Kvernhuselva Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 Det er omtrent ett år siden eg kjøpte den styggaste hagla eg fant på Finn.no ei Remington 870. Løpet var malt to gongar. Først sølvgrå, så svart og skjeftet har nok aldri fått noko form for stelleg kjøpte nytt skjefte på tilbud hos Browning, og brukte Aceton till og fjerne malinga med. Var ikkje så lett å få vekk alt, men det meste slapp taket. så brukte eg Superblu kaldblånering kjøpt på Ebay å blånerte både løp, låsen mekanisma og magasinet. så pussa eg ned treskjefte og de venter no på oljesyntetskjeftet passar meg særs dårligt ved montering så gamleskjeftet skall brukast istadenfor. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvernhuselva Posted December 11, 2020 Author Share Posted December 11, 2020 Eg ga opp å få bileta i høveleg rekkefølge så dei står litt i hytt og pine. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spindrift Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 Godt jobbet, den der kan nok tjene deg vel i mange år! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvernhuselva Posted December 11, 2020 Author Share Posted December 11, 2020 Takktakk. Det vill eg tru og håpe på. Usikker på årsmodellen men sansynligvis seint nittital, så den er frå den tida Remington leverte tung kvalitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
m00se Posted December 14, 2020 Share Posted December 14, 2020 Ser fint ut. Hadde det vært en moderne en hadde jeg sagt det er ikke verdt det. Jeg hadde en Express Magnum som min første hagle men den var fra Freedom Group tiden, kliss ny og allerede full av rust. Spm, den syntetstokken, er den innafor sånn lovmessig? Er jo ikke helt frittstående pistolgrep, heldigvis. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olesøn Posted December 14, 2020 Share Posted December 14, 2020 Det der er en tommelhullsstokk. At tommelhullet er et stort hull med plass til en veldig stor tommel endrer ikke det faktum. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvernhuselva Posted December 14, 2020 Author Share Posted December 14, 2020 skulle likt og sett den tommelen som ikkje får plass inni der og jada, den er heilt lovlig. Eg hugsar desverre ikkje namnet på den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
m00se Posted December 15, 2020 Share Posted December 15, 2020 Kjekt å vite. Lurer på hva poenget er med forbudet mot frittstående pistolgrep da. Egentlig, jeg forstår ikke begrunnelsen uansett. Typisk sånn amerikansk feature ban. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvernhuselva Posted December 23, 2020 Author Share Posted December 23, 2020 Shureshot mosy oak kom eg på att den heiter. Uten att eg veit kvifor så kann eg jo alltids gjette, trur forbudet mot frittståandes pistolgrep har med agresiviteten det tillfører våpenet. Det er jo ved reint taktiske situasjonar det er fordelaktigt med frittståandes grep. Det gjer det enklare og skyte rundt hushjørner og gi dekningsild ogsåvidare. Ved jakt så er det enormt skjeldent det behovet gjelder seg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olesøn Posted December 23, 2020 Share Posted December 23, 2020 Det kommer nok helt an på hvordan du og jeg fortrekker å holde i ei børse. Jeg tar bratt pistolgrep hvilken dag som helst. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mosjonsskytteren Posted December 25, 2020 Share Posted December 25, 2020 On 12/15/2020 at 9:17 AM, m00se said: Kjekt å vite. Lurer på hva poenget er med forbudet mot frittstående pistolgrep da. Egentlig, jeg forstår ikke begrunnelsen uansett. Typisk sånn amerikansk feature ban. Dette er svaret jeg fikk fra det lokale våpenkontoret: "Vedrørende din henvendelse om definisjon av frittstående pistolgrep. I følge POD's rundskriv 2009/009 punkt 3.6.3.1, er det gitt en generell godkjenning av halvautomatiske hagler, men denne godkjenningen omfatter IKKE våpen som fyller ett eller flere kriterier, Hvorav ett er "Pistolgrep frittstående fra kolber under våpenet". Hvordan ser nå et slikt pistolgrep ut?? Fant en definisjon på nettet som følger: Definisjonen på frittstående pistolgrep er rimelig gammel. Det er når pistolgrepet ikke er festet til selve kolben (d.v.s. Om du tar av kolben, og pistolgrepet kan bli stående igjen, så er det ett frittstående pistolgrep). I USA har de lenge produsert div. pistolgrep til pumpe og 1/2auto våpen som tilfredstiller lovens krav (og gjør at de ikke kan stå igjen om man tar av kolben). Spørsmålet er da om en fast kolbe med fast pistolgrep vil være lovlig, eller vil dette faste pistolgrepet være å anse som frittstående fra kolben under våpenet slik det nevnte i rundskrivet. Politidirektoratet har svart dette på ovennevnte spørsmål: Den definisjonen som står på nettet er ukjent for oss og det er videre uklart hvem som er "forfatteren" av denne definisjonen. Da forskriften i sin tid ble laget var det "lovgivers" mening at hagler med et pistolgrep som "stikker ut/ned", som for eksempel på Saiga haglene, ville bli å regne som et pistolgrep som var "frittstående fra kolben under våpenet" . Dette uavhengig av om grepet lett kan fjernes eller ikke Håper dette gir deg svar på din forespørsel. NB! En liten opplysning til: Slike kolber i seg selv er ikke ulovlige. De blir det i det øyeblikket de monteres på våpenet. Brukes slike kolber blir det regnet som en vesentlig endring av skytevåpenets karakter eller beskaffenhet jfr. vl.§8 siste ledd og det er ulovlig uten politiets tillatelse." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olesøn Posted December 26, 2020 Share Posted December 26, 2020 POD tar fortsatt feil, og definisjonen fra nettet er korrekt. At POD mener noe annet får de bare gjøre, er hverken første eller siste gang enkeltpersoner der ikke kan lese eller skrive korrekt norsk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bly Posted December 26, 2020 Share Posted December 26, 2020 On 12/23/2020 at 5:36 PM, Kvernhuselva said: Det er jo ved reint taktiske situasjonar det er fordelaktigt med frittståandes grep. Det gjer det enklare og skyte rundt hushjørner og gi dekningsild ogsåvidare. ?? Jeg ser ingen fordeler med frittstående grep uansett hvor taktisk eller utaktisk man måtte finne på å være. Saken er så enkel som at de taktisk har funnet på at de ikke skal monterer hagla i skulderen når de skyter av en eller annen merkverdig grunn jeg ikke kan forstå. Det er helt bakvendt og sinnsykt idiotisk på alle måter. Rundt hushjørner, dekningsild og det ogsåvidare, gjør nå ingen forskjell fra engelsk skjefte til streke rett frittstående grep. Jeg skulle nå få det til å smelle med alle sammen om det var et poeng. Greia, tror jeg, er nå vel heller at de taktiske vil ha en hagle som ligner på en AR15 konfigurasjon uten å skjønne at det er en dårligere løsning med tanke på hastighet og presisjon... Noen må jo gjerne fortelle meg at jeg tar feil og hvorfor et rett frittstående grep er en bedre løsning på ei hagle enn et tradisjonelt skjefte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olesøn Posted December 27, 2020 Share Posted December 27, 2020 Jeg foretrekker rettest mulig grep, fordi håndleddet mitt trives bedre med det og jeg skyter bedre med det. Du vil ha noe annet. Ingen av oss tar feil. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
m00se Posted January 4, 2021 Share Posted January 4, 2021 Jeg liker heller ikke frittstående pistolgrep. Hadde det på en Mossberg i UK, der det fortsatt er lov, men tok det av igjen etter noen måneder. Det sagt skjønner jeg fortsatt ikke _hvorfor_ det er ulovlig i Norge. On 12/25/2020 at 1:02 PM, Mosjonsskytteren said: NB! En liten opplysning til: Slike kolber i seg selv er ikke ulovlige. De blir det i det øyeblikket de monteres på våpenet. Brukes slike kolber blir det regnet som en vesentlig endring av skytevåpenets karakter eller beskaffenhet jfr. vl.§8 siste ledd og det er ulovlig uten politiets tillatelse." Ja dette er jo litt morsomt. Jeg kjøpte en Mossberg 500 Persuader, som det medfulgte pistolgrep (dvs, helt uten kolbe). La den i en kasse med div andre "ulovlige" våpendeler. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvernhuselva Posted April 20, 2021 Author Share Posted April 20, 2021 vil dette forskjeftet være lovligt? selges på https://www.brownells.no/SHOTGUN-TACTICAL-GRIP-Tactical-Forend-Grip-fits-Remington-870-TACSTAR-Black-12-Gauge-ABS-Polymer-867100870 det er jo ett frittståendes pistolgrep men montert fremfor låsekassen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olesøn Posted April 20, 2021 Share Posted April 20, 2021 Kjøp i vei. Ingen regler om framskjefter. Du kommer til å kaste den/selge den, bare så du vet det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvernhuselva Posted April 20, 2021 Author Share Posted April 20, 2021 haha takk for svar. synest det ser litt tøft ut men tviler på att det blir kjøpt. var mest intrisert i å vite om det var lovligt. men det eg vurderer og kjøpe er siktemiddel, er det nokon som har erfaringer med slikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olesøn Posted April 20, 2021 Share Posted April 20, 2021 Min var borret opp for baksikte, så jeg kjøpte denne: Ikke at det svarer på spørsmålet ditt direkte da. Jeg hadde også sånn sal som satt over, men den var kjelkete. Ble klumpete liksom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvernhuselva Posted April 20, 2021 Author Share Posted April 20, 2021 men du synes ghostring er ok i bruk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olesøn Posted April 21, 2021 Share Posted April 21, 2021 Satte to slugs innafor snusasken på 70 meter, så det funka fint det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvernhuselva Posted April 22, 2021 Author Share Posted April 22, 2021 korleis er det på fluktskyting? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olesøn Posted April 22, 2021 Share Posted April 22, 2021 Testa ikke såååå mye på det. Ble et par turer på lerduebana før den ble solgt til fordel for nye prosjekter, så rakk ikke å bli vant til det. Men hadde nok gått greit for min del. Jeg sikter jo, med venstre øye lukket, uansett hvilket våpen og siktemiddel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts