Jump to content

Refurbish revolver


Odinthegod

Recommended Posts

Viss den er rustfri er det berre å sette i gang, den har ingen overflatebehandling å fjerne. Men gjer ein betre jobb enn han fyren i videoen...

 

Elles kan det hende at det revolveren din treng er ei skikkeleg reingjering. Matte, rustfrie revolvarar blir ikkje reine av vanleg puss, og dei fleste ser ganske shabby ut av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Er den rustfri ser den ut som revolveren i den videoen du linka til. Din er blånert. Vil på det sterkaste anbefale at du lar den være som den er. Viss du tek til å slipe og polere ender du nesten heilt sikkert berre opp med ein revolver med avrunda kantar, bølgete finish og ein evigvarande vedlikeholdsjobb ettersom du har fjerna den rusthemmande overflatebehandlinga.

 

Plukk den heller ned, reingjer den godt og bruk kaldblånering på evt. riper og slitte hjørner.

Link to comment
Share on other sites

Du har rett, dette ser ut til å vere ein lakkert rustfri. Eg kjenner ikkje til om Ruger har levert noko slikt, eller om ein tidlegare eigar har lakka den. Heller vel mest mot det siste. Eg har ingen erfaring med å fjerne slik lakk så dette kan eg ikkje seie noko om.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg bestemt meg. 

Revolveren er rustfritt stål. Så jeg skal pusse bort lakken. 

Lurer bare på hva jeg skal bruke for å fjerne lakken. 

Har hørt om finfint sandpapir, dremel eller vinkelsliper.. Tenkte litt på sandblåsing? 

Noe som er skånsomt og effektivt. 

 

Når all lakk er borte vil jeg prøve meg med høyglans polering. 

Link to comment
Share on other sites

Kjemisk er best og gir minst skade på metallet. Derimot vil jeg anta tidligere finish enten er silkematt en børstet. Dette må da uansett slipes plant ned for å finne få en fin nok og jevn overflate til å polere opp. 

Dette er ofte ikke lett å få helt pent og jevnt med bare håndverktøy/papir.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Razorback said:

Kjemisk er best og gir minst skade på metallet. Derimot vil jeg anta tidligere finish enten er silkematt en børstet. Dette må da uansett slipes plant ned for å finne få en fin nok og jevn overflate til å polere opp. 

Dette er ofte ikke lett å få helt pent og jevnt med bare håndverktøy/papir.

Kjemisk? Hvilke kjemikalier burde jeg bruke? 

Tenker å polere på en benkesliper. 

Link to comment
Share on other sites

Ville forsøkt malingsfjerner fra malebutikk. Forsøk først på grepet, så ser du om den klarer å få tatt og fjernet det eller ikke. Som regel skal slikt ligge en stund på, begynner å boble og løfte malingen, og så er det bare å bruke stiv børste på det. Får som regel bort mesteparten slik. 

Framgangsmåte videre avhenger endel av hvor røff finishen er under malinga. Det anbefales ikke å starte poleringa rett på da, men pusse seg fra grovt til finere papir, slik at alle grove merker og fordypninger blir jevnet ut. 

Som @joska tidligere sa, fare for avrundede hjørner og bølgete finish.

Når det er sagt så er blankpolert/kromet innmari stilig. 😁

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Razorback said:

Ville forsøkt malingsfjerner fra malebutikk. Forsøk først på grepet, så ser du om den klarer å få tatt og fjernet det eller ikke. Som regel skal slikt ligge en stund på, begynner å boble og løfte malingen, og så er det bare å bruke stiv børste på det. Får som regel bort mesteparten slik. 

Framgangsmåte videre avhenger endel av hvor røff finishen er under malinga. Det anbefales ikke å starte poleringa rett på da, men pusse seg fra grovt til finere papir, slik at alle grove merker og fordypninger blir jevnet ut. 

Som @joska tidligere sa, fare for avrundede hjørner og bølgete finish.

Når det er sagt så er blankpolert/kromet innmari stilig. 😁

Ja polere gradvis. 

Hadde vært gøy å prøvd noe nikkel eller gull plating 😁

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...