Jump to content

Bare jaktet med rifle, nå vil jeg prøve hagle!


Begnadøl

Recommended Posts

Hallo.

Har i min jakt karriere til nå bare jaktet med rifle, men har nå fått øynene opp for å jakte litt mer småvilt.
Tror det blir litt vanskelig å skyte flyvende fugl med min Sauer 202 i 9.3x62 så sku hatt meg ei hagle.
Har vel tittet litt på nettet og finn.no, men kan egentlig ikke noe om hagle så sku hatt litt hjelp.
Tanken var vel kanskje ikke å spørre om hvilken hagle jeg burde kjøpe(kan gjerne komme med anbefalinger), men heller om hvilken butikk/forhandler dere kan anbefale å dra til for å se, prøve og få god hjelp til å velge riktig hagle. 
Blir nok ikke til at jeg brenner av ei mnd lønning på dette siden det blir mest storviltjakt, men tenker det kanskje da er like så greit å dra et sted å få hjelp enn å gjøre et kupp på finn.no der man kanskje ikke får det som passer meg helt.

Bor i Valdres så orker nok ikke kjøre til Tromsø for å prøve 😅

Link to comment
Share on other sites

 Veldig fint å få holdt i hagla før kjøp, så en blanding av nærmeste jaktbutikk pluss lagre et søk på Finn.no innafor den rekkevidden du er villig til å kjøre ville jeg anbefalt;) ...kjøpte selv ny dyr(for min lommebok) hagle som første, men ville i dag lett kjøpt brukt og evt regnet inn litt penger på en sjekk av hagla hos børsemaker og evtuelle reparasjoner om du har mulighet til å låne den med deg;) 

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ er å oppsøke nærmeste leirduebane. Mange har lånehagler. Og mange skyttere vil kunne la deg prøve deres private hagler om du spør og oppfører deg pent. Se spesielt etter skyttere med Beretta og Browning hagler. I mindre grad folk med pumpe, sideliggere, og halvauto. Men forsøk dem og om mulig:) 

Link to comment
Share on other sites

Det gjør det lettere med å enkelt få tak i ammunisjon ja. Og du vil ha mange flere valg av hagle når du står i butikken. 

 

Jeg har 20/76 og er stor fan av det. Mest fordi hagla mi er lettere enn tilsvarende i 12/76. Men ammunisjon kan være litt utfordrende å få tak i innimellom. Jeg "hamstrer" når jeg finner det jeg vil ha. Det slipper du nok med cal 12.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...