjorda er det noe helt annet, og sannsynligheten for å treffe noen er alltid tilstede. Konsekvensen er som sagt også langt over det å få en rakettpinne i hodet.

 

 

Nå er det også slik, at det at noe farlig godtas - ikke legitimerer at noe annet farlig må godtas. Vi ser denne argumentasjonen i blydebatten, og andre steder der en slipper opp for argumenter... Det er som ungene, "han får lov.."

Det fornuftige ville jo utvilsomt være å forby fyrverkeri helt, eller, som jeg kanskje ville foreslått - et eller annet slags sertifikat for å få kjøpt det. Jeg liker fyrverkeri - men folk er idioter - i år ble jeg bombardert med et effektbatteri tidlig på kvelden nyttårsaften - fra vinduet på en bil jeg møtte. Bare flaks gjorde at min bil ikke ble truffet av "sprenggranatene" og jeg satt heldigvis inne i en etter forholdene nokså solid bil...

Slik oppførsel er ulovlig, selv om fyrverkeri er lovlig - akkurat som å skyte i lufta er ulovlig - og det er det som gjør at argumentet ditt i innlegget over ikke har noen vekt.

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, M67 said:

Skyting opp i lufta derimot, vil ha en høy konsekvens uansett, siden kula er og blir livsfarlig, og det foreligger ikke prosedyrer som sikrer at ingen får den i hodet - skyte mot Danmark er i min målestokk OK, ingen lanterner = ingen båter, og da er det så trygt som noe å skyte i lufta - i retning så. På landjorda er det noe helt annet, og sannsynligheten for å treffe noen er alltid tilstede. 

🤔 Hva da med toppjakt?

Link to comment
Share on other sites

Samme i prinsippet. Om du skyter mot himmelen. 

 

Forskjellene er eventuelt at man normalt ikke bruker .30 kaliber, at kula mest sannsynlig ekspanderer eller kulbuterer ved treff, og at det er få kuler og grisgrendte strøk. Jeg får meg ikke til å skyte med himmelen som bakgrunn her på Sørlandet, ikke med 6.5x55.

Toppjakt er jo også forbudt mange steder, av denne grunnen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

On 1/18/2021 at 9:29 AM, Chiefen.v-2 said:

 

 

nja... Nok nisser uten lanterner... 

 

On 1/18/2021 at 9:29 AM, Chiefen.v-2 said:

 

 

nja... Nok nisser uten lanterner... 

 

Syns de fleste som bruker båten på denne årstiden, er veldig flinke med lanterner. Men om sommeren, når alt av landkrabber skal ut på hytten med sin 500k+ rib/skjærgårds jeep, så er det mye dårlig lanternebruk. 

 

Og ja, jeg er på vannet sånn ca hver eneste dag, så jeg observerer litt 

Link to comment
Share on other sites

On 1/1/2021 at 2:44 PM, Rausheim said:

Husk at kula er like livsfarlig på vei ned som opp...

 

Nei det er den ikke. På vei opp er den begrenset til munningshastigheten til våpenet. På vei ned er den begrenset til terminalhastigheten til prosjektilet (som er MYE lavere). Og de aller fleste kuler legge seg aerodynamisk på siden når de faller uten spinn stabilisering og har dermed enda høyere luftmotstand og dermed lavere terminalhastighet og mindre penetrasjons evne.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I libanon når de feiert nyttårsaften var det så mange kuler som kom ned at vi måtte sette oss i shelter (bunkersen) da AK-47 kuler og gud vet hva de ellers fyrte løs med, gikk rett gjennom 
blikktakene på prefabbene vi bodde i. En kule gikk forsten rett gjennom taket på rommet til tannlegen og ødela julekrybba hans. :-D



Jeg var i Basrah da de feiret at sønnene til Saddam Husein hadde blitt avlivet. Alle var ute med hver sin AK og skøt hemningsløst i lufta. Og et titalls mennesker ble drept av prosjektiler som kom ned igjen....
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...