Jump to content

Skrekkfilm fra elgjakta


pondus63

Recommended Posts

On 12/26/2020 at 11:15 PM, Jegermeistern said:

Når skudd nr. 1 skytes, er det ei solid grein, og masse småkvist, foran vitalt treffområde. Tipper at den kula ikke gjorde stort annet enn å få ut litt ekstra adrenalin.

Det kan ikke du påstå uten at du ser igjennom kikkerten i det skuddet går! 

Enig i at det KAN være kvist i veien men det er vel bare skytter som ser i kikkerten og kan avgjøre det. Slaktingen vil vel også røpe litt om dette.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bbdg said:

Det kan ikke du påstå   -  

 

Man kan jo PÅSTÅ hva som helst, hvertfall på noenlunde uhøytidelige nettfora!

 

Men se på filmen 006, og fram til skuddet går 007. Kameraet ser ut til å være plassert ca. 40 cm høyere, og ca. 1 meter til høyre for geværet/kikkertsiktet.

 

Avstanden til elgen er (vanskelig å si??) ca 40 meter (en elg bruker ikke mange steg på 40 meter, sjøl i ulendt skogsterreng)? Avstanden fra greinen og buskene til elgen, når skuddet går, er -  -  2 meter??. Da blir, i tilfelle, "feiltrekanten" 1/19-del av det som vises på bildet, dvs. ca. 2 cm i høyde, og ca. 5 cm i side. Neppe nok til å påstå "fritt skuddfelt".

 

Da jeg så videoen første gangen, ventet jeg på at elgen skulle bli skuddbar. Men så smalt det, lenge før jeg ville tenkt på å løs skudd, sjøl med 9,3-en.

 

On 12/26/2020 at 10:35 PM, Rugerdud said:

Brukte sikkert 6,5x55 :P

 

Det andre skuddet skulle jo gått i, eller like over, ryggrada. Slike treff gir umiddelbar lamming av ryggmargen, og "knall og fall". Nesten så jeg kan være enig med @Rugerdud, kula kunne ikke nådd bak til ryggrada.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...