Jump to content

Oppussing Remington 870


Kvernhuselva

Recommended Posts

Det er omtrent ett år siden eg kjøpte den styggaste hagla eg fant på Finn.no ei Remington 870.  Løpet var malt to gongar. Først sølvgrå, så svart og skjeftet har nok aldri fått noko form for stellScreenshot_20201211-151137.jpg.34b0e8b504c70eafc8d5e1cfa4042f66.jpgeg kjøpte nytt skjefte på tilbud hos Browning, og brukte Aceton till og fjerne malinga med. Var ikkje så lett å få vekk alt, men det meste slapp taket. 20201211_131857.jpg.1debffcdf6b40c6ab07d2d5f86c75874.jpgså brukte eg Superblu kaldblånering kjøpt på Ebay å blånerte både løp, låsen mekanisma og magasinet. 20201211_154937.jpg.54836b691af478d4a75ecf3c23225ab4.jpg20201211_154927.jpg.93d2464d49ebb920a982623ddb950b91.jpgså pussa eg ned treskjefte og de venter no på olje20201211_162720.jpg.3420c5091ae9b3937741eed1131b60c1.jpgsyntetskjeftet passar meg særs dårligt ved montering så gamleskjeftet skall brukast istadenfor.

20190912_133817.jpg

20190912_133835.jpg

20190914_200155.jpg

Screenshot_20201211-151124.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ser fint ut. Hadde det vært en moderne en hadde jeg sagt det er ikke verdt det. Jeg hadde en Express Magnum som min første hagle men den var fra Freedom Group tiden, kliss ny og allerede full av rust.

 

Spm, den syntetstokken, er den innafor sånn lovmessig? Er jo ikke helt frittstående pistolgrep, heldigvis.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Shureshot mosy oak kom eg på att den heiter.

 

Uten att eg veit kvifor så kann eg jo alltids gjette, trur forbudet mot frittståandes pistolgrep har med agresiviteten det tillfører våpenet. Det er jo ved reint taktiske situasjonar det er fordelaktigt med frittståandes grep. Det gjer det enklare og skyte rundt hushjørner og gi dekningsild ogsåvidare.

Ved jakt så er det enormt skjeldent det behovet gjelder seg 

Link to comment
Share on other sites

On 12/15/2020 at 9:17 AM, m00se said:

Kjekt å vite. Lurer på hva poenget er med forbudet mot frittstående pistolgrep da. Egentlig, jeg forstår ikke begrunnelsen uansett. Typisk sånn amerikansk feature ban.


Dette er svaret jeg fikk fra det lokale våpenkontoret:

"Vedrørende din henvendelse om definisjon av frittstående pistolgrep.

 

I følge POD's rundskriv 2009/009 punkt 3.6.3.1, er det gitt en generell godkjenning av halvautomatiske hagler, men denne godkjenningen omfatter IKKE våpen som fyller ett eller flere kriterier,

Hvorav ett er "Pistolgrep frittstående fra kolber under våpenet".

 

Hvordan ser nå et slikt pistolgrep ut??

 

Fant en definisjon på nettet som følger:

 

Definisjonen på frittstående pistolgrep er rimelig gammel.
Det er når pistolgrepet ikke er festet til selve kolben (d.v.s. Om du tar av kolben, og pistolgrepet kan bli stående igjen, så er det ett frittstående pistolgrep).
I USA har de lenge produsert div. pistolgrep til pumpe og 1/2auto våpen som tilfredstiller lovens krav (og gjør at de ikke kan stå igjen om man tar av kolben).

 

Spørsmålet er da om en fast kolbe med fast pistolgrep vil være lovlig, eller vil dette faste pistolgrepet være å anse som frittstående fra kolben under våpenet slik det nevnte i rundskrivet.

 

Politidirektoratet har svart dette på ovennevnte spørsmål:

 

Den definisjonen som står på nettet er ukjent for oss og det er videre uklart hvem som er "forfatteren" av denne definisjonen. Da forskriften i sin tid ble laget var det "lovgivers" mening at hagler med et pistolgrep som "stikker ut/ned", som for eksempel på Saiga haglene, ville bli å regne som et pistolgrep som var  "frittstående fra kolben under våpenet" .   Dette uavhengig av om grepet lett kan fjernes eller ikke

 

Håper dette gir deg svar på din forespørsel.

 

NB! En liten opplysning til:

Slike kolber i seg selv er ikke ulovlige. De blir det i det øyeblikket de monteres på våpenet. Brukes slike kolber blir det regnet som en vesentlig endring av skytevåpenets karakter eller beskaffenhet jfr. vl.§8 siste ledd og det er ulovlig uten politiets tillatelse."

 

Link to comment
Share on other sites

On 12/23/2020 at 5:36 PM, Kvernhuselva said:

Det er jo ved reint taktiske situasjonar det er fordelaktigt med frittståandes grep. Det gjer det enklare og skyte rundt hushjørner og gi dekningsild ogsåvidare.

?? Jeg ser ingen fordeler med frittstående grep uansett hvor taktisk eller utaktisk man måtte finne på å være. Saken er så enkel som at de taktisk har funnet på at de ikke skal monterer hagla i skulderen når de skyter av en eller annen merkverdig grunn jeg ikke kan forstå. Det er helt bakvendt og sinnsykt idiotisk på alle måter.
 

Rundt hushjørner, dekningsild og det ogsåvidare, gjør nå ingen forskjell fra engelsk skjefte til streke rett frittstående grep. Jeg skulle nå få det til å smelle med alle sammen om det var et poeng.

 

Greia, tror jeg, er nå vel heller at de taktiske vil ha en hagle som ligner på en AR15 konfigurasjon uten å skjønne at det er en dårligere løsning med tanke på hastighet og presisjon...

 

Noen må jo gjerne fortelle meg at jeg tar feil og hvorfor et rett frittstående grep er en bedre løsning på ei hagle enn et tradisjonelt skjefte. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker heller ikke frittstående pistolgrep. Hadde det på en Mossberg i UK, der det fortsatt er lov, men tok det av igjen etter noen måneder. Det sagt skjønner jeg fortsatt ikke _hvorfor_ det er ulovlig i Norge.

 

On 12/25/2020 at 1:02 PM, Mosjonsskytteren said:

NB! En liten opplysning til:

Slike kolber i seg selv er ikke ulovlige. De blir det i det øyeblikket de monteres på våpenet. Brukes slike kolber blir det regnet som en vesentlig endring av skytevåpenets karakter eller beskaffenhet jfr. vl.§8 siste ledd og det er ulovlig uten politiets tillatelse."

 

 

Ja dette er jo litt morsomt. Jeg kjøpte en Mossberg 500 Persuader, som det medfulgte pistolgrep (dvs, helt uten kolbe). La den i en kasse med div andre "ulovlige" våpendeler.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • Olesøn changed the title to Oppussing Remington 870

Testa ikke såååå mye på det. Ble et par turer på lerduebana før den ble solgt til fordel for nye prosjekter, så rakk ikke å bli vant til det. Men hadde nok gått greit for min del. Jeg sikter jo, med venstre øye lukket, uansett hvilket våpen og siktemiddel. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...