Jump to content

Hvilke batteri bør jeg velge til åte belysninga?


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

har muligheten til å jakte på et etablert område med åte bu og lys i regi av den lokale JFF foreninga. 

men dette er noe som er satt opp på dugnad, det består av 2stk 3w grønne lyskastere (ligner på brunst systemet), ett gammelt oppbrukt bilbatteri (tipper 50ah elns), et 20w solcellepanel fra Clas Ohlsson, 

det er skumringsrele på dette systemet også. 

utfordringen er at batteriet blir tappet etter noen dager, og siden vi har så korte dager med dagslys på vinteren, så får ikke det lille solcellepanelet  ladet opp det gamle batteriet skikkelig, dette resulterer i at jeg må kjøre frem å tilbake med oppladet batteri. 

 

Jeg bestilte et 100W solcellepanel på Ali Express fra Kina, det er på plass snart vil jeg tro, men kan noen av dere gi meg noe råd om hvilke batteri jeg bør kjøpe inn? bør helst være billig da dette er noe jeg betaler for av egen lomme og det er ikke mitt private område, så alle i foreningen får tilgang til det, men jeg er så ivrig at jeg er villig til å betale litt selv for og få dette opp og gå. 

reven kommer inn på åta støtt å stadig, men det er etter lyset har slukket seg grunnet batteriet blir tomt.

 

Litt oppsummert det jeg lurer på: 

 

- Hvilke batteri trenger jeg? Startbatteri/AGM fritidbatteri 

- Hvor mange ah bør batteriet være på?

- Hvilke retning skal jeg montere det nye solcellepanelet skal det stå loddrett eller med vinkel? 

- bør jeg legge inn timer isteden for skumringsrele for mer konsekvent styring av lysa? 

 

Kan nevne at jeg holder til på Vestlandet 2timer sør for Bergen, mtp lysforhold osv. 

Link to comment
Share on other sites

Om lasta di er 2x3W trekkes det da 0,5A. Et 50 At batteri vil da kunne gi lys i 60 t om du lader det ut slik at det er 40% tilbake på batteriet. Noe lengre ned bør du ikke gå på et vanlig billig blybatteri om du skal få det til å vare.

Om lysene dine står på 12t i døgnet vil de trekke 6 At noe jeg tviler på at at 100W solcelle panel klarer å etterfylle på denne tiden av året selv med en bra MPPT regulator.

Men det er nå bare å prøve kjøp et billig batteri på Biltema, de er like gode/dårlige som alle andre.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, bardp said:

Om lasta di er 2x3W trekkes det da 0,5A. Et 50 At batteri vil da kunne gi lys i 60 t om du lader det ut slik at det er 40% tilbake på batteriet. Noe lengre ned bør du ikke gå på et vanlig billig blybatteri om du skal få det til å vare.

Om lysene dine står på 12t i døgnet vil de trekke 6 At noe jeg tviler på at at 100W solcelle panel klarer å etterfylle på denne tiden av året selv med en bra MPPT regulator.

Men det er nå bare å prøve kjøp et billig batteri på Biltema, de er like gode/dårlige som alle andre.

 

okei, det er denne utrekninga jeg ikke føler meg trygg på :)

takk for godt svar, jeg prøver å kjøpe et ok bilbatteri fra Biltema for å teste. 

er det kurant å tvinne ledningene til begge solcellepanelene i lag og sette de i regulatoren? altså slik at jeg får 120w til sammen? 

 

leser på Facebook gruppa at det er flere som kjøper lys med bevegelse sensor og setter på en påle 2-3m vet åta, har du eller noen her erfaring med slikt? 

i mitt hode så tenker jeg at reven blir skremt om det plutselig kommer på et lys på åta istedenfor et jevnt lys som står på om natta. 

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

Det går nokk greit å parallell  koble panelene da fe fleste paneler har innebygd en diode som hindrer retureffekt.  Viktig for å få ut max effekt av panelene på denne tiden av året når solen står lavt er vinkelen de er montert i. De bær være rettet mot sør og ha en vinkel på 30-40°. Altså mer stående en liggende. Men husk på at på en overskyet dag på denne tiden av året får du ingen ladning. Så batteriet bør jo være så stort at det klarer en del dager uten sol før det går helt tomt. Om et batteri kjøres helt tomt er det som oftest nærmest ødelagt.

Hvordan reven reagerer på lys vet jeg ingen ting om.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bardp said:

Det går nokk greit å parallell  koble panelene da fe fleste paneler har innebygd en diode som hindrer retureffekt.  Viktig for å få ut max effekt av panelene på denne tiden av året når solen står lavt er vinkelen de er montert i. De bær være rettet mot sør og ha en vinkel på 30-40°. Altså mer stående en liggende. Men husk på at på en overskyet dag på denne tiden av året får du ingen ladning. Så batteriet bør jo være så stort at det klarer en del dager uten sol før det går helt tomt. Om et batteri kjøres helt tomt er det som oftest nærmest ødelagt.

Hvordan reven reagerer på lys vet jeg ingen ting om.

 

Det som er utfordringen her er og få toppladet batteriet de dagene det evt er overskyet, og som du skriver over her så spørs det kanskje om et 100w panel gjør jobben, vil jo tro at noen rundt i landet her har knekt koden på dette her, da jeg vil tro de fleste åtebuer rundtomkring ikke har tilgang til strøm? 

alternativet mitt var som tidligere nevnt å kjøpe inn en lampe med batteri og fotocelle, som kun skrur seg på om natta og når det er aktivitet på åte, siden jeg har et viltkamera der så vil jeg også kunne se på bildene om lyset om det er tomt for batteri via bildene, dette er bare en tanke. 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, fredriko said:

- Hvilke batteri trenger jeg? Startbatteri/AGM fritidbatteri 

- Hvor mange ah bør batteriet være på?

Det batteriet som varer lengst er fritidsbatteri, årsaken til dette er måten cellene er bygget opp på. Kjøp et fritidsbatteri fra biltema, men, dersom du lader de helt ut med lyset. Blir de fort ødelagt. De tåler ikke å bli helt tomme, hverken startbatteri, eller fritidsbatteri. Så koble til en lavspenningsrele, slik at du ikke lader ut batteriet til for lav spenning

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror bevegelsessensor for lysstyring er tingen. Tar muligens lengere tid før reven venner seg til blinken av lyset eneste. Har heldigvis strøm på min åte, men skulle jeg hatt uten ville jeg valgt bevegelsessensor, stort batteri som jeg ville ladet det opp med kraftig lader og aggregat ved behov(Bare stikke innom, fylle på bensin, starte aggregatet og så dra hjem igjen mens batteriet lader og aggregatet durer seg tom for bensin). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...