Tau Posted December 24, 2020 Share Posted December 24, 2020 Møtte fire menn med nylig skutt hjort. Nå blir de anmeldt. En politimann møtte natt til søndag på fire menn fra sørfylket som hadde med seg en nylig skutt hjort. TYSVÆR: Det var en politimann som hadde fri som klokken ti over tolv natt til søndag møtte på fire menn i 30-40-årsalderen i Tysvær. Operasjonsleder Evy Fjeldheim forteller til Haugesunds Avis at mennene hadde med seg en nylig skutt hjort. – De kunne ikke dokumentere at de fikk lov til å ha våpen eller at de hadde lov til å skyte hjort i området. Dermed vil kvartetten, som ifølge Fjeldheim kommer fra Sør-Rogaland, bli anmeldt for tjuvjakt. https://www.h-avis.no/motte-fire-menn-med-nylig-skutt-hjort-na-blir-de-anmeldt/s/5-62-1115361 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gillen Posted December 25, 2020 Share Posted December 25, 2020 23 hours ago, Tau said: Møtte fire menn med nylig skutt hjort. Nå blir de anmeldt. Ok, og hva så,..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruger #1 Posted December 25, 2020 Share Posted December 25, 2020 Ikke sjeldent i de traktene. Væres eg lovlig, eller ikke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tussehaugen Posted January 1, 2021 Share Posted January 1, 2021 Kjenner absolutt ingenting til saka, men det er vel slik at med mindre politimannen også er grunneiger og har jaktrett i området så behøver vel ikkje jegerene å framlegge noko som helst til han når han er ute på fritida si. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted January 1, 2021 Share Posted January 1, 2021 Hm. Politi, eller noen med begrenset politimyndighet har vel hjemmel til å forlange fremvisning av våpenkort (når det medbringes våpen), samt dokumentasjon på betalt jegeravgift. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nhd Posted January 1, 2021 Share Posted January 1, 2021 15 minutes ago, tussehaugen said: Kjenner absolutt ingenting til saka, men det er vel slik at med mindre politimannen også er grunneiger og har jaktrett i området så behøver vel ikkje jegerene å framlegge noko som helst til han når han er ute på fritida si. Politi har lov til å gripe inn mot ulovligheter uavhengig av jobb og fritid. Heldigvis. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tussehaugen Posted January 1, 2021 Share Posted January 1, 2021 Vil vel anta at det er snusk her ettersom saken er kjørt videre i systemet, bare for å legge den død. Politimann på fritid har såklart lov på lik linje som alle oss andre å gripe inn. Men det må vel også for dei vere eit lovbrudd av eit visst alvorlighet eller skadepotensiale? Med mitt enkle syn så vil eg ikkje seie at ein felt hjort i lovleg jakttid og manglande våpenkort er å definere som alvorlig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nhd Posted January 1, 2021 Share Posted January 1, 2021 10 minutes ago, tussehaugen said: Med mitt enkle syn så vil eg ikkje seie at ein felt hjort i lovleg jakttid og manglande våpenkort er å definere som alvorlig. 1. Du og jeg vet ikke alt om denne saken, så da er det kanskje greit å ikke mene så mye. 2. Heldigvis har vi egne profesjonelle som er satt til å definere hva som er alvorlig og ikke. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tussehaugen Posted January 1, 2021 Share Posted January 1, 2021 Oi... Såpass. Godt Nyttår! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BaconErGodtNamNamNAm Posted January 1, 2021 Share Posted January 1, 2021 (edited) 2 hours ago, tussehaugen said: Politimann på fritid har såklart lov på lik linje som alle oss andre å gripe inn. Men det må vel også for dei vere eit lovbrudd av eit visst alvorlighet eller skadepotensiale? Med mitt enkle syn så vil eg ikkje seie at ein felt hjort i lovleg jakttid og manglande våpenkort er å definere som alvorlig. Grensen for at hvermansen kan holde igjen personer som prøver å unndra seg straff er lav. Dette gjør blant annet at alle har hjemmel til å holde igjen folk som stjeler. Eller du og jeg kan holde igjen en fyllekjører, eller en som slår barna sine på gata. Altså fysisk holde igjen personen til politiet kommer. Det står om dette i Straffeprosesslovens paragrafer 171-173 Edited January 1, 2021 by BaconErGodtNamNamNAm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BaconErGodtNamNamNAm Posted January 1, 2021 Share Posted January 1, 2021 (edited) Om jeg personlig hadde våget å anholde 4 væpnede lømler på tjuvjakt er en annen sak. Edited January 1, 2021 by BaconErGodtNamNamNAm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted January 1, 2021 Share Posted January 1, 2021 Da skal du ha god tid, uttrykkning til fyllekjører har vi prøvd å få de til å gjøre men sånt var tydeligvis ikke prioritert, personen var velkjent for de. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nhd Posted January 1, 2021 Share Posted January 1, 2021 12 minutes ago, Chiefen.v-2 said: men sånt var tydeligvis ikke prioritert Det kommer også an på hva annet de måtte ta seg av akkurat da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted January 1, 2021 Share Posted January 1, 2021 Joda, det ble prøvd flere ganger over tid å få stoppet fyren. Det stoppet seg selv rått og brutalt tilslutt i en tunnelvegg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted January 1, 2021 Share Posted January 1, 2021 59 minutes ago, Chiefen.v-2 said: Da skal du ha god tid, uttrykkning til fyllekjører har vi prøvd å få de til å gjøre men sånt var tydeligvis ikke prioritert, personen var velkjent for de. "Han ligger stripset på pos. xxx.yyy" K 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BaconErGodtNamNamNAm Posted January 1, 2021 Share Posted January 1, 2021 Darwin fikser saken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fluefiskern Posted January 1, 2021 Share Posted January 1, 2021 Får satse på at Darwin ikke tar med en småbarnsfamilie i samme slengen da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts