Jump to content

Kolbekam forhøyer ?


HeavyDude

Recommended Posts

Mens jeg venter i det uendelige på svaret på våpensøknaden min, funderer jeg på hvilket våpen som skal erstatte eller supplere min Tikka M690 (30.06). 
Valget mitt står (foreløpig ) mellom Sauer 101 XT og Sako 85 SS ( evt Finnlight I). Sauer’n finnes også i en variant med justerbar kolbekam. Så jeg funderer på om det er noe å legge vekt på, eller, om jeg får behov for kolbeforhøyer at det er like greit å kjøpe en  som ettermonteres ? Skal ha en Zeiss HT 2.5-10*50 på. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, HeavyDude said:

Mens jeg venter i det uendelige på svaret på våpensøknaden min, funderer jeg på hvilket våpen som skal erstatte eller supplere min Tikka M690 (30.06). 
Valget mitt står (foreløpig ) mellom Sauer 101 XT og Sako 85 SS ( evt Finnlight I). Sauer’n finnes også i en variant med justerbar kolbekam. Så jeg funderer på om det er noe å legge vekt på, eller, om jeg får behov for kolbeforhøyer at det er like greit å kjøpe en  som ettermonteres ? Skal ha en Zeiss HT 2.5-10*50 på. 

En del av sauernes orginale kammer inklusive min er gjort av kolvkam.se

Den er velgjort og tillegget var langt mindre enn om jeg skulle sendt den til kolvkam eller lignende norske varianter selv. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 12/12/2020 at 7:43 PM, HeavyDude said:

Hvor viktig er det med justerbar kolbekam ? Kjekt å ha, eller viktigere enn det ?

Rifle:

Til jakt med kikkersikte: kjekt å ha 

Til bane- og konkurranseskyting: viktig

 

Kombinasjonsvåpen:

Med kikkertsikte: svært viktig ved raske skudd

 

Hagle:

Til jakt og bane: et "must"! (Hvis du ikke finner et våpen som passer deg 100%)

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

God kinnkontakt er viktig uansett skyting du skal foreta deg. At det skulle være en "kjekt å ha"-ting på jakt kjenner jeg meg ikke igjen i. Er det viktigere å ha god kinnkontakt når du skal skyte etter innertiere enn levende dyr? Jeg mener du må ha kolbeforhøyer dersom kolben ikke passer deg som den er, uavhengig av formål med våpenet.

Edited by 300 win mag
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 300 win mag said:

Er det viktigere å ha god kinnkontakt når du skal skyte etter innertiere enn levende dyr? 

Vel, poenget mitt var at at man som regel har tid til å justere øyeplassering ift. kikkertsiktets senterlinje for et enkelt jaktskudd. Vi er ikke uenige om at kinnkontakt (og gode treff) er viktig. Men jeg ser at dette kunne misforstås....

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Som ettersøksjeger der raske skudd er ein nødvendighet, har hvertfall eg profitert på og få montert justerbar kolbekam slik at eg har god kontakt- eg er raskare på målet og skyter bedre. Har aldri opplevd andre ulemper enn at det er meir tungvint å pusse børsa, fordi eg må av med den justerbare kolben for å få ut sluttstykke - det slepper eg heldigvis med calix.

20200912_193431.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bakdelen er om man har en som ikke er lett justerbar (som bearproof) og man har stilt den inn for skyting "rett frem", og man nå skyte bratt opp eller ned. Da er det noe herk. Sånne skudd forekommer ganske ofte på reinsjakt, toppjakt og fjellrypejakt. Jeg har også opplevd at den kan bli "for tilpasset" ved raske skudd på drivjakt der man nå vri kroppen mye og får en noe avvikende skytestilling. Da får jeg f... meg ikke trykt trynet langt nok ned.  Min personlige mening er at behovet er noe overdrevet på moderne rette riflekolber. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...