Jump to content

Digital Kruttvekt/dispenser Lyman eller Frankford Arsenal?


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

lurer på og bestille meg en av de to her, noen av dere som har erfaringer med dem? 

og kan evt komme med innspill  hvorfor den ene er bedre en den andre?

har ikke erfaringer med denne type kruttvekter/dispensere fra før av, så jeg vet ikke helt hvilke funksjoner jeg trenger og ikke trenger osv. 

 

Frankford Arsenal https://www.skytterlinken.no/kruttvekt-digital-intellidropper

 

Lyman Gen 6: https://www.norhunt.no/products/lyman-kruttvekt-digital-gen-6-lyman

 

 

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein Lyman gen. 5.  Den har to feil.  Det eine er at tømmeporten for kruttmålet er plassert på baksida, slik at du må løfte fram vekta for å tømme den.  Det ser det ut som om dei har endra på gen 6.  Det andre er at den er så treg at du blir frista til å multitaske, noko som kanskje ikkje er spesielt lurt når du driv med lading.  Har ikkje tatt tida, men ser at 20 sekund er oppgitt for både gen. 5 og gen. 6.  I praksis blir det til at eg brukar kruttmålet, med mindre eg skal lade så få patroner at eg ikkje gidd stille det inn, eller om eg av ein elle annan grunn uanset vil kontrollvege kvar ladning.

 

Nøyaktighet?  Om du stiller den på nøyaktig det du vil ha, så spyttar den ut 0.1 gn ekstra.  Stiller du den 0.1 gn under det du vil ha, får du nøyaktig det som står på displayet.  Eg har aldri opplevd noko grovare feilmåling, trur eg.

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler, kruttevakuering på baksiden er litt fiklete. Og det tar litt tid med kruttdoseringen.

 

Til mengdeladning av identiske patroner er et vanlig volumetrisk kruttmål kjappere, og presist nok. 

Jeg er en sånn "evig tester" som lader mange små serier med ulike ladevekter, og til det bruket er den digitale kruttdispenseren fin. Nøyaktigheten er +/- 0,1grs. Hvis jeg skal lade mindre enn 20 patroner med en kruttsort, bruker jeg faktisk måleskjeene fra Lee. Da slipper jeg jobben med å tømme kruttmålet.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, spindrift said:

Enig med siste taler, kruttevakuering på baksiden er litt fiklete. Og det tar litt tid med kruttdoseringen.

 

Til mengdeladning av identiske patroner er et vanlig volumetrisk kruttmål kjappere, og presist nok. 

Jeg er en sånn "evig tester" som lader mange små serier med ulike ladevekter, og til det bruket er den digitale kruttdispenseren fin. Nøyaktigheten er +/- 0,1grs. Hvis jeg skal lade mindre enn 20 patroner med en kruttsort, bruker jeg faktisk måleskjeene fra Lee. Da slipper jeg jobben med å tømme kruttmålet.

 

 

Jeg laga jo en annen post tidligere om vanlige kruttvekter, men var på besøk hos en kompis som hadde kjøpt seg ei rcbs chargemaster nå nylig, da slo det meg hvorfor i all verden jeg ikke har gått til innkjøp av noe slikt før.

Jeg ser absolutt at LEE skjeene kan være kjappere om det er snakk om mengdelading, men om jeg slipper å bruke kruttmålet og den manuelle drypperen så skal jeg med glede rense denne maskina etter hver bruk :D

jeg synes ikke at jeg får stabile nok ladninger med kruttmålet fra LEE, det er enorme variasjoner alt etter hvor "hard" jeg vipper hendelen, så jeg hadde aldri turt å slippe kruttet nedi hylsa uten å sjekke på vekta først uansett. 

Link to comment
Share on other sites

Har en Chargemaster Lite og syns den er veldig snop. Sjelden den spytter ut annet enn det jeg har bestilt. Har en Lee dispenser og den er vel innafor +-0.3gr. Syns ikke det går voldsomt mye raskere med den enn med Chargemasteren. Med Chargemaster gjør jeg ferdig patronen (setter i kula) mens jeg venter på neste bolk krutt, mens med Lee så gjøre jeg det i to steg på pressa. Først en runde der jeg fyller krutt i patronene, deretter bytte til kuleisetterdia før en ny runde i pressa med isetting av alle patronene. Finnes sikkert raskere måter å gjøre dette på enn den metoden, men lader små serier så har ikke så dårlig tid egentlig :-)      

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar her inne. 

jeg har lest meg litt opp og sett litt på Youtube, landet på Frankford Arsenal sin utgave, selv om de fleste her har gode erfaringer med Lyman Gen6, 

grunnen til at valget falt på Frankford Arsenal er at den har litt smartere patent for å tømme ut krutt når man er ferdig, den har en større skjerm, og den har en "powder cal" knapp som gjør at maskinen lærer seg kruttet den har i beholderen slik at den kan sende det ut raskere ved lading av mange patroner. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 12/2/2020 at 4:29 PM, Olesøn said:

RCBS kruttmålet vi bruker varierer med 1-4 grains fra hylse til hylse, så vi kontrollmåler hver j***a hylse mens vi ønsker oss elektronisk kruttdispenser til jul.

Se «Powder Scales & Measures ~ Put your money away!» på YouTube

 

 

Tenkte jeg skulle teste ut dette..

T

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...