Jump to content

Fjerne gammel våpenolje og skitt fra trestokk?


ko-stens

Recommended Posts

Det finnes kanskje tråder på det, men å lete seg gjennom det...

 

Jeg har en Merkel 200E fra 1957 som har fått pause fra jakte frem til september neste år, og i den forbindelse har jeg lyst å pusse den opp litt mer enn før. Har gnukket verre med autosol på stålet, men så var det treverket da... Det er ikke pent etter maaange år. Møkkete hender og våpenolje har satt spor, og det skulle jeg ha fjernet. Å få bort dette i en håndvending, i hvert fall våpenolje, ser ikke lett ut.

 

Hvordan kan jeg effektivt fjerne slik? Det finnes kanskje ingen enkel måte, men kanskje litt enklere enn å bruke et årsverk med iherdig puss? Tipper våpenoljen har trekt godt inn i treverket, i hvert fall. Har hørt at man kan legge treverket i aceton, men det høres jo ganske voldsomt ut.

 

Tips og råd til å få jobben gjort?

 

Legger ved et par bilder. Det kunne vært verre, men det kunne jammen vært bedre og! 

 

 

m3.jpg

m4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stemmer at børsemakere bruker Lynol. Iallfall Vågsland bruker å bade gamle stokker i Lynol, før de skal ha ny finish.
Tror dessverre at Lynol ikke lengre er i produksjon, om det er pga miljøhensyn eller fordi det brukes til å lage hjemmelaget sprengstoff type TNT vet jeg ikke. Dagens alternativ er kanskje en eller annen form for "tilsvarende" tynner ?

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, jjrckd said:

Varmt vann med en god skvett salmiakk og en passe dose grønnsåpe. Påføres med iherdig gnikking med en stiv og korthåret børste. Skylles av med lunkent vann.

Tipper jeg prøver dette først, så får heg se om det må kraftigere saker til 🙂

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Olesøn said:

Renset terpentin er det jeg bruker. Funker fint det. Svetter ut en del olje og drit, så er det linolje med ønsket farge etterpå, og sikkativ. 

Hva er det beste stikkativ?

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Ruger #1 said:

Stikk innom (evt. på nett) en butikk som selger kunstmaling. 

Der får du småflasker som rekker til flere liter linolje. 

 

 

 

Kobalt? er det ikke dette Elbilgjengen får så tyn for å bruke? Barneslaver i Kongo osv?? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...