Jump to content

For varme hylser?


Ospa

Recommended Posts

Hei 

 

Kilte nettopp en en patron i kammeret. 

Gikk rett i første fella og prøvde å banke ut hele sulamitten( leste i ettertid alle anbefalingene med å skyte ut kula..).

Etter ett helvetes slit med olje, kilte pussestokker borring og frykt for vådeskudd, kom den ut..

 

Det jeg lurer litt på nå er årsaken. 

Har skutt hylsa åtte-ti ganger tipper jeg. 

Stort sett neck-sizet. 

Vasket hylsene i oppvaskmaskin på 70+ grader før jeg ladet. 

Kan det være årsaken til at hylsa er utvidet (varme i kombinasjon med at hylsa ikke er i kammeret) ?

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Ospa said:

. Har skutt hylsa åtte-ti ganger tipper jeg. 

Stort sett neck-sizet. 

Mistenker dette. Hylsene har utvidet seg nok til at de ikke passer lenger og må helpresses.

 

Alternativt.

Hylsene er for lange.

Du har fått med ei hylse skutt i annet våpen i haugen din.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Chiefen.v-2 said:

eller for lang patron?

Hva kilte seg? Hylse eller kule?

 Hylsa. Banket deretter kula inn i hylsa, helte i olje, og tok vekk alle muligheter for å skyte den ut.. lesson learnd.

 Trimmet de for to ladninger siden, og kontrollmålte hylselengde før jeg ladet sist.  

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Ospa said:

 Hylsa. Banket deretter kula inn i hylsa, helte i olje, og tok vekk alle muligheter for å skyte den ut.. lesson learnd.

 Trimmet de for to ladninger siden, og kontrollmålte hylselengde før jeg ladet sist.  

Hylselengden er ikke det som får den til å kile seg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, bardp said:

For meg øres det ut som dårlig pressa hylse.

Ja det er jo ingen som har lada litt som ikke har gjort det der, i en halspressingsperiode...  Det er enten ei hylse som har vokst litt underveis, og blitt for bred over skuldra, eller en "blindpassasjer", og TS har opplevd grunnen til at nesten alle som konkurrerer, og nesten alle som har holdt på ei stund, helpresser.
Jeg halspresser en del patroner selv - men det er kalibere, eller hylsemerker som det er nesten null sjangse for å forbytte eller få med andres, og jeg lader konservativt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Ja det er jo ingen som har lada litt som ikke har gjort det der, i en halspressingsperiode...  Det er enten ei hylse som har vokst litt underveis, og blitt for bred over skuldra, eller en "blindpassasjer", og TS har opplevd grunnen til at nesten alle som konkurrerer, og nesten alle som har holdt på ei stund, helpresser.
Jeg halspresser en del patroner selv - men det er kalibere, eller hylsemerker som det er nesten null sjangse for å forbytte eller få med andres, og jeg lader konservativt.

 

K

Takk! Veldig fin info M67! Har tenkt at halspressing er tilstrekkelig så lenge jeg bruker samme hylsa i eget kammer. Sikkert litt dummy spørsmål, men hvordan kan hylsa bli større enn kammeret jeg fyrer den av i? Har alltid tenkt at dersom jeg plukker hylser fra skytebanen så må de helpresses, men egne trengs kun å halspresses. Litt som med AI utgaver som formskytes etter kammeret? 

Edited by Ospa
Link to comment
Share on other sites

Det er flere måter. 

 

Kammeret trenger ikke å være rundt, og om hylsa utvider seg til et ovalt kammer, kan den kile seg når den entrer rotert i forhold til forrige gang. Dette er tilfellet på en del rifler, og det kan være så ille at man ikke kan halspresse i det hele tatt.

Sluttstykkbunnen kan være skjev, med samme resultat som over.

Når du skyter, så utvider hylsa seg til den fyller kammeret, og kammeret flekser så littegrann, avhengig av trykk. Men det flekser alltid litt. Hylsa blir altså større enn kammeret, men en del av deformasjonen er elastisk, og hylsa blir mindre enn kammeret etterpå.
Det samme skjer i lengderetning, mellom skulder og bunn, og her flekser det mer. Enkelte rifler er, igjen, vanskelige å halspresse for, fordi det er mye fleks, og kanskje også assymetrisk.

Men alle rifler flekser, stål er et elastisk materiale, og lader du hardt nok, så vil hylsene over tid utvide seg til de ikke kamrer, eller kamrer tregt - en bulk, skitt, eller andre uregelmessigheter kan da vippe den over til "kamrer ikke"

Men den langt vanligste årsaken til det du beskriver er hylser fra andre våpen, folk som skal skyte andres halspressede ammo, eller fått med seg hylser, som sagt over.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har slått opp mitt eget sluttstykke pga enten "blindpassasjerer", eller egen sløvhet, mangel på å holde hylser til ulke piper fra hverandre, osv. - eller hvor mange ganger jeg har sett "du kan låne ammo av meg" - etterfulgt av "det sitter fast". Bare et par ggr har jeg sett folk måtte slå ut patronen, som oftest kommer den med banking på sluttstykkehåndtaket - jeg har selvsagt sett flere knekke sluttstykkehåndtaket i denne prosessen - og en gang så jeg en patron gå av da de skulle banke den ut... pussestokken fant vi 100m utpå et jorde... Og stikkflammene stod langt ut av låskassa. Men hylsa satt faen meg i etter det også...

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Jeg har ladet i 40 år nå og lader opp mot 10.000 6,5x55 skudd i året. Noe jeg ikke driver med lengre er halspressing. Alt blir helpresset slik at jeg er siker på at skuddene kan brukes i hvilket som helst våpen i aktuelt kaliber. 

Ja, man blir i grunnen lei av alt annet.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...