Jump to content

260 Remington - nytt løp & sånt


lilleulv

Recommended Posts

Hei! Jeg tenker høyt, så får dere komme med tanker om dere gidder.

 

Stikkord: Twist, løpslengde, munningsvipp, kutte ut demper

 

Jeg har en Kimber Montana i 260. med 1/9 twist. Vurderer å bytte løp da twisten ikke er helt grei til 140+ gr kuler. Ei heller til lange, homogene 120 gr når det blir lovlig til hjort. Får Woodleigh 140 gr til å gå greit, men ser jo at 120 gr kuler samler en del bedre på skiva. Vurderer nytt løp i 260 rem 1/8 twist, da bør twist/lengde kuler være ok. (308w har vært vurdert og forkastet, vil ha minst mulig rekyl)

 

Lilja har en modifisert profil til Kimber Montana, hvor løpet har lik profil originalen ut stokken , men med mindre tapering derifra og ut mot munning. Altså litt tykkere profil. Forskjellen på løpene ved 22" er henholdsvis 14,4 mm vs 15,6 mm 🤔

Dagens løp er 51 cm, bruker Hausken JD151. Munningvipp er betydelig uten demper. Kunne ha tenkt meg at et nytt løp hadde 58-60 cm lengde. Og heller kjøre uten demper. Lenge siden jeg har hatt rifle uten demper. Tanken på ei lett rifle uten en kladd frempå løpet er besnærende. Men hva med munningsvippen? Reduseres den nok med litt lengre og litt tyngre løp?

 

Blir jeg den eneste i kongleriket som går for lengre løp og uten demper? Andre alternativer? Eller tar jeg en pille mot havesyken og kjører som i dag?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter mye uten demper. Rifla er mye mer håndterlig, og det er så sjelden det smeller (3 ganger hittil i år) at det får gå. Munningsvippen er jo større, men javel? 

 

Men jeg ville gått for 7.5 eller 7" stigning når jeg først kjøpte 6.5mm-pipe i 2020. Selv 8 er marginal med enkelte kuler, og med 7 kan du skyte alt - med 7.5,nesten alt. Jeg har nettopp tatt i bruk (snart 500 skudd) et 7.5"-twist løp, og det er faktisk veldig nice å kunne bruke selv de mest moderne kulene.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, lilleulv said:

Blir jeg den eneste i kongleriket som går for lengre løp og uten demper?

Holder på med det samme nå. 60cm løp, gjenget for demper men det er for trening i nærheten av bygda. På jakt har jeg ikke planer om demper. 

Rifla er forøvrig en 527 i 7.62x39 og orginalløpet er alt for kort til å fungere bra uten demper. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For min del blir det demper på min, rett og slett fordi jeg vet at det kan bli mye styr å sette på klokker eller plugger i en jaktsituasjon, og ett skudd er nok til at hørselen ryker. Driver fortsatt å ser på løsning for plugger som man kan ha lett tilgjengelig, men problemet er ofte at det er vanskelig å sette i med hansker på feks.

 

Men blir en veldig lett og kort demper da, og foreløpig beholder jeg litt lengde. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner godt tankegangen din. Da jeg bygget om villreinrifla mi hadde jeg egentlig lyst på 7mm-08 i 24" løp uten gjenger, men børsemaker overbeviste meg om .308, kortere løp og lyddemper. Nå er jo den manglende tinnitusen min egentlig glad for demper, .308 funker jo til "alt", og rifla har ganske god balanse med demperen på - men jeg har fremdeles egentlig mest lyst på 7-08 og langt løp.

 

Nå med lavere krav til anslagsenergi for kuler under 10 gram har jeg tenkt hardt på .260 også. 

 

Men en ting som jeg ikke får til å gå helt opp, er at når jeg stirrer på ladetabeller for .260, 7-08 og .308 så får de mindre kalibrene merkbart lavere makshastighet med samme kulevekt og samme løpslengde. Nå er det mest Noslers tabeller jeg har sett på pga oversiktlighet, og andre er kanskje annerledes, men er det noen som kjenner til årsaken? Har de ladet .308 til høyere trykk?

 

Synes det blir fryktelig vanskelig å forsvare kostnaden av muffe og ny pipe, for så å få lavere utgangshastighet med samme hylse og mindre kaliber. Godt mulig at kulebane og vindavdrift er noe bedre, men likevel. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Men en ting som jeg ikke får til å gå helt opp, er at når jeg stirrer på ladetabeller for .260, 7-08 og .308 så får de mindre kalibrene merkbart lavere makshastighet med samme kulevekt og samme løpslengde. Nå er det mest Noslers tabeller jeg har sett på pga oversiktlighet, og andre er kanskje annerledes, men er det noen som kjenner til årsaken? Har de ladet .308 til høyere trykk?

Det er helt logisk. Bruker du kuler med samme form, så vil de bli raskere jo mindre kaliberet er - men med samme hylsevolum så vil hastigheten synke med kaliber for samme kulevekt.

Hvis patronene er ladet til samme trykk, så er det samme trykk... Og trykket virker på et større areal i 308 enn i 260, og det er ei større kraft som akselerer kula i 308, for samme trykk - og om kula er like tung, så vil den som er utsatt for størst kraft få størst fart.

 

6 minutes ago, Skrueråmuttere said:

Synes det blir fryktelig vanskelig å forsvare kostnaden av muffe og ny pipe, for så å få lavere utgangshastighet med samme hylse og mindre kaliber. Godt mulig at kulebane og vindavdrift er noe bedre, men likevel. 

Vindavdrift blir mye bedre, for samme hastighet, og for samme kulevekt. Men om det betyr noe på jakt med ei sånn rifle?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@M67 Takk for innspill på twist. 7.5 vil vel fungere kanskje enda bedre enn 8 også på lange homogene 120 gr?

 

Jeg er heller ikke noe fan av tinnitus, men på post eller reinsjakt så har man jo tid til å plugge ørene. Bøygen er vel på smygjakt, om man orker å gå med hørselvern eller propper. Jeg liker alt dempere gjør. Men jeg liker ikke å se den i siktet på lav forstørrelse, liker ikke vekta av den frempå tuppen og pent er det ikke.

 

Hadde vel håpet at lengre løp ville dempe lydtrykket nok til at et sjeldent skudd uten hørselvern ville gå bra. Men det vet man jo ikke.

 

Ellers er lengre løp bra for hastigheten til homogene kuler om det blir fremtiden.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det skal holde hardt om jeg skal kjøpe flere 6.5mm løp med 8" eller langsommere stigning til noe annet enn ren DFS-skyting. Og knapt nok til det. det er jo åpenbart at når 8 er marginalt, så vil 7 og 7.5 fungere bedre. Da kan en bruke kuler fra andre enn Barnes og Lapua også...

 

Ad hørselvern, så tror jeg 3 rifleskudd i året er noe man tåler. Det er smygjakta som er greia - på post har jeg ei større rifle med demper på. Jeg har nok skutt hundrevis av rifle og hagleskudd uten hørselvern, da jeg begynte å skyte skjønte ikke alle poenget med det i det hele tatt, og senere har idioter fyrt av hagla 20cm over hodet mitt og den type ting - det er ting som skader hørselen, og gir tinnitus, men et par skudd i året, kanskje, utendørs, det gir neppe noen merkbar effekt. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hele min fars slekt har jaktet villrein fra tenårene og til godt over pensjonsalder. De har skutt ensifret antall skudd i året uten hørselvern, og det er en - 1 - av dem som ikke har tinnitus. Fatter trodde han var immun da han bikka 60 uten øresus, men så var det "ett skudd med ny ammunisjon, de derre sølvfargede hylsene, og det var vått i været om det har noe å si" - piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...

 

Selv skyter jeg bedre med lyddemper. Selv med ekstra adrenalin på jakt merker jeg at frykten for "piiiiiiiii etc." gnager litt når jeg vet jeg ikke har demper eller hørselvern.

 

 

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sitka said:

Har alltid trudd at det der med eit skudd utan dempar er skremselspropaganda. 

Nei, det er det ikke! Problemet er at du ikke vet hvilket skudd som gir deg hørselskade og tinnitus. Derfor bør alle jegere som ønsker å ta vare på hørselen bruke beskyttelse eller demper, selv ved et fåtall skudd på jakt. I mitt tilfelle gikk det galt da en ca. 40 cm høy stein med en vertikal sideflate en liten meter til side for munningen virket som reflektor og sendte lydtrykket skrått bakover mot meg. Jeg hadde drevet smygjakt på en råbukk den siste timen og hadde selvfølgelig ikke fokus på steinen.... Hvis du ikke kan/vil bruke demper på jakt, er øreklokker eller inne i øret-beskyttelse helt nødvendig. HVER GANG! (Jeg fikk for øvrig bukken).

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Sølvrev said:

Hvis du ikke kan/vil bruke demper på jakt, er øreklokker eller inne i øret-beskyttelse helt nødvendig. HVER GANG!

Enig.

 

25 minutes ago, tailgunner said:

Men selv om det ikke føles som en kladd så ser det ikke bra ut. 

Demper er kjekt men alt til sin tid. 

Ser ikke bra ut ? Skal du på jakt eller på catwalken ?

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Mix said:

Ser ikke bra ut ? Skal du på jakt eller på catwalken ?

For et tåpelig spørsmål. Sier du at utseende på våpen ikke teller for deg? 

Jeg har jo selvfølgelig demper til riflene mine. Praktisk trumfer utseende, men for faen, kan jeg unngå å putte termosen frempå rifla mi så gjør jeg det. 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Sølvrev said:

Nei, det er det ikke! Problemet er at du ikke vet hvilket skudd som gir deg hørselskade og tinnitus. Derfor bør alle jegere som ønsker å ta vare på hørselen bruke beskyttelse eller demper, selv ved et fåtall skudd på jakt. I mitt tilfelle gikk det galt da en ca. 40 cm høy stein med en vertikal sideflate en liten meter til side for munningen virket som reflektor og sendte lydtrykket skrått bakover mot meg. Jeg hadde drevet smygjakt på en råbukk den siste timen og hadde selvfølgelig ikke fokus på steinen.... Hvis du ikke kan/vil bruke demper på jakt, er øreklokker eller inne i øret-beskyttelse helt nødvendig. HVER GANG! (Jeg fikk for øvrig bukken).

Eg brukar dempar, den pluss proppar og hørselvern.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Sitka said:

Skal eg vera heilt ærlig så syns eg at nokre rifler ser betre ut med dempar enn utan. Iverfall rustfri t3x. Med ein gong det er trestokk så er det vel omvendt.

Ja det er noe med det og det er akkurat den rifla jeg har hora opp mest me alt mulig kjekt å ha. Pene trestokker og blånert stål drar jeg helst ikke med på seljakta og den slags røffere jakt.

Tikka t3 med svær demper, stjernekikkert, 10 skudds magasin, plaststokk og rustfritt stål er perfekt til formålet. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, msteiro said:

For min del blir det demper på min, rett og slett fordi jeg vet at det kan bli mye styr å sette på klokker eller plugger i en jaktsituasjon, og ett skudd er nok til at hørselen ryker. Driver fortsatt å ser på løsning for plugger som man kan ha lett tilgjengelig, men problemet er ofte at det er vanskelig å sette i med hansker på feks.

 

Men blir en veldig lett og kort demper da, og foreløpig beholder jeg litt lengde. 

8CF6DAAF-B603-4F53-A013-3A1E6B8A4E31.png.99a29a614f09c9b3dc0284288c058829.png

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, lilleulv said:

Ok, om vi legger dempet/udempet til side; Sett at man i fremtiden må benytte utelukkende monokuler. Hvilken løpslengde ville dere hatt på børsa for å sikre nok fart til 120 gr kule? Max skyteavstand 200-250 meter. 

50cm eller mer. Ikke fordi jeg ikke tror 40cm vil virke, men fordi 40-45cm er j.. kort... Man skal skyte med det også. 

Jeg har ikke erfaring med 260 så kan ikke si noe særlig om hvilke hastigheter du får, men det ser du jo i ladedata - trekk fra 4-5m/s per cm løp du har kortere enn tabellen du finner oppgir, trekk fra 100m/s per 100m skuddavstand, og så ser du hos Barnes hvor mye hastighet kula må ha for å ekspandere. Så vet du litt. Barnes fordi de foreløpig er den eneste noenlunde pålitelige leverandøren av slike kuler.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Sitka said:

Har alltid trudd at det der med eit skudd utan dempar er skremselspropaganda. Eg har ikkje prøvd og kjem ikkje til og gjera det heller.

Det er bra, fordi dersom du tar feil er det for seint å angre. Tinitus er noe dritt, rett og slett. Dette er ikke skremselspropaganda, 1 skudd er nok i værste fall. Ikkje lek med det.

Link to comment
Share on other sites

Jo, de har feks Barnes ttsx 120 grain. Hastighet max ladning 848 ms ser jeg. Da bør jo feks 22" løp (56 cm) gi nok hastighet til mitt bruk.

 

Edit; Barnes har vel 1800 fps som minste hastighet for 6,5 mm, men jeg ser på amerikanske forum at mange mener at 2200 fps (670 ms) bør være et minimum for skikkelig ekspansjon.

 

 

 

 

Edited by lilleulv
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, lilleulv said:

Jo, de har feks Barnes ttsx 120 grain. Hastighet max ladning 848 ms ser jeg. Da bør jo feks 22" løp (56 cm) gi nok hastighet til mitt bruk.

 

Edit; Barnes har vel 1800 fps som minste hastighet for 6,5 mm, men jeg ser på amerikanske forum at mange mener at 2200 fps (670 ms) bør være et minimum for skikkelig ekspansjon.

 

 

 

 

Om du finner bilder, så vil du se at Barnes har en litt spesiell definisjon av "ekspandere".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det var derfor jeg la til kommentaren om at mange tar Barnes’ minimumshastighet med en klype salt. Nettopp sånne ting jeg prøver å sette meg inn i så jeg ikke bommer på twist, løpslengde, fart etc for fremtiden.

 

Når jeg kjøpte Kimberen så forbandt jeg twist med sjokolade og banansmak som favoritt.

6737BF6E-ADC5-48BD-B7FD-F04696CB3A1B.jpeg

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Har skutt endel med 260 jeg og, og jakta endel med det tidligere. Et par kjappe kommentarer

260 er veldig potent, imponerende potent med kuler i omegn 120-130grs. Kan se om jeg finner noe av data jeg brukte, men mener huske at treningsammo var 123grs scenar i makelige 860m/s.  Man klarer fint gjeldende storviltkrav med 260, og med evt revisjon kommer mono kulene i 120grs til å blir veldig giftige.

Dersom du seriøst ikke tenker bruke demper ville iaf hatt rundt 56-60cm. Nå kan jeg ikke se et eneste vettugt argument for å ikke bruke demper, men vi er alle forskjellige ;) Dersom du vil ha demper ville jeg gått for rundt 50cm, det er stort sett der jeg har endt på alle mine piper med demper, bortsett fra en 308pipe på 45cm.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@vannebo Lader ikke selv, men tilgang til kjøpeammo er jo begredelig. Så har derfor fått en stødig kombis til å lade for meg. Men jeg liker å sette meg inn i ting. Om man ser bort ifra strul med twist så liker jeg også kaliberet som gir kort låskasse. 120 gr monokuler er vel ganske lange, lengre enn Woodleig 140 gr som jeg bruker nå. Tanken med litt lengde på løpet var å kunne nå monokule-hastighet uten å måtte sprengfyre. For hylsa og magasinet gir jo en viss begrensning når kulene blir lange?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...