Jump to content

Kjerringa var ikke enig ;)


Sprit

Recommended Posts

Sååå.

Jeg hadde jo tenkt å vaske hylsene mine ved å rett å slett kaste de i en sokk, knyte att og legge i oppvaskmaskin sammen med alt anna. Da hadde vi jo en gammel vaskemaskin uansett så dette virket liksom ikke så farlig. Hva gikk galt? Den gamle røyk og kjerringa kom hjem med et spetakkel til 15 k +... Så at noen  tommhylser skulle kastes inn i denne, ja det fantes det ikke aller største mottakelse for :P 

Så for å bevare husfreden ble konklusjonen at jeg bare kjøper en hylsevasker.. 

 

Ultralyd skal jo være greit, men likevell frister wet tumbler etter å ha glana fior mye på youtube. 

Tenker på en av disse to:

 

https://www.jaktogfriluft.no/frankford-arsenal-tumbler-lite-230v  - her må jeg også ha stålmedia sååå 

https://www.jaktogfriluft.no/stainless-steel-media-5lbs

Totalt = 2448kr

 

Eller storebroren med alt inkludert 

https://www.jaktogfriluft.no/frankford-tumbler-7l-220v-hylsetrommel-stainless-steel 

total = 3299kr

 

Sånn i bunn og grunn blir jeg ikke den største, kan lage timer på selve stikkontakt så dette er ikke noe problem. Gjør derimot den store en vesentlig bedre jobb på gun av at hylsene har større bevegelsemuligheter osv så er det snart ikke større prisforskjell en att man kan tenke på det, men holder fremdeles en knapp på den minste da jeg bare blir å lade ca 2000 i året.

 

Noen som har erfaringer med disse, eller har andre vasker de mener er mye bedre? 

Link to comment
Share on other sites

On 12/7/2020 at 2:41 PM, bardp said:

Bruker nå en slik tromler men ikke stålmedia de ligger fremdeles i posen samens med magneten. En tromler blir aldri for stor ☺️.

Fortell om metode! Bare hylser og vaskestoff? hvor lang tid må du da tumble før de er rene?

Link to comment
Share on other sites

Det er sikker like mange fremgangsmåter for ladding som det er folk som lader. Og hvilken metode som er mest hensiktsmessig kommer jo an på hva man lader og ikke minst hvor mye en lader.
Jeg har holt på med ladding i snart 40 år og lader 6-10.000 skudd i året hovedsakelig 6,5x55 men også 30 06 og 8x57IS. Jeg helpresser alt da vi er tre stykker i familien som skyter så jeg klarer ikke å holde noen form for oversikt over hylsene og har jo også opplevd at halspressede hylser ikke kamrer etter løpsbytte. Bruker Norma hylser til baneskyting og RA/Lapula til felt.
Metoden jeg bruker er som følger:
1 kontrollerer alle hylsene for sprekker i hals, fabrikat, og lengde, De som er over 55,2mm lange eller har sprekker i hals blir kastet. Da er de omladet ca 12 ganger. Hylser med sprekk i hals er uhyre sjeldent jeg finner, av de jeg har kontrollert i år fant jeg 4 stk.
2 Kjører så hylsene i tørtrommler med nøteskall eller lignende og en teskje polich i 2t 250 stk i slengen. Dette for å få vekk lit dritt som jeg ikke vil ha i diene og ikke minst for å få halsene innvendig såpass glatte at de går lett over ekspanderen uten at jeg trenger å smøre halsene innvendig.
3 Smører hylsene. Hiver 60-70 stykk i en 2l isboks sprayer på litt hylsesmørning og rister rundt før jeg hiver dem i hylsemateren på pressa. Den lar jeg stå og gå med blokkert utløp. Gjentar dette til jeg har fått alle 250 hylsene oppi materen. Lar den stå å surre i 10 min for å få fordelt hylsefettet skikkelig før jeg begynner å presse og ta ur tennhetter. Dette går fort på 650 pressa 250 hylser ekspederer en fint på 15-20 min.
4 Vasking. Hylsefettet må vekk. Jeg vasker den i en våttromler med så varmt vann jeg kan få og et toppet skjeblad med oppvaskmaskinpulver 20-30 min tromling ingen stålpinner. Skyller de i varmt vann. Vil jeg ha de skinnende blanke kan jeg kjøre de i 5 min med en teskje sitronsyre til slutt. Tørkes på et handkjed på baderoms gulvet som er varmt i 24t. Har jeg det travelt går de i stekeovnen på 200°C varmluft i 15-20 min.
5 ladding. De rene hylsene hives i hylsemateren og topplata på pressa byttes til en med krutmål og isetterdie. Så er det bare å dra i handtaket samtidig som en setter i kuler og en lader fint 250 stk på 20-25 min.
6 Etterkontroll. (kjerringarbeide) Skuddene ristes for å kontrollere kruttet, visuell kontroll av skuddet samt kjenne etter at tennhetten er skikkelig satt i.
Så er det bare å skyte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...