Jump to content

Klær og utstyr støkkjakt!


TG

Recommended Posts

Da er jakta for mange over og nå starter googling og innkjøp av nytt eller brukt utstyr for neste sesong. Mange ringrever her inne har masse erfaring med mange mil i skogen og sikkert masse tips. Jeg er på min andre sesong og har erfart masse som jeg vil dele med andre, også håper jeg fler vil dele så jeg kan lære mer! 
 

Dropper en lang liste her, men trekker frem noen punkter som jeg har erfart...som ble mange etterhvert...og en liste🤪
 

• patronbelte...jeg fylte opp 25patroner i mitt dyre nyinnkjøpte belte på første tur på jakt. Ikke løsna jeg et eneste skudd, kvota var på én fugl og jeg måtte plukke opp patroner som datt ut hver gang jeg måtte opp en bratt skråning eller over en hindring. 
 

• bukse. Er det fin lunk ute holder det lenge med en vanlig turbukse, men blir det kaldere og vått kan en bukse med vanntett membran være tingen. De buksene har for meg blitt fuktige på innsiden og med det kleber seg til beina og har som følge av det gitt motstand og friksjon for hvert eneste skritt. Dette passer dårlig når målet er å gå så langt som mulig for å øke sjansene for å støkke opp fugl. Løsningen. Bukseseler! ...ikke med «klips» som løsner ved hver minste bevegelse, men med knapper, så buksa må ha knapper så jeg kan feste bukseselene. 
 

• pakk med deg mindre. Begynte min karriere med sekk og alt for mye klær og utsty. Har gått til innkjøp av en «hoftesekk» og det er en ny verden. Skuldra er uten seler som gir samme plassering av hagla som på banen, og noen ekstra patroner ligger lett tilgjengelig i en av sidelommene. En annen bonus er at du ikke må regne med sekken når du skal snike deg under vegetasjon. Egner seg kun for dagstur. 
 

• våtservietter. Fint til dotur og til å holde hender og utstyr rent ved feks utvomming av hare om den skulle dukke opp. Har også med «grønn pose» til blodige våtservietter. 
 

• førstehjelp

 

• kart/gps. Jeg har kun mobilen og da bruker jeg tre apper for å holde kontroll på jakta.
 

- «WeHunt»: her har jeg tegnet inn grenser for terrenget og noterer meg observert fugl, beitefuruer og andre interessante ting. 
 

- «hvor?»: dette er kartverket sin app med veldig detaljerte kart så jeg vet hvor jeg er, hvor jeg vil og hvor det er stier og veier så jeg slipper å overraske turgåere...eller de overraske meg:) 

 

- «Google Maps»: her ser jeg terrenget tydeligere og kan finne frem til en fin åpen topp eller myr eller se etter den typen skog jeg har trua på. 
 

legger ved min pakkeliste for dagstur på støkk og gleder meg til andre kjekke triks og tips;) 

 

  • Våtservietter
  • Kniv
  • Papir tørt ( bål/tørke hagla/ pakke inn fugl om kaldt) 
  • Tau ( hvorfor ikke ) 
  • teip ( for løp på hagla om regn/snø ) 
  • Energi/snack 
  • Drikke
  • Ammo
  • Jakke(regn?)/pauseklær typ fleece
  • sitteunderlag
  • Drikke
  • Førstehjelp
  • Powerbank
  • Hørselvern
  • Buff( mot hjortelus i nakken ) 
  • Orange caps
  • Lighter 
  • Papirer (jaktkort, våpenkort etc) 
  • Pose våtorganisk
  • Hansker, om kaldt
  • løs snus. 
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Angående appene dine, så har jeg ikke erfaring med WeHunt, men bytter personlig glatt ut "Hvor" og "GoogleMaps" med "Norgeskart friluftsliv" med nedlastede eiendoms grenser for med påslått Gps å se hvor jeg er, mye mer detaljerte kart når du somer inn og du kan legge inn planlagte ruter på forhånd.

Eneste fordel jeg ser med "Hvor" er at du laster ned kart på forhånd og kan bevege deg i områder uten Gsm-dekning, men det kan du vel også gjøre med "Norgeskart" hvis du betaler for Premium abonnement.

"Google" eller "Gule sider" har meget greie flyfoto for detaljert studie av terenget, men så er spørsmålet om man skal stå med nesa i skjermen eller bruke øya til å se etter vilt.

Edited by Jegerbombom
Skriveleif...
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skal sjekke ut «norgeskart» @Jegerbombom Og ja, et annet triks jeg har lært meg er å se mest på kart før turen. Skal jeg sjekke under jakt så stopper jeg, venter, tar et skritt(typisk at det kommer opp fugl da) Sååå tar jeg opp mobilen, og legger den stille bort før jeg tar et skritt videre. Har mistet sjangser på å se på mobilen og så begynt å gå uten å ha hagla klar. 
 

Minner meg også på et annet triks. Jeg går alltid med hagla foran meg og pekende oppover for å være klar for skudd. Slitsomt i starten, men man opparbeider seg noen muskler utover i jakta. Har jeg klart å ikke få noe spindelvev i fjeset i løpet av en jakt så vet jeg at jeg har holdt hagla klar hele tiden;) 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 12/31/2020 at 12:37 AM, TG said:

• våtservietter. Fint til dotur og til å holde hender og utstyr rent ved feks utvomming av hare om den skulle dukke opp. Har også med «grønn pose» til blodige våtservietter. 

Tror du bør ta en tur til legen om våtservietten er blodig etter dotur :-)

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...