Jump to content

Hurtig digitalvekt til hjemmelading


fredriko

Recommended Posts

Jeg har pr idag en digitalvekt jeg kjøpte på Hjemmelading.no (Bilde under teksten), dette var bare en jeg bestilte i "affekt" da jeg kjøpte inn andre komponenter.

har brukt den i noen mnd nå, men er ikke særlig fornøyd med den, grunnen til det er at den er ufattelig treig, når jeg bruker krutt dryppet så er det som den henger seg opp, også plutslig så er man over vekta jeg skal ha, og må helle ut igjen. 

det samme er at den ikke alltid viser korrekt vekt virker det som, når jeg tester den opp mot LEE vippe vekta jeg har så viser de to forskjellig, om jeg da kalibrerer digitalvekta på nytt så viser dem det samme igjen. 

Jeg vet jeg kan kjøpe meg ei RCBS loadmaster eller hva de heter, men siden jeg er ny i gamet på hjemmelading så ønsker jeg å manuelt veie opp hver hylse for og få dette i fingrene og ikke stole blindt på noe automatikk. 

 

Er det noen her som kan gi meg noen anbefalinger på enkle digitale kruttvekter som er nøyaktige men samtidig er hurtige på og veie opp? 

pris mellom 300kr og 1.500kr 

 

Her er den jeg har idag.

 

last ned.jpg

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Ferske batteri, jevn temperatur, ingen trekk er viktig. Glem 2.tall etter komma, det er bare bløff (oppløsning er billig men sjelden nøyaktig.

 

Og Lee balansevekt er nøyaktig og følsom, du skal betale litt før du får en digital vekt som er like god.

 

Bytter batteria unødvendig ofte, vekta står i et rom inne i huset og holder jevn temp, trekk er det ikke mye av så lenge vinduer er igjen i huset.

men har noen av disse kriteriene noe og si for at den "henger seg" også hopper opp, altså si at jeg skal lade 47,5gr N-150, da fyller jeg skåla fra kruttmålet slik at det blir f.eks 45gr, så bruker jeg "drypperen" og skrur meg opp til 47,5gr, men da kan det vær at den henger seg på 47gr også spretter den opp til 48gr, så resulterer at jeg må tømme litt ut igjen.

Utrolig irriterende når man skal lade f.eks 50 patroner og dett skjer på 44 av dem. 

 

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Dillon D-terminator Precision (made in China, selvfølgelig!) for mange år siden, husker ikke hvor. Den fungerer greit (og er like rask som meg) hvis jeg gidder å ta den fram. Jeg bruker helst balansevekta som fulgte med RCBS Supreme Master Reloading Kit, og veier hver femte ladning etter at kruttmålet er innstilt. RCBS-kruttmålet som fulgte med settet har stort sett mindre avvik enn +/- 0,2 gr, og det er nøyaktig nok for meg for alle ladninger mellom 25 og 60 grs. Hvis jeg skal lade maks-ladninger veier jeg hver eneste en på balansevekta, tar bare noen kruttkorn mellom fingrene og drysser til korrekt desimal. Like nøyaktig veiing som den elektroniske, og raskt nok for meg.

Kruttvekt.jpg

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Graakall said:

Har du telefonen med?

 

Både kruttvekta og den digitale kjøkkenvekta i heimen blir påvirket av radiosignaler.

 

Mobil og apparater med Wi-Fi påvirker begge vektene hos meg.

 

 

såpass, kan jo være noe slikt? Wifi routeren står i naborommet, mulig at det har noe å si. 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Sølvrev said:

Kjøpte en Dillon D-terminator Precision (made in China, selvfølgelig!) for mange år siden, husker ikke hvor. Den fungerer greit (og er like rask som meg) hvis jeg gidder å ta den fram. Jeg bruker helst balansevekta som fulgte med RCBS Supreme Master Reloading Kit, og veier hver femte ladning etter at kruttmålet er innstilt. RCBS-kruttmålet som fulgte med settet har stort sett mindre avvik enn +/- 0,2 gr, og det er nøyaktig nok for meg for alle ladninger mellom 25 og 60 grs. Hvis jeg skal lade maks-ladninger veier jeg hver eneste en på balansevekta, tar bare noen kruttkorn mellom fingrene og drysser til korrekt desimal. Like nøyaktig veiing som den elektroniske, og raskt nok for meg.

Kruttvekt.jpg

 

Ja så balansevekta er egentlig bedre en den digitale generelt sett? 

kanskje jeg bare skal skrote den digitale vekta og begynne med balansevekta for fullt da evt. 

virker som det er mye som kan påvirke de digitale vektene.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, fredriko said:

såpass, kan jo være noe slikt? Wifi routeren står i naborommet, mulig at det har noe å si. 

Jeg testet på denne måten etter at jeg oppdaget avvik.

 

Ring tante Pose.

Mens hun prekar i veg fører du telefonen gradvis nærmere vekta.

Endrer måleverdiene seg repeterbart er vekta ømfintlig.

 

Med fare for konflikt i heimen kan du slå av Wi-Fi greia.

 

Bikkjeforet står under sikringsskapet her.

90 gram på digital kjøkkenvekt veies på minst 2 meter avstand. Avvik på opptil 15 gram hvis det veies under sikringsskapet. Dette er ei 20 år gammel vekt.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@fredriko

3 hours ago, fredriko said:

Ja så balansevekta er egentlig bedre en den digitale generelt sett? 

kanskje jeg bare skal skrote den digitale vekta og begynne med balansevekta for fullt da evt. 

virker som det er mye som kan påvirke de digitale vektene.

Ja, egentlig vil en god balansevekt ikke være så påvirkelig. RCBS, Redding, eller noe annet tilsvarende.

Jeg har brukt Redding si balansevekt siden begynnelsen av 80-tallet. Bruker Lyman sin elektriske drypper/vekt, og eventuelt kontrollerer på en CED vekt. Den er mistenkelig lik Dillon sin, som er vist lenger oppe i tråden. Lyman sin er vel tilsvarende RCBS loadmaster.

Balansevektene er knallgode, dersom du legger noen penger i de.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/20/2020 at 12:47 PM, Chiefen.v-2 said:

Jeg har brukt en del kroner på kinavekter og endt opp med en kopi av en GemPro. Bra vekt

Jeg har samme, men fikk den fra Ali

Bra vekt. Er veldig fornøyd med den.

https://www.aliexpress.com/item/33001098163.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.385e413egnJpZ6&algo_pvid=ba9ed821-b823-4d46-98c8-ede0d2a1f63d&algo_expid=ba9ed821-b823-4d46-98c8-ede0d2a1f63d-0&btsid=0b0a555816061320656796610ed883&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...