Jump to content

Rifle til ca 20000


Resuam

Recommended Posts

Skal etter hvert se etter ei ny rifle i ei pakke med en zeiss v8 1,8-14. har noen kriterier til våpenet, men klarer ikke å finne et våpen som gjør alt. 
 

Kriterier:

30-06

Prisen skal være rundt 20000 + optikk

 

Syntetisk stokk, helst tommelhull

Justerbar kolbe i høyde både kam og bakende. 

Kolben skal ha god kvalitetsfølelse

 

Veldig god presisjon

Rustfri finish 

Låsbart 5-skudd magasin som er flush i bunnen (slik som mauser m12 og 03) Oppspenner

 

Mauser m12 er nær, men mangler justering av kolbekam og tommelhull

Sako s20 er også nær, men det virker som at god kvalitetsfølelse er borte og at den kan skramle i magasinet. Den nærmer seg 25 000 også, men liker veldig godt ceracoat-finishen. Tror ikke den finnes i 30-06 enda heller og tror ikke at den har oppspenner. 
 

Tror dette er alle kriteriene, men fyller på med mer hvis jeg kommer på noen. 
 

Jeg mener at det må finnes et våpen som fyller disse kriteriene når prisen er så høy...

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Rugerdud said:

 

20 tusen er jo "billig" våpen. Det er jo fra 25 de fleste "gode" våpen starter

 

Jeg sitter og vurderer et lengre tidsperspektiv og ev. kjøre på med en sauer 404. Blaser er jo et alternativ også, men er skeptisk til rettrekker. Men da er det vel mange andre alternativer også?

Link to comment
Share on other sites

Oppspenner gjør utvalget veldig mye mindre, så du må nesten vurdere hvor kritisk dette faktisk er.

 

Du finner lett en Sako 75 i 30-06 til rundt 10 000, hvis ikke enda mindre. En justerbar McMillan Gamescout kommer på rundt 10-11, da har du en pakke ganske mye bedre enn det meste (alt) annet i den prisklassen. Så kan du få riflen cerakotet i akkurat den fargen du vil :) 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Resuam said:

Jeg sitter og vurderer et lengre tidsperspektiv og ev. kjøre på med en sauer 404. Blaser er jo et alternativ også, men er skeptisk til rettrekker. Men da er det vel mange andre alternativer også?

Eneste jeg hadde vært skeptisk til med en blaser r8 er prisen. Selfølgelig er det en del smakssaker og, men de må du finne ut av selv. R8 er den som fyller kravene dine best fra butikk. En m12 extreme med kalix kinnstøtte og dfs kolbekappe er nok billigste løsningen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Cruiser said:

Sako S20 treffer på flere av kriteriene dine enn Blaser og Sauer.

Hvordan er kvalitetsfølelsen på den rifla? Den ser litt «billig» ut i plasten. Mulig jeg tar feil siden jeg ikke har sett den live. Har også forstått det som at den skramler litt. Stemmer det? Når kommer den i 30-06?

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Resuam said:

Hvordan er kvalitetsfølelsen på den rifla? Den ser litt «billig» ut i plasten. Mulig jeg tar feil siden jeg ikke har sett den live. Har også forstått det som at den skramler litt. Stemmer det? Når kommer den i 30-06?

Hvordan den føles er subjektivt, så du bør dra og kjenne på den selv. Det er aluminiumschassi med hardplast utenpå, så det kan kanskje være litt "hul" lyd om man slår på den. Når du er i butikken kan du jo også kjenne på litt andre våpen og sammenligne...

 

Har ikke sett det stå noe sted når den blir tilgjengelig i 3006, bare at det blir i løpet av 2021... Litt merkelig, siden det ble sagt når jeg så på våpen i vår at de regnet med at det ville være tilgjengelig i løpet av sommeren 2020...  

Link to comment
Share on other sites

Currently available Sako S20 caliber options: 6.5 Creedmoor, .308 Win, .243 Win, .30-06 Spring, .270 Win, 6.5 PRC, 7mm Rem Mag, .300 Win Mag.
 

Saksa frå Sako si heimeside.

 

Den norske importøren henter bare det utvalget dei ønsker å selge. 

Henta mi sako rifle i sverige der utvalget er mykje større og fikk den rifla eg ville ha. Økonomisk så var det ingenting å hente, men fikk DEN rifla eg skulle ha👍

Det er enkelt å importere sjølv bare coronaen blir borte...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var ei svart finnlight eg kjøpte seist. (85 syntetic black) 

Oppspenner var på mi ønskeliste også og eg droppa den.

Eg savner den ikkje men ser at den kan ha ei nytte. 

Tommelhull på jakt ser eg på som ei ulempe.

Kikka også litt på M12 ser bra ut den. Vekta var litt høg og så fikk eg ein meget go pris på Sako’n og då var valget lett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er midt i et bytte fra en Blaser R8 Pro Success til en Sako S20. Hentet S20en nå i romjula. Har hatt 308 og blir også det i Sako. Er vel eneste kaliberet som foreløpig er tilgjengelig. Venter på demper og har ikke fått testet den enda...:(

 

Fikk en god deal på S20 og betalte 21500,- inkl. montasje for ceracoated utgaven.

 

Grunnene til at jeg gjør dette byttet, er flere, men er nok mest fordi jeg har hatt Blaser de siste 8-10 årene og vil prøve noe nytt. Så er jeg vel blitt voksen eller kommet dit i livet at det som betyr mest for meg er funksjon og litt pris...:) At børsa funker, passer meg og er god å skyte med. At tilbehør og reservedeler er normalt priset er også en bonus. Ikke har jeg bruk for systemvåpen heller, siden jeg bruker 308 til alt.

 

Jeg har hatt et par klikk og noe ladetrøbbel i jaktsituasjoner med R8en. Det viste seg og være en kombinasjon av fingertrøbbel og feil på magasininnmaten. Ikke vær for forsiktig med å lade...:) Sett bort ifra dette og pris, har jeg vært fornøyd med Blaser.

 

Oppspenner er en fordel, sikkerhetsmessig, men er vanskeligere å bruke i forhold til en tradisjonell sikring. Sikringen på Sakoen blokkerer tennstempelet fysisk og det er mulig å lade/ta ut patroner uten å slå av sikringen, så den er ikke dårlig den heller.

 

Ellers må jeg si at jeg liker S20en veldig godt. Magasinet kan virke litt skranglete, men det hjelper når du får puttet i patroner. En skikkelig bruksbørse! Det eneste jeg er litt skeptisk til er kinnstøtten på kolben. Den virker ikke kjempesolid, men satser på at jeg tar feil..:) Løpet som er flutet og med ceracoating, ser veldig bra ut. 51cm og ferdig gjenget.

Stokken er helt topp og jeg er veldig glad i alle justeringsmulighetene. Har justert på avtrekk, både vekt og plassering, slik at det blir akkurat slik jeg vil ha det.

Også kikkertmontasjen er veldig fleksibel. Jeg har montert ringer rett på picatinny-skinna. De kan plasseres 3 steder på skinna og gir stor fleksibilitet. Har brukt Leupold QRW2 ringer og er spent på om det er noen treffpunktforandring når jeg tar av og på kikkerten. Må testes:)

Venter på noen spacere til kolben, slik at den også blir perfekt.

 

Som de andre sier her; dra i butikken, klå på børsene og velg det du liker best, som er innafor budsjettmessig. Brukt er jo også en mulighet, hvis det du vil ha er for dyrt nytt.

 

Kan komme med flere erfaringer med S20 etter hvert når jeg får brukt børsa litt. Lykke til med valget og godt nyttår!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, thoregil said:

Jeg er midt i et bytte fra en Blaser R8 Pro Success til en Sako S20. Hentet S20en nå i romjula. Har hatt 308 og blir også det i Sako. Er vel eneste kaliberet som foreløpig er tilgjengelig. Venter på demper og har ikke fått testet den enda...:(

 

Fikk en god deal på S20 og betalte 21500,- inkl. montasje for ceracoated utgaven.

 

Grunnene til at jeg gjør dette byttet, er flere, men er nok mest fordi jeg har hatt Blaser de siste 8-10 årene og vil prøve noe nytt. Så er jeg vel blitt voksen eller kommet dit i livet at det som betyr mest for meg er funksjon og litt pris...:) At børsa funker, passer meg og er god å skyte med. At tilbehør og reservedeler er normalt priset er også en bonus. Ikke har jeg bruk for systemvåpen heller, siden jeg bruker 308 til alt.

 

Jeg har hatt et par klikk og noe ladetrøbbel i jaktsituasjoner med R8en. Det viste seg og være en kombinasjon av fingertrøbbel og feil på magasininnmaten. Ikke vær for forsiktig med å lade...:) Sett bort ifra dette og pris, har jeg vært fornøyd med Blaser.

 

Oppspenner er en fordel, sikkerhetsmessig, men er vanskeligere å bruke i forhold til en tradisjonell sikring. Sikringen på Sakoen blokkerer tennstempelet fysisk og det er mulig å lade/ta ut patroner uten å slå av sikringen, så den er ikke dårlig den heller.

 

Ellers må jeg si at jeg liker S20en veldig godt. Magasinet kan virke litt skranglete, men det hjelper når du får puttet i patroner. En skikkelig bruksbørse! Det eneste jeg er litt skeptisk til er kinnstøtten på kolben. Den virker ikke kjempesolid, men satser på at jeg tar feil..:) Løpet som er flutet og med ceracoating, ser veldig bra ut. 51cm og ferdig gjenget.

Stokken er helt topp og jeg er veldig glad i alle justeringsmulighetene. Har justert på avtrekk, både vekt og plassering, slik at det blir akkurat slik jeg vil ha det.

Også kikkertmontasjen er veldig fleksibel. Jeg har montert ringer rett på picatinny-skinna. De kan plasseres 3 steder på skinna og gir stor fleksibilitet. Har brukt Leupold QRW2 ringer og er spent på om det er noen treffpunktforandring når jeg tar av og på kikkerten. Må testes:)

Venter på noen spacere til kolben, slik at den også blir perfekt.

 

Som de andre sier her; dra i butikken, klå på børsene og velg det du liker best, som er innafor budsjettmessig. Brukt er jo også en mulighet, hvis det du vil ha er for dyrt nytt.

 

Kan komme med flere erfaringer med S20 etter hvert når jeg får brukt børsa litt. Lykke til med valget og godt nyttår!

Frister med s20. Det som holder meg unna den er vekta. Ellers ser den helt topp ut. 

Link to comment
Share on other sites

On 12/31/2020 at 1:26 PM, Runarash said:

Frister med s20. Det som holder meg unna den er vekta. Ellers ser den helt topp ut. 

Det er et poeng hvis man går mye. Sako sier mitt oppsett av S20en veier 3,6 kg. Det er nok rundt 300 gram mer enn R8en. Ikke noe problem for min del.

Link to comment
Share on other sites

On 1/1/2021 at 1:57 PM, Runarash said:

Så kommer jo kikkert, montasje og demper i tillegg.

Det er klart. Jeg har nettopp veid R8en og S20en på en kjøkkenvekt jeg vet fungerer. Veide uten kikkert, montasje og demper. Begge veier 3,6 kg. Blasermontasjen veier litt mer enn ringene på S20en. Så S20en blir faktisk bittelitt lettere enn R8en totalt.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde en S20 med tommelhull i dag. Den var virkelig behagelig lett, god å holde, og avtrekket var meget bra til jaktrifle å være. Stokken hemmet ikke meg når det gjelder tid til oppfølgingsskudd, så det blir i så fall ikke grunnen om jeg velger den andre stokken.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, nhd said:

Prøvde en S20 med tommelhull i dag. Den var virkelig behagelig lett, god å holde, og avtrekket var meget bra til jaktrifle å være. Stokken hemmet ikke meg når det gjelder tid til oppfølgingsskudd, så det blir i så fall ikke grunnen om jeg velger den andre stokken.

Godt fornøyd med min S20 hunter med tommelstokk. Har ikke fått testet den enda da ( venter på demper ), men jeg tror det blir veldig bra! Avtrekket er bra og kan jo justeres både vekt og plassering. Jeg flyttet avtrekker helt frem og justerte den litt lettere. Liker justeringsmulighetene!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Resuam said:

Kunne tenkt meg mulighet for toppmating i denne. Ser sako 85 har det... Er dette noe man savner?

Har mulighet for toppmating på min R8, men har aldri brukt eller hatt behov for det, så det er ikke noe jeg kommer til å savne i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...