Jump to content

Krutt og arbeidstrykk


tailgunner

Recommended Posts

Nå kommer det vel frem at jeg ikke er en røver på Google..

Men jeg lurer altså på om det er forsket mye på forskjellige krutts optimale arbeidstrykk. Altså hvor på skalaen de forskjellige krutttyper trives best. 

Jeg driver å lader noen patroner ganske mye ned i hastighet men kommer til det punktet at jeg vil ikke bruke enda hurtigere krutt, men kanskje jeg må likevel..

så begynner jeg å lese ladedata rundt omkring for å finne ut hvilke patroner kruttet er mest brukt i, trykk osv.  

Kan jeg for eksempel lade en 308 win med n110, 123 grs kule og halve trykket av normalt og forvente at det oppfører seg ok? Bare et tenkt eksempel, har ikke engang 308..

Link to comment
Share on other sites

Kruttene har sine optimale arbeidstrykk rundt der de er ment å brukes. Riflekrutt rundt rifle-trykk, og pistolkrutt lavere. 

Jeg har ikke erfaring med pistolkrutt i høyt trykk, men riflekrutt med lavt trykk (nevneverdig under f.eks. Vithavuoris ladedata) gir fort veldig variabel hastighet, og ofte soting. Og noen ganger trykktegn, OG lav hastighet, og elendig presisjon, og i det hele tatt er det ikke særlig brukbart.

For meg virker det som dobbeltbasekruttene, f.eks. VVs 5-serie, og kanskje Normas URP og lignende virker i større trykkområde enn de rene NC-kruttene, som 100-serien. Jeg kan lade godt under VV-data med N550, men med N160...

Det er mange som lader 308 med N110 og f.eks. 110gr kule, og det fungerer utmerket, men trykket er da ikke så lavt, siden kruttet er raskt.

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men hva er høyt nokk trykk? Kan jeg for eksempel lade min 22 ppc til samme trykk som 22 hornet med samme kruttet? 22 ppc har en trykkstandard på 58000psi, hornet har 43000(i QL vel og merke). 

N110 er mye brukt i hornet og skulle da fungere greit i det trykkområdet men er det overførbart til en patron med mye større volum tro? 

Jeg funderer på å bruke n110 i ppc skjønner du. For å få til noen kjempesnille rypeladninger med så lite rekyl at jeg kan ligge som en tulling i snøfonna og klare å se innslaget i rypa når jeg skyter med så og si fri rekyl. 

Link to comment
Share on other sites

Dette med kruttforbrenning i lave trykkområder er noe jeg grubler mye på, siden jeg skyter stort sett bare lavtrykksladninger gjennom året. Her er noen tanker:

 

Forbrenningshastighet og trykkutvikling er grovt sett avhengig av kruttkornets geometri (størrelse/form), og i hvilken grad det er behandlet med flammehemmende midler. Krutt med mye flammehemmende midler er mindre fleksible/fungerer dårligere i lavere trykkområder (enn de er designet for). Når du kryper oppover ladestigen med slike krutt, stiger trykket både grunnet økende ladevekt OG økende forbrenningsgrad. Du kan derfor få relativt brå trykkstigninger. 

 

Generelt er det slik, at kruttet brenner langsommere jo større kornene er. Hvis du sammenligner to krutt med (omtrent) lik forbrenningshastighet, men ulik kornstørrelse, kan du anta at kruttet med de minste kornene, har mest flammehemmende midler. Og at kruttet med de største kornene trolig fungerer best i lavere trykkområder.

 

N110 er et meget godt krutt til reduksjonsladninger, som jeg bruker mye. 222rem, 223rem, 6,5x55, 30/30, 30-06, 35 Whelen (og 44 auto mag, men der er det jo «normalkrutt»). Det brenner rent og tilsynelatende komplett, gir jevne hastigheter og god presisjon. Jeg bruker kun standardhetter, og ingen dacron eller annet fyllstoff. 10-11grs i .223, 14-16grs i 6,5, 17-19grs i .308, 18-20grs i 30-06- men dette er med støpekuler. REduksjonsladninger med kjøpekuler har jeg lite erfaring med.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har grublet endel på det og funnet ut at n350 blir for heftig, for liten fyllingsgrad osv. N110 fyller helt greit så det blir ikke dobbeltladninger i alle fall. Jeg skal lade i små steg, en patron av gangen og skyte ut av vinduet her og sammenligne hastigheter med QL.  Det blir i utgangspunktet å holde meg lavt i trykk uansett for å ikke komme for høyt i hastighet. Tenker at 22 ppc i 22 hornet-trykk med samme kruttet bør funke greit. 

 

Dakron holder jeg meg unna så lenge det går👍

 

Nå er rifla inne hos Rafdal og skal blandt annet få picatinny så jeg satser på å ha en kikkert innskutt med den aktuelle kula jeg skal bruke. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, tailgunner said:

Men hva er høyt nokk trykk?

At kula kommer ut av løpet og hylsa tetter sånn at du slipper få sotete hylser og "bakoversveis", er et par tegn på at du ikke har aaaalt for lavt trykk ;) 

Så er det jo det med presisjon og. Min erfaring er at ammo som soter ikke alltid er positivt for presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, spindrift said:

Generelt er det slik, at kruttet brenner langsommere jo større kornene er.

Det er nok en del misforståelser om krutt, og dette utsagnet spesielt.

Alt krutt har i utgangspunktet stort sett samme forbrenningshastighet. Det er 10-15 cm/s ved normalt trykk i patronen. Kruttet brenner laminært fra overflaten og innover. Gassproduksjon og mengden krutt som omsettes pr tidsenhet er derfor avhengig av total overflate på kruttet i patronen. Minste dimensjon på kruttkorn avgjør hvor lenge gassproduksjonen fortsetter. For å regulere mengden gass som produseres pr tidsenhet må derfor overflatearealet tilpasses ønsket gassutviklingen. Total mengde gass er avhengig av total mengde krutt. Ved å endre mengde og minste dimensjon i kruttkornene kan overflaten tilpasses slik at gassen dannes med passe hastighet og over passe tid i forhold til løpslengde. Derfor har pistolkrutt mindre dimensjoner enn riflekrutt, det skal kun produseres gass i svært kort tid. For kanoner skal gassen produseres i mye lengre tid, og minste dimensjon kan være opp mot en cm. Så det vi kaller raskere krutt er i virkeligheten bare samme kruttet, men med mindre dimensjoner slik at overflaten pr vektenhet blir høyere og gassen produseres over et kortere tidsrom.

Det er som ved, store kubber brenner lenge, tynne vedpinner brenner opp raskt selv om de kommer fra samme treet.

For å få jevn gassproduksjon er det ønskelig at overflaten som brenner ikke endres over tid.

Derfor ble ballistitten lagd som tynne flak og ekstrudert krutt som rør eller flerhullskorn (5-7 hull). Kulekrutt er derfor i utgangspunktet en dårlig løsning, men bruker andre måter å oppnå jevn gassproduksjon. Det gjøres ved å impregnere overflaten med et stoff som senker forbrenningshastigheten, tidligere ble ofte dibutylphaftalat brukt, men det står nå på REACH canidate list og blir utfaset. Slik overflateimpregnering gjør kruttet vanskeligere å antenne og fører ofte til ujevn antenning og forbrenning av kruttet. Krutt som inneholder "nitroglyserin" (egentlig glyseroltrinitrat) antenner lettere, og brenner ofte jevnere ved lavere trykk.

Forbrenningshastigheten av krutt er proporsjonal med trykket, og i ved lavere trykk brenner kruttet langsommere. Derfor kan enkelte pistol og haglekrutt brukes i reduserte lavtrykksladninger for rifle, ved lavere trykk vil de brenne så sent at gassutvikling fortsetter litt lengre ut i løpet. I praksis må en derfor bruke det vi kaller raskere krutt med mindre dimensjoner når vi skal lade reduserte ladninger der trykket blir lavt. 

Utfordringene med det er at kruttet blir vanskelig å tenne jevnt fordi det blir så langsom trykkstigning at noen kruttkorn vil "slukke". Da blir det ujevn hastighet, soting og uforbrent krutt. En dott med dacron eller tilsvarende vil holde kruttet mot tennhetten og forbedre antenning slik at kruttet brenner jevnere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...