Jump to content

Ny 6.5x55mm trenger tips til merker. R


skogspaven

Recommended Posts

1 hour ago, Ospa said:

150gr ttsx i cal. 30 har lik BC som 120gr ttsx i cal 6.5 (faktisk er den marginalt bedre).
 

På 300m med V0=850m/s og 120gr kule ville jeg valgt noe annet. 127gr lrx f.eks, men da må du jo som sagt over på

Da virker det nok like godt også. 

 

1 hour ago, Ospa said:

dustekaliberet ettersom 6.5x55 ikke håndterer kula 😎..Med på kjøpet får du ca 100m/s ekstra fart.. 

Nok stigning, så funker det nok. Uansett, ett hakk opp ville i min bok være noe ekte 7mm, evt enkelt og greit 30-06. 

 

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, M67 said:

Da virker det nok like godt også. 

 

Nok stigning, så funker det nok. Uansett, ett hakk opp ville i min bok være noe ekte 7mm, evt enkelt og greit 30-06. 

 

 

 

 

K

Med de «ekte» 7mm kalibrene som gjør noe mere enn 270’en kommer dobbelt løpsslitasje, manko på hylser og ikke bedre utvalg i jaktkuler.. i tillegg får du om mulig enda særere kaliber og mer rekyl.. 

 

..har 30-06 også. Den stabiliserer ikke lette kuler (v-Max i 1100m/s er jo 👍). Hadde jeg kun jaktet elg ville jeg vurdert 30-06, uten noen åpenbare fordeler bortsett fra ferdigammo og muligheten til å skyte tunge «buskkuler» 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, FNJ said:

Ville du gått for 120 eller 140 grains ttsx i 7mm (280 rem) om blyfritt på maks 300m var utgangspunktet?

Jeg bruker 145gr. I det ekte dustekaliberet 7mm WSM. Det er egentlig helt teit, men jeg har det nå...

 

1 minute ago, Ospa said:

har 30-06 også. Den stabiliserer ikke lette kuler (v-Max i 1100m/s er jo 👍). Hadde jeg kun jaktet elg ville jeg vurdert 30-06, uten noen åpenbare fordeler bortsett fra ferdigammo og muligheten til å skyte tunge «buskkuler» 

I 30-06 får en jo kjøpings TTSX flere steder liksom. Hva er det å lure på. Men hva mener du med at den ikke stabiliserer lette kuler?

 

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om jeg mot alle ods skulle skyte vilt på 500m hadde det blitt med Sauer 300 STD og 30 06 pipa. Med den vet jeg at jeg treffer et oljefat på 1300m noe jeg forsovet også gjør med 6,5x55 i samme børsa. Men med 30 06  sender jeg jo av gårde 50-60gr mer kule en med 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Varmint pipa er 60cm var i butikken her forleden og prøvde den blir ikke lett , jafall ikke med demper på 1.2kg i tilegg. Men får vell bare trene kadaveret litt ekstra til neste sesong da. 
 

har enda ikke landa helt. Ser det er en hel del meninger over her også. Jeg har en 308win allerede. Howa 1500 med berserk stokk. A-tec integral heldemper og forsåvidt fornøyd med den men vil prøve 6.5 også da jeg liker den mindre rekylen etter og ha prøvd, samt de ekstra 12db i demper effekt har faktisk mer betydning en jeg skulle trodd etter og ha prøvd begge side om side. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...