Jump to content

Redding dier og løse halsringer


Tomas

Recommended Posts

Jeg har Redding dier i 6 mm BR med løse halsringer som jeg har brukt over tid, opplever at kulene ikke sitter godt nok fast fra tid til annen. Ble anbefalt å benytte halsring 0.270, og det har jeg gjort.  At noen kuler sitter greit, mens andre sitter løst, kommer selvfølgelig av at hylsehalsen ikke er likt dimensjonert.

Jeg har ikke utstyr for å dreie halsen, må jeg ha det for å benytte disse diene? Eller kan jeg benytte en snevrere halsring, på et eller annet tidspunkt så vil dette kanskje føre til at kula blir deformert, d.v.s. når hylsehalsen er for tykk. Disse diene har ikke den enheten som vider ut hylsehalsen slik ordinære dier har, hadde diene vært laget slik kunne jeg pusset ned enheten som vider ut hylsehalsen, og problemet ville vært borte.

 

Det at kule sitter forskjellig vil også medføre at gasstrykket ikke vil bli likt for de ulike patronene, det er kanskje ikke så gunstig. Likevel så har jeg med denne Ruger nr 3 med Shilen løp skutt i benk samling på 15 mm på 200 meter. Så da kan en jaggu spørre seg hvor mye dette har å si, men at kulene likevel bør sitte godt fast i hylsa må være et krav. Hadde det vært svartkrutt våpen uten magasin, kan kulene settes ned i hylsa for hånd, men da vil også gasstrykket bli likt.

Link to comment
Share on other sites

Som du er inne på selv, når godstykkelsen varierer er det en løsning å bruke en bushing som overpresser de tykkeste akkurat så mye at en kan justere med en ekspander. Redding sine S- dier har en slik løsning, eller finnes det vel sk mandrel dies (har ikke brukt det selv) som kan brukes til å utføre dette i en separat operasjon. Nå er ikke jeg kjent med denne patronen, så jeg vet ikke hva som er vanlig å sette kulehold til, men på de patroner jeg lader liker jeg å ligge fra 7 og 10/100 mm, uten at det medfører problemer med kuleisetting eller at kuleholdet blir for dårlig pga varierende halstykkelse. Jeg dropper forresten ekspanderen ofte av ren latskap.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker samme die og kaliber, men i et tight-neck-kammer. Så da MÅ hylsene dreies ned uansett, så jeg har ikke erfart problemet. Hva om du plukker ut de hylsene som avviker mye? Hvis det ikke er for stor andel så bør det være overkommelig. Hvilket fabrikat bruker du? Jeg har kun brukt Lapua, og de har vært svært jevne.

Skader ikke å prøve et hakk trangere bøssing. Det er ikke nødvendigvis noe problem med varierende kulehold. Resultatet ser du jo lett på skiva. Om formålet er ekstrem presisjon, så er du jo allerede litt ute og "sykler" om du har slike variasjoner på hylsene.

Det er vel forresten ikke såå dyrt med utstyr for å dreie ned halsene? Begynner å bli ganske mange år siden jeg skaffet utstyret. Redding, Shilen og 6BR høres uansett ikke ut som skyting på lavbudsjett. Trenger jo ikke fjerne mye gods, kun en liten justering på de tykkeste. Kanskje er det bortkastet tid og penger. Det spørs på ambisjonene dine.

Finnes det ikke ekspanderknapp til disse diene, mon tro? 

Link to comment
Share on other sites

Om kulene sitter litt hardere har ingen betydning før du er på ekstrem presisjon. Det er ingen fare for å deformere kulene, du kan ha så trange hylsehalser du får uten det problemet. Kjøp en trangere bushing. Dersom du søker ekstrem presisjon så sorterer du hylsene og bruker ulik bushing. Men med et vanlig våpen har det ingen hensikt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke et svar på ditt spørsmål, men kun til info. Mange som nå kutter ut bushing dier, og går over til expander mandrel istedet.

 

1: FL sizer hylsene uten expanderen i dien.

2: Kjører en expander mandrel som presser halsen ut mens hylsa presses ned. Hylsene er sterkere nedover vs oppover.

Expander mandrel kan fåes i forskjellige dimensjoner, og ujevnheter i godstykkelse betyr ikke noe da hullet blir 100% rundt.  FL + expander die er faktisk billigere enn f.eks redding sine bushing dier.

sinclairexpander350.jpg.5b9e04b9eb80589662d285e5008d5f32.jpg

 

Blir 1 eller 2 ekstra step i lade prosedyren, så for mengdeskytteren er det kansje ikke noe....

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, leoestby said:

Dette er ikke et svar på ditt spørsmål, men kun til info. Mange som nå kutter ut bushing dier, og går over til expander mandrel istedet.

 

1: FL sizer hylsene uten expanderen i dien.

2: Kjører en expander mandrel som presser halsen ut mens hylsa presses ned. Hylsene er sterkere nedover vs oppover.

Expander mandrel kan fåes i forskjellige dimensjoner, og ujevnheter i godstykkelse betyr ikke noe da hullet blir 100% rundt.  FL + expander die er faktisk billigere enn f.eks redding sine bushing dier.

sinclairexpander350.jpg.5b9e04b9eb80589662d285e5008d5f32.jpg

 

Blir 1 eller 2 ekstra step i lade prosedyren, så for mengdeskytteren er det kansje ikke noe....

Det er ikke så ille. Jeg lader i "to runder" på en 650. Hylseprep først, så lading. På prep-hodet er den (mest fordi det var dette jeg hadde da jeg fikk 650en) body-die, bushing halsdie, og en mandrel-die. Men mandrel-dia er skrudd ut, for jeg fant ut at mandrellen gir mer hastighetsvariasjon, enn uten. Så de siste kanskje 6-8000 skudd er gått med bare bøssingen, Med Norma-hylser er det .292 som står i. 

Oppsettet er likt, men jeg lader forskjellige ladninger, og kuler - og jeg ser f.eks. at forskjellige kuler gir ulik ES/SD, opptil 3 ganger mer - SD med 147gr ELDM er <3, mens den med 123gr NCC er >8. Presisjonen på 200m er likevel den samme. På 1000m har jeg ikke prøvd 123NCC, men kanskje jeg skal det...

 

K

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 12/4/2020 at 8:47 AM, leoestby said:

1: FL sizer hylsene uten expanderen i dien.

Dette vil som oftest føre til at halsen blir presset mer enn nødvendig, og mer enn en bushing die. Da blir messingen bearbeidet mer og blir hardere. Det fører til kortere levetid, eller mer behov for å gløde hylsene.

For kostbare hylser, eller hylser som er tilpasset kammeret og preperert ferdig vil bushing die redusere slitasje og du får lengre levetid på hylsene.

Tilbake på 70 og 80 tallet presset jeg hylsene og satt i kule uten ekspander (på samme måte som M67). Ingen problemer til DFS skyting. Bruk av en ekspanderknapp deformerer hylsene mye når den trekkes ut fra hylsen. Det blir også lett varierende behov for kraft mellom ulike hylser, og da blir deformasjonen ulik og derfor dårligere ammunisjon. Ekspande som trykkes ned i hylsen er mye bedre, men var ikke tilgjengelig på 70 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...