Jump to content

Førstegangsrifle i kaliber .308


Tobfa

Recommended Posts

Som nevnt ovenfor, så er jeg på utkikk etter min første rifle. Ønsker også å legge litt penger i opptikk, så setter av maks 15000 (helst mindre) til riflen. Riflen skal brukes til alt fra rev og rådyr, til reinsdyr og kanskje villsvin i fremtiden. 6,5 har vært et alternativ pga av dens langholdsegenskaper, men er redd  blyforbudet vil komme og velger derfor .308, selv om 6,5 nok ikke forbys.

 

Har googlet en stund, men blir ikke helt enig med meg selv i valg av rifle. Tenker da på Tikka t3x lite, Browning x-bolt, Sauer 100 og Mauser m18. Hvem av disse er best når det gjelder kvalitet og presisjon?Kom gjerne med tips til andre alternativer som er noenlunde lik i kvalitet og pris.

 

Når det gjelder opptikk så kommer prisen litt an på hvor mye penger som brukes på riflen, men betaler helst ikke mer enn 12000. Gode skumringsegenskaper er viktig, så ønsker helst 56 mm objektiv og lys. 3x-12x forstørrelse holder vel i begge ender?

Ønsker kvalitetsopptikk laget i Europa, helst tyskprodusert. En Zeiss v4 er vel en god kandidat i dette prissjiktet, eller burde jeg heller gå for en av toppmodellene til Meopta?

 

Bør også gå i anskaffelse av en demper siden jeg skal jakte i nærheten av bebyggelse og med andre jegere som ikke bruker hørselvern. Ønsker helst en A-tec som demper nok til at jeg slipper hørselsvern. Pris: <4000

Link to comment
Share on other sites

Alle de riflene du nevner er gode våpen. Anbefaler deg å besøke våpenforretninger og se/kjenne på våpnene. Så velger du den du liker best.

Zeiss V4 3-12x56 holder sikkert masse til din bruk. Meopta er sikkert også bra. Hadde en R2 eller var det R1? 1-4x24 som ble brukt på en kombi og senere ei bøylerifle og syns det var veldig mye kikkert for pengene.

Demper er alltid lurt å ha. Fordel for hørsel og rekyl noe som igjen ofte gir bedre skyting.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg kjøpt mi første rifle i dag, så hadde jeg kjøpt denne rifla:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=201018109

(løpslevetid er fort 5-8000 skudd, men greit finne ut hvor mye den er skutt med. Bakdel med 101 er vanskelig bytte av løp) 

 

Denne kikkerten:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=105647215

 

Og en eller annen demper. 

19 minutes ago, Tobfa said:

Tenker da på Tikka t3x lite, Browning x-bolt, Sauer 100 og Mauser m18.

Gode alternativer👍 har hørt om litt magasintrøbbel på x-bolt. Ta med Sauer 101 i beregninga. Og kanskje de fleste T3x, ikke bare lite. Sako 85. 

 

Ville nok hatt minimum 50cm løp, om den skal brukes til det meste. Men ikke lenger enn 60.

 

Finner mye bra brukt på finn av både rifler, kikkerter og dempere👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder 6,5x55 tyder alt på at lettere homogene kuler blir tillatt på sikt. Kanskje før neste høst🤔

 

Det som det ser ut det blir da er:

Min kaliber 6,5

Min 139 grain for blykuler, min 120 grain for blyfritt. 

Over 2200 joule på 100m

 

Da blir det ikke noe problem med blyfritt og 6,5x55.

Hadde nok valgt enten det eller 308. i første rifle. Fordeler og bakdeler med begge, men ikke så store forskjeller at det er så fryktelig mye bry seg om når du skal handle rifle for første gang. 

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle gode innspill. Har det ikke travelt med å handle rifle, men vet nå hva jeg skal se etter: Tikka T3x lite (helst adjustable) med Zeiss v4 3-12x56 (ASV-tårn er vel unødvendig for mitt bruk - eller?) og en A-tec H2. Dette er velutprøvd såvidt jeg har forstått og med god annenhåndsverdi om jeg skulle finne på å selge i fremtiden.

Noen tips til hvor jeg bør handle?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tobfa said:

Tusen takk for alle gode innspill. Har det ikke travelt med å handle rifle, men vet nå hva jeg skal se etter: Tikka T3x lite (helst adjustable) med Zeiss v4 3-12x56 (ASV-tårn er vel unødvendig for mitt bruk - eller?) og en A-tec H2. Dette er velutprøvd såvidt jeg har forstått og med god annenhåndsverdi om jeg skulle finne på å selge i fremtiden.

Noen tips til hvor jeg bør handle?

Kan likesågodt kjøpe med ASV, så slipper du å angre :)

kjøpte v4 uten selv og vurderer å sende inn for å montere asv

 

 

 

legg inn penger til en skikkelig kikkertmontasje og, ganske tullete å ha kikkert til 10k og montasjer til 100 kr 😎

Link to comment
Share on other sites

Der du får det billigst. 

Som det sies er alle gode våpen, og jeg liker den ene bedre og en annen liker den andre bedre. Det er lettere modifisere og kjøpe ekstrautstyr til T3, og den har "god standing" - høy 2. håndsverdi sikkert også.

Men jeg anbefaler å "ta på" så mange som mulig av disse, En jeg liker godt er Mauser M12

 

1 minute ago, AsgeirK said:

Kan likesågodt kjøpe med ASV, så slipper du å angre :)

kjøpte v4 uten selv og vurderer å sende inn for å montere asv

Ja. Ikke noe å lure på når du først har nevnt langhold

 

1 minute ago, AsgeirK said:

legg inn penger til en skikkelig kikkertmontasje og, ganske tullete å ha kikkert til 10k og montasjer til 100 kr 😎

Utrolig sant. Hvor mange lurer ikke på hvorfor "kikkerten ikke holder innskytinga", når de har XXL-montasjer av bøyd blikk...

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Tobfa said:

Har sett på Weatherbyen du linket til, men er litt skeptisk. Noen som har erfaringer med Weatherby Vanguard S2?

Jeg synes den har litt billigpreg. Spesielt stokken er "kjip". Mulig det finnes flere versjoner. Men se om du finner en Mk. V, de koster ofte ikke allverden, og er absolutt topp rifler.

Enig med Torf i PM II - valget. Det er en mye mer formålstjenlig kikkert om du skal skyte litt langhold. Men om du skal det, så tenk hardt og lenge på om du virkelig vil ha 308 - du vil blir frustrert når du skyter sammen med folk som skyter 6.5x55.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har skutt både PRS-kurs og stevne med skamkappa .308 og fabrikkammunisjon, vil ikke si det var noe stort problem. (ok, på 740m var det så som så med GT og v0 på 720 m/s, men det gikk.) Også skutt en del stål på 2-500 hjemme. 

 

Gav meg nok innsikt til å ta fornuftige valg da jeg kjøpte noe mer egna til LH/PRS. Og .308'en er fortsatt go-to jaktrifla. 

 

Legge nok penger i jaktrifla, til at man slipper å bytte ut den også på sikt er ikke dumt, tror jeg. Buy once, cry once osv. 

 

Om man blir så interessert i LH/PRS at man finner ut man vil ha noe til kun det, så tar man seg gjerne råd til det. Kjøper man billig jaktrifle, også ei LH rifle. Så finner man ut jaktrifla heller ikke er optimal. Da blir det plutselig ei jaktrifle til. Det blir fort dyrere. Mine tanker vertfall. 

Link to comment
Share on other sites

Både jeg og sønnen har kjøpt relativt billige jaktrifler: Remington 700 LTR og Tikka T3 i 308W. Zeiss conquest 3-9x40 og Duralyt 2-8x42. Begge er absolutt gode nok til jakt på alt fra kortnebbgås til elg. Til jakt trenger en ikke 10,9. Det holder lenge med 10,0.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal i første omgang kun bruke rifla til jakt, men ønsker likevel at begrensningen skal være på skytter - ikke rifla. Det er som sagt rev og rådyr i første omgang. Ønsker at 9- og 10ere skal være mulig opp til 200 meter.

Kom over denne i kal 6,5:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=198571555

Hva tenker dere? Er kikkerten og demperen noe å ha?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Jeg synes den har litt billigpreg. Spesielt stokken er "kjip". Mulig det finnes flere versjoner. Men se om du finner en Mk. V, de koster ofte ikke allverden, og er absolutt topp rifler.

Enig med Torf i PM II - valget. Det er en mye mer formålstjenlig kikkert om du skal skyte litt langhold. Men om du skal det, så tenk hardt og lenge på om du virkelig vil ha 308 - du vil blir frustrert når du skyter sammen med folk som skyter 6.5x55.

 

K

Den stokken er ikke kjip.

Det er BC med alukjerne så den er nesten like stiv som McMillan.

 

I tillegg har den (fra XXL):


- To-stegs, justerbar, trykkpunktbasert avtrekker.
- Riflet, smidd 24" løp
- ChromeMoly metall, med CeraKote® Tactical Grey overflate, for ekstrem vær- og korrosjonsbeskyttelse
- Pachmayr® Decelerator rekylkappe gir god demping
- 3-punkts sikring
- Vekt på kun 3 kilo gjør den ideell for lange turer i røft terreng

Howa er Howa, de bare funker til en billig penge. 

Dette er en Wby utgave med bedre skjefte og avtrekk enn Tikka.

Med en S&B PM2 på toppen kunne jeg "gått i krigen" med denne.

 

Hvis du greier deg med treskjefte er dette virkelig et kupp.

Ny Weatherby Mk5 i 308:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=197787443

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tobfa said:

Jeg skal i første omgang kun bruke rifla til jakt, men ønsker likevel at begrensningen skal være på skytter - ikke rifla. Det er som sagt rev og rådyr i første omgang. Ønsker at 9- og 10ere skal være mulig opp til 200 meter.

Du skal være veldig uheldig med rifle, om det ikke er du som skytter som er begrensninga. Spesielt om du er ganske fersk. En hvilken som helst rifle bør holde minimum 3-4cm på 100 og 6-8cm på 200, med riktig ammunisjon for rifla.

 

Og i jaktsutuasjoner er stillinga neppe dønn stabil. Da er det enda mer jegeren som teller. 

 

Mi skamkappa 101 klarer 5 skudd  innenfor 5-6cm på 300, om jeg gjør jobben. 

 

Tror ikke du gjør noe feil med å kjøpe en sauer 100. Demperen tipper jeg er helt grei. Kikkerten også. Hadde nok selv lagt litt mer i kikkert, men det er strengt tatt ikke nødvendig. Jeg er veldig glad i utvendige tårn (som ASV hos zeiss), det gjør ofte terskelen for å lære seg til å skru lavere. Kikkert med mrad/mil (1 cm på 100m) er lettere å lære enn moa (≈0,73 cm på 100m), og er å foretrekke. Jeg har begge deler, og foretrekker klart mil/mrad.

 

Bruk tid på å skyte mye. Gjerne med noen som kan lære deg litt, da lærer du fortere. God avtrekksteknikk er kanskje det viktigste. 

 

Mange gode tips til rifler her. Alle er mer enn bra nok, så her er det bare å velge å vrake etter hva du selv føler for. Å dra i en butikk å tafse litt er nok ikke dumt👍

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig svar kanskje, men jeg skulle nok valgt en tikka. Du får et utrolig utvalg av stokker fra fine lettvekt og standard stokker til chassis. Presisjonen er bra og sluttstykket går fint. 

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen for utfyllende svar!

Blir mer og mer sikker på at det blir en Tikka T3x lite i kal .308. På den ønsker jeg å montere en A-tec H2.

 

Fortsatt veldig usikker på kikkertsikte siden dette er noe jeg verdsetter høyt. Ønsker en god skumringskikkert til rev og rådyr. 3-12x56 eller noe tilsvarende. Kan strekke kikkertbudsjettet til maks 15000.

Edited by Tobfa
Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med V4, men V6 er veldig bra optisk. Min 3-18x50 er skarp i hele forstørrelsesområdet. 

Om V4 er i nærheten så er det mye optikk for pengene. 

 

Mitt intrykk er at V6 og V8 er like bra optisk. (nesten så jeg føler V6 er bedre, grunnet færre elementer?) mulig jeg blir arrestert på den der🤔

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Ellingskapteinen said:

Eg trur ikkje skumringsegenskapa er betre i v6 enn i v4, sida dei begge to er i "Conquest" serien

Lysgjennomgangen er lik på V6 og V8 (92%). V4 har 90%. HT har 95%.

V6'ene til Zeiss tror jeg er undervurdert av mange. 

 

Hvor de er produsert har jeg ikke brydd meg så mye om. March er produsert i Japan, og har kanskje DEN skarpeste kikkerten du kan kjøpe. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et konkret spørsmål: bør jeg ha Tikka i Stainless? Koster ca. 2000 kr mer. Kommer til å bruke våpenet på dager det regner, samt dager med temperarurer ned mot -20.

Synes for øvrig at SS-fargen er litt feminin og ikke så kamuflert, men hvis SS er overlegen kvalitetsmessig så er det verdt det.

Edited by Tobfa
Link to comment
Share on other sites

SS ruster mindre, men er ikke rustfritt (ruster bare mye langsommere). Kjøper du en rifle i SS med syntetstokk får du et våpen som tåler ruskevær bedre, men etter min mening må alle våpen stelles (pusses og oljes) for å sikre god funksjon og lang levetid. Jeg vil ikke si en rifle i SS-utførelse er overlegen kvalitetsmessig.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tobfa said:

Et konkret spørsmål: bør jeg ha Tikka i Stainless? Koster ca. 2000 kr mer. Kommer til å bruke våpenet på dager det regner, samt dager med temperarurer ned mot -20.

Synes for øvrig at SS-fargen er litt feminin og ikke så kamuflert, men hvis SS er overlegen kvalitetsmessig så er det verdt det.

Kjøp SS og send den til Cerakoating. Bra rustbeskyttelse og så får du den fargen du ønsker. 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Polardego said:

Er det ikke bedre linser på V6?

 

Og så er vel V4 produsert i Kina bortsett fra 3-12x56 som er produsert i Japan. Eller er det fake news?

Det er nok fake news. Hører forskjellige myter med ujevne mellomrom, det skulle bare mangle i en jungel av optikk, benevnelser og varianter. Ikke lett å holde tritt.

 

Zeiss V4 lages i Japan. Uten at det skjemmer egenskapene. Dette er meget god optikk for sin prisklasse. 

 

V6, V8 og HT er alle laget i Tyskland. 

V6 og V8 har samme linser, så der er det zoomområde, vekt, lysbrytersystem og rørdiameter som skiller de to modellene.

 

HT er den trauste evige eneren, ingen har hittil matchet egenskapene til dette siktet etter det kom for snart 8 år siden.

 

 

Blir nok fornøyd uansett hva man velger😊

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hjortefot.com said:

 

V6 og V8 har samme linser, så der er det zoomområde, vekt, lysbrytersystem og rørdiameter som skiller de to modellene.

De har vel neppe samme linser når de har forskjellig rørdiameter og zoomområde? Det ville vært temmelig lite optimalt

1 hour ago, hjortefot.com said:

HT er den trauste evige eneren, ingen har hittil matchet egenskapene til dette siktet etter det kom for snart 8 år siden.

Bortsett fra Svarovski, March, Leica...

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

De har vel neppe samme linser når de har forskjellig rørdiameter og zoomområde? 

 

Objektivglasset påvirkes ikke av rørdiameter og zoomområde. Er det f.eks 56mm så er det 56mm.

 

Poenget var: Begge seriene bruker FL-glass. 

 

 

 

Edited by hjortefot.com
Retting av skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

At det brukes FL glass sier heller ikke noe om siktets egenskaper eller ytelser. Feks er nyere HT og V8 modeller merkbart lysere i skumring enn tidligere FL modeller, med samme objektivdiameter.

Hvilket sikte som oppfattes å ha "best" egenskaper vil vel også være avhengig av brukers syn. Det er også sannsynlig at det er forskjeller (produksjonstoleranser) fra et sikte til et annet identisk som kan påvirke "resultatet".

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, M67 said:

Hele påstanden er litt som å si at øl er øl siden det er laget av humle malt, gjær og vann...

 

K

Ok.

Prøver ein siste gang.

Føler flishaugen begynner å bli vel høg.

 

V6 2-12x50 og V8 1.8-14x50

Har identisk objektivglass/linse , både størrelse og coating.

 

V6 2,5-15x56 og V8 2.8-20x56

Har identisk objektivglass/linse , både størrelse og coating.

 

Begge har 92% lysgjennomgang.

 

 

 

@AsgeirK

Begge siktene du nevner er topp, både til nybegynner og viderekomne. Gode valg begge to.

 

 

Takker for meg i tråden og ønsker alle godt nytt år.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, hjortefot.com said:

Ok.

Prøver ein siste gang.

Føler flishaugen begynner å bli vel høg.

 

V6 2-12x50 og V8 1.8-14x50

Har identisk objektivglass/linse , både størrelse og coating.

 

V6 2,5-15x56 og V8 2.8-20x56

Har identisk objektivglass/linse , både størrelse og coating.

 

Begge har 92% lysgjennomgang.

 

 

 

@AsgeirK

Begge siktene du nevner er topp, både til nybegynner og viderekomne. Gode valg begge to.

 

 

Takker for meg i tråden og ønsker alle godt nytt år.

Selger du dette produktet? 
 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, hjortefot.com said:

Jeg selger alle merker av toppoptikk,  Leica, Steiner, Swaro, Kahles, Zeiss.

Og reagerer hver gang jeg ser feil info om produktene. 

 

Rett skal være rett.

Merker et mønster fra deg.

 

Foreslår at du skriver tydelig i din signatur at du er forhandler. 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Austergården said:

Merker et mønster fra deg.

 

Foreslår at du skriver tydelig i din signatur at du er forhandler. 

Det står så tydelig som det er mulig, jeg fikk faktisk påpakning for å ha uthevet det med farget skrift for noen år siden. Kun moderatorer fikk bruke farge på signatur.

 

Det å være bransjetilknyttet gir fordeler. F.eks fabrikkbesøk og kurs hos alle de forskjellige produsentene. Og da er det greit å påpeke feil. 

Link to comment
Share on other sites

Hva er mønsteret hvis han selger alle typer topp optikk?

 

Zeiss HT er rå rent optisk, men alt er snakk om marginer. For den prisen de selges til nå, ca dobbelte av prisen man betalte for et par år siden uten at veldig mye er gjort, er det flere sikter som leverer bedre totalpakke etter min mening mtp bredere bruksområde feks. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, hjortefot.com said:

Det står så tydelig som det er mulig, jeg fikk faktisk påpakning for å ha uthevet det med farget skrift for noen år siden. Kun moderatorer fikk bruke farge på signatur.

 

Det å være bransjetilknyttet gir fordeler. F.eks fabrikkbesøk og kurs hos alle de forskjellige produsentene. Og da er det greit å påpeke feil. 

Jeg er selv distributør og forhandler i en annen bransje og forum forpestes av bransjefolk som fremhever det de selger, oftest det som gir best marginer. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...