pondus63 Posted December 26, 2020 Share Posted December 26, 2020 Skrekkfilm fra elgjakta: – Å, herregud! - VGTV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rugerdud Posted December 26, 2020 Share Posted December 26, 2020 Brukte sikkert 6,5x55 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pondus63 Posted December 26, 2020 Author Share Posted December 26, 2020 Nå er ikke jeg elg jeger, men treffer ikke skudd nummer to litt høyt og langt bak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted December 26, 2020 Share Posted December 26, 2020 Når skudd nr. 1 skytes, er det ei solid grein, og masse småkvist, foran vitalt treffområde. Tipper at den kula ikke gjorde stort annet enn å få ut litt ekstra adrenalin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlendgb Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 13 hours ago, pondus63 said: Nå er ikke jeg elg jeger, men treffer ikke skudd nummer to litt høyt og langt bak? Tror ikke man trenger å være elgjeger for å kunne påstå det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fluefiskern Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 Noe sier meg at han måtte skifte undertøy etter det der Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 Det er vel ikke alle som er like lettskremte. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AKL Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 Elgen kommer jo ikke for å "ta" jegeren,den greier bare ikke å høre hvor trusselen befinner seg i terrenget. Men heftig nok når svære dyr nesten springer over deg ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fluefiskern Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 31 minutes ago, M67 said: Det er vel ikke alle som er like lettskremte. K Ett skadeskutt dyr av den størrelsen i full sprang og såpass nært hold, kall meg gjerne lettskremt, men jeg hadde bytta boxer shorts etter det der Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 Her det vel på tide å bli skeptisk K 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Begnadøl Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 (edited) Tipper pumpa begynte å gå bra her.. Edited December 27, 2020 by Begnadøl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlendgb Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 Hadde sjekka trusa her også... Se fra ca 8 min Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbdg Posted December 28, 2020 Share Posted December 28, 2020 On 12/26/2020 at 11:15 PM, Jegermeistern said: Når skudd nr. 1 skytes, er det ei solid grein, og masse småkvist, foran vitalt treffområde. Tipper at den kula ikke gjorde stort annet enn å få ut litt ekstra adrenalin. Det kan ikke du påstå uten at du ser igjennom kikkerten i det skuddet går! Enig i at det KAN være kvist i veien men det er vel bare skytter som ser i kikkerten og kan avgjøre det. Slaktingen vil vel også røpe litt om dette. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegermeistern Posted December 28, 2020 Share Posted December 28, 2020 1 hour ago, bbdg said: Det kan ikke du påstå - Man kan jo PÅSTÅ hva som helst, hvertfall på noenlunde uhøytidelige nettfora! Men se på filmen 006, og fram til skuddet går 007. Kameraet ser ut til å være plassert ca. 40 cm høyere, og ca. 1 meter til høyre for geværet/kikkertsiktet. Avstanden til elgen er (vanskelig å si??) ca 40 meter (en elg bruker ikke mange steg på 40 meter, sjøl i ulendt skogsterreng)? Avstanden fra greinen og buskene til elgen, når skuddet går, er - - 2 meter??. Da blir, i tilfelle, "feiltrekanten" 1/19-del av det som vises på bildet, dvs. ca. 2 cm i høyde, og ca. 5 cm i side. Neppe nok til å påstå "fritt skuddfelt". Da jeg så videoen første gangen, ventet jeg på at elgen skulle bli skuddbar. Men så smalt det, lenge før jeg ville tenkt på å løs skudd, sjøl med 9,3-en. On 12/26/2020 at 10:35 PM, Rugerdud said: Brukte sikkert 6,5x55 Det andre skuddet skulle jo gått i, eller like over, ryggrada. Slike treff gir umiddelbar lamming av ryggmargen, og "knall og fall". Nesten så jeg kan være enig med @Rugerdud, kula kunne ikke nådd bak til ryggrada. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
znopi Posted December 28, 2020 Share Posted December 28, 2020 Noen ganger bruker dyr litt tid på å dø, selv ved gode treff. Når jeger fikk av frakken på elgen, så fikk han nok en mer nøyaktig bekreftelse på hva og hvordan. Andre kan bare spekulere..... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts