Jump to content

Hvorfor er tommelhull så populært?


Polardego

Recommended Posts

Du får vertikalt pistolgrep, uten styggedommen "pistolgrep", som både er stygt, og fyfy og politisk ukorrekt. Det er ingen som sier at du må gjemme tommelen inni hullet, så det er minst like raskt som vanlige stokker.

Men det er vel litt mote også vil jeg tro.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hatt Boyds tommelhull-stokk på ei M96. Likte stokken, veldig god å skyte med.  Du får jo et veldig godt grep når tommelen får komme «gjennom og rundt». Tidsbruken ved repetering på tommelhull vs uten mener jeg ikke er signifikant. Forskjellen er minimal, og lite avgjørende for utfallet av et evt oppfølgingsskudd. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke greier å skille treffprosent mellom tommelhull/Hunterskjeftet og tommeloppskjeftet/ Precisionskjeftet, på den samme Sako S20, skyter man med feil teknikk og skyter for lite..

 

Navnet på de forskjellige skjeftene til S20 tror jeg er et utslag av finnenes svarte humor.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Polardego said:

Hvorfor er tommelhullsstokk så populært? Er det det estetiske? Er de lettere? På en vanlig jaktrifle hvor det kan forekomme behov for et raskt oppfølgingsskudd eller to så er vel ulempen ganske stor?

 

Prøvde akkurat å ta 50 ladegrep med Sako S20 tidligere i dag, nettopp fordi noen spurte "hvorfor tommelhull i stedet for presisjonsgrep".

Kom frem til at jeg liker følelsen av tommehullsgrepet på S20. Riflen holdes av hendene, og kan hviles oppå håndleddet.
Jeg kan holde den med en hånd uten at det plager håndleddet, som plages av vinkelen på en normal jaktstokk.

Det er dog to bevegelser i det å ta nytt grep.


Hånden ned fra bolten, bak, og så frem inn i grepet.
Jeg ser at ved mindre hull, så må man ha en mer tydelig og presis "bak og inn"-bevegelse, men det er ikke nødvendig med Sako S20 -- og jeg ser at At-One har omtrent samme form.

Jeg sammenlignet med en Bergara med standard jaktstokk, og må si at det er betydelig raskere å ta ladegrep og returnere til skuddklar posisjon med den, sammenlignet med tommelhullsstokken -- når du tar tommelhullsgrep.

Men etter å ha prøvd ~50 ladegrep med standard jaktstokk, så returnerte jeg til tommehullsstokken, og fant at du kan / må gå til en posisjon med tommelen oppå pekefingeren på siden av stokken for å få raskest mulig oppfølgingsskudd -- og da er den sammenlignbar i hurtighet.

---

Jeg tviler på at det er mulig å få et like raskt oppfølgingsskudd med tommelen i hullet som uten -- uten at det gjør oppfølgingsskuddet tregere, da du kan ha tommelen på siden, eller velge å bruke 0.2 sekunder ekstra på å ta et godt grep.

---

Jeg har ikke en "precision"-stokk, som ville vært mellomtingen mellom tommelhull og jaktstokk, slik tommelhull er mellomtingen mellom pistolgrep og precision.


...jeg mener...

Let's be real...

Ltsbrl.png.49594673693466ea13b7dd4acf7d22ba.png

 

...

Tommelhullsstokken har et rett grep, som hjelper håndleddet å stå i en naturlig posisjon når du bruker våpenet -- akkurat som pistol- og precision-grep.

Du kan hvile riflen oppå håndleddet ved tommelen, uten å måtte holde vekten av riflen med/oppå fingrene -- ulikt precision og jaktstokk, men likt pistolgrep.

...

...

Og ikke minst så synes jeg tommelhullsstokken ser bedre ut enn precision, uten å se tacticool ut.

 

3 hours ago, Polardego said:

Spør for at jeg har fundert på Boyds At One med tommelhull. Leser at den uten er veldig firkantet og ikke spesielt komfortabel. 



Jeg leste dette innlegget slik:

"Leser at den [tommelhullsstokken] er veldig firkantet og ikke spesielt komfortabel. 

...og ble først litt forvirret over intensjonen med tråden.
Minner meg på at det av og til er viktig å lese alle ordene.

 

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

Mitt innlegg gjelder treffprosent på første skudd med S20. Det er ikke alltid at det som kjennes mest behagelig ut er best. I dette tilfellet er det rett og slett muligheten til å ta gjentagende identiske kontrollerte avtrekk, med best mulig kontroll på rifla, som er bedre med Precision utgaven.

 

Når det gjelder oppfølgingsskudd er tommelhullskjefter en ulempe for 999 av 1000 skyttere.

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Torf said:

Hvis man ikke greier å skille treffprosent mellom tommelhull/Hunterskjeftet og tommeloppskjeftet/ Precisionskjeftet, på den samme Sako S20, skyter man med feil teknikk og skyter for lite..

 

Navnet på de forskjellige skjeftene til S20 tror jeg er et utslag av finnenes svarte humor.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, men for meg fungerer iallefall en stokk som precision-stokken svært mye bedre enn mange typiske (amerikanske) tommelhullsstokker. Jeg skutt litt med Blaser sin ultimate-stokk, og den er slett ikke ille, så jeg tror kanskje den og S20 stokken (som jeg ikke har prøvd, men den ser jo svært lik ut) har en form som gjør dem bedre - iallefall til meg.

 

K
 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, tussehaugen said:

😂😂 Har du skutt i det heile lurer eg på då

Ja, det har jeg. Men antallet felte storvilt er ikke tresifret. Som M67 skriver, har også jeg skutt oppfølgingsskudd noen ganger, og samstemmer i at det oftest har vært unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Cruiser said:

Oppspenner ser litt knot ut på tommelhullstokk, fungerer det greit? Man må vel slippe opp grepet i større grad enn man ville gjort på et tradisjonelt skjefte?

Jeg synes det fungerer greit på 404. Om det er knotete eller ei har vel mest med vane å gjøre? Uansett må man slippe tommelgrepet for å ta ladegrep ved oppfølgingsskudd. Hvor mange millisekund man da taper ift. tradisjonelt pistolgrepskjefte har jeg ingen formening om.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, men for meg fungerer iallefall en stokk som precision-stokken svært mye bedre enn mange typiske (amerikanske) tommelhullsstokker. Jeg skutt litt med Blaser sin ultimate-stokk, og den er slett ikke ille, så jeg tror kanskje den og S20 stokken (som jeg ikke har prøvd, men den ser jo svært lik ut) har en form som gjør dem bedre - iallefall til meg.

 

K
 

 

Tommel opp grep gir først og fremst best avtrekkskontroll ved "dynamisk"/jaktskyting pga muligheten for "fast grep" mellom tommel og grepsfingre samtidig som avtrekksfinger kan operere mest mulig uavhengig. Det er "umulig" å få tilsvarende kontroll for de aller fleste med tommelhullsgrep.  Samtidig får man med tommel opp automatisk bedre kontroll over sideveis "vridning" rundt løpsaksen på rifla. Dette gjelder spesielt hvis man skal få kontroll på ei rifle med tung kikkert på toppen.

 

Hvis man skyter mye, og har et fast referansegrunnlag, er det ingen problemer å se hva de forskjellige kompontene i ei rifle utgjør. Sako S20 gir en glimrende mulighet til å sjekke dette. En S20 med både Hunter og Precision skjefte, lett og tung kikkert og lett og tung demper gir mulighet til å teste ut dette i praksis. En habil skytter vil garantert skyte best med Precision bakskjefte, lett kikkert og tung demper.

 

Som "pensjonist" ligger jag på ca 520-530 i snitt av 600 poeng på 60 skudd løpende villsvin. Forskjellen på en lett 400g kikkert og en tung 900g kikkert utgjør ca 10-20 poeng i favør av lett kikkert. Begge kikkertene skytes på 14x med identiske retikler. Det som er interessert for meg er at poengtapet ikke kommer "jevnt fordelt". Poengtapet kommer som regel av ekstra utslag på noen få "ukontrollerte" skudd som overført til jakt hadde blitt "skadeskyting" for meg.

 

Dynamiskskytterne med AR-plattform hadde også skutt bedre hvis loweren hadde hatt tommelhylle, som enkelte  MDT chassiser, og de hadde skutt med tommel opp.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mange oppfølgingsskudd både på stort og smått. I motsettning til andre sine oppfølgingsskudd så har FLERE av mine vært helt nødvendige. Jeg har skutt de med klassiske riflestokker, tommelhullstokker og halvautomat. Det er ingen tvil om hva som er best. Synn de suger på såppas mye annet. Selv om ladebevegelsen med bolt går raskt, så tilfører den ingenting positivt... Vi var en gjeng som dro til Polen en 3-4 år på rad. Vi trente temmelig mye i forkant på en "villsvinbane".  De som knotet mest med oppfølgingsskudd var de med GRS - stokk. Stor, klumpete å jævlig å få rett grep på i stressede situasjoner. Rett klassisk riflestokker fungerte utmerket. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Polardego said:

Hvorfor er tommelhullsstokk så populært?

Jeg tror de er populær fordi «utrente skyttere» oppfatter de som mer komfortabel. Som det nevnes i tråden så er hånda nokså rett som et pistolgrep og vekta av rifla kan hvile oppå hånda. Har man behov for at vekta av rifla skal hvile på hånda så holder man den ikke tilstrekkelig inn i skulderen. 
Rette grep med litt vinkel er standard for alle konkurranse rifler, og gir mulighet for å legge kraft inn mot skulder med avtrekks hånd uten at avtrekks finger blir med i prosessen. De kurvede «klassiske grepene» er designet for bæring og for å passe omtrent hvilken som helst hånd størrelse. De blir på en måte den ultimate kompromiss mellom alle funksjoner et grep trenger. 
Jeg vet ikke helt hvor tommelhullstokken startet, men den første jeg kan huske var AI og noen lure tyske modeller av halvautorifler som hadde dette for å omgå loven (slik som på hagler). AI gjorde dette antagelig for styrken og det ble også til en mulighet for foldekolben som vi kjenner i dag. 


Eneste fordelen jeg kan se med en tommelhullstokk er at den kan lages stivere og sterkere om man skal spare material, og kanskje vekt, enn noen annen design. Ut over det tror jeg nok tommelhull er mote og en hype for å selge.
 


 

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen lurer på hvordan det "perfekte" tomelhullsgrepet ser ut er det dette med valgfri tommelplassering.

Dette grepet fra Walther har vunnet utallige EM, VM og OL-medaljer og er bedre enn Anschutz sin versjon (som jeg skyter med..)

Sammenlikn dette grepet med dagens skiskytterrifler så ser man at tommel opp grepene på de er nesten identiske bare uten tommelhull.

Legg også merke til hvordan dette grepet er sammenliknet med S20 Precisionskjeftet med tommelhyllen som selges som ekstrautstyr.

 

 

 

 

Walther-JR-3.jpg

 

Walther-JR-5.jpg

 

Sako tommelhylle:

 

Thumb_rest.png

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Torf said:

Hvis noen lurer på hvordan det "perfekte" tomelhullsgrepet ser ut er det dette med valgfri tommelplassering.

Dette grepet fra Walther har vunnet utallige EM, VM og OL-medaljer og er bedre enn Anschutz sin versjon (som jeg skyter med..)

Sammenlikn dette grepet med dagens skiskytterrifler så ser man at tommel opp grepene på de er nesten identiske bare uten tommelhull.

Legg også merke til hvordan dette grepet er sammenliknet med S20 Precisionskjeftet med tommelhyllen som selges som ekstrautstyr.

[...]

 

Jeg stortrives med grepsfasongen på min P72 Biathlon, valgfritt m tommel rundt eller opp. Har faktisk begynt å skyte med den opp nå og merker mer konsekvente avtrekk enn før.

 

Ole

detalj kasse.jpg

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Torf said:

Aktiv, klemmer ganske hardt mot grepsfingrene.

Klemmer mot grepsfingrene er greit, ellers har man ikke noe "mothold." Jeg mente om du er en av de som presser siste rest av avtrekket med tommelen.

 

Jeg har gjort det i perioder men aldri fått det konsistent mellom stillinger og bruker nå tommel opp, avtrekk kun med pekefinger. 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Red FR said:

 

 



Jeg leste dette innlegget slik:

"Leser at den [tommelhullsstokken] er veldig firkantet og ikke spesielt komfortabel. 

...og ble først litt forvirret over intensjonen med tråden.
Minner meg på at det av og til er viktig å lese alle ordene.

 

Det jeg mente var sammenlignet med stokken uten tommelhull. Den finnes i to modeller.

Link to comment
Share on other sites

Moro å lese de forskjellige meningene her, Ettersom jeg nå har solgt R8 og kjøpt en Sako med vanlig kolbe, riktignok i carbon. så er det vel åpenbart hva jeg foretrekker på jakt. I jobben min så har jeg våpen med vertikalgrep så jeg bruker dette like mye eller mere enn mine jaktvåpen. Jeg synes dette blir litt sånn kjøp og bruk det du liker best☺️ det som er best for andre er nødvendigvis ikke det for deg. Jeg tror definitivt at dagens tommelhullstokker er en motesak som styres av hva som selger best, ingenting galt med det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, tussehaugen said:

Ein kan snu på det og spørre kvifor dei ikkje slo gjennom men forsvant heilt seist dei var på moten.

Var vel på 70 tallet ca.

Fordi da var ikke folket klar for de ;) Husk de fleste hadde på den tiden oppdaget andre våpen enn Mauser, Krag og andre gamle kreasjoner. For ikke å snakke om fordelen av kikkertsikte over jernsikter. Vi er ikke laget for å takle mye nyheter på en gang vet du :P 

Link to comment
Share on other sites

At ola jeger var og er konservativ treng ein ikkje å dra i tvil😂😂🙈 men dette handler om meire enn eit nasjonalt marked.

Om tommelhull verkeleg hadde vore ein revolusjon og klar fordel på jaktrifler så hadde den nok ikkje bare blitt borte.
Men ære til våpenprodusentene som finner på ”nye” produkt og lar oss få eit utvalg å velge i som måtte passe oss sjølve best👍

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Mye penger blant folk og mange har behov for å markere seg og for å vise frem det aller nyeste og mest trendy. - Skjønner ikke vitsen være seg med rett-trekker eller tommelhull.- Om det handler om "snabbest" mulige omladninger er faktisk halvauto (og dobbelrifle) oppfunnet. - Manuell/hurtigste , mener jeg, - uten tvil er en pumperepeter og deretter tett fulgt av bøyle (Leveraction) som også er en "naturlig" bevegelse som krever et minimum av trening. 

 

Ja, ja - kanskje gleden over en kolbe med vakkert treverk og klassiske linjer igjen blir på modet,..tiden vil vise. - Ønsker alle - også de med rett-trekkere og tommelhull - et aldeles Godt Nyttår. 

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Så fint at det av og til finnes alternativer i brødhylla, slik at jeg kan prøve noe nytt. Den der med spelt liker jeg ikke.. Hmm.. Kanskje jeg skulle prøvd med solsikkefrød? 

Bra jeg gikk inn i denne butikken med noe for enhver smak.. 

Husker før da alt man fikk var kneip... 

 

😎 Riktig godt Nytt År :grin:

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...