Jump to content

Innkjøp av krutt, velge noe nytt?


fredriko

Recommended Posts

Hei,

er nå helt tom for VV N150, og har gått med tanken om jeg skal prøve noe nytt.

i utgangspunktet er jeg veldig fornøyd med N150, men da jeg testa jakt ammunisjonen min med kronograf fikk jeg meg en overaskelse,

bruker Barnes TTSX 150gr ladd med 49,4gr N150, det er så og si på maksladning og da oppnår jeg 823m/s noe som skulle tilsi 2700Joule på 100m.

jeg har 45cm pipe i min 30-06, og jeg leste her inne at man oppnår mer fart på kula men ikke noe nevneverdig høyere trykk med f.eks N160, er det da en idè av meg å bytte til N160 for å prøve dette fremover?

som jeg skrev over så har jeg jo kort pipe, og med et mer saktebrennende krutt så vil det vel bli mer munningsflamme og mer slitasje på demper, eller?

 

Håper dere kan rettleie meg litt, det jeg ønsker og oppnå er mer fart i kula uten å ligge på maks lading.

 

Link to comment
Share on other sites

Dt burde da ikke være noen overraskelse mtp på oppgitte hastigheter i ladedata og ditt korte løp.  

Både n160 og 550 gir bra mye mer hastighet men av de to så er det 550 som har gitt meg mest flammekastereffekt i korte løp. 160 har vært helt overkommelig. 

Demperen tar jo unna en del og vil slites av det, spørs på innmaten så klart. Jeg skjiter i det og skyter i vei. 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, tailgunner said:

Dt burde da ikke være noen overraskelse mtp på oppgitte hastigheter i ladedata og ditt korte løp.  

Både n160 og 550 gir bra mye mer hastighet men av de to så er det 550 som har gitt meg mest flammekastereffekt i korte løp. 160 har vært helt overkommelig. 

Demperen tar jo unna en del og vil slites av det, spørs på innmaten så klart. Jeg skjiter i det og skyter i vei. 

 

Joda, men i VV sin ladetabell så er det testet med et langt lengre løp, jeg fikk ikke til å regne meg frem til dette før jeg kronograferte, tok kanskje litt i når jeg skrev overaskelse.

men om jeg skulle valgt da, så er det 550 som er tingen? jeg ser det gir litt mere fart en 160?

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, hewi said:

Norma URP/MRP eller VVN550 vil vel gi litt høyere fart, sånn i teorien. Slitasje ville jeg ikke bekymra meg så mye om. Dempere av god kvalitet varer like lenge som pipa. Så når den er utskutt, er det bare å bytte begge deler.

 

hva er forskjellen på URP/MRP ? brennhastigheten?

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, fredriko said:

 

Joda, men i VV sin ladetabell så er det testet med et langt lengre løp, jeg fikk ikke til å regne meg frem til dette før jeg kronograferte, tok kanskje litt i når jeg skrev overaskelse.

men om jeg skulle valgt da, så er det 550 som er tingen? jeg ser det gir litt mere fart en 160?

Jeg liker 500-serien bedre enn 100-serien. 

Link to comment
Share on other sites

Med slike skamkappe piper vil du aldri får god hastighet. Men med 500 serien og N-160 vil du få bedre. (med mer krutt bak kula som du da kan bruke). Krutt fra Norma kan også gi deg bedre hastighet. Men er ofte mye dyrere men til jaktammunisjonen gjør jo ikke det så mye.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, hewi said:

Norma URP/MRP eller VVN550 vil vel gi litt høyere fart, sånn i teorien. Slitasje ville jeg ikke bekymra meg så mye om. Dempere av god kvalitet varer like lenge som pipa. Så når den er utskutt, er det bare å bytte begge deler.

Skikkelige dempere varer mye lengre enn pipa. Tilnærmet evig om man ikke fysisk ødelegger dem.

 

1 hour ago, FreeSkier said:

Burde være mulig gå mere fart med vv500-serien vil jeg tro🤔 jeg klarer vel å bikke 800 m/s med 150g kule i min .308 med 42cm pipe med N550 mener jeg å huske. 

Ja, Det er liten tvil om at det er få krutt som kan gi ei 150gr kule mer hastighet i 308 enn N550. Men uten demper får du en del flammekastereffekt. Har du demper blir det borte der.
Med 150gr TTSX og mye N550 får jeg 870m/s i løpet som er 61cm, og 750 i det som er 40cm.

 

K

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, M67 said:

Skikkelige dempere varer mye lengre enn pipa. Tilnærmet evig om man ikke fysisk ødelegger dem.

Sant det. Har en atec maxim som har passert 6000 skudd. Den har overlevd ei pipe og er på god vei med pipe nr 2. Funker fint ennå, men modulene er det bare glemme å få fra hverandre da😁 enste "vedlikehold" den har fått, er en dusj med 556 en gang iblant.  Det siste jeg bekymrer meg for ved lading av ammo, er at demperen skal bli "slitt" pga utbrenning. Så TS behøver ikke tenke på det var poenget mitt🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, hewi said:

Sant det. Har en atec maxim som har passert 6000 skudd. Den har overlevd ei pipe og er på god vei med pipe nr 2. Funker fint ennå, men modulene er det bare glemme å få fra hverandre da😁 enste "vedlikehold" den har fått, er en dusj med 556 en gang iblant.  Det siste jeg bekymrer meg for ved lading av ammo, er at demperen skal bli "slitt" pga utbrenning. Så TS behøver ikke tenke på det var poenget mitt🙂

Aludempere blir vel utslitt en gang. Jeg har stort sett bøyd de jeg har hatt, så nå er det stål. Helsveist. Ikke om jeg gidder å demontere og pusse dempere ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Mas-36 said:

Hva er rett lagring?

 Som Tailgunner beskriver

 

14 minutes ago, tailgunner said:

de skal lagres slik at det er gjennomstrømning av luft

 

Er man ute i pissregn/fuktig vær og skyter, har jeg lagt merke til at ammoniakklukta er spesielt sterk etter endt skyting. Da har jeg alltid dusja 556 inn i demperen etter endt skyting/jakt. Aldri brydd meg om å demontere, men kun sprayet via åpning. Samt lagret demper liggende, slik at den har hatt "gjennomtrekk".

 

556 løser opp evt kruttslam/avleiringer. Dette blir med ut ved første skudd neste gang en skyter, pluss at du røyklegger halve standplassen   🤠😄

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, fredriko said:

Men ser at nå må jeg finne et nytt krutt til min 22-250 også, evt bare fortsette med N150 der, kanskje N140 egner seg bedre til det kaliberet?  

Hvilken kulevekt og kuletype er det snakk om?

Se i linken, flere alternativer med de krutt-typer du lurer på:

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=6

:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, fredriko said:

lage seg en ladestige fra minimum og opp å fyre løs?

Jepp.

Evt lage en stige fra omtrent midt i tabellen, hvis dine tidligere erfaringer med våpenet (og andre krutt) tilsier at det ikke er tilbøyelig til å danne høye trykk med ladninger som er innenfor «tabellverdier».

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...