Jump to content

Hvorfor er 6,5x55 så populær?


Rugerdud

Recommended Posts

Hva er det som gjør at denne gamle kreasjonen er så populær i Norge og Sverige? Er det tradisjon? Slik er det bare eller er det noe annet? Den kan jo ikke være den superpatronen vi vil ha det til siden resten av verden nesten ikke har hørt om den? Selv har jeg aldri hatt en "6,5" men jeg har startet å tenke litt på om jeg kanskje skal kjøpe meg en fordi jeg vil prøve.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Rugerdud said:

Hva er det som gjør at denne gamle kreasjonen er så populær i Norge og Sverige? Er det tradisjon? Slik er det bare eller er det noe annet? Den kan jo ikke være den superpatronen vi vil ha det til siden resten av verden nesten ikke har hørt om den? Selv har jeg aldri hatt en "6,5" men jeg har startet å tenke litt på om jeg kanskje skal kjøpe meg en fordi jeg vil prøve.

D

F

S

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Både tradisjon og det at 6,5mm faktisk er et ypperlig kaliber.

På mange måter har vi vært langt fremme spesielt ift amerikanerne, som først nå nylig egentlig har fått øynene opp for at 6,5mm er good shit.

 

Om det er den beste 6,5mm kreasjonen er en annen sak, den er jo overlegen 6,5cm og 260 mtp fart, og brenner ikke piper som 6.6PRC etc.

Men så er det en lang patron som krever lang kasse, og den sliter i større magasin. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Rugerdud said:

Den kan jo ikke være den superpatronen vi vil ha det til siden resten av verden nesten ikke har hørt om den? 

Alle har hørt om den, og amerikanerene itererer seg fram til den via omveier. 260Rem, 6.5-284, 6.5-06, 6.5 Creedmoor, 6.5PRC, mange fler, alt er svingninger rundt et gjennomsnitt som er ca 6.5x55..

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er Betamax som er best... 😉

 

Av og til (ganske ofte, egentlig) er det ikke Det Aller Beste som blir mest populært, men heller det beste kompromisset med best timing i markedet som tar kaka.

 

223 er vel ikke best på noe, men er god nok og passer i en populær plattform. Samme med 7,62x39, x51 eller x63. Og, i dette tilfellet, 6,5x55. Mange brukere i stort volum som får prisene ned, omtrent passelig flat/hissig/lite rekyl. Kan både kjøres på autopilot og jazzes opp. God nok til at det er liten vits i å prøve noe annet, tilgjengelig nok til at det er en litt kjedelig no-brainer. 😉

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte første 6,5x55 pipa mi kun for å terge kompisar som meinte at kaliberet var for spinkelt.

Nydeleg kaliber, opp til elgs størrelse- men ikkje hare😀 

 

Hjorten har stupt den.

 

Nå er rifle i 6,5Creedmoor på veg fra fabrikk, kun for å terge same kompisar, sjølvsagt. 

 

6,5x55 er allereie veldig populær, og med nye reglar på kulevekt vil den populariteten ikkje akkurat svekkast.

Edited by hjortefot.com
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...