Jump to content

44 mag og N350 - rare kronografmålinger


MrMerula

Recommended Posts

Hei

 

Jeg ønsker å finne en grei magnum 2-ladning med N350 krutt. Kula er 245 gr Frontier CMJ. GFL-hylser. Våpenet er en ny S&W 629 Classic 6,5".

 

Jeg har sammenlignet ladedata med samme kulevekt fra ladeboka (N350 12-13 gr), Vihtavouri (N350 11,6-13) og H&N (N350 12 gr). Laget ut fra dette en ladestige med 11,5 - 11,8 - 12,0 - 12,5 grain. Jeg kronograferte skuddene, men jeg stusser litt over målingene. Jeg hadde riktignok ikke så mange patroner av hver ladning, men dette er snittet av målingene:

 

11,5 gr 1166 fps

11,8 gr 1147 fps

12,0 gr 1178 fps

12,5 gr 1162 fps

 

Hastighetene er så og si like uansett om det var 11,5 eller 12,5 gr i patronene. Alle ladningene ble sjekket med vekt så jeg vet at det ikke er variasjoner på grunn av kruttmål og lignende.

 

Noen som har forklaring på fenomenet? Tror jeg går for de nederste vektene for å være på tryggeste side. Må ha minst 1125 fps med denne kula for å klare faktor.

Edited by MrMerula
Link to comment
Share on other sites

  • MrMerula changed the title to 44 mag og N350 - rare kronografmålinger

Jeg tror jammen du har rett. Prøvde å slippe ei kule gjennom tønna og i noen av kamrene datt kula rett gjennom. I de andre gikk de gjennom med et lett dytt. Frontier-kulene i 357 magnum stoppet og kilte seg fast i tønna, så jeg merket at her var det forskjell. 

 

Målte 44-kulene til .429" med skyvelær, så det er mulig tønna er litt romslig. Uansett så klarer jeg faktor, så jeg holder meg under 12 gr N350.

 

Takk for godt innspill!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke slått meg til ro med dette. Du øker ladninger med 9pct uten påviselig endring i hastighet. Er det rimelig? Jeg ville antatt ugler i mosen.

 

Jeg tror andre faktorer kan ha betydning også.

 

Trykket er vel knapt bygget opp idet kulen slipper sylinderen. Husk kulen skal drives gjennom løpet. Noen løp er så lange at friksjonen starter å redusere hastigheten hvis ikke trykket er høyt nok.

 

Jeg ville slått en kule gjennom løpet for å finne kalibreringen. 

 

Sjekk også overgangskonusen - finnes den? Lukk opp sylinderen og prøv å entre en kule i løpet. Hvordan ser det ut? 

 

Er avstanden sylinder/løpsende lik for hvert kammer? Mao er sylinderen rett eller skjev.

 

Er dette nye hylser? Prøv et annet fabrikat.

Samme med kulene.

 

Jeg regner med at sizingen går greit. Setter du så en kraftig nok krymp?

 

Edit: Hmmm.., nå ble jeg nysgjerrig selv og plukket frem min egen reserve - må visst sjekke denne også litt mer. Jeg ser det er stor forskjell så kanskje vil ikke den ammoen som holder 2’’ på 44 meter i gun no.1 holde noe som helst i gun no.2. Hm-hm-hm dette skulle jeg jo testet men det ble aldri - så denne tråden gav meg et spark bak. Takk! 😄

Edited by hipshot
On second thoughts...
Link to comment
Share on other sites

Har hatt 3 625 i ,45 acp.

Trange kammer og tønnehalser lik eller mindre enn løpsdiameter. 

De ble ikke bra før tønner ble rømmer opp til riktig kammer dimensjon og riktig diameter på tønnehalser.

 

Det er et dilemma med optimale tønnehalser.

 

For mantlende kuler skal de helst være lik løpsdiameter.

For bly og kobberbelagt bør de minst være ,001" over løpsdiameter.

 

Mine våpen hadde ovale kammer fra fabrikk. Ikke mye men nok til å irritere.

Sannsynligvis på grunn av oppspenning under maskinering.

 

Lykke til og god jul.

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode forslag og svar! 

 

Jeg er ikke så proff at alt trenger å være på mikrometeren. Jeg har testet samme kulene med N340. Disse ga god presisjon og hastighetene har vært fornuftige i forhold til ladedata. Den gang testet jeg 3 ulike ladninger og da økte hastigheten i takt med ladningene.

 

Hastighetene jeg målte med N350 virker også fornuftige. De ligger ikke langt unna fart for minimumsladninger. 

 

Jeg lurte litt på om jeg hadde kronografen for nær og at kruttgassene var med på å gi rare målinger. Jeg har opplevd dette tidligere, men da var målingene så langt unna det realistiske så jeg forstod feilen. Det rare denne gangen var at målingene var jevne.

 

Krympen tror jeg skal være grei nok. Det er ikke så altfor mye rekyl i disse. 

 

Jeg tror jeg må lade opp noen til og kronografere på ny.

 

God jul alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bare en liten oppdatering. Prøvde igjen i dag med 11,6 og 12 grain N350. 

 

11,6: 1156 fps i snitt 

12,0: 1173 fps i snitt

 

Disse resultatene virker mer logiske så jeg slår meg til ro med at begge ladningene er innafor og holder kravet til magnum 2.

 

Takk for bidragene!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...