Jump to content

Ultralydvasker - 2 erfaringer og 2 spørsmål


Brasen

Recommended Posts

Jeg har en 300W Ultralydvasker, 6 liters. Bruker varmt vann med ca 10-20% rengjøringsmiddel beregnet for ultralyd.

 

Erfaring 1: Jeg er ikke fornøyd med resultatet ved hylsevask (ca 200 hylser om gangen). Har gått over til trommelvasker.

 

Erfaring 2: Jeg er godt fornøyd når jeg bruker den til å vaske lyddemperen. (Ca 1 x i året etter ca 400 skudd med jaktrifla i .308)

 

Spørsmål 1: Bør jeg være forsiktig/unngå  å vaske for eksempel dioptersiktet, avtrekkerhuset eller bolten til matchrifla? (Sauer 200 STR) Jeg tenker da på om vibrasjonen som oppstår ved ultralydvask kan medføre slitasje i de små delene som sitter sammen under vask.

 

Spørsmål 2: Noen som har tips til annet effektivt rengjøringsmiddel enn disse som er spesialmiddel for ultralydvasker? Ultra Clean koster feks 150 kr pr liter. Til 4 liter vann bruker bruker jeg 1/2 flaske, og dette synes jeg blir i dyreste laget. Har prøvd også bare med vann, men synes ikke at fettstoffer løser seg opp. Vil f.eks. husvask eller kraftvask redusere ultralydvaske effekten?

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge vasker du hylsene? Jeg har brukt en 6 liters 360W vasker på jobb litt, og hylsene er "sykt rene" etter et par timer. Minst like rene som i stålpinnetrommelen, og helt uten "#!¤!""#@£ stålpinnefaenskapshelvete som sitter fast på tvers i hylsehalsene, og ellers er overalt.

 

 

Har du prøvd Zalo i UL-vaskeren? Jeg bruker "en god sprut" i de 6l vann.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hmmm, kanskje det er tiden jeg må forlenge... Jeg har vanligvis vasket i ultralydvaskeren i 1/2 time, maks 1 time. 

 

Noen fortalte at man ikke bør bruke såpe som skummer, da det kan redusere effekten (kavitasjonen). Ikke vet jeg. Skal prøve med Zalo. (PS: Jeg bruker trommelvaskeren uten de hærsens stålpinnene ja.)

Link to comment
Share on other sites

Mener det var noen her som hadde en fin oppskrift på blanding man kunne mekke hjemme for dette. Bruker sitronsyre og zalo her. Blander litt på slump og i det siste har hylsene blitt litt gulaktig etterpå. Er vel blandingsforholdet, den nye rosa zaloen med epleduft eller at jeg skyller for lite etterpå som har gjort dette. Kjører tre-fire omganger med Biltema sin lille vasker(30-40min totalt) på maks temperatur og 50stk riflehylser i slengen. Blir rent.. Tørker i varmluftsovn på lav varme. 

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vux said:

Mener det var noen her som hadde en fin oppskrift på blanding man kunne mekke hjemme for dette. Bruker sitronsyre og zalo her. Blander litt på slump og i det siste har hylsene blitt litt gulaktig etterpå. Er vel blandingsforholdet, den nye rosa zaloen med epleduft eller at jeg skyller for lite etterpå som har gjort dette.

Sløyf sitronsyra så skal du se. Jeg har i alle fall ikke hatt misfarging siden jeg slutta med den. Og hylsene er like blanke.

 

Quote

Kjører tre-fire omganger med Biltema sin lille vasker(30-40min totalt) på maks temperatur og 50stk riflehylser i slengen. Blir rent.. Tørker i varmluftsovn på lav varme. 

Jeg har hatt 3-400  i 6-literen, det er vel ca samme "fyllingsgrad"? Stekeovn på 110 grader etterpå.

 

Hva tenker du om kvaliteten på Biltemavaskeren?

 

 

 

K

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Har ikke ultralydvasker selv, men har littegrann erfaring med de.

Man trenger ikke å fylle ultralydvaskeren med noe annet enn vann.

Men:

Ta et syltetøyglass og fyll med f.eks bensin og det du skal rense. Skru på lokket, og kjør maskinen.

Bruker man mindre aggressive rengjøringsmidler, så kan man fylle en zip-lock-pose med deler og vaskemiddel, lukke zip-lock-posen, og kjøre maskinen.

Og joda, bensin kan ta fyr, men hvor mye luft er det i glasset om du fyller det nesten helt?

Edited by jlovold
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@M67 Takk for tips, skal teste uten neste runde. Mulig jeg har testet uten syre tidligere og fant ut at med syre var mer effektivt. Selve vaskeren har jeg vel brukt litt over ett års tid til hylsevask og blir jo rent og pent resultat den både ut- og innvendig. Hettelommer blir også rene hvis jeg kjører fire runder på 680sek. Ulemper så langt er at man må manuelt restarte den etter 680sek, litt knot å stille inn temperatur og kunne gjerne hatt en fysisk av/på knapp så man slipper å nappe ut ledningen vær gang. Er jo ikke store mengder jeg lader så holdbarheten vet man jo ikke noe om. Biltema er jo i så fall greie å ha med å gjøre ved trøbbel med holdbarheten. Er den (nye) 2.5l til kroner 1399 jeg har. Vet de hadde en annen tidligere. Edit: Satt på 50stk til vask med kun rosa zalo så får vi sjå etter fire runder :-) 

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, M67 said:

 og helt uten "#!¤!""#@£ stålpinnefaenskapshelvete som sitter fast på tvers i hylsehalsene

Har jeg aldri opplevd, bortsett fra den ene gangen jeg prøvde å kjøre 40 stk 500NE hylser sammen med ca 300 6,5x55 hylser. Det gikk ikke bra, alle, og da mener jeg samtlige 500NE hylser hadde en 6,5x55 hylse sittende fast inni, kilt godt fast med 5-10 stålpinner.

 

ellers er eneste bakdel jeg ha opplevd med våttromling med stålpinner at hylsene får en liten grad på innsiden, må ta denne graden ca annenhver gang jeg tromler ellers får jeg svært variabelt kulehold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg testa litt forskjellig konsentrasjon av sitronsyre, alt nord for en liten teskje på 5 liter hadde ingen effekt i min bøtte med varmt vann. Med høyere konsentrasjon opplevde jeg misfarging av hylsene, men det kan ha vært fordi jeg ikke skylte av de godt nok før tørk. Vil uansett tro at det er mer effektivt i UL-vasker og at en full teskje kanskje er litt mye, litt avhengig av hvor mye væske du faktisk bruker.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Elgjaeger said:

Har jeg aldri opplevd

Tipper det er lengden som gjør det. Jeg vaska ca 2000 hylser nå før jul, og hadde vel rundt 10% med en pinne fast i halsen (typ 20 i 2 liter hylser) Det er innihelvetes irriterende.

Hvor kjøper du pinner?

 

Jeg vurderer forresten å prøve kuler, av f.eks. aluminiumoksid eller zirkoniumoksid - 0.3-0.6mm eller noe sånt, noen som har prøvd noe lignende?

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Lyman trommel jeg kjøpte for et par år siden, det var med en pose stålpinner med denne som jeg bruker. Det ble imidlertid litt lite, tok for lang tid med 400-500 hylser, kjøpte derfor en pose til, var et tilbud fra en eller annen norsk nettbutikk, tror denne posen var fra Frankford Arsenal. Funker bra nå, tromler ca 45 min med zalo og en teskje sitronsyre, gullende rene.

Edited by Elgjaeger
Hadde skrevet Dillon i stedet for Lyman trommel
Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, vass said:

Jeg testa litt forskjellig konsentrasjon av sitronsyre, alt nord for en liten teskje på 5 liter hadde ingen effekt i min bøtte med varmt vann. Med høyere konsentrasjon opplevde jeg misfarging av hylsene, men det kan ha vært fordi jeg ikke skylte av de godt nok før tørk. Vil uansett tro at det er mer effektivt i UL-vasker og at en full teskje kanskje er litt mye, litt avhengig av hvor mye væske du faktisk bruker.

Bruker 1ts ca. Brukte kanskje mindre før når jeg ikke hadde denne misfargingen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...