Jump to content

Skogsfugl jakt på vinteren


oyskin

Recommended Posts

Er på mitt første år som fuglejeger. Fikk en tiur i oktober og er fornøyd med det, men vil ut å prøve igjen et par turer før sesongen er over. Så da lurer jeg på hva er gode tips for jakt på skogsfugl nå som det ligger tykt med snø? Sånn jeg har forstått sitter de nå på topp, storfugl i Gran og orrfugl i bjørk. Rifle er ikke lov på fugl her jeg bor (hvorfor?) så det blir hagle. Er det å ha hagla i reima, og kikkerten i hånda beste taktikk? Også prøve å smyge seg innpå hvis man får øye på en eller? Regner med sjansene som er små når det er bart, er helt minimale når de sitter på topp og hagle er eneste alternativ. Stemmer dette? I såfall, tips til hagle ammo som når langt? Hva er saklig hold å prøve skuddet på? Det sies jo 30m med hagle, er det tilfelle eller kan man strekke det litt med riktig ammo? 

 

Alt av tips tas imot med takk, da jeg åpenbart er uerfaren. 

Link to comment
Share on other sites

Det beste er såkalte HD-patroner når man skal strekke holdene med hagel. Enkelte av de jeg har testet kan man skyte på opptil 50 m med. Disse ble sjeldnere etter at blyforbudet ble opphevet. 

 

 https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/haglepatroner/12/12-70-federal-prairie-storm 

 

Denne blypatronen egner seg til formålet. I min hagle (med mod cyl) kan man på storfugl strekke holdet til 40m ++. 45m er absolutt max. 

Må testes i din hagle. I enkelte hagler gir denne patronen ett fryktelig ujevnt skuddbilde. 

Link to comment
Share on other sites

Som i artikkelen det ble linket til er det jo toppjakt som gjelder, men er det ikke lov med rifle så ville jeg kommet meg ut med hagla alikevel. Forbud mot rifle mot fugl er nok basert på sikker bakgrunn, i ganske mange terreng vil en bom på en fugl i toppen av et tre i marka ende ved esso’n eller kiwi’n nedi bygda;)  Fuglen bor jo fremdeles i skogen, så mulighetene er der for en overflyger eller andre sjanser. Også er det veldig kult å se alle sporene i terrenget på snøen...så kan man gjøre seg opp en mening om hvor rev, hare og annet vilt holder til;) Ville ikke strukket holdene no særlig med hagla...superkjedelig med skadeskyting...se heler om du kan klare å snike deg inn på skuddhold;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...