Jump to content

Ladepakke til nybegynner


Erlendgb

Recommended Posts

Hei, Noen som kan tipse om konkrete produkter en nybegynner trenger for å komme i gang med hjemmelading? Gjerne en pakkeløsning for å komme i gang... Stemmer det sånn ca at det man trenger er dette?
 
  • Ladeboken...jada, har skjønt at man ikke bør tenke på hjemmelading før den er i hus...
  • Ladepresse. Enstasjon eller karusell?
  • Kruttmål/kruttvekt
  • Kontrollvekt (digital?)
  • Die-sett - kaliber 308 win og 223 Rem
  • Smøremiddel
  • Hylsetromler/hylsevasker (trenger man dette til å begynne med?)
  • Skyvelær
  • Hylsebrett
 
 
Link to comment
Share on other sites

  • Ladeboken...jada, har skjønt at man ikke bør tenke på hjemmelading før den er i hus... JA (men du må lese den også😉)
  • Ladepresse. Enstasjon eller karusell?                                                                                   Enstasjon (til å begynne med)
  • Kruttmål/kruttvekt                                                                                                                  JA (balansevekt holder fint)
  • Kontrollvekt (digital?)                                                                                                             TJA (ikke nødvendig, men kjekt å ha)
  • Die-sett - kaliber 308 win og 223 Rem                                                                                JA
  • Smøremiddel                                                                                                                          JA
  • Hylsetromler/hylsevasker (trenger man dette til å begynne med?)                                   NEI (men kjekt å ha hvis du lader store volum)
  • Skyvelær                                                                                                                                JA
  • Hylsebrett                                                                                                                              JA
  • Hylseholder til aktuelle patrontyper                                                                                     JA
  • Hylsetrimmer                                                                                                                         Etter hvert
Det greieste er nok å kjøpe et ferdig sett, f. eks. RCBS Supreme Master Reolading Kit. Du finner billigere sett også, men dette er enkelt, robust og stødig. I tillegg har det en annenhåndsverdi hvis du en gang vil selge for å oppgradere.
Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ladeboka - Ja

Enstasjonspresse 

Kruttmål OG balansevekt 

Dier må du ha - Tror Lee sine fortsatt også inneholder hylseholdere ... 

Smørefett - En boks fra t eks Hornady (Uniqe) holder i maaange år

Du Må ikke ha hylsetromler - man klarer seg fint med "manuell" vask

Skyvelær er et Måste ved hjemmelading,- en mikrometer er noe du etterhvert også vil ha

Hylsetrimmer kan du like gjerne kjøpe først som sist - jeg lader bl a for .30-06 og det er ikke uvanlig at de må trimmes etter to gangers bruk.

Hylsebrett.

Gradfjærner og hettelomme-renser.

 

Rcbs pakke er et bra valg - inneholder vel det meste, men evt ikke hylsetrimmer.

Kuler, krutt og hetter ...og du er i gang.

 

 

Og loggført alltid alt du gjør ved ladebenken 😇

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg nettopp begynt med hjemmelading, bekrefter at RCBS Supreme Master Reolading Kit er en super bra start! :) I tillegg jeg kjøpte RCBS sin hylsetrimmer pro2 og hylsevasker (rotary case tumbler, Hornady sin er juletilbud nå) og en vanlig Frakford Arsenal tumbler med corn media.  Dette er - tror jeg - smak og behag + budsjett spørsmål. Hørte at man kan vaske hylser i vanlig kjele med Zalo + sitronsyret i 70 C vann, og legge dem inn i oven på 50 C for å tørke dem... Jeg bruker også en digital vekt som jeg bruker i bueskyting for å dobbeltsjekke hver eneste krutt porsjon som kommer ut fra krutt dispenser før jeg legger inn i hylse (dobbeltsjekker med balansevekt også). Faktisk triplesjekker den, måler hylse også etterpå med krutt i seg. Kanskje dette er litt "for mye sjekk", men dette er super viktig mener jeg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, GaborT said:

Kanskje dette er litt "for mye sjekk", men dette er super viktig mener jeg.

Uniflow kruttmål som følger RCBS-settet er normalt veldig nøyaktig når du først har fått inn teknikken, det gjelder å gjøre bestemte bevegelser med sveiven både ved tømming og på returen. Mitt kruttmål veier innenfor +/- 0,2 grs og det er nøyaktig nok for meg ved alle ladevekter mellom 24 og 60 grs. Jeg veier likevel hver femte ladning for kontroll, og hver eneste ladning hvis jeg ligge på eller nær maks, samt når jeg tester ut nye ladninger. Ved pistol-ladninger < 10 grs skjønner jeg behovet for å sjekke hver ladning.

 

Du behøver ikke mer enn lunkent vann når du vasker hylsene med Zalo (så sant du bruker et vannløselig smøremiddel). Jeg gir hylsene en omgang med sitronsyre etter Zalo-vasken, og skyller til slutt i rent vann. Tørking i stekeovn med varmluft går fint på 70 grader, men i fjor kjøpte jeg en sopptørker på Clas Ohlson som jeg synes er like grei. Billig var den også! Lurt å rulle hylsene i et kjøkkenklede først, så unngår du vannmerker under tørkeprosessen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...