Jump to content

Barnes TTSX 150gr i 30-06 uheldig opplevelse?


fredriko

Recommended Posts

28 minutes ago, Sakoen75 said:

Den har eg brukt i fleire år og eg har vore fornøgd. Det skal seiast at den blir litt voldsom på veldig korte hold, men utover det har den fungert veldig bra frå 50 til 250 meter.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvis man lader selv og vil bruke TTSX kuler er det vel ikke noe poeng å gå marginalt til verks. Jeg bruker 185gr TTSX i 338winmag ladet til 3200fps. 

I 30cal henger jo 130gr og 150gr TTSX sammen i 1100ms. Hvorfor risikere "dårlig" ekspansjon med lave hastigheter med TTSX?

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Bruker rå grankubber for å se hva som skjer med kuler, skyt på langs. Husk øks.

Dersom en kapper de i ca 30 cm stykker, og legger de etter hverandre. Så er det kurant å finne ut av hvilken stubbe de sitter i. Da er det bare å finne frem øksa. Kal .30 150 gr ttsx gikk 29 cm, og kal .358 225 gr gikk 32 cm. Vingene sitter perfekt på, helt etter reklamen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Torf said:

Ja, det er derfor det er noe som heter 300mag.

Og, hvis man absolutt skal ha kort rifle finnes Blaser R8 som allikevel gir anstendig pipelengde.

40 cm løp i 300 WM, da håper jeg du har på både klokker og propper. Ellers går det ikke an å skyte uten demper og hørselvern. 3006 Saueren min har 50 cm løp. Den er ikke lydløs for å si det sånn. 308 NM har 60 cm løp, og med demper så hopper naboene på skytebanen på første skuddet. Litt som i gamle dager, uten demper. Alle skaut med klokker da selvfølgelig. Det er mange som skyter uten i dag ser jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sagt at man skal bruke 40cm løp.

Igjen, hvis TTSX'ene blir marginale i lave hastigheter er løpskapping ikke ideelt. Derfor er R8, eller en gammel Mauser 66, den beste rifla hvis man vil ha anstendig løpslengde i ei kort rifle. 

 

I std låskasser er det meningsløst å bruke lange kasser, for feks 30-06, og kappe pipa på 40cm. Da er det mye bedre å bruke kort kasse og lenger løp med 308 når totallengden på riflene er lik. Og så får man jo 1,2cm lenger løp i 308 pga kortere hylse..

 

Hvorfor tas totallengden på riflene aldri opp i disse trådene?

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, bardp said:

Er vel fordi mange her synes det er tøft med korte pistolløp og liker mye flammer og smell gjerne med en smellforsterker på.

 

Denne rifla har jeg kjøpt brukt på finn, da dette var mi første rifle til storvilt ikke visste jeg noe som helst om løpslengde og hva det betydde i praksis før jeg kjøpte den, 

denne var allerede kappa når jeg fikk den :)

og det er ei billig Howa Rifle som sikkert tåler et par tusen skudd til før løpet må evt skiftes. 

Men denne tråden har hjulpet meg langt på vei her. 

Link to comment
Share on other sites

@fredriko Du har sikkert fått deg en helt grei førstegangsrifle til storvilt. Kapping av pipa startet da det ble vanlig å bruke lyddemper, primært for at ikke våpenet skulle bli for langt og framtungt. De første demperne var både tunge og lange. Noen overivrige børsemakere tok nok litt av i begynnelsen, og mange jegere fikk råd om "skamkapping", uten at det helt ble redegjort for konsekvensene. Og det mest negative med korte piper er tap av hastighet. I dag er vanlig pipelengde på jaktrifler i .30-06 fra fabrikk sånn 56-57 cm. Heldigvis har praksisen med å korte inn pipa endret seg noe, de fleste som skal ha demper nå for tiden kapper ikke mer enn 5 cm. Og siden moderne dempere er både korte og lette er det noen som ikke kapper i det hele tatt (undertegnede inkludert). Det gir større fleksibilitet mht. valgt av fabrikkammunisjon og hjemmelading, men ulempen er at man får dra på noen gram ekstra.

 

Edit: hastighetstap for en riflepatron kan være 2-5 m/s (typisk 3-4 m/s) for hver cm du kapper, vil bl.a. variere med patrontype/kaliber, kruttmengde/-type, utgangshastighet mm. 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Sølvrev said:

@fredriko Du har sikkert fått deg en helt grei førstegangsrifle til storvilt. Kapping av pipa startet da det ble vanlig å bruke lyddemper, primært for at ikke våpenet skulle bli for langt og framtungt. De første demperne var både tunge og lange. Noen overivrige børsemakere tok nok litt av i begynnelsen, og mange jegere fikk råd om "skamkapping", uten at det helt ble redegjort for konsekvensene. Og det mest negative med korte piper er tap av hastighet. I dag er vanlig pipelengde på jaktrifler i .30-06 fra fabrikk sånn 56-57 cm. Heldigvis har praksisen med å korte inn pipa endret seg noe, de fleste som skal ha demper nå for tiden kapper ikke mer enn 5 cm. Og siden moderne dempere er både korte og lette er det noen som ikke kapper i det hele tatt (undertegnede inkludert). Det gir større fleksibilitet mht. valgt av fabrikkammunisjon og hjemmelading, men ulempen er at man får dra på noen gram ekstra.

 

Edit: hastighetstap for en riflepatron kan være 2-5 m/s (typisk 3-4 m/s) for hver cm du kapper, vil bl.a. variere med patrontype/kaliber, kruttmengde/-type, utgangshastighet mm. 

 

Rifla er jeg svært fornøyd med, den samler bra og er god å skyte med. 

Det gjelder bare å finne rett kule med rett oppskrift slik som med andre våpen :)

litt av grunnen til at jeg bruker 150gr TTSX er at de går utrolig presist i rifla mi, og jeg har 150gr Lapua Sceenar som bane ammo, så de går helt likt uten å justere på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Rare ting kan skje uansett hva man bruker. Jeg ville ha skrevet dette på kontoen for tilfeldigheter, skutt opp resten av kulene på noe som ikke lever og fortsatt som før. Det er felt enormt med vilt med denne kulen uten problemer. Evt så kan du gi faen i alle disse t'ene og x'ene og lade opp en 165grs Hornady SST. Da slipper du og lete etter både sår og dyr😋

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 150grs nosler e-tip i min 308win. De har moderat hastighet og jeg har felt en 15 hjort med disse. Lengste avstand dyr har gått etter skudd var ca 5m. Da snakker vi hold fra 20-135m.

 

Har funnet noen kuler igjen med 18mm ekspansjon, og erfaringene mine tilsier at disse ikke trenger mye fart for å ekspandere. Restvekt på de jeg har funnet har vært 149grs. 

Edited by rotorhead
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, rotorhead said:

Jeg lader 150grs nosler e-tip i min 308win. De har moderat hastighet og jeg har felt en 15 hjort med disse. Lengste avstand dyr har gått etter skudd var ca 5m. Da snakker vi hold fra 20-135m.

 

Har funnet noen kuler igjen med 18mm ekspansjon, og erfaringene mine tilsier at disse ikke trenger mye fart for å ekspandere. Restvekt på de jeg har funnet har vært 149grs. 

Har du kronografert farten på disse i din 308? 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Ellingskapteinen said:

Er det noko som er typisk for ttsx? At den helst ikkje skal ha so høg annslagshastigheit? 

 

folk skriver jo det motsatte ser jeg rundt om, at den må ha høg hastighet for og åpne skikkelig, men denne filmen viser jo noe annet.. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg får mistanke om at TTSX er sammensydd for å ikke få dårlig rykte blant 'kanerne.

Nettopp ferdig med sesong 7 (som er min første) av "Meat Eater" på Netflix, og det korteste holdet jeg har sett Steven skyte på er vel 200m.

 

Men disse kulene skiller vel endel mellom kaliberne?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som tidligere nemt skutt noen dyr med TSX/TTSX i diverse kalibre.(i kal 6,5mm 7mm, .30, 8mm, 9,3mm og .375H&H) Stort sett fra ca 10-200 meters hold. Har aldri opplevd at de har havarert- havari ser en på utgangshullet eller splinter i kjøttet. De få (2 ?) kulene jeg har funnet igjen har sett ut som rett fra reklamen.  Denne oversikten ser fornuftig ut- og når den ekspanderer såpass på 450 meters hold i 30-06- har det neppe noen betyding om en kapper av løpet en 10-12 cm- og skyter på normalt hold. 😉

Kuler.PNG

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...