Jump to content

Førstegangsrifle i kaliber .308


Tobfa

Recommended Posts

7 minutes ago, Haavard said:

 

Her skrev jeg med meg selv i tanke, men hva gjør dere som har 5-10 jaktvåpen?

Selv skjøt jeg 9 skudd med jaktammo på bane før årets jakt. Det går jeg ikke konkurs av, men hva om jeg hadde hatt 5 rifler istedenfor 1? 

Jeg har på det meste skutt opp med 5 våpen.

 

Treningsskuddene mine er diverse feltstevner, og bare er der. De er som regel ikke skutt med noen jaktrifle.

Jeg lader selv og oppskytingen er 5 skudd per rifle, så det er 20 skudd mer å skyte opp med 5 rifler enn ei - og med kuler til en tier hver, så er det vel 300kr ekstra? Jeg går iallefall ikke konkurs av det.
Og det er 20 treningsskudd, om jeg ikke blåser dem i reinen for å få det overstått.

 

7 minutes ago, Haavard said:

 

 

Jeg tror jeg betaler 45 kr/skudd for jaktammo og 8kr/skudd for trening. Skyter du de første 15 med treningsammo sparer du over 500 kr...

Nettopp

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også typisk tatt prøven med 4-5 våpen, noe som hadde blitt en formue dersom jeg ikke hadd ladet selv. 222 rem og 308win er jo billig, kanskje 20kr stk å kjøpe, 9,3x62 litt dyrere typisk over 30kr stk. 9,3x74r kommer fort opp i 60kr stk, mens .500NE  ikker 200kr.

 

Sparer mye på å lade selv. 500NE til ca 35kr, de andre under 20kr.


 

Trenger jo ikke å trene like mye med alle kalibre, mestedelen av trenings og konkurranser foregår for min del med 6,5x55. Det er jo viktig å skyte nok med de andre ti, at man er komfortabel og kjenner riflene, men om jeg skyter 6,5x55 eller 9,3x62 med min Sauer 202 gjør veldig liten forskjell, treffer like godt med begge og ser ikke behov å skyte mye med 9,3x62.

 

.500NE krever derimot en del trening for å håndtere rekylen...

Link to comment
Share on other sites

Det er 1:12", 305mm som er standard riflestigning i 308Win. Noen merker (Sako, Tikka) opererer med 11", noen få har 10" og noen har rifler med 8" riflestigning.
"Vanlige" kuler som du nevner fungerer utmerket i alle. Helt sære tunge kuler, 200-210gr og over må ha raskere riflestigning enn 12", og noen ganske få, som ekstreme langholdskuler (som er så tunge at du ikke får meningsfylt fart i 308Win) på 230gr og med, må ha 1:8".
De vanlige kulene du nevner må ha 1:8" dersom du vil skyte dem subsonisk, altså med utgangshastighet under ca 340m/s.

 

Dersom bruksområdet ditt er "vanlig" jakt og skyting, så spiller det ingen rolle hvilken riflestigning du har. Det lages ikke fabrikkrifler med så langsom (14" og mer) at det gir problemer med vanlige kuler.

 

De som skyter benchrest med .30-kaliber kan finne på å velge 14" stigning (som altså krever custom pipe), for unngå at de korte 100-110gr kulene de bruker skal få for stor rotasjonshastighet. Unødvendig rotasjonshastighet kan redusere presisjonen noe, noe som ikke er akseptabelt i benchrest-konkurranse, men som vi vanlige skyttere og jegere ikke merker.

 

I praksis fins ikke rifler i salg med riflestigning som er uegnet til de kulene du nevner, og du trenger ikke å tenke på riflestigning.

 

 

 

Jeg har 308Win-piper i både 8 og 12" stigning, og alle skyter de samme kulene (jeg bruker 110-190gr kuler) helt utmerket.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/23/2020 at 10:42 AM, AsgeirK said:

Kan likesågodt kjøpe med ASV, så slipper du å angre :)

kjøpte v4 uten selv og vurderer å sende inn for å montere asv

 

 

 

legg inn penger til en skikkelig kikkertmontasje og, ganske tullete å ha kikkert til 10k og montasjer til 100 kr 😎

TS er ute etter rifle i samme kategori og kaliber som meg selv. Har hørt at piccatiny rail er praktisk til bytte av kikkert og til eventuelt langhold i forhold til MOA. Er det noen fordeler og bakdeler dere vil fremheve, ved en en slik skinne? Hva er ASV? 

Link to comment
Share on other sites

On 12/23/2020 at 1:52 PM, Torf said:

Den stokken er ikke kjip.

Det er BC med alukjerne så den er nesten like stiv som McMillan.

 

I tillegg har den (fra XXL):


- To-stegs, justerbar, trykkpunktbasert avtrekker.
- Riflet, smidd 24" løp
- ChromeMoly metall, med CeraKote® Tactical Grey overflate, for ekstrem vær- og korrosjonsbeskyttelse
- Pachmayr® Decelerator rekylkappe gir god demping
- 3-punkts sikring
- Vekt på kun 3 kilo gjør den ideell for lange turer i røft terreng

Howa er Howa, de bare funker til en billig penge. 

Dette er en Wby utgave med bedre skjefte og avtrekk enn Tikka.

Med en S&B PM2 på toppen kunne jeg "gått i krigen" med denne.

 

Hvis du greier deg med treskjefte er dette virkelig et kupp.

Ny Weatherby Mk5 i 308:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=197787443

Howa og Weatherby kommer vel selvsagt ikke i links? Ser for meg Tikka T3X i .308 og T1X i .22lr til mengdetrening, da den er planlagt i links. Men er åpen for andre gode og rimelige modeller. 

Link to comment
Share on other sites

Picatinnyskinne er praktisk om en har flere kikkerter en skal bytte mellom flere rifler, siden montasjen da er lik på alle riflene, og siktene. Her bør en kjøpe kvalitet, maskinerte ting, ikke bøyde blikkmontasjer.

 

Jeg skjønner ikke hva du mener med "praktisk i forhold til moa"? Mitt råd til en begynnende langholdsskytter er å glemme hele moa-begrepet, det er i praksis ikke i bruk blant de som skyter en del langhold. Enkeltpersoner rundt om henger nok i USA-verden, men de fleste grupper er på metriske enheter.

 

ASV er Zeiss sitt markeds/reklamenavn på at det ikke er lokk over høydeskruen på siktet, og at skruen evt. er merket med meter. Swarovski kaller det BT, Leupold CDS, SuB vet jeg ikke om har noe navn på det, de bare er sånn.

Uansett er det noe man absolutt bør ha om en skal skyte en del langhold.

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, M67 said:

Picatinnyskinne er praktisk om en har flere kikkerter en skal bytte mellom flere rifler, siden montasjen da er lik på alle riflene, og siktene. Her bør en kjøpe kvalitet, maskinerte ting, ikke bøyde blikkmontasjer.

 

Jeg skjønner ikke hva du mener med "praktisk i forhold til moa"? Mitt råd til en begynnende langholdsskytter er å glemme hele moa-begrepet, det er i praksis ikke i bruk blant de som skyter en del langhold. Enkeltpersoner rundt om henger nok USA-verden, men de fleste grupper er på metriske enheter.

 

ASV er Zeiss sitt markeds/reklamenavn på at det ikke er lokk over høydeskruen på siktet, og at skruen evt. er merket med meter. Swarovski kaller det BT, Leupold CDS, SuB vet jeg ikke om har noe navn på det, de bare er sånn.

Uansett er det noe man absolutt bør ha om en skal skyte en del langhold.

 

K

 

 

Hjertelig takk for godt svar. Mulig jeg husker feil, men en jeg så på salongrifle hos, bemerket at det var piccatiny med 20 moa, altså høydejustering for muligheten for (å forsøke å treffe i alle fall)skyting på opp mot 4-500 meter. Men som sagt, godt mulig det het noe annet. Er så mange forkortelser på utstyr innen skyting 😄

Link to comment
Share on other sites

Picatinnyskinner har gjerne "tilt", eller "slope" - dvs at de heller framover, så siktet peker mer nedover - og man kan da skyte litt lenger. 500m med 22LR er likevel nær utopi.

Denne "bakken" måles gjerne i moa - 20moa er 6milliradianer, eller 60 klikk, som da kommer som en "bonus". Men skinna er vanligvis ikke justerbar, da koster den "mye" og er svær.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Med 22LR (Sako Finnfire er ei 22LR-rifle) og en kikkert med lite justeringsområde er ikke det uvanlig nei. Men med 308Win treffer man 50-60cm høyere om løpet har samme vinkel, så at man ikke kommer inn i skiva der skyldes mer at noe på rifla er skjevt. Det er heldigvis sjelden. Det sagt, så er det sjelden feil med ei skrå skinne, og 20moa/6 mil er da som regel passelig - 30/9 eller 12/40 blir fort for mye. Men nødvendig er det ikke, til "vanlig" bruk. F.eks opp til 3-400m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig bestemt meg for å kjøpe Tikka T3x lite, men så dukker Mauser M12 extreme opp:

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=118&prodid=17804

 

Er dette den samme? Hvorfor så mye dyrere?:

https://www.skittjakt.no/mauser/202085/mauser-m12-extreme-black-black-edt-av-mauser-m12-extreme

 

Hvordan er M12 extreme sammenlignet med T3x lite?

Edited by Tobfa
Link to comment
Share on other sites

Mauser M12 er så å si samme rifle som Sauer 101, men de har litt forskjellige sikringer. (Blaser group eier Blaser, Mauser, J.P. Sauer & Sohn, Rigby, Liemke og Minox bla.) Jeg liker best sikringa på 101. Begge har press-fit piper, så det er ikke lettvint for en børsemaker å evt. bytte pipe. Jeg er veldig glad i min Sauer 101👍

 

Ser ut som samme rifla på begge steder, bare veldig forskjellig pris. 

 

Har ikke hatt Tikka, så tør ikke uttale meg om forskjell. 

Edited by FreeSkier
La til info om Blaser Group
Link to comment
Share on other sites

On 12/26/2020 at 1:21 AM, FreeSkier said:

Lysgjennomgangen er lik på V6 og V8 (92%). V4 har 90%. HT har 95%.

V6'ene til Zeiss tror jeg er undervurdert av mange. 

 

Hvor de er produsert har jeg ikke brydd meg så mye om. March er produsert i Japan, og har kanskje DEN skarpeste kikkerten du kan kjøpe. 

Jeg er ikke negativ til kikkerter som er produsert i Japan. Terra ED 8x25 og 10x25 er produsert i Japan og de er bra i forhold til prisen, men de større søsknene som er produsert i Kina er ikke like bra.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Østengen said:

Tips: De har fortsatt et par T3 (ikke T3x) igjen på lager, her kan du potensielt spare litt penger på en ny rifle hvis du finner tilsvarende T3-modell

Ja, har tenkt på det, men ønsker trepunkt sikring og derfor falt valget på Sauer.

Link to comment
Share on other sites

Har et par spørsmål om lyddemper:

 

Hva er levetiden (antall skudd før merkbar dårligere dempeeffekt) på en kvalitetslyddemper i aluminium?

 

Det samles en del kruttslam inn demperen, og den svies vel fast om man ikke gjør noe med det? 

Kan kruttslammet, om man ikke gjør noe med det, gi treffpunktforandring?

 

Hvordan rengjør/vedlikeholder dere deres lyddempere (om dere i det hele tatt gjør det)?

 

Vil det skade demperen å dra bronsebørsten gjennom den et par ganger?

 

Er det spesielle metoder for vedlikehold av en moduldemper (til forskjell fra en lyddemper som ikke er delt opp i moduler)?

Edited by Tobfa
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Tobfa said:

Har et par spørsmål om lyddemper:

 

Hva er levetiden (antall skudd før merkbar dårligere dempeeffekt) på en kvalitetslyddemper i aluminium?

 

Levetiden er ca ubegrenset. Den kommer til å vare like lenge eller lenger en løpet på rifla.  Prøv dog å ikke skyte for lange serier med alu-demper. Skal du regelmessig skyte 10+ skudds serier bør du vurdere demper lagd i stål eller titan. De tåler varmen bedre. 

 

 

 

Quote

Det samles en del kruttslam inn demperen, og den svies vel fast om man ikke gjør noe med det? 

Kan kruttslammet, om man ikke gjør noe med det, gi treffpunktforandring?

 

Har aldri gjort annet en å spraye wd-40 eller lignende inn i demperen og på gjengene. Har aldri demontert en demper. Alle mine (5) funker ennå fint.

 

Bare ta demperen av rifla etter skyting og lagre demperen liggende så den får "puste" hvis du er bekymret.

 

Quote

Hvordan rengjør/vedlikeholder dere deres lyddempere (om dere i det hele tatt gjør det)?

 

Vil det skade demperen å dra bronsebørsten gjennom den et par ganger?

 

Ikke vits. Spray litt wd eller annen "rustløser" inn. Dritten flyr ut neste gang du skyter. 

 

 

 

Keep it simple. Skyt og vær glad.

 

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kommer til å jakte i, og oppbevare rifle, kikkert og demper, i områder jeg vet det har vært målt temperaturer på under -40 grader celsius. Noen som vet hva som vil skje under praktisk bruk og om det vil føre til permanent skade på våpendeler, kikkert eller demper.

 

Det jeg allerede vet er at store temperaturforskjeller kan gi treffpunktforandring, ising av våpendeler og fortere mirage på demper.

 

Zeiss v4 er laget for temperaturer ned mot -20 og v6 -25.

 

Hva ville i såfall skje om jeg utsetter en Zeiss for lavere temperaturer enn det den er laget for?

Link to comment
Share on other sites

Klikk på kikkert kan bli tunge når det er såpass kaldt (fettet fryser). Blir fort ising på linsene. Du vil nok også få lavere fart når kruttet er så kaldt. 

 

Det viktigste er nok å ikke utsette spesielt kikkert for store temperatursvingninger. Ikke ta iskald rifle rett inn i varmt hus. Minimum ha den i et etui for å utligne saktere. Mulig det er lurt å få overgangen enda smidigere. 

 

Har erfaring fra  jakt i ca -30, det gikk greit det. -40 har jeg heldigvis ikke prøvd. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det som skjer, er at alt går tregt, og pakningene er ultra trege i -25. Zoom og parallakse blir tunge. Ikke verre enn det. Tar du den inn i hytta blir den en rimklump, så greiest å ta den inn først når du må.
Hjemme setter jeg rifla foran varmepumpa når jeg kommer inn, så tørker den fort, og på hytta er rifla ute eller i bilen hele tida - sluttstykket er i en Ziplockpose i lomma.

Treffpunktforandring i kulda er en reell greie, bare spør de som skjøt PRS her i helga som var. Men det gjelder først og fremst på veldig lange hold.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, FreeSkier said:

Burde ikke være noe problem med store temperatursvingninger for den. Hadde ikke vært redd for å ta den direkte inn fra -40 til +30.

Dempere varmer vi jo opp til 260 grader på 30s, og avkjøler i vann... Det verste med å ta kalde rifler inn er at de blir våte, og kan ruste.

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kikkerter og temperatur

 

Det er litt humor at det bare er, så langt jeg kan se, Karl Kaps som garanterer funksjonelle kikkerter i ned til -40 og opp til +70.

Kaps Tactical 2,5-10x50

Temperature range for use -40°C to +70°C

 

Selv S&B garanterer bare funksjonalitet på PM2 ned til -25 og lagring ned til -40.  

PM2 5-20x50US

Temperature range:

Storage: -40°C to +70°C

Function: -25°C to +55°C

 

Trikset for å få våpen til å fungere i -30 til -50 er å kjøre dem helt tørt.

Vi kokte bokstavelig talt en MG34 for å få bort alle rester av olje og fett for å teste den i -35 på 80-tallet. Den fungerte helt fint et par hundre skudd, som er veldig bra, når man tenker på hvor kilen denne er.

Trikset kommer fra russerne som kjørte fly-kanoner og fly-mg'er helt tørt etter koking i sterk kulde. Det er vel også verd å merke seg at disse våpnene hadde levetid på under 10 timer i snitt..  

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Under hvilken jakt er det risiko for å få 30-40 minus?

TS skriver om  ren, villsvin, elg og rev. De to første skal garantert aldri jaktes på i så kaldt vær. Ikke elg heller vel? 

Alltså må han være så gal at han har tenkt å sitte på revepost en fullmånenatt i februar...

Link to comment
Share on other sites

Torf. jeg og mange andre har da brukt våpen med hell i 25-45 kuldegrader helt uten å koke dem...

 

Under vinterjakt på rype har jeg sett -25 mange ganger, og faktisk på elgjakt kan det bli kaldt i innlandet, på harejakt, og om en forviller seg på toppjakt, spesielt i nabolandet som nå er stengt... - og omtrent hele vinteren i førstegangstjenesten hold mellom 35 og 45. 

 

Fett er fyfy. Det blir hardt, og det sitter fast. tennstempel som sitter fast i sluttstykker fulle av fett er en klassiker. Olje utenpå er fyfy, tørr puddersnø limer seg fast i oljefilmen om våpenet kommer i kontakt med snøen, og du får en isklump. 

Skyting nede i snøen, så snø kan feste seg å et varmt våpen... Pusting på linser - som blir rim, og umulig å fjerne når det er kaldt... Plastikkstokker som blir sprø som glass..

 

Man kan fint olje bevegelige deler innvendig, og man kan fint nesten alt mulig, men man man være obs.  
 

Skal man skyte på noe mer enn maks et par hundre meter, og knapt nok det, i -40, så bør en ha sjekket ting. Utgangshastigheten varierer med temperaturen - en liten halv sekundmeter for hver grad er ikke uvanlig i området 0-20, eller -10-30 eller noe sånt - men under noen kuldegrader bøyer denne kurven, og det blir mer - og det er forskjellig fra krutt til krutt, tennhette til tennhette. Så en bør teste.

 

Generelt er så kaldt vær noe plunder for folk som ikke er vant til det, og helt greit for folk som er, og sånn vil det være med våpenbruk også.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Torf. jeg og mange andre har da brukt våpen med hell i 25-45 kuldegrader helt uten å koke dem...

 

 

 Med x-antall automatvåpen, som skal klargjøres i en fei, er dette enkleste måte istedet for rengjøring og tørrpussing for hånd.

 

Fungerer også fortreffelig med bolt til Rem700SA som skal skyte Raufoss NM60 i -30. Er det antydning til smøremiddel på den bolten har man glatt 20% klikk selv med forsterket slagfjær.

Også testet på begynnelsen av 80-tallet da temperaturen i Oslo i et år lå på -25 eller kaldere 6-8 uker i strekk. 

Global oppvarming har også sine fordeler..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Torf said:

Global oppvarming har også sine fordeler..

Hvor blir det av den oppvarminga, forresten?😄 Her i Trøndelag har det vært kalde fine vintre de siste 3-4 åra. I skrivende stund ligger det på -16 og slik har det vært siden mellomjula. Kaldt!

Link to comment
Share on other sites

Så ille er det bare ikke. Det fins rikelig utvalg i smøreoljer som er fullstendig flytende i -30 og 40. At dere ikke hadde det på 80-tallet er noe annet. Noe stål endrer vel egenskaper i de mest ekstreme temperaturene, men vet ikke om slikt er i bruk lenger.
Vi hadde heller ingen slike problemer i Finnmark om vinteren og jeg har aldri opplevd at ting setter seg fast eller går tregt med tynn olje - heller ikke i -45. Dengang da, skjøt vi jo faktisk en hel del, med alt fra Glock til RFK, via MG3 og AG3, i slike temperaturer. Problemfritt, om man tar noen forholdsregler. 
En av de bedre jeg så var en som tryna i puddersnøen etter noen heftige byger med MGen - den ble gravd opp fra omtrent to meters dyp, som en sammenhengende isklump med snø utenpå...
Hagler, salonggeværer (men 22-ammo blir "rar" i sprengkulde) alt virker helt normalt bare man holder vann og iljer og fett som stivner unna. Har hatt veldig fine langholds-økter i -25-30, med 200STR, S&L, Rem700, TRG22/42 helt uproblematisk utover at det er kaldt på fingrene..

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...