Jump to content

Det perfekte siktet for storviltjakt i fjellet


Sakoen75

Det perfekte sikte til storviltjakt i fjellet  

41 members have voted

  1. 1. Max objektiv

    • 20-35mm
      3
    • 36-44mm
      23
    • 45-50mm
      13
    • 51-56mm
      2
  2. 2. Maks forstørrelse

    • 1-3x
      1
    • 4-6x
      0
    • 6-8x
      8
    • 9-12x
      22
    • 13-16x
      7
    • 16x eller mer
      3
  3. 3. Åpne tårn

    • Ja
      22
    • Nei
      19


Recommended Posts

6 hours ago, t-trim said:

Er utrolig sugen på en Swarovski Z8i 1.7-13.3x42.

Den vil nokk være perfekt til fjeljakt.

Har en del Swarovski sikter og om jeg nå skulle av gårde på fjeljakt ville nokk valget stå mellom min gamle Habicht 1,5-6x42 eller min nyere Z8i 2-16x50. Var det elg jeg skulle jakte ville jeg nokk valgt 1,5-6x42 på en børse i 8x57. Om det var mindre skapninger hadde det nokk blitt Z8i 2-16x50 på en børse i 6,5x55.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Swarovski Z6i 1,7-10x42 eller 2-12x50 med åpne tårn.
 

Z8i er kjempesikter og har bedre tårn enn Z6i, men så var det vekta da. For fjelljakt bør de ikke være for tunge og Z8i veier jo typisk 150g mer enn tilsvarende Z6i.

 

Jeg skyter konsekvent inn på 100m og skrur på lengre hold, derfor BT utgaven.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Haavard said:

Du glemte en viktig parameter: Vekt!

 

Neinei. Det er helt avgjørende å ha stor nok forstørrelse til å kunne skyte på lange nok avstander til at man blir fradømt retten til å drive jakt etter viltlovens paragraf 19 om human jakt, og samtidig ha stort nok objektiv til å kunne jakte lenge etter nattefredningen inntreffer kl 19:00. Da kan man ikke ta hensyn til vekt når man skal bære halvfull pakkrammesekk og våpen i ulendt terreng i timesvis.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Var det elg jeg skulle jakte ville jeg nokk valgt 1,5-6x42 på en børse i 8x57. 

Der er jeg enig. 6x forstørrelse holder fint ut til 250-300meter. Noe lengre hold. Så får den enten gå. Eller så smyger jeg nermere. Det jeg liker med den swar jeg nevte er at den har lav nokk forstørrelse til og smyge helt innpå los.. (snitt skyteavstand på elgjakten min i 2019-2020 er på ca 30 meter) og jeg kan skru opp om det kommer en rev forbi. Eller en storfugl. Bruker stortsett den korte 308 til det meste nå om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss V4 4-16x44 hadde vært en heit kandidat for meg, og allerede innkjøpt om om den hadde hatt cm-klikk og CW slik som resten av Zeissbenken min. 

 

Har prøvd denne V4 modellen og likte størrelsen og den optiske kvaliteten godt. 

Hvis CW og cm-klikk-ASV ikkje er eit must, er denne meget gunstig. 

 

Ellers er Zeiss HT 2,5-10x50 ein velprøvd, smekker, kompakt og deilig sak 😊

 

Link to comment
Share on other sites

De siste par årene har jeg brukt en Swarovski Z6i 5-30x50 med rødpunkt og balistisk tårn, det er en fantastisk kikkert til langthold og gir en viss trygghet, veier bare 620 gram også. Med fasit i hånd så har skuddene gått på ca 120 meter og jeg hadde klart meg fint med en z3 10x42 til nesten halve vekten ;) Har begge siktene, vet ikke hvilket jeg tar med på reinsfjellet (forhåpentligvis) neste år. Viktigere å ha en god håndkikkert med avstandsmåler følere jeg.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, vannebo said:

Det er vel vanskelig å svare på uten å vite hvilke/n type/r vilt det er snakk om, hva slags fjellterreng det er og hva slags avstander det er mest aktuelt å skyte på

Elg, hjort og reinsdyr. Tenker på typisk åpent fjellterreng.

Tenker selv på Zeiss v4 4-16x42 som en god kandidat, uvant med tommer men betyr ikke så mye, vrir bare til riktig tall uansett.

Såpass høy forstørrelse er veldig greit når dyret skal fin granskes (leter med hånd kikkert før noen får panikk). Bruker selv en Sauer 202 Outback i 6,5x55. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Elgjaeger said:

Nåja, det er på Z8, ikke Z6. Z8i har veldig bra løsning for BT, Z6 er litt mer fiklete å nullstille og har noe «swampy» klikk.

Ja det kan være det er Z8i jeg har med tårn og den har en helt suveren løsning.

På en Zeiss jeg hadde tidligere måtte en sende siktet inn til fabrikk om en ønsket BT på den. Det var nå en jævla tungvint løsning.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Sakoen75 said:

Elg, hjort og reinsdyr. Tenker på typisk åpent fjellterreng.

Tenker selv på Zeiss v4 4-16x42 som en god kandidat, uvant med tommer men betyr ikke så mye, vrir bare til riktig tall uansett.

Såpass høy forstørrelse er veldig greit når dyret skal fin granskes (leter med hånd kikkert før noen får panikk). Bruker selv en Sauer 202 Outback i 6,5x55. 

Da ville jeg også sett på z3 4-12, og z5 3,5-18 som er ca 200g lettere enn den nevnte zeiss, og mye annet som nevnes her. Man vil komme langt med en z3 3-9x36 og 3-10x42 og om man finner de brukt.  Jeg ville fått prøvd en sånn zeiss før du kjøper, jeg har en v4 6-24 på salongen og synes ofte jeg får vondt i hodet når jeg skyter mye med den kikkerten. Er dog usikker på om det er optikken, eller det masete retiklet som er årsak til dette.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...