Jump to content

Ujevn lading RCBS kruttmål


Begnadøl

Recommended Posts

Jeg hadde også problemer med mitt RCBS kruttmål for en tid siden. Det viste seg da at lakk (og rustflak?) hadde begynt å skalle av inne i tuten på kruttmålet og delvis tettet igjen den grønne plastdysa. Løsningen ble å skrubbe tuten med en bronsebørste og vaske rent med rødsprit. I ettertid oppbevarer jeg ladeutstyret tørt når det ikke er i bruk.

 

Utfordringen med at kruttkorn kleber seg til plastdysa eller andre komponenter i kruttmålet kan løses ved å tørke over disse med en klut eller bomullspinne fuktet med skyllemiddel for tøy (tøymykner for bruk i vaskemaskinen) - det har etter min erfaring en god og langvarig antistatisk effekt. Mitt kruttmål har nå en nøyaktighet på +/- 0,2 grs.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Takk for tips!
Vasket over med klut og rødsprit og ser ut som at det funker.
Føler fortsatt at jeg får ujevne ladninger fra kruttmålet...
Noen kan være over 0.5 grs for mye, men virker som at det er bedre med lite krutt i beholderen. 
Har noen av dere prøvd en sånn "powder baffle"? 

Link to comment
Share on other sites

On 12/5/2020 at 8:15 PM, Begnadøl said:

Skulle lade litt her en kveld, men fikk ujavne landinger fra kruttmålet. Fant vel ut hvorfor og det er at kruttet legger seg igjen og kleber seg fast slik at det ikke detter ned i hylsen. 

 

Noen tips til å fikse dette? Evt, kjøpe en ny del der dette ikke skjer. 

 

 

 

 

 

De finnes slike i messing.  Tror det var Reddding sine som har samme gjenger, men laget i messing.
Jeg bestillte fra England, men det var jo 8 uker ventetid, så jeg kansellerte ordren og dreide meg en selv. Fungerer fra 223 og oppover med den ene droptuben.

 

Link to comment
Share on other sites

On 12/6/2020 at 7:43 PM, Begnadøl said:

Takk for tips!
Vasket over med klut og rødsprit og ser ut som at det funker.
Føler fortsatt at jeg får ujevne ladninger fra kruttmålet...
Noen kan være over 0.5 grs for mye, men virker som at det er bedre med lite krutt i beholderen. 
Har noen av dere prøvd en sånn "powder baffle"? 

Jeg har en slik powder baffle. Blir litt bedre, men jeg leste på et amerikansk forum at de festet noe som vibrerte på kruttmålet og fikk mye bedre resultater.  Kruttet pakker seg bedre i målehylsa, så volum må justeres.
Hva man bruker for å vibrere er opp til en selv. Det ble nevnt diverse ting som kan se litt merkelig ut på siden av kruttmålet og til handtaket til en vibrerende barberhøvel. Jeg vurderer siste alternativ.

 

Edited by tronds
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

On 12/7/2020 at 11:36 AM, tronds said:

Jeg har en slik powder baffle. Blir litt bedre, men jeg leste på et amerikansk forum at de festet noe som vibrerte på kruttmålet og fikk mye bedre resultater.  Kruttet pakker seg bedre i målehylsa, så volum må justeres.
Hva man bruker for å vibrere er opp til en selv. Det ble nevnt diverse ting som kan se litt merkelig ut på siden av kruttmålet og til handtaket til en vibrerende barberhøvel. Jeg vurderer siste alternativ.

 

 

Takk for svar.
Får vel prøve en sånn baffle.
Ideen med vibrasjon er sikkert ikke dum. Man får kanskje kruttet til å pakke seg litt bedre i kruttmålet slik at det blir mer likt hver gang 🤔

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg fant meg en bit med syrefast plate som var knekt i 90 graders vinkel. Laget meg en papirrull med samme diameter som innerdiameter på kruttmålet og tilpasset den til hjørnet på plata. Tegnet rundt og saget ut biten. Saget ut 2 åpninger, en på hver side nederst etterpå.
Ikke like fin som orginalen, men den kostet bare litt svette.

 

Link to comment
Share on other sites

On 12/5/2020 at 8:15 PM, Begnadøl said:

Skulle lade litt her en kveld, men fikk ujavne landinger fra kruttmålet. Fant vel ut hvorfor og det er at kruttet legger seg igjen og kleber seg fast slik at det ikke detter ned i hylsen. 

 

Noen tips til å fikse dette? Evt, kjøpe en ny del der dette ikke skjer. 

 

IMG_20201205_200342.jpg.aabe2f577a452d148b4355a2e6ed2352.jpg

 

IMG_20201205_200351.jpg

 

 

Laget ny. Ingen kunne levere innen rimelig tid i Norge.
 

dropptube kruttmål.jpg

Edited by tronds
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jeger'n said:

@tronds Tar du på deg å lage et par slike til?

Kan da gjøre det.
Hvilket minste kaliber skal du ha de til?
Jeg laget for minimum 6mm og Norma N-15 krutt renner som vann igjennom den. Funker for 6mm og opp. Mulig 223 også. Har ikke sjekket.


Kan lage den lengre og om du vil ha mulighet for å pakke kruttet i hylsa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Begnadøl said:

 

Den så fin ut!
Du kan vel sende meg en PM om du vil lage en eller 2 til meg. 
Lader 6.5x55 og 9.3x62.

Hovedsakelig N-19 og N-150 krutt 👍 

Må vel lage en serie tenker jeg. Skal se om jeg får begynt på 10 stk i morgen. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...