Jump to content

Beste lyddemper 223 på demping


gordon setter

Recommended Posts

Det vil jeg tro, f.eks. Hausken Mega Xtrm.

 

Denne modellen med 295mm lengde foran munningen vil nok være noe av det beste med tanke på maks demping. Antall kammere/moduler og lenden foran munningen har mye å si, slik at gassen har mange kammere å passere før den kommer til utløpet av demperen. Det er min erfaring i hvert fall.

 

De har samme lengde foran munningen alle sammen i denne serien, bare bakkammer skiller total lengde.

 

WX456 burde fungere meget bra på 223REM. Men den er jo stor da.

 

https://www.bmwear.no/produkt/lyddempere/hausken/hausken-xtrm-1

 

Edited by Bergara-Man
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vil også tro at det er så lite krutt i en 223 at det skal ganske lite volum til før kruttsmellet er en brøkdel av kulesmellet pga overlydshastighet. Ville derfor ikke kjøpt en demper som var større enn JD224. 

Men jeg har ikke prøvd :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd en 224, men jeg har skudd med en Atec maxim (bortimot samme volum som 224) og WD60 samtidig. Det er ikke rare forskjellen. Jeg går ut i fra JD224 demper noe bedre enn en gammel maxim som attpåtil var for kal 6,5. Når det er sakt så kan jeg anbefale WD60. Den er ikke lengre enn en 224, bare feitere og litt tyngre. 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Super XX said:

Jeg har ikke prøvd en 224, men jeg har skutt med en Atec maxim (bortimot samme volum som 224) og WD60 samtidig. Det er ikke rare forskjellen. Jeg går ut i fra JD224 demper noe bedre enn en gammel maxim som attpåtil var for kal 6,5. Når det er sakt så kan jeg anbefale WD60. Den er ikke lengre enn en 224, bare feitere og litt tyngre. 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Super XX said:

Jeg tror ikke at en Mega Xtrem har noe for seg på patroner som brenner så lite krutt som en 223rem. Selv har jeg en WD60 på 223'en, men jeg er usikker på om denne egentlig demper mer enn for eksempel en JD224. 

 

Jeg har JD224 på min 223REM (med 50 cm pipelengde), og den demper bra, men jeg skulle gjerne hatt mer demping. Sammenliknet med 6,5 Creedmoor med A-TEC Megahertz synes jeg faktisk Creedmoor'en er mer dempet. Det kan ha noe med frekvensspekteret å gjøre, men 223'en oppleves skarpere og litt mer "stikkende" i smellen for mine ører. Skulle gjerne hatt WD60 på min 223. Selvfølgelig hører man jo kulesmellen også, alt etter som hvor mye refleksjoner man får der man skyter, fra bakken og flater i nærheten. Men min erfaring er at lengde foran munningen har mest betydning for dempingen (og diameter = volum), så jeg er temmelig sikker på at også Mega XTRM WX456 (295mm) vil gi bedre demping enn WD60 (224 mm) på 223REM også (men har ikke prøvd).

 

Man skal huske på at 223REM har et høyt gasstrykk, ca. 55 000 psi (3800 bar) så det er ikke småtteri som skal bremses ned og dempes. GRT viser dessuten at gasshastigheten ved munningen er over 1000 m/s ( og ca. 100 m/s høyere enn kulehastigheten). Og jo kortere pipe man har, jo større munningstrykk får man.

 

 

Dette var også tilfelle med 22LR og forskjellige dempere som jeg har prøvd, den desidert beste var Stalon RM med 4 ekstra moduler (11 moduler totalt). Klart bedre demping enn alt annet, selv om RM'en er overdimensjonert for 22LR egentlig.

 

bilde.png.e98ab8a0f932281eeb5a5f94a2ab097d.png Stalon RM til venstre

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Fysikeren said:

Det at en 223 har en et skarpere smell enn en creedmore kommer gjerne av at den har høyere hastighet. Vil tro at høyere hastighet gir et mer høyfrekvent kulesmell. Om det er tilfelle så hjelper det ikke med større demper. 

 

Frekvensspekteret har nok utvilsomt en del å si på de forskjellige dempere. Synd at ikke lydmåling av lyddempere har med frekvenskurve.

 

Høyere hastighet på kula vil gi flatere vinkel på overlyds-trykkbølgen fra kula, derfor vil refleksjonene fra bakken og omgivelsene komme nærmere deg som skytter. Det har nok en del å si.

 

bilde.png.1b0dea74ecc6b41f8faa51bc9fdaefdc.png

 

Det er en matematikk-formel på utregning av vinkelen her:

 

bilde.png.3b536e3c0a83977c15ee2e934f2847e0.png

 

Kilde: https://www.montana.edu/rmaher/publications/maher_aac_0406.pdf

 

Og litt mer info her:

 

bilde.png.14d7063e825e4e01f0781248293601f4.png

 

Kilde: http://wordpress.mrreid.org/2012/12/15/sonic-booms-and-mach-cones/

Edited by Bergara-Man
tillegg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg lader selv, så blir nok å lade den hastigheten på 55 gr kuler til 850-870  m/s ca.

69 gr kula som jeg håper er den jeg blir å bruke til all jakt lades til 800 m/s ca. Og da er jo hastigheten nede fra 960 og 990 som Lapua og Norma oppgir på sine ferdigladde.

Rå digger hurtigmontasjen på min Svemko Hunter men ja, spent på dempingen. 

Skal når jeg har fått ladet sammenligne med denne demperen først, på nedladet ammo opp mot ferdig ammo fra Lapua og Norma.

 

Men en Svemko Magnum med en 224 modul og en 308 modul med hurtigmontasje er farlig nært å komme i hus, skulle likt å vist hvordan denne er opp mot WD60 da.

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

@Bergara-Man Var ikke retningen på lyden jeg tenkte på, det jeg spekulerte i er hvilke lydfrekvenser som utgjør kulesmellet, og om dette er avhengig av hastigheten. Om det er avhengig av hastigheten så vil jeg tror at høyere hastigheter gir høyere frekvenser som oppleves som "skarpere" i våre ører. Derfor spekulerte jeg i om en 223 har skarpere kulesmell fordi den ofte er godt over 900 m/s.

 

Men dette er jo spekulasjon, og jeg orker ikke bruke mye tid på å google etter det :P

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jo mer jeg tenker på det så tror jeg heller skarpheten kommer av at lydstyrken øker svært raskt. En høy lyd som bygger seg opp sakte er ikke skarp, men heller buldrene og myk. Mens når det går fra 0 til 150 dB i løpet av millisekunder så vil det oppleves skarpt. 

 

Og du har nok helt rett i at det viktige er at lyden kommer nærmere skytteren ved høyere hastigheter siden kulesmellet går mer ut til siden. Dette gjør også at lydtrykket ved skytteren øker raskere og lyden blir også skarpere.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Fysikeren said:

Jo mer jeg tenker på det så tror jeg heller skarpheten kommer av at lydstyrken øker svært raskt. En høy lyd som bygger seg opp sakte er ikke skarp, men heller buldrene og myk. Mens når det går fra 0 til 150 dB i løpet av millisekunder så vil det oppleves skarpt. 

 

Og du har nok helt rett i at det viktige er at lyden kommer nærmere skytteren ved høyere hastigheter siden kulesmellet går mer ut til siden. Dette gjør også at lydtrykket ved skytteren øker raskere og lyden blir også skarpere.

 

Ja, kulehastigheten spiller nok inn en del på kulesmellet.

 

Ellers er den stigende trykkpulsen ved munningen ekstremt hurtig, kanskje bare 25-30 µsek.

 

Interessant å lese dette dokumentet, les side 15-16 under "firing process". Faktisk kommer det en smell på ca. 123dB ut gjennom metallet i pipa i det øyeblikket kruttladningen går av inne i kammeret. :

 

http://www.sandv.com/downloads/0908rasm.pdf

Link to comment
Share on other sites

Svemko Magnum er nok veldig bra for å være av de litt mer kompakte demperne, trolig best i klassen der, og veldig lett. Svemko Magnum har samme diameter (49-50mm) som Hausken JD224. Imponerende dempingstall på den (33-37dBc).

 

For ennå bedre demping anbefales enten Hausken Mega XTRM WX456 eller A-TEC Mega H2 i kal. .224.

A-TEC Mega H2 har 64mm diameter, og Hausken Mega XTRM har 70mm diameter.

Link to comment
Share on other sites

On 11/27/2020 at 9:43 AM, Bergara-Man said:

 

Ja, kulehastigheten spiller nok inn en del på kulesmellet.

 

Ellers er den stigende trykkpulsen ved munningen ekstremt hurtig, kanskje bare 25-30 µsek.

 

Interessant å lese dette dokumentet, les side 15-16 under "firing process". Faktisk kommer det en smell på ca. 123dB ut gjennom metallet i pipa i det øyeblikket kruttladningen går av inne i kammeret. :

 

http://www.sandv.com/downloads/0908rasm.pdf

Om der skulle genereres et smell på 123dB ud gennem stålet ipiben, ved affyring.
Kan du så forklare mig, hvorfor det bare lyder et klik, på højde med lyden fra tendstiften, når man affyrer en riffelpatron, i en pibe hvor mundingen er plugget, så man stopper kuglen.
Det var resultatet, når vi testede pibeblokeringer.
Din skites med udbredelse af overlydssmellet, svarer dårligt, til en række målinger Alf Martin Bråten og jeg lavede for 15 år siden.
Her oplevede vi ved fysiske målinger, at overlydssmellet, var væsentlig forskellig, fra en vinkel bagud i forhold til mundingen på 45 grader. Her begyndte vi at kunne måle kuglesmell, Dette lydtryk øgedes å i forhold til jo tættere vi kom på 45 grader fremad. Her var lydtryk fra kuglesmel så på maks.
Reelt set kunne vi registrere forskel på kuglesmel ved at flytte måleren 10cm frem og tilbage, i forhold til 90 grader på mundingen. Forskellen var faktisk 8 dB ved at flytte måleren 10cm frem og tilbage i forhold til vinkelret. Det var årsagen til, at jeg fik vapentidningen til at indfører "ved øret målinger"
Vi lavede også et forsøg, hvor vi anbragte måleren inde i en 200 l plasttønde. Og skød forbi tønden, med en konstant afstand 50 meter fra mundingen, hvor kuglen passerede 1 meter fra måleren.
Når åbningen i tønden pegede mod skytten, var lyden 150dB
Når åbningen pegede vinkelret på kuglebanen var lydtrykket 150dB
Når åbningen pegede mod skiven, var lydtrykket 120 dB, og en anden frekvens

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

31 minutes ago, ignorant said:

Om der skulle genereres et smell på 123dB ud gennem stålet ipiben, ved affyring.
Kan du så forklare mig, hvorfor det bare lyder et klik, på højde med lyden fra tendstiften, når man affyrer en riffelpatron, i en pibe hvor mundingen er plugget, så man stopper kuglen.
Det var resultatet, når vi testede pibeblokeringer.

Man måler gjerne 120dB fra dempede våpen som oppleves som "stille". Subsonisk prosjektil, og god lyddemper. Men det er ved siden av våpenet, ikke ved øret.

 

31 minutes ago, ignorant said:


Din skites med udbredelse af overlydssmellet, svarer dårligt, til en række målinger Alf Martin Bråten og jeg lavede for 15 år siden.

Skissene ligner verken på teori om utbredelse av lyd eller erfaring. Lyden/ kulesmellet beveger seg ikke skrått framover - den beveger seg i et kuleskall- selv sjokkbølgen beveger seg jo vinkelrett utover.

 

31 minutes ago, ignorant said:


Her oplevede vi ved fysiske målinger, at overlydssmellet, var væsentlig forskellig, fra en vinkel bagud i forhold til mundingen på 45 grader. Her begyndte vi at kunne måle kuglesmell, Dette lydtryk øgedes å i forhold til jo tættere vi kom på 45 grader fremad. Her var lydtryk fra kuglesmel så på maks.
Reelt set kunne vi registrere forskel på kuglesmel ved at flytte måleren 10cm frem og tilbage, i forhold til 90 grader på mundingen. Forskellen var faktisk 8 dB ved at flytte måleren 10cm frem og tilbage i forhold til vinkelret. Det var årsagen til, at jeg fik vapentidningen til at indfører "ved øret målinger"
Vi lavede også et forsøg, hvor vi anbragte måleren inde i en 200 l plasttønde. Og skød forbi tønden, med en konstant afstand 50 meter fra mundingen, hvor kuglen passerede 1 meter fra måleren.
Når åbningen i tønden pegede mod skytten, var lyden 150dB
Når åbningen pegede vinkelret på kuglebanen var lydtrykket 150dB
Når åbningen pegede mod skiven, var lydtrykket 120 dB, og en anden frekvens

 

Dette stemmer jo 100% med erfaringen til folk som har sitter noen timer ei anvisergrav (om lyden beveger seg slik som skissene lenger opp skulle en ikke høre kulesmellet i anvisergrava) eller har blitt skutt rundt/ ved / over. Det er høyt.

 

Ignorant, har du noe data på hvor langt vekk kulesmellet høres, vs hvor langt skuddsmellet høres?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, M67 said:

Skissene ligner verken på teori om utbredelse av lyd eller erfaring. Lyden/ kulesmellet beveger seg ikke skrått framover - den beveger seg i et kuleskall- selv sjokkbølgen beveger seg jo vinkelrett utover

 

Hæ? Sier ikke skissen at kulesmellet beveger seg som overflaten av en kone? Det sier min gamle fysikkbok også. En kuleskallfrom får en av stasjonær lydkilde. 

 

Ved høye hastigheter så beveger kulesmellet seg nesten vinkelrett ut til siden fra kulebanen. Ved hastigheter lik lydfarten vil sjokkfronten være rett forover. Så skissen passer godt med at kulesmellet høres ned i en anvisningsgrav fra kuler som er 2-3 ganger lydhastigheten, spesielt når en tar med at lyden reflekteres i veggene på graven. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg får ty til Google jeg også..

 

2010 Pearson Education, Inc. Conceptual Physics 11 th Edition Chapter 19:  VIBRATIONS AND WAVES. - ppt download

 

"Sjokk-konen" er "summen" av trykkpulsen kula lager når den beveger seg framover. Den ses som en kon når den fryses i et Schlieren-bilde, men er bare summen i ett punkt, av pulsene som beveger seg utover fra punktet kula er i på enhver tid. Bevegelsesretningen til lyden/trykkpulsen er "utover" (vinkelrett på de blå sirklene) , selv om formen på bølgen er en kon eller en V i tilfellet med en båt.
Bevegelsesretningen til sjokkbølgen /summen av pulsene, er vinkelrett på konen, men den er jo en sum av trykkpulser med forskjellig retning så refleksjonen vil være i flere retninger.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Jeg får ty til Google jeg også..

 

2010 Pearson Education, Inc. Conceptual Physics 11 th Edition Chapter 19:  VIBRATIONS AND WAVES. - ppt download

 

"Sjokk-konen" er "summen" av trykkpulsen kula lager når den beveger seg framover. Den ses som en kon når den fryses i et Schlieren-bilde, men er bare summen i ett punkt, av pulsene som beveger seg utover fra punktet kula er i på enhver tid. Bevegelsesretningen til lyden/trykkpulsen er "utover" (vinkelrett på de blå sirklene) , selv om formen på bølgen er en kon eller en V i tilfellet med en båt.
Bevegelsesretningen til sjokkbølgen /summen av pulsene, er vinkelrett på konen, men den er jo en sum av trykkpulser med forskjellig retning så refleksjonen vil være i flere retninger.

 

Jeg er ikke ekspert på dette, og dette er min tolkning/ forståelse. Den kan være feil, men hovedpoenget er at så enkelt som BergaraMan presenterer refleksjon lenger opp her, er det ikke. Og endringer i utgangshastigheten endrer heller ikke vinkelen veldig mye - så at den skal ha noen merkbar betydning for hvor mye av smellet som reflekteres til skytter nekter jeg å tro.

Amplituden til trykkpulsen øker antakelig med hastigheten, og dette har nok mer å si enn vinkelen på sjokkbølgen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, ignorant said:

Din skites med udbredelse af overlydssmellet, svarer dårligt, til en række målinger Alf Martin Bråten og jeg lavede for 15 år siden.
Her oplevede vi ved fysiske målinger, at overlydssmellet, var væsentlig forskellig, fra en vinkel bagud i forhold til mundingen på 45 grader. Her begyndte vi at kunne måle kuglesmell, Dette lydtryk øgedes å i forhold til jo tættere vi kom på 45 grader fremad. Her var lydtryk fra kuglesmel så på maks.
Reelt set kunne vi registrere forskel på kuglesmel ved at flytte måleren 10cm frem og tilbage, i forhold til 90 grader på mundingen. Forskellen var faktisk 8 dB ved at flytte måleren 10cm frem og tilbage i forhold til vinkelret. Det var årsagen til, at jeg fik vapentidningen til at indfører "ved øret målinger"
Vi lavede også et forsøg, hvor vi anbragte måleren inde i en 200 l plasttønde. Og skød forbi tønden, med en konstant afstand 50 meter fra mundingen, hvor kuglen passerede 1 meter fra måleren.
Når åbningen i tønden pegede mod skytten, var lyden 150dB
Når åbningen pegede vinkelret på kuglebanen var lydtrykket 150dB
Når åbningen pegede mod skiven, var lydtrykket 120 dB, og en anden frekvens

 

 

OK. Var den plasttønnen isolert innvendig slik at den dempet smellet som da kom fra siden og bakfra når tønnen vendte mot blinken ?

 

Egentlig burde dere da ha registrert to smell separert med x antall µs/ms. Den første fra overlyds-trykkbølgen som treffer tønna først, og den neste fra munningssmellet som går med lydens hastighet mot måleren.

 

En trykkbølge fra ei kule med hastighet 1000 m/s beveger seg mer vinkelrett ut til sidene, slik at den delen som treffer en flate (bakken, en vegg ved siden etc.) vil treffe mer vinkelrett på flaten. Mer energi avgis på kortere tid. Når mer energi treffer bakken eller flata på kortere tid vil knallet bli hardere (høyere) ev. også skarpere i frekvens.... ? Dette er slik jeg forstår det som skjer, men jeg er ingen fysiker så her bør man nok spørre en med store kunnskaper på området.

 

bilde.png.9e44b17878070fcd76e2a16368f022bd.png

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, M67 said:

Amplituden til trykkpulsen øker antakelig med hastigheten, og dette har nok mer å si enn vinkelen på sjokkbølgen.

Det tror jeg også.

 

Om kulen skytes ut med 800 m/s så vil bølgefronten være 65° i forhold til kulebanen, men den vil være 70° ved 1000 m/s.

Så bølgefronten vil treffe bakken omtrent likt for begge kulene, og refleksjonen kommer fra omtrent samme sted. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Fysikeren said:

Amplituden på trykkbølgen vil nok være en funksjon av kulens frontareal og hastighet.  

Det vet jeg at den er. En F16 i M1.1 smeller veldig mye mer (altså VELDIG mye mer...) enn ei .224-kule i M3.3 ;)

 

Dragkoeffisienten øker kraftig med hastigheten, og totalt drag er jo i tillegg proporsjonalt med V^2*Cd, og med "frontarealet" det vil si at det er veldig mye mer energi i sjokkbølgene fra i kule med mer fart, og mer energi sjokkbølgene fra ei som bare er større...

 

De som har blitt skutt på, rundt eller forbi vil vite at skuddsmellet er nesten ubetydelig bare noen få 100m fra våpenet. Er det lyddemper på, så høres det kanskje ikke i det hele tatt. Men en ønsker seg hørselvern mot kulesmellet lenge før en får lyst til å krype (lenger ned) i dekning... Selv 50m fra kulebanen, en kilometer fra våpenet, er kulesmellet plagsomt høyt om du skal høre på noen.

Jeg har sittet mye ute i skogen, bak åser og nede i daler, og blitt skutt over eller forbi. Og trengt hørselvern der jeg knapt skulle hørt kulesmell dersom "lyden går på skrå framover fra kulebanen"-teorien stemte.

 

Og her er mye av grunnen til at jeg ikke bryr meg veldig mye om "hvor mye" demperene mine demper.  Såsnart det er noe foran deg - og det er det alltid, når det ikke er målinger av demping en driver med... - så får du kulesmellet rett i fleisen, og trenger hørselvern uansett. Men ikke så mye, stort eller nøye som uten demper - og omgivelsene spares for en hel del bråk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, M67 said:

"lyden går på skrå framover fra kulebanen"-teorien stemte

Er det noen her som har fremsatt en slik teori? Jeg har inntrykk av at du har misforstått noen til å ha en slik teori...

Nå har både jeg, @Bergara-Man og du påpekt at lyden går konisk utover hvor vinkelen på konen er avhengig av kulehastigheten. Virker egentlig som om alle er enig...

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstår dette så er det overlyds-trykkpulsen som har en konisk form ut fra sidene på kula. Det samme fenomenet man ser når noen viser en skikkelig smell med høyhastighetskamera, man ser omtrent som en gjennomsiktig "glassboble" som brer seg utover med enorm hastighet.

 

Denne trykkpulsen går jo utover til sidene fra kula med overlydshastighet, helt inntil den har tapt nok energi til at den er nede i lydhastigheten. Hvor langt den da går i overlydshastighet ut til sidene før den når lydhastigheten er vel avhengig av først og fremst kulehastighet, kaliber på kula, lufttrykk.

 

https://physics.info/shock/

Link to comment
Share on other sites

On 11/27/2020 at 10:28 AM, Bergara-Man said:

For ennå bedre demping anbefales enten Hausken Mega XTRM WX456 eller A-TEC Mega H2 i kal. .224. A-TEC Mega H2 har 64mm diameter, og Hausken Mega XTRM har 70mm diameter.

 

Jeg ser at man kan sette på ekstra moduler på A-TEC Mega H2 (og da sikkert H2 også). I bladet Jeger har de testet dette (1 nov. 2019), men jeg har ikke abb. på det bladet så jeg vet ikke hva de fant/målte ang dB osv. med ekstra moduler. Jeg vil tro det hjelper en god del med 1 ev. 2 ekstra moduler. Alt avhengig av kaliber selvfølgelig, en 300WinMag har jo mye mer krutt og trenger vel da mer volum inni demperen for å dempes like bra som en 223 REM.

 

https://www.jeger.no/jaktutstyr/test-jaktutstyr/test-av-a-tec-h2-mega-modulbasert-lyddemper

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...