Jump to content

Cold Steel Master Hunter


Gillen

Recommended Posts

Jeg har hatt denne kniven liggende på hylla i mange år, men etter å ha lest en del på Kammeret om div. kniver, så ble jeg litt nysgjerrig på kvaliteten. Mulig den bør taes i bruk ? Stålet er etter all sannsynlighet amerikansk CPM 3V carbonstål - uten at det sier meg så mye.. Noen som har synspunkter her ?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Gillen said:

Jeg har hatt denne kniven liggende på hylla i mange år, men etter å ha lest en del på Kammeret om div. kniver, så ble jeg litt nysgjerrig på kvaliteten. Mulig den bør taes i bruk ? Stålet er etter all sannsynlighet amerikansk CPM 3V carbonstål - uten at det sier meg så mye.. Noen som har synspunkter her ?

Jeg har en, egentlig en grei kniv, men den holder ikke eggen spesielt bra. Tror det fins (mange) bedre stål. Hva det heter vet jeg ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har en som er merket Carbon V. Lett å sette opp, holder eggen bra, synes jeg. Eneste bakdel er at bladet må settes inn med litt matolje ved lagring, skjolder på bladet,blir det uansett. Noen kniveksperter som kjenner til Carbon V, og noen som har et forslag til hvordan jeg blir kvitt skjoldene på bladet,er ikke rust!

Link to comment
Share on other sites

Carbon V er ikke 3V. 

 

Carbon V var det Cold Steel kalte det ikke-rustfrie stålet de til enhver tid solgte. Vi vet at de brukte 50100 og tror at de brukte 0170-6 og 1095. Alle disse er lavlegerte høykarbonstål. Dette er gode gammeldagse rustende kulelager- og verktøystål, som man vil bli overraskende fornøyd med dersom man er ellers vant til billig rustfritt stål. Bortsett fra at de ruster og patinerer.

 

CPM-3V er derimot et moderne høylegert pulverstål i et litt annet prisleie. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Om du har Cold Steel Master Hunter i San Mai VG1 eller CMP3V, så har du en knall god kniv. Personlig liker jeg San Mai VG1 bedre en 3V versjonen, selv om 3V vinner alt av tester når kniven blir «misbrukt». VG1 er lett å få sylskarp og holder seg skarp lenge. Må også gi kniven et stort pluss for knivgrepet, da den ligger godt i hånden og blir ikke glatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...