Jump to content

Ladekomponeneter og utstyr - mangel


Tjukkas

Recommended Posts

Det er veldig sjeldent generelt at nettbutikkene har alt på lager mtp ladeutstyr og komponenter. 

Synes det for en del virker som at de kanskje i snitt har 50% av sortimentet på lager. 

Men det er nok en del ekstra etterspørsel i markedet der borte nå i tillegg..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Finner alt jeg trenger men det ikke alt som er på lager hos samme butikk.

kjøpte akkurat de siste 800 hettene av federal small rifle. Igjen sto det små hetter i tre andre merker og alt man kunne ønske seg ellers. Kuler og krutt i søkk og kav men kanskje ikke akkurat den kula jeg ville ha. Spiller ingen rolle... kjøper 500-1000 så er det ok å utvikle en ny ladning. 

 

Norma har ladepakker til 308 blandt annet. 1000 kuler, 1000 hetter og noen kilo krutt. 

Link to comment
Share on other sites

AKkurat denb kula jeg helst vil ha er alle fri for :-D
Og under søket etter andre ting, fant ut at deter flere tinng de ikke har som står på lista mi.
Så bare lurte om det er sesongbetont og jeg bare kan vente litt. Eller om det skyldes at de rett og lsett ikke får tak i, fordi 
amerinakerne har kjøpt alt. Nosler er jo f,eks amerkaansk....og der finner jeg bare dobbel så dyre eller dyrere  jaktkuler. 


 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er litt kokt frosk som skjer. Når man er litt sjelden inne i nettbutikkene så er det sjokkerende hvor lite som er på lager vs. 10 år siden og hvor høye prisene har blitt. Konsumprisøkningen over 10 år er 20%.

Krutt har doblet seg.

Kuler har, tja, tre-firedoblet seg? Husker Lapua lockbase .308 til 1,50kr og Hornady FMJ .224 til 0,90kr.

Ser det fins noe 224 varmintgreier til 1,60(utsolgt seff) og 2,50. 

Hylser er stabilt for 223Rem men 50% opp for 338WM.

 

Så jeg kjøper så mye jeg har lov til, støper kuler og sender dem avgårde med en skvett krutt, slik får jeg mengdetrening.

 

PS. Og ja, jeg tror USAianerne kjøper opp all produksjonskapasiteten. Det kan åpenbart ikke lønne seg å produsere for det europeiske markedet. Det hadde vært spennende å starta ny fabrikk i Norge.

Edited by Stefflus
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Regnet på det og med de kulene jeg kjøpte til 4 krm er jeg oppe i 8 kr skuddet, og da er ikke kostnaden med innkøp av ladeustyr tatt med.... (Kule 4kr, krutt ca 3 kr, tenhette 60 øre, diverse forbruksmateriell (hylseftt, rengjøring etc, 40 øre + ) 

Finnes jo ferdigrulla som er billigere... jeg får ikke med kvantumsrabatt da jeg ikke kan kjøpe så mye av gangen....dyrt å være fattig. 
Men ok, jeg kan lade meg noen patroner etterhvert soom jeg trenger dem. Rimelig begenset utvalg av ammunisjon i de lokale butikkene....XXL og en kar som 
driver på hobbybasis fra kjelleren sin hvor man må bestille time, men som har mye, er neste sted å få kjøpt. 

Det finnes billigere kuler der ute, men de er for det meste utsolgt....og de får bare prisen ned med en kr....ikke noe særlig å spare med de kvanta jeg kommer til å lade. 




 

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ferdigrulla, men hvordan funker det da? Må sammenligne det du får ut av egen produksjon med noe tilnærmet likt. 

Jeg kan kjøpe grisebillige fmj, lade med skytterlagskrutt og plukkhylser. Presisjonen vil fremdeles være god nokk til seriøs trening.

Det du lader skal jo være med på jakt. 

Du trenger ikke bestille time hos Geir. Eg slår på tråden og høre om han e heime og luske meg avgårde. Til tross for at han driver butikk i tillegg til vanlig jobb så har han jo helvetta mye å velge i, gode priser osv. Eg føle meg i alle fall privilegert som har en slik butikk i området. Ingenting å surke etter.

 

Link to comment
Share on other sites

Deter ikke surk, bare konstatering av fakta. Man må jo ringe først å avtale tid hos Geir. Men habn har jo fantastisk mye, så der står det ikke på utvalget. 
Åpningsgtidene er jo upåklagelige når han ikke er på jobb. 

Jeg må komme meg til Geir en dag og se på priser der. Sist jeg var der, hadde han dårlig tid, siden han hadde begynt på jobb igjen etter ferien og skulle noe etterpå, så fikk ikke sett  så mye. 
Gapahuken snakket om å prøve å få til et samarbeid med Geir. De har lyst å ha inne litt ammunisjon og slikt, men får ikke løyve fordi man må ha to års erfaring fra 
våpensalg for å å få det, i ii tilegg til et kurs som ikke arrangeres for tiden sier de. Men planen deres var vel bare å ha litt hagleammo, og mulignes et par rimelige hagler til salgs, for å ha et slags tilbud til jegere i høstjakta. Retsen måtte man nok innom Geir uansett. Det fine med XXL for meg personlig er at det tar 5 minutter å gå dit, og at vi stort sett handler på Sjøkanten så man kan plukke med seg det man trenger av det de har med det samme. Men utvalget er jo mye dårligere en hos Geir. Så bør nok handle mer hos han. Han er litt dyr på kruttet i forhold til nettpris. Men på nett kan jo kruttet være gratis, det hjeleper fint lite om de ikke sender i posten. Og gjør det det er vel fraktkostnaden lik prisforsjellen til Geir....




 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Stefflus said:

'Å kosta'n da?

 

Mulig dette var et storparti som Rana Jakt & Villmark solgte til noen slags DFS pris. Like billig Raufoss 147gr hadde de og.

Lockbase kosta ca 1,65 i 100pk og 1,45 i bulk hos Landrø i 2006 alt. Den kula hadde samme pris som 139 grains scenar i 6,5x55. 
Prisen var gått opp i 2010 så da var den vel på nærmere 2 kr eller noe.  

Forresten kosta kruttet 345 samme år, og tennhettene ca 28 øre. Fabrikkpatroner 6,5x55 med scenarkuler kosta 5,06 og 308w med lapuas 8 grams fmj kosta 5,95. 

 

Samme år var vel gjennomsnittslønna i Norge rundt 360 000,-, i dag er den 200 000 høyere, som jo er 60% lønnsøkning på 14 år, pluss at norsk krone er stupt i forhold til utenlandsk valuta siden 2006, euro lå på ca 8,- og USD lå på 6,40, i dag er euro 10,60 og USD 8,75. Bare det er 35% stigning.  Så at prisene har steget i mellomtida er vel naturlig. Men det må legges til at .30 kal kulene har blitt svindyre etter at de "omtrent ikke ble brukt mer av dfs skyttere". 

De fleste 30 kal kuler til baneskyting har steget sprøtt mye etter 2010.  Den gang kosta de ca like mye som 6,5mm matchkuler. 

 

 

 

 

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...