Jump to content

Ekserserpatron 6,5x55


Vaquero

Recommended Posts

http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Ammo&weaponid=AMM0079

 

Jeg oppdaget en "ukjent" variant av 6,5x55 Ekserserpatron. (Den lå i en liten roteeske med trekuler/trepropp-løsammo).

Når vi kikker på siden til Kongsberg Våpenhistorisk(se linken øverst) så hadde disse Ekserserpatronene en rød kule som stakk ned til hylsebunnen.

Jeg har en slik rød variant A som etter alt å dømme er en etter 2VK type. Disse var før og etter krigen røde i følge siden til KV. Kulespissene var runde, lik de skarpe B-kulene fra 20-tallet. 

Min variant B med ufarget trekule er spiss som en blyant, den er satt inn i en RP hylse fra den gangen "Rødfos Patronfabrik" RP fra 1905. Årstallet på hylsa bør ikke bety at Ekserserpatronen ble laget dette året, hylser ble brukt om igjen flere år etter. Min variant på bildene avviker mye fra de som ellers er kjent. 

Er det andre her inne på forumet som har sett denne varianten før, eller har en lignende?

Ekserser 1.JPG

 

Ekserser 2.JPG

 

Denne varianten har ikke tennhette, det sitter en rød klump i hettelommen. Den er hard og sitter godt fast.

Ekserser 3.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Disse to ekserserpatronene i 6,5x55 ser forbausende like ut:

Det som skiller disse to er først og fremst kulene. Bunnstempler er svensk og finsk, begge fra år 1941. Krympingen til kula skiller også. De ser i grunn ganske forseggjorte ut sammenlignet med den norske. 

DSC04146.JPG

DSC04144.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Mailman said:

Har en skarp patron med den rundnesekula,men der er kula helt blank.

Den er merket med ett 5 tall oppe,RP på tvers,og 1922 nede.

Kanskje litt OT fra Ekserserpatroner, men et interessant innspill for de som vil samle litt. Selv har jeg en slik du nevner, jeg har flere av de variantene som ramses opp av KV-Historisk hjemmeside, det som for min del kunne vært morsomt er å fått tak i en med grønn trekule for Hotckhiss og den som ligner på den du nevner med stjerne på hylsebunnen. Den med stjerne har forsterket hylse for Madsen mitraljøse. 

Jeg tror det er overkommelig for mange å samle på litt gammel Raufoss, jeg tror mye er tilgjengelig for de som har litt følere ute. Har man 6,5x55 på våpenkortet bør en ikke ha samlerbevilgning heller.  Norge er en 6,5-nasjon.

 

http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Ammo&weaponid=AMM0894

Link to comment
Share on other sites

.303 British fra 1942, Drill  D Mark VIII:

Her et annet eksempel på Ekserserpatroner som blir ganske lik den norske varianten i  6,5x55 med rød trekule. Her går også en treplugg helt ned til hylsebunnen. Den ene har langsgående riller i hylsen, den andre har fire hull som er boret vinkelrett over hverandre. "Drillpatronen" som britene betegner den er produsert i nye hylser som er uten headstamp, uten noe i hettelommen.

 

DSC04148.JPG

DSC04152.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...