Jump to content

Tofotpress når en jakter uten tofot


strebern

Recommended Posts

3 hours ago, Per-S said:

Nå må du slutte å tulle!

Forklar hvordan en rekylbrems fungerer om gassene har halve hastigheten av kulen slik du prediker.

Deretter kan du forklare hvordan en lyddemper kan redusere rekylen mye, og i tillegg ha nok gasshastighet ut av demperen til at en rekylbrems fungerer om hastigheten på gassen er halve hastigheten til kulen i utgangspunktet.

Så kan du henge en rifle opp som ballistisk pendel og måle virkelig rekyl og sammenligne. Alle disse forhold er utredet og testet mange ganger.

Jeg har da ikke skrevet at gassen får halve hastigheten til kula? Det er hva som er cirka riktig fart til gassen, rett før kula forlater løpet. Gassen får fart også etter at kula har forlatt løpet. Mye av impulsen i gassen, (både den impulsen den fikk før kula kom ut og den etter) kan snues via et tilnærmet elastisk støt og rette strømmen med en komponent bakover, slik at man kan overføre en bremseimpuls til våpenet. Hadde det vært et perfekt elastisk støt av all masse som ble rettet rett bakover, hadde man fått en bremseimpuls som er det dobbelte av impulsen til gassen. Slik virker en rekylbrems

 

Tilsvarende gjelder lyddempere, mye av impulsen i gassen, (igjen både fra før og etter at kula forlater løpet) blir stoppet inne i lyddemperen. Nå er det mer liknende et uelastisk støt, så det maksimale er å få en bremseimpuls som er lik impulsen til gassen.

 

Både lyddempere og rekylbremser har ett hull til å slippe ut kula, så noe av gassen vil man ikke kunne bruke til å redusere rekylen.

 

 

 

Til nå har uenigheten dreid seg om når gassen får impuls, eller sagt på en annen måte hvor mye i tiden før kula forlater munningen, og hvor mye får den etter. Det er så langt ingen som har påstått at gassen får null impuls etter at kula er ute.

 

Men, er det virkelig uenighet om hvor gassen akselererer? Det skjer jo i løpet. Dette gjelder også akselerasjonen av gassen som kommer ut etter kula.

 

Gassen må jo akselerere inne i løpet, siden den har høy fart når den kommer ut?

 

 

Edited by amatør
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det som var spørsmålet i denne tråden var hvor mye av rekylen som kom etter at projektilet hadde forlatt løpet. 

Jeg har forklart at det meste av impulsen fra kruttgassene kommer etter at projektilet har forlatt løpet.

Kruttgassene inne i løpet før projektilet forlater munningen har i gjennomsnitt halve hastigheten av projektilet.

Etter at projektilet har forlatt munningen har kruttgassene en hastighet som er ca det doble av projektilet. Da kommer 3/4 av rekylimpulsen fra kruttet etter at projektilet har forlatt løpet.

Dette har du benektet gjennom hele tråden. 

Du påstår dermed at bidraget til rekyl fra kruttgassene kun er det som kommer før projektilet har forlatt munningen, nemlig kruttvekt multiplisert med halve utgangshastigheten.

Les gjennom tråden og les dine egne utsagn.

For øvrig god jul til både Amatør og alle andre som har fulgt tråden eller som ikke har orket. 

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Ja, god Jul!

 

1 hour ago, Per-S said:

Du påstår dermed at bidraget til rekyl fra kruttgassene kun er det som kommer før projektilet har forlatt munningen, nemlig kruttvekt multiplisert med halve utgangshastigheten.

Nei, dette har jeg aldri påstått. Kan du vise hvor jeg har gjort det?

 

1 hour ago, Per-S said:

Etter at projektilet har forlatt munningen har kruttgassene en hastighet som er ca det doble av projektilet. Da kommer 3/4 av rekylimpulsen fra kruttet etter at projektilet har forlatt løpet.

Om gjennomsnittshastigheten til gassene har dobbel hastighet til kula, er jeg enig i dette.

 

Jeg har ingen empiriske data, men du har skrevet at man kan regne 25% av impulsen i gassen.  Om da ladningen er 150grain kule og 50grain krutt, dvs 25% av massen i kruttet og 75% av massen i kula, så er det ikke samsvar mellom påstandene om at 25% av rekylimpulsen haver i gassen og at gjennomsnittshastigheten er det dobbelte av kulehastigheten.  Stemmer dette, er gjennomsnittshastigheten til gassen lik kulehastigheten.

 

Du har skrevet at det er lett å måle impulsen til geværet og til kula, så resten er i gassen. Siden dette er lett å måle, er det lett å tro på utsagnet om at 25% av impulsen er i gassen. Å måle hastigheten til gassen er et mye vanskeligere. Så hvilken av påstandene er riktig? 

 

Wikipedia hevder at gjennomsnittshastigheten er mellom 1,25 og 1,75 ganger kulehastigheten. Noe som er ett sted i mellom 2x som du hevder, og 1x som jeg regner ut basert på regnestykket med 25% massen i gassen og 25% impuls i gassen.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Recoil#Including_the_ejected_gas

 

2 hours ago, Per-S said:

Det som var spørsmålet i denne tråden var hvor mye av rekylen som kom etter at projektilet hadde forlatt løpet. 

Jeg har forklart at det meste av impulsen fra kruttgassene kommer etter at projektilet har forlatt løpet.

Ja, det er dette som tråden dreier seg om, og det som engasjerte meg, er at det ble påstått at så mye som halvparten av rekylen kom etter at kula har forlatt løpet, ( Etter at kula er ute, har ikke rekylopptaket noe å si lengre) 

 

2 hours ago, Per-S said:

Da kommer 3/4 av rekylimpulsen fra kruttet etter at projektilet har forlatt løpet.

3/4 av 25% er ca 19%, så uansett, da er vi vel enige i at mesteparten av rekylen kommer før kula forlater løpet? 

 

Velger man å tro på wikipedia-artikkelen. og bruker at gassen kommer ut i gjennomsnitt med 1,5x kulehastigheten ( tar midt mellom 1,25 og 1,75 som eksempel) Da vil 2/3 av rekylimpulsen fra gassen komme etter at kula har forlatt løpet. og 2/3 av 25% er ca 17%

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 12/24/2020 at 11:49 AM, Per-S said:

Du påstår dermed at bidraget til rekyl fra kruttgassene kun er det som kommer før projektilet har forlatt munningen, nemlig kruttvekt multiplisert med halve utgangshastigheten.

Har lest igjennom, og kan ikke se at jeg påstår at rekyl fra kruttgassene kun kommer før projektilet har forlatt munningen, men jeg finner at jeg har skrevet dette:

On 12/14/2020 at 11:09 AM, amatør said:

Men nesten alt av disse 25% fra gassen, kommer før kula har forlatt løpet. 

Dette er feil. Bruker man Wikipedia sine 1,25 - 1,75 kommer mellom 2/5 og 2/7 før kula har forlatt løpet.  Er det under halvparten er det langt fra nesten alt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...