Jump to content

Barnes TTSX 150gr i 30-06 uheldig opplevelse?


fredriko

Recommended Posts

Som tittelen sier, dette ønsker jeg bare å lufte med dere for og få litt meninger om saken, 

i går kveld felte jeg mitt første storvilt, det var en 7 tagger hjortebukk, 65kg. 

jeg bruker ei Howa 1500 med heimelada Barnes TTSX 150gr i ei Norma hylse og 49,4gr VV-N150 krutt. 

jeg har korteste løp som er lovlig på rifla mi, derfor har jeg lada oppunder maks for og få litt fart på kula, med kronograf så går denne ladningen med 823m/s i snitt etter test på skytebane, dette var målt med 10-skudd serier. 

i går kveld så fikk jeg et velplassert bogskuddd på ca 80meter, hjorten fikk ingen skuddreaksjon, og jeg venta litt, den beita fortsatt så det ut som og jeg fyrte av ett til skudd på samme plass, 

etter ei stund så gikk den utav synsfeltet og jeg gikk ned fra bua for å finne viltet, da jeg nærmet meg skuddplass så hoppet den opp fra sida og la på sprang mot skogen, jeg fyrte av ett til skudd mot nakke som ble dødelig som gjor at den falt.

men når vi slakta så såg vi at begge de første skudda gikk gjennom lunger, men kulehullet var nesten like lite på begge sider, altså det ser ikke ut som kula har ekspandert skikkelig. 

noen her som vet hva som kan ha skjedd her? 

Burde jeg gå over til bly ammunisjon igjen for og være sikker på ekspansjon?

jeg fant ikke igjen noen kuler etter dette. 

 

Link to comment
Share on other sites

Eg lada tidligare barnes tsx i 9.3x62 til 740m/s. Og etter kva eg har forstått, so skal ttsx ekspandere raskare enn tsx (her får folk med betre kompetanse arrestere meg hvis eg tar feil). Og eg skaut hjort med denne kula opp til 220 meter og hadde aldri problem med manglande ekspansjon. So for meg høyres dette rart ut, då du har merkbart bedre utgangshastighet enn kva eg hadde.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, magnum_mauser said:

Eg lada tidligare barnes tsx i 9.3x62 til 740m/s. Og etter kva eg har forstått, so skal ttsx ekspandere raskare enn tsx (her får folk med betre kompetanse arrestere meg hvis eg tar feil). Og eg skaut hjort med denne kula opp til 220 meter og hadde aldri problem med manglande ekspansjon. So for meg høyres dette rart ut, då du har merkbart bedre utgangshastighet enn kva eg hadde.

 

Ja eg synes det er merkelig sjølv, men ein tanke fra han eine i jaktlaget var jo at begge kulene i bogen hadde truffe "lauskjøtt" så dei ikkje har ekspandert men fungert som ei heilmantelkula istaden for, 

kanskje det er noe i det? hvis kula hadde truffet bein eller hardere vev så hadde den gjort mer skade ? 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, fredriko said:

Burde jeg gå over til bly ammunisjon igjen for og være sikker på ekspansjon?

Nei, tror det må være tilfeldig. Vi har muligens et tresifret antall hjort med denne kula. Kun positive erfaringer så langt. Slår uten tvil Oryks, Accubond osv "ned i støvlene" på det meste. Men det kan jo hende du har en uheldig lott med kuler- en vet jo aldri slikt.

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, asterix said:

Nei, tror det må være tilfeldig. Vi har muligens et tresifret antall hjort med denne kula. Kun positive erfaringer så langt. Slår uten tvil Oryks, Accubond osv "ned i støvlene" på det meste. Men det kan jo hende du har en uheldig lott med kuler- en vet jo aldri slikt.

ja det er jo godt mulig, jeg og har lest meg grundig opp før valget landet på denne kula, og har lest at folk generelt er positive  til TTSX, 

jeg skal faktisk kassere resten av de jeg har og kjøpe meg ny pakke, det er det enkleste jeg kan gjøre :)

 

Link to comment
Share on other sites

I fjor skjøt jeg 6-7 rådyr med kobberkule (Federal Trophy Copper). Noen av de jeg skjøt rett bak bogen sprutet blod men dyret oppførte seg som om det ikke var truffet, jeg antar derfor lite smerte og/eller sjokkeffekt, bare gradvis blodtrykksfall. En gang skjøt jeg to losdyr som kom ut på jordet foran meg, snø på bakken, det ene tuslet tilbake i skogen før det tippet over mens det andre travet rolig mot meg mens blodet pumpet ut, før det la seg litt foran meg og endog prøvde å løfte hodet litt etter en stund, vanskelig å si hvor lenge. Det så ut som en slagmark på jordet etterpå og sistemann ga jeg et ekstra skudd i nakken.

 

Lite kjøttskade naturligvis, bra hastighet (860 m/s i min 51cm pipe med demper) og veldig presise.

 

Et annet dyr fikk utgangshull overraskende langt bak og en kar på den lokale våpenbutikken sa at noen opplever at kobberkulene kan "deflektere" i ribben etc og skifte retning i dyret. På elgjakten i år ble en elg skutt nesten rett fra siden med lavt bogskudd så benet ble hengende og slenge men det ble ettersøk og det viste seg at kula hadde gått veldig skrått fremover og bare skrapet av litt pels foran brystet. Mitt første spørsmål var om kula kunne ha endret litt retning da den traff ben. Jeg har naturligvis ikke konkludert basert på disse få episodene.

 

I år har jeg gått tilbake til bly, ikke egentlig pga. episodene nevnt over men med tanke på rikosjettfare. Og justert treffpunkt frem i bogen, alle unntatt ett jeg traff litt dårlig har gått ned i smellen.

Edited by keenhunter
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har 40cm løp, er det ikke sikkert at 820m/s er helt reelt. Hvilken kronograf er brukt? 
 

uansett, på 60 meter skal de ekspandere, uansett om fart er 750, eller 820m/s.  
 

vi har skutt en del vilt med nettopp denne kula, den gir ikke like god effekt som en blykule, men den gir god nok effekt.  Jeg hadde ikke stolt på kulene dine etter en slik opplevelse og hadde nok byttet til noe annet.  
 

Når løpet er 40cm bør man velge en halvbløt kule. Jeg hadde nok gått for interbond. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, fredriko said:

noen her som vet hva som kan ha skjedd her?

Dårlig kule, den hastigheten du har målt skal være nok, høyere hastighet gir lett mer blodslått kjøtt.

Du har gjort jobben din og plassert to gode skudd. Med en kule som hadde ekspandert ville dyret lagt seg vesentlig raskere.

Woodleigh, Swift A-frame, Swift Sciroco er noen av de beste kulene.

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

37 minutes ago, Per-S said:

Dårlig kule, den hastigheten du har målt skal være nok, høyere hastighet gir lett mer blodslått kjøtt.

Du har gjort jobben din og plassert to gode skudd. Med en kule som hadde ekspandert ville dyret lagt seg vesentlig raskere.

Woodleigh, Swift A-frame, Swift Sciroco er noen av de beste kulene.

Men er det dei beste kulene til hjort?

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Sitka said:

Men er det dei beste kulene til hjort?

Ja!, og Nei!

Hva som er beste kule til hjort avhenger av patronen.

Woodleigh fungerer uansett patron. A-frame krever litt hastighet, men 150 og 168 gr fungerer for 7,62 patroner fra 308 og oppover. Jeg prøvde 250 gr A-frame i 358 Win, det fungerte dårlig på 180 m avstand, så den kulen ble for hard i forhold til hastighet i den patronen. 338 kal 250 gr er den jeg bruker mest, og den tåler "alt" uten å brytes opp. En av årets hjorter fikk et nakkeskudd forfra med 250 gr 338, anslagshastighet ca 840. Perfekt ekspansjon og kulen funnet i skinnet over bogen etter å ha knust nakken på dyret.

Scirocco har jeg kun skutt noen få hjorter med i 6,5, den er bare 130 gr og er ikke lovlig i Norge. Perfekt ekspansjon og god penetrering selv etter treff i bein. For større kaliber fungerer den svært bra. 

Det finnes flere som er like gode, men dette er de jeg har best erfaring med, og de jeg anbefaler først.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

 

14 minutes ago, Per-S said:

A-frame krever litt hastighet, men 150 og 168 gr fungerer for 7,62 patroner fra 308 og oppover

Jepp, og med ca 40 cm løp er det ei kule en skal være obs på. Særlig dersom avstanden øker til 150 m eller mer. Woodleigh eller andre lodda kuler, er kanskje en sikrere løsning. I så måte. Gammeldagse SP kuler som ikke er lodda, gir som oftest resultater. Imidlertid skal en huske på at det som oftest er mat en skyter på. Så å bruke det beste kulene som er å få, innenfor dette segmentet (skyting på storvilt). Samt at rifla oppfyller de kriteriene kula setter angående fart og presisjon. Dersom en treffer der en skal er mye gjort.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, fredriko said:

men når vi slakta så såg vi at begge de første skudda gikk gjennom lunger, men kulehullet var nesten like lite på begge sider, altså det ser ikke ut som kula har ekspandert skikkelig. 

noen her som vet hva som kan ha skjedd her? 

Hvordan så lungene ut da? At kulehullet ikke er så stort på utgangssiden betyr ikke at kula ikke har gjort jobben. Jeg jakter med samme kule i annet kaliber og har alltid gjennomskyting og ganske lite utganshull. Opplever allikevel store ødeleggelser i vitale organer og meget korte fluktstrekninger. Har 40+ storvilt med TTSX

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, fredriko said:

Hvilke kule har du valgt da? 

når det gjelder rikosjett så er vel det markant større fare for det med kobber kuler ja. 

 

Jeg lot være å nevne det. Ville normalt gått over til bonded kule men nå var det korona-stengte butikker i april da jeg skjøt inn børsene for året så det ble å bruke av gammelt lager med Federal Nosler Partition. Folk ler av det, sikkert med grunn, jeg husket fra gamle dager at det var bra kule så jeg tenkte ikke så mye over det. Har som nevnt fungert greit på rådyr.

 

Løsning mot rikosjett da jeg jaktet i litt dodgy terreng var å spise av gammelt lager med Federal Fusion. Har ikke noe empiri på det men regnet med at med bly hele veien spretter den mindre enn kobber. På bekostning av krommere kulebane.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har felt nær 3-sifret antall villsvin, dåhjort, kronhjort, elg og rådyr pluss ca 50 småvilt av typer gås, bever, grevling, kråke, ravn og rev med TTSX i kal 308 og 8x57. Avstander 10-300 meter. Aldri hatt problem med ekspansjon. Tipper som andre over her at du enten har kommet borti et dårlig parti kuler eller at kulene dine har gjort jobben innvendig i hjorten selv om utgangshullet er lite. Jeg synes TTSX ofte lager "pene" hull og at effekten er meget god. Noe av de bedre kulene jeg har brukt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt samme erfaring med ttsx på rådyr. Inn bak bog mellom to ribbein og ut på samme måte. Ingen tegn til ekspansjon. Dødelig, men ikke umiddelbart. Ettersøk og bekymringer. Gikk tilbake til bly. Dessverre, for jeg skulle gjerne sett at det funka, men fikk ikke de resultatene jeg ønska meg med den kula, ihvertfall. Tror den hadde funka bedre med litt mer motstand.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Skarvekongen

Jeg har og god erfaring med Barnes TSX/TTSX, fra kaliber 22 til kaliber 358 på dyr.

Imidlertid er farten på disse kulene meget viktig har jeg erfart, og derfor har jeg ikke korte piper selv med demper. Det korteste jeg har er i 3006 der pipen er ca 50 cm. Det er en pipe som var kappet før jeg fikk riflen. Før brukte jeg også Failsafe kuler, men de er ute av produksjon. Samt at de har bly i bakenden. I 6,5x55 har jeg også brukt Rhino 140 grains.

Så joda, kulene funker de. Imidlertid er 50 cm lengde på 3006 pipa kanskje ikke ideelt. Jeg har også skutt den gamle typen Barnes x 165 grains i 308 Norma Magnum, med ca 950 m/s. Det funker det også. 3006 og 150 gr TTSX er blitt den jeg bruker mest på hjort nå. Den går ikke langt, selv med farten jeg får med 50 cm pipe. 860-870 m/s.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kjella said:

Har god erfaring med Lapua Naturalis på hjort i Tyskland. 

Er det prisen som gjør att flere ikke bruker eller har prøvd denne?

Grunnen til min kommentar lenger oppe i tråden er at kombinasjonen av 140 grains kobberkule i 6,5x55 samt ekspandert diameter. Har gitt en blandet tilbakemelding.

I 3006 derimot har jeg ikke sett det samme, der er vel sikkert fordi 170 gr Naturalis mest blir brukt til elg. Det gir mer motstand for kula

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en rekke rådyr og to dåhjorter med denne kula, i ulike kalibere. Det er god ekspansjon, men i de tilfellene der den ikke treffer (store) bein så står gjerne dyra litt. Utgangshull er ikke stort, inngangshull er nesten usynlig, og utgangshull som pekefingeren. Husk at det er ei hel kule som kommer ut - ikke en sky av splinter. Tilsvarende treff med ABLR eller Berger Hunting gir "knall & fall", og utgangshull en får to fingre inn i, eller tre... Og betydelig mer søl & saus, blod i hinner og wtf..

Synes den kronograferte hastigheten din er merkelig høy, etter teori og ladedata burde du hatt nærmere 750. Da er hastigheten ved treff nede i 670-ish m/s. Men det burde uansett være nok, jeg har skutt like stor dåhjort som hjorten din med denne kula, på 250m, med 308Win.

Rene lungetreff gir ikke kula mye grunn til å ekspandere. Solide kuler, som ikke går i oppløsning sliter gjerne litt med å ekspandere fullstendig når de møter lite motstand, det gjelder også blykuler - jeg har tidligere akkurat samme erfaring som du beskriver her, på elg, med Swift A-Frame.

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Cruiser said:

Hvordan så lungene ut da? At kulehullet ikke er så stort på utgangssiden betyr ikke at kula ikke har gjort jobben. Jeg jakter med samme kule i annet kaliber og har alltid gjennomskyting og ganske lite utganshull. Opplever allikevel store ødeleggelser i vitale organer og meget korte fluktstrekninger. Har 40+ storvilt med TTSX


lungene så hele ut, det var ikke mye søl og gris som jeg har sett tidligere, så dette var tydelig et rent lungetreff. Men nå har ikke jeg solid erfaring, sommjeg skrev i starten så er dette min første hjort, så når den ikke falt i bakken etter skudd nr 2 så synes jeg det virket merkelig, men skjønner jo nå når jeg leser deres erfaringer at det kan virke normalt når kula ikke møter motstand 😀

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, ladebenken said:

Hvis du har 40cm løp, er det ikke sikkert at 820m/s er helt reelt. Hvilken kronograf er brukt? 
 

uansett, på 60 meter skal de ekspandere, uansett om fart er 750, eller 820m/s.  
 

vi har skutt en del vilt med nettopp denne kula, den gir ikke like god effekt som en blykule, men den gir god nok effekt.  Jeg hadde ikke stolt på kulene dine etter en slik opplevelse og hadde nok byttet til noe annet.  
 

Når løpet er 40cm bør man velge en halvbløt kule. Jeg hadde nok gått for interbond. 


jeg har Magnetospeed V3 som jeg bruker, legger ved bilde av kronograferingen av kula her. 
 

dette er samme ladninga jeg skjøt hjorten med i går, samme rifla, samme demper (selvsagt) 

905E1328-099E-4B0E-86B2-63C91DB62F8A.jpeg

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, kjella said:

Jeg gjentar mitt spørsmål!

Jeg velger og tro, at i den jungelen av blyfrie jaktkuler som er. Så er nokk Naturalis "litt" dyrere. Har bare brukt Naturalis på 2 elg. I 3006. Liker den litt bedre en Ttsx. Da Ttsx noen ganger har sluppet en vinge som har funnet vei inn i vomma.. skal kjøpe inn Naturalis og teste ekspansjon i min 308 med 47cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Jeg har skutt en rekke rådyr og to dåhjorter med denne kula, i ulike kalibere. Det er god ekspansjon, men i de tilfellene der den ikke treffer (store) bein så står gjerne dyra litt. Utgangshull er ikke stort, inngangshull er nesten usynlig, og utgangshull som pekefingeren. Husk at det er ei hel kule som kommer ut - ikke en sky av splinter. Tilsvarende treff med ABLR eller Berger Hunting gir "knall & fall", og utgangshull en får to fingre inn i, eller tre... Og betydelig mer søl & saus, blod i hinner og wtf..

Synes den kronograferte hastigheten din er merkelig høy, etter teori og ladedata burde du hatt nærmere 750. Da er hastigheten ved treff nede i 670-ish m/s. Men det burde uansett være nok, jeg har skutt like stor dåhjort som hjorten din med denne kula, på 250m, med 308Win.

Rene lungetreff gir ikke kula mye grunn til å ekspandere. Solide kuler, som ikke går i oppløsning sliter gjerne litt med å ekspandere fullstendig når de møter lite motstand, det gjelder også blykuler - jeg har tidligere akkurat samme erfaring som du beskriver her, på elg, med Swift A-Frame.

 

K

 


sjekk opplastninga av bildet mitt fra skytebanen, det kan selvsagt være at Magnetospeed’en måler feil, men dette er altså grunnlaget for min vurdering mtp anslag på 100m når jeg valgte kula. 
Det ble jo overveldende mye bra respons i denne tråden, og jeg tror det ligger mer på meg som uerfaren jeger at jeg hadde litt andre forventninger til utfallet etter to treff med denne kula 😄

men konklusjonen min blir at jeg skal på skytebanen til helga å sette opp et par spylervæskedunker med vann å teste ekspansjon på 100m, for og se hvordan kula oppfører seg med mitt oppsett. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Stefflus said:

Eller "The new and improved fleece bulletstop" som Paul Harrell bruker.

Vil det der fungere til ekspanderande kuler i storviltkaliber? Eg har ørten gamle pledd liggande, og utover det er dei nesten gratis på f.ex europris. Betydelig meir lettvint enn å drakse med seg ørten kanner med vann for å teste litt kuler 🤔

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, kjella said:

Jeg gjentar mitt spørsmål!

Naturalis hadde vel en noen ekspansjons problemer med de første seriene som kom på markedet. Og folk valgte vel kulevekt ut i fra samme prinsipp som blykule i starten. Altså tung kule også i blyfri kule. Naturalis nå er forbedret og skal ha tilsvarende gode ekspansjonsegenskaper som de fleste andre av samme type. Og folk har forstått at en med fordel kan gå ned i kulevekt for å få mer fart. Pris er også ett moment. Naturalis har generelt vært noe dyrere enn resten. Men ingen slår Norma sin blyfrivariant, der er det opp til 3-4 ganger høyere pris enn de andre på markedet. Mulig det er noen som tror de da er tilsvarende mange ganger bede, men tviler sterkt på det 😉

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, magnum_mauser said:

Vil det der fungere til ekspanderande kuler i storviltkaliber?

Ja så lenge de har gått gjennom noen dunker først, er ekspandert og liten restfart bør det gå an å spare noe vann.

Et negativt resultat er også et resultat, f.eks ei kobberkule som suser gjennom og blir borte.

Jeg så noen kuler ble borte for Harrell, men han bruker bare ribbe, appelsiner og ribbe for å simulere dyr.

 

Europris, sier du? Mange takk, da skal jeg prøve selv i nær fremtid.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, fredriko said:

....jeg skal på skytebanen til helga å sette opp et par spylervæskedunker med vann å teste ekspansjon på 100m, for og se hvordan kula oppfører seg med mitt oppsett. 

Veldig lurt å sjekke. Hadde det vært bare det ene skuddet ville jeg avviksforklart dårlig/mangelfull ekspansjon med tilfeldigheter. Men du satte to skudd i dyret uten vesentlig effekt, og da skurrer det litt. Uansett, en guffen opplevelse!

Jeg opplevde for øvrig dårlig ekspansjon ved skudd på voksent rådyr med Norma Oryx 180 grs (ei relativt myk og lettekspanderende kule) i .30-06 ladet til rundt 780 m/s. Kula smøg seg inn mellom to ribb-bein like bak bogen, plystret gjennom brysthulen og deretter ut mellom to ribb-bein igjen. Lite utgangshull, men likevel lungemos. Dyret sprang rundt 60 m før det la seg. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Stefflus said:

Ja så lenge de har gått gjennom noen dunker først, er ekspandert og liten restfart bør det gå an å spare noe vann.

Et negativt resultat er også et resultat, f.eks ei kobberkule som suser gjennom og blir borte.

Jeg så noen kuler ble borte for Harrell, men han bruker bare ribbe, appelsiner og ribbe for å simulere dyr.

 

Europris, sier du? Mange takk, da skal jeg prøve selv i nær fremtid.

20 kr pleddet på jysk b.la 😉

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Sølvrev said:

Veldig lurt å sjekke. Hadde det vært bare det ene skuddet ville jeg avviksforklart dårlig/mangelfull ekspansjon med tilfeldigheter. Men du satte to skudd i dyret uten vesentlig effekt, og da skurrer det litt. Uansett, en guffen opplevelse!

Jeg opplevde for øvrig dårlig ekspansjon ved skudd på voksent rådyr med Norma Oryx 180 grs (ei relativt myk og lettekspanderende kule) i .30-06 ladet til rundt 780 m/s. Kula smøg seg inn mellom to ribb-bein like bak bogen, plystret gjennom brysthulen og deretter ut mellom to ribb-bein igjen. Lite utgangshull, men likevel lungemos. Dyret sprang rundt 60 m før det la seg. 

 

Jeg skal få sjekket de aktuelle patronene jeg har på skytebanen, uansett om det er realistisk mtp ekspansjon eller ikke (vannkanner vs vilt osv) 

greit og bare få en indikasjon på hva som skjer på 100m med denne kula i mitt våpen tenker jeg. 

men jeg konkluderer nok med min uerfarenhet at dersom jeg hadde venta etter de to første skudda, latt dyret være i fred, så hadde jo dette gått fint uansett, men faren for ettersøk låg langt fremme i panna og jeg sprang ned fra bua for å finne dyret kanskje litt vel tidlig. 

En solid erfaring rikere til neste gang :)

 

Link to comment
Share on other sites

Er vel gammalt nytt at homogene kuler kan ha (meget)dårlig ekspansjon, spesielt om farten er låg. Farten på TS sin ammunisjon er ikkje dårlig slik eg ser det. Kan såklart vere feil på kulene men eg har ikkje heilt trua på det.

Eg hadde bytta til ei anna kule, også vurdert bly. Det hevdes i tråden at blykuler splintrer og grapser til.  Det er heilt korrekt, men det er eit produkt av fart og kuletype. Mister mulig nokre kg om du bruker ei drittkule av bly i høg hastighet men du har i det minste ikkje eit ettersøk med risiko for å miste alt kjøttet. 
Dyr som reiser eit stykke frå skuddplassen kan vere meget vanskelige å finne utan hund, det er også eit viktig argument for kulevalg. Det er såklart krav om ettersøkshund men om du ikkje sjølv har hunden så er det ikkje gøy å ofte måtte purre ut ettersøksekv. for å finne døde dyr i buskasa rundt jordkanten...

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg har jaktet en del - og slaktet en del dyr de siste 30-40 årene. De siste ti årene har jeg stort sett brukt TTSX i div kalibre, og er meget fornøyd så langt. Jeg driver også litt med ettersøk. Jeg kan nevne spesielt tre ettersøk på hjort med treff gjennom begge lunger der jeg har funnet dyrene døde ca 400-600 meter fra skuddplass. De var skutt med oryks ol. Poenget er, intet fall er likt. Hadde de gått enda lenger etter treff fra en TTSX? Aner ikke. Så til trådstarter, når hjorten først er truffet og full av adrenalin kan den tåle de utroligste. Hjorten slutter aldri å overraske. For min egen del, jeg bruker i hovedsak TTSX, og jeg føler ikke noe behov for å gå tilbake til loddede blykuler. 😏

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, svehella said:

 

@kjella

Naturalis er ei god kule den, men som alle kuler av kobber. Er den avhengig av en del fart for å lykkes. Det er jeg ikke helt sikker på om den får i 6,5x55

Cutting edge har kuler som åpner seg ned til 425ms

også til 6.5.

https://cuttingedgebullets.com/264-6-5mm-125gr-rifle-maximus-50ct
 

Angående ttsx så er det noe å tenke på at 168gr 30cal ttsx åpner seg i lavere hastigheter enn 150gr.  Dette ifølge deres supportfolk.
 

Skulle ønske de publiserte i det åpne svart på hvitt hva de ulike åpningshastighetene er på ttsx

Link to comment
Share on other sites

Et det ikke NOE håp for å gjenfinne noen av de to kulene som mistenkes for å ikke ha ekspandert? 

Jeg har selv ved to anledninger greid å grave frem Barnes kuler fra muld og mose av ren nysgjerrighet. 

Har du noen kompis med metall detektor?

Uten en av kulene blir det bare gjetting og spekulasjoner om hva som gikk galt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...