Rugerdud Posted December 21, 2020 Share Posted December 21, 2020 Hva er det som gjør at denne gamle kreasjonen er så populær i Norge og Sverige? Er det tradisjon? Slik er det bare eller er det noe annet? Den kan jo ikke være den superpatronen vi vil ha det til siden resten av verden nesten ikke har hørt om den? Selv har jeg aldri hatt en "6,5" men jeg har startet å tenke litt på om jeg kanskje skal kjøpe meg en fordi jeg vil prøve. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elgjaeger Posted December 21, 2020 Share Posted December 21, 2020 9 minutes ago, Rugerdud said: Hva er det som gjør at denne gamle kreasjonen er så populær i Norge og Sverige? Er det tradisjon? Slik er det bare eller er det noe annet? Den kan jo ikke være den superpatronen vi vil ha det til siden resten av verden nesten ikke har hørt om den? Selv har jeg aldri hatt en "6,5" men jeg har startet å tenke litt på om jeg kanskje skal kjøpe meg en fordi jeg vil prøve. D F S 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rugerdud Posted December 21, 2020 Author Share Posted December 21, 2020 Ja jo innen konkurranse er den sikkert super med fordeler, tenkte mest som jaktpatron jeg. Så du sier siden DFS fortsatt bruker den blir det til at jegere bare velger den fordi det er lett å velge den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted December 21, 2020 Share Posted December 21, 2020 Både tradisjon og det at 6,5mm faktisk er et ypperlig kaliber. På mange måter har vi vært langt fremme spesielt ift amerikanerne, som først nå nylig egentlig har fått øynene opp for at 6,5mm er good shit. Om det er den beste 6,5mm kreasjonen er en annen sak, den er jo overlegen 6,5cm og 260 mtp fart, og brenner ikke piper som 6.6PRC etc. Men så er det en lang patron som krever lang kasse, og den sliter i større magasin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted December 21, 2020 Share Posted December 21, 2020 Utvalget ammunisjon i 6,5x55 er overlegent alle andre 6,5mm patroner, og det er tilgang på bra og billig treningsammunisjon. Det er også en veldig god jaktpatron da den er lettere å skyte godt med enn feks 30-06. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aps Posted December 21, 2020 Share Posted December 21, 2020 DFS + tradisjon Men er vel mer spm om tid før 6.5CM er like populær, i usa har de hyllemeter med sistnevnte og ca 0 med 6.5x55. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sakoen75 Posted December 21, 2020 Share Posted December 21, 2020 Akkurat som Piffi-krydder, passer til det meste og koster ikke skjorta. Kan skyte alt lovlig i Norge, fin til småvilt og storvilt. Skyter rimeligere og flatere en de fleste. Lite rekyl så alle kan tåle å trene med den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted December 21, 2020 Share Posted December 21, 2020 2 hours ago, Rugerdud said: Den kan jo ikke være den superpatronen vi vil ha det til siden resten av verden nesten ikke har hørt om den? Alle har hørt om den, og amerikanerene itererer seg fram til den via omveier. 260Rem, 6.5-284, 6.5-06, 6.5 Creedmoor, 6.5PRC, mange fler, alt er svingninger rundt et gjennomsnitt som er ca 6.5x55.. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boble Posted December 21, 2020 Share Posted December 21, 2020 Nei, det er Betamax som er best... Av og til (ganske ofte, egentlig) er det ikke Det Aller Beste som blir mest populært, men heller det beste kompromisset med best timing i markedet som tar kaka. 223 er vel ikke best på noe, men er god nok og passer i en populær plattform. Samme med 7,62x39, x51 eller x63. Og, i dette tilfellet, 6,5x55. Mange brukere i stort volum som får prisene ned, omtrent passelig flat/hissig/lite rekyl. Kan både kjøres på autopilot og jazzes opp. God nok til at det er liten vits i å prøve noe annet, tilgjengelig nok til at det er en litt kjedelig no-brainer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hjortefot.com Posted December 21, 2020 Share Posted December 21, 2020 (edited) Kjøpte første 6,5x55 pipa mi kun for å terge kompisar som meinte at kaliberet var for spinkelt. Nydeleg kaliber, opp til elgs størrelse- men ikkje hare Hjorten har stupt den. Nå er rifle i 6,5Creedmoor på veg fra fabrikk, kun for å terge same kompisar, sjølvsagt. 6,5x55 er allereie veldig populær, og med nye reglar på kulevekt vil den populariteten ikkje akkurat svekkast. Edited December 21, 2020 by hjortefot.com 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjukkas Posted December 22, 2020 Share Posted December 22, 2020 6 hours ago, aps said: DFS + tradisjon Men er vel mer spm om tid før 6.5CM er like populær, i usa har de hyllemeter med sistnevnte og ca 0 med 6.5x55. Amerikanerne har nok hyllemeter med 6.5cm og ikke 6,5x55 fordi CM er amerkansk og 6,5x55 ikke er det.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polardego Posted December 22, 2020 Share Posted December 22, 2020 Det eneste som er irriterende med x55 er at en del produsenter leverer med 8,66 løp i stedet for 8. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hewi Posted December 22, 2020 Share Posted December 22, 2020 12 hours ago, hjortefot.com said: Nydeleg kaliber, opp til elgs størrelse- men ikkje hare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts