Jump to content

Clinch Pick


BaconErGodtNamNamNAm

Recommended Posts

 

Noen som vet om denne er lovlig å importere til Norge?

 

https://shivworkspg.com/product/shivworks-clinch-pick/

 

CP-1.5a-2.jpg

 

 

 


Den virker veldig grei å ha med i beltet på kanofiske, til å bløgge med. den har kun egg på oversiden og er designet for å kunne trekkes fra beltet mens man sitter. Godt stort grep og. Kjekk liten sak.

 

Har lyst å bestille en men vil nødig havne i trøbbel med etaten. 
 

 

Evt. finnes det alternativer som er til salgs i norske butikker?

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
Link to comment
Share on other sites

Jeg leste et forum hvor de som designet denne kniven diskuterte for mange år siden. 

 

Selv synes jeg sånne kniver er tullete. Selv om den er laget for en bestemt type teknikker fra (filippinsk ?) kampsport, er den sikkert ikke mye farligere enn en hvilken som helst jakt eller arbeidskniv. 

 

Minuset med å bruke den til fiske, er at folk kan se på deg som en knivstikker. Noe mange f.eks. arbeidsgivere kan reagere negativt på.

 

Videre har vi forbud mot voldsprodukter. Men det er en egen vurdering av hva som er det. For alle blankvåpen regnes ikke som voldsprodukter. 

 

Dessuten får vi ny våpenforskrift snart...

Link to comment
Share on other sites

I hendene på vanlige folk er den nok ikke farligere enn en morakniv. 

 

I hendene på folk som har trent på å gjøre maksimal skade med små kniver, er den nok farligere enn en vanlig kniv.

 

Å bruke små kniver til å gjøre maksimal skade, er et område innen kampsport som det finnes en rekke "hemmeligheter" som ikke er kjent for folk flest. Ikke veldig hemmelig, men ikke allmennkunnskap.

 

Mange land i verden har bladlengde grenser på kniv. Det gir vanlig mann i gata en viss beskyttelse mot å bli stukket ned av en forvirret person.

 

Men folk som trener på å bruke små kniver på forskjellige lure måter er fremdeles en trussel. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Röda_Lacket said:

Men folk som trener på å bruke små kniver på forskjellige lure måter er fremdeles en trussel. 

Tja, hvor stor andel av knivvold er utført av folk som har trent på knivkamp? Og tilsvarende med skytevåpen?

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Regnes vel bare for å være unødvendig og unngås om man kan. Mengden blod i en 10-kilos torsk overgås nokk ikje av en ørret på kiloen.

Jevnstor fisk fra fersk og salt vann har noenlunde samme mengde blod men hvitfisk bør bløgges for kvalitetens del og ikke sløyes for raskt etter bløgging

Edited by tailgunner
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Röda_Lacket said:

Videre har vi forbud mot voldsprodukter

Forbudet er litt mer nyansert enn som så

Quote

andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter

Gjenstanden må være ett rent voldsprodukt, uten praktisk nytteverdi til lovlige formål.

Denne kniven er, etter hva jeg kan lese, definitivt tiltenkt å nyttes som ett volds-/selvforsvarsprdukt, men iom. at det praktisk talt er en wharncliffe med bladet montert opp ned, så blir det nok vanskelig å argumentere med at den ikke kan være egnet til aktverdig formål.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, BaconErGodtNamNamNAm said:

Hvem sa noe om ferskvann?

Du sa det?
Kano=ferskvann

Kayak=saltvann

Men egentlig; saltvann=båt😂

 

5 minutes ago, M67 said:

Er det mer grisete å bløgge ferskvannsfisk enn saltvannsfisk?

Det er nå vel mer vanlig å la være å bløgge ferskvannsfisk når man fisker i kano. Fisken fikser man når man kommer i land (10 min senere). På havet blir du (om du er i båt) timevis eller dager..

Selv om jeg burde vite dette er jeg usikker, men jeg tror også at saltvannsfisk tåler dårligere å ligge med blod innenbords når de gjennomgår rigor for smaken sin del. For ferskvannsfisk så er det noen som putter den urørt rund i fryseren. Jeg har aldri gjort det.

Link to comment
Share on other sites

12C28 er nok ikke ideelt til saltvannsbruk. 

Har ikke sett korrosjonstester spesifikt på dette stålet, men med mindre Cr enn AEB-L (13C26) som er relativt bæsj, så er det ikke grunn til å ha for høye forhåpninger. Andelen krom er ikke det eneste som påvirker korrosjonsresistens, men så er det nok ikke uten grunn at Sandvik utviklet 14C28 heller...

 

Til ditt bruk ville jeg sett etter noe passende i Spyderco's Salt serie:

https://www.spyderco.com/catalog/category/salt-series

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, psAico said:

12C28 er nok ikke ideelt til saltvannsbruk. 

Har ikke sett korrosjonstester spesifikt på dette stålet, men med mindre Cr enn AEB-L (13C26) som er relativt bæsj, så er det ikke grunn til å ha for høye forhåpninger. Andelen krom er ikke det eneste som påvirker korrosjonsresistens, men så er det nok ikke uten grunn at Sandvik utviklet 14C28 heller...

 

Til ditt bruk ville jeg sett etter noe passende i Spyderco's Salt serie:

https://www.spyderco.com/catalog/category/salt-series

 

Takk! 

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Bly said:

Du sa det?
Kano=ferskvann

Kayak=saltvann

Men egentlig; saltvann=båt😂

 

Det er nå vel mer vanlig å la være å bløgge ferskvannsfisk når man fisker i kano. Fisken fikser man når man kommer i land (10 min senere). På havet blir du (om du er i båt) timevis eller dager..

Selv om jeg burde vite dette er jeg usikker, men jeg tror også at saltvannsfisk tåler dårligere å ligge med blod innenbords når de gjennomgår rigor for smaken sin del. For ferskvannsfisk så er det noen som putter den urørt rund i fryseren. Jeg har aldri gjort det.

 

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal svare deg her, det virker som at du helst gjør ting på din måte og antar at andre gjør likt. 

 

Slik er det ikke. 

 

Spørsmålet var om kniven er lovlig å importere, det virker usikkert basert på svarene i tråden. 

 

Videre spurte jeg etter alternative kniver til formålet, det har jeg fått et kjempeinnspill fra psAico på. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, BaconErGodtNamNamNAm said:

Spørsmålet var om kniven er lovlig å importere...

Det har du da fått svar på. Og det svaret er JA!

 

Alt det andre er kverulering.

 

(Også er det selvfølgelig slik at, selv om kniven er lovlig, så kan du jo komme ut for overivrige, men kunnskapsløse, tollere, postsorterere osv. som skaper plunder og heft.)

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, BaconErGodtNamNamNAm said:

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal svare deg her, det virker som at du helst gjør ting på din måte og antar at andre gjør likt. 

 

Slik er det ikke. 

Jeg skjønner jo det🙂 Men jeg trekker nå fort slutninger basert på det jeg oppfatter som normalt. Kano på havet er spenstig😉

Men for å komme litt mere inn på saken. Er en sånn kniv lang nok til å nå inn til hjertet om du skulle dra opp en mange kilo stor torsk uten at du må stikke hele hånda inn i gjellepartiet? Det jeg synes funker best til å bløgge fisk med er en dolk, som du nå bare kan kjøpe i form av en «dykkerkniv» med serratering på en side.

Den kniven du linka til er jo egentlig en sopp/utrekniv med litt rart skaft. Jeg kan ikke se for meg at det skal være ulovlig? Foreløpig er det vel bare dolk (bladtype) som er forbudt? Formen på de «voldsproduktene» endrer seg stort sett med lovgivningen.

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Og så er det viktig å huske på at Spydercos største fanboy er @psAico😉

 

Jeg våger påstanden på at jeg ligger ganske høyt opp på lista over antall fisk sløyet her inne, etter noen år som fisker, fiskeselger og rakfiskprodusent. Jeg ender opp med en Morakniv hver gang. "Scandi" egg som er lett å skjerpe, stort nok grep til at det ikke blir krampaktig, og billig i innkjøp. Hvis du mister den får du en ny på butikken. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Olesøn said:

Og så er det viktig å huske på at Spydercos største fanboy er @psAico😉

Hehe 😃 jeg prøver da å være agnostisk ifht merke, men det stemmer at det har blitt noen kniver med hull i, ja.

 

Nå dro jeg ikke forslaget rett ut av rævva heller, hvor mange knivprodusenter har modeller utviklet av og for profesjonelle kajakkfiskere?

 

Modellene Waterway og Siren er utviklet av kajakkfiskeren Lance Clinton 

https://www.youtube.com/channel/UCJZPA5VHL8oWnuUlw2yFe2A/videos

 

Begge modellene fungerer forøvrig utmerket uten kajakk 🙄

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...