Jump to content

Lovlige halvautomatiske rifler i .22 WMR i produksjon?


Red FR

Recommended Posts

Til jakt.

Jeg liker nye ting, og mens Remington 597 fremdeles finnes nytt på diverse lager -- så leste jeg at det oppstår sprekker i noen av dem, og at det er grunnen til at Remington ikke lengre orker å produsere 597-serien.
...og jeg vil ikke ha en 597 som oppstår sprekk i noen sted.

Ut over det så kan jeg ikke lese om noen halvautomatiske .22 WMR-rifler som er godkjente til jakt, ser ingen i norske butikker, og i de oppdaterte våpenlovene tillot myndighetene akkurat helt spesifikt Savage A17 i .17 HMR og Savage A22 i .22 Long Rifle, som i praksis betyr at det står en svart strek over Savage A22 i .22 WMR mellom linjene.

Det må altså være en .22 WMR produsert før 2004, som fremdeles er i produksjon, under samme modellnavn den hadde da?

---

Alternativene er nå en salong i .22 WMR, eller en halvauto i .223.
Som i praksis betyr Ruger Mini-14.

...og ironien begynner med det å bli både bitter og overveldende.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 12/26/2020 at 3:21 PM, Ei tohi varjata said:

Ligger en 597 Magnum på Finn nå.

Jeg hadde aldri kjøpt en, men det er nå en mulighet.

 

Ole


Meh.

Jeg bet i det sure bittersøte eplet og kjøpte en 597 magnum på Finn, og bestilte en Boyds riflestokk til den, bare for å pynte grisen litt.

Kommer sikkert til å bli greit.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Samler svært bra på 100 meter med 40 grain og demper, og hadde litt flaks med å ha skutt subsonic med samme siktet på en 308 siste gang jeg var på banen.

Traff faktisk greit på blinken uten å måtte stille inn, etter å være litt urolig etter første skudd -- før å få avklart at blinken for andre posisjon på banen er blink nummer 4, og at treffen på blink 2 var grei, så fikk vi slik samling på første serie:

DSC_0065.JPG.a9ac03362386bd977d8c405bffc09a22.JPG

...skjøt med fronten av riflen oppå en solid blokk, ganske stabilt, men ikke helt 'benchrest'.
Målet var å teste presisjon og ammunisjon, ikke trene ferdigheter.

 

DSC_0064.JPG.730aac899541e80d559f12aa3abda81b.JPG

Stilte inn siktet mellom serier, og fant ut at 5 patroner føles best i magasinet laget for 8, som passer meg helt greit -- men synes det er litt rart hvor ekstremt trangt det var.

DSC_0067.JPG.e792f600f74c09b1da245c21e0ce498d.JPG

Prøvde uten demper, jeg kommer ikke til å presse mer enn syv patroner i disse magasinene -- samler like godt, men byttet treffpunkt:

DSC_0071.JPG.b6b71dc976f70f357c5e75dc0ea23f95.JPG

...

30-grain ga litt dårligere resultat, men det kan skyldes at jeg skjøt 40+ skudd med 40-grain ammoen før første skudd med 30-grain, og at jeg var litt utålmodig, og kan ha lagt inn en 40-grain sammen med 30-grain, skjøt uten demper, og at jeg brukte ett av mine nye magasiner, som ga mye problemer med 'Failure to Feed'; patronene hengte igjen i magasinet uten å sprette opp, med medfølgende avbrudd i skytingen i serien:

DSC_0070.JPG.288cddcd3d4be394c9a7f496fb42721b.JPG

Prøvde å skyte to serier for å se circa hvor jeg burde stille inn siktet med 30-grain, fremdeles litt usikker, og hadde avfyrt 60 skudd med mye kruttslam over alt inni våpenet nå sammen med litt utålmodighet:

DSC_0069.JPG.2f7d22aa2a88b98b5f0b1fea89b82e2d.JPG 


...stilte ikke inn siktet fordi det er perfekt for 40 grain, og har ingen idé om resultatene er representative for en ren rifle med 30 grain, og følte et behov for å pusse, etter ni serier på 5 til 10 skudd pluss pluss.

Avtrekket kjennes litt ut som å ta pull-ups med bare fingeren, så det blir ny hammer fra Volquartzen.

0 failure to extract.
Failure to feed kom utelukkende fra at patroner ikke 'hoppet opp' i det nye magasinet.

Og jeg fikk ikke inn 8 skudd i noen av magasinene, den syvende patronen fikk synlig bulk hver gang jeg prøvde å presse inn et åttende skudd, selv med det tydelig brukte magasinet som fulgte med.

Edited by Red FR
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...