Jump to content

Kikkertsikte til CZ 457 for jakt.


nippon81

Recommended Posts

Hei alle sammen. Jeg er i prosessen for å kjøpe meg et cz 457 17hmr og i den anledningen er jeg på utkikk etter et kikkertsikte som passer til jakt. Jeg skal primært jakte på skade vilt som kråke og gås, men ønsker også å kjøpe jaktkort for hare, rev og stor fugl. Jeg har liten erfaring innen optikk og søker råd om hvilket kikkertsikte som jeg skal kjøpe. Det jeg mest lurer på er hvilken Zoom Jeg skal forholde meg til. Jeg har aldri vært på jakt etter storfugl, rev og hare før men min erfaring på skadevilt er jo jakt fra 50 til 150 meter. Siden min erfaring med kikkertsikter er så liten hadde det vært fint om de som svarer er spesifikk om hvilken kikkertsikte de råder meg til å se nærmere på

På forhånd takk for alle råd som dere kommer med.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Polardego said:

Spørsmålet er vel skal du kjøpe noe brukt europeisk som er bedre når det blir mørkere eller noe med ballistiske tårn hvis du skyter på litt lengre hold 

Når jeg skal på jakt så er det vel aldri full sollys når reven eller haren kommer fram. Så et optikk som fungerer godt i skumringen er vel av mest interesse.

Av Hvilket merke er det du tenker på? Og hvilken zoom er det å anbefale?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Har en slik på et luftgevær og er fornøyd med den mye kikkert for pengene.

https://www.widforss.no/hawke-sidewinder-30sf-4-16x50-ffp-mil-0-1mrad

Når jeg nå skal kjøpe meg rifle i 17 HMR vurderer jeg og kjøpe meg en til.

Jeg har sett litt på hawke. De reklamerer veldig mye og YouTube, men er usikker på dette merket. Fordel med hawke er at min lokale våpenforhandler forhandler disse kikkertsiktene. Jeg er litt usikker men kan selvfølgelig vurdere disse lyktene.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg ble meget positivist overasket over Hawke siktet. Fra før har jeg mange europeere i prisklassen 20-40K men hadde ikke lyst og bruke så mye på sikte til et luftgevær så bestilte Hawken. Hadde vel ikke de helt store forventningene til den men den viste seg faktisk og være helt utmerket.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sitka said:

Men er litt beist, veg over 800 gram og kostar jo ein del og.

Den er jo nesten 100g over swaro z8i 2,3-18.

 

Hadde valgt vortex db tac over hawke uten å tenke meg om. Selv bruker jeg ccop 8-32x56 på salongen, savner ffp og bra klikk som samsvarer med oppgitte verdier, samt litt bedre optiske egenskaper, med mindre forstørrelse har jeg ikke savnet, dog sjelden 32x blir brukt på jakt, stort sett 10-20x

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd 3-9x40, 4,5-14x44, 10x36 fast forstørrelse og har nå en zeiss 8x56 fast forstørrelse på min 17 hmr. Den siste synes jeg er utmerket, skutt rype, kråke, rev og gås med den på rifla. Kostet meg 4000 brukt på finn.no og er mye for pengene. Den første jeg hadde på var en burris, kjøpt ny og en stor skuffelse i forhold til en pent brukt kikkert av høyere kvalitet. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Brubakken said:

Jeg har prøvd 3-9x40, 4,5-14x44, 10x36 fast forstørrelse og har nå en zeiss 8x56 fast forstørrelse på min 17 hmr. Den siste synes jeg er utmerket, skutt rype, kråke, rev og gås med den på rifla. Kostet meg 4000 brukt på finn.no og er mye for pengene. Den første jeg hadde på var en burris, kjøpt ny og en stor skuffelse i forhold til en pent brukt kikkert av høyere kvalitet. 

Fast forstørrelse har jeg faktisk ikke tenkt på.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Dodraugen said:

Den er jo nesten 100g over swaro z8i 2,3-18.

Det er bare tull Jeg har Swarovski Z8i 2,3-18X56 også og med alu endelokk og tårn veier den 50g mer en Hawken.

Fordelen med Hawken fremfor swaroen et at parallakse justeringen på Hawkwn går ned til 9 m på svaroen går den kun ned til 50m.

Hawken har selvsagt ikke like sylskarp optikk men så får en jo 6 Hawker for det en svaro koster. Men prisen tatt i betraktning er det mye kikkert for pengene. Har sett i mange andre kikkerter i samme prisklasse som har vært mye dårligere.

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, bardp said:

Det er bare tull Jeg har Swarovski Z8i 2,3-18X56 også og med alu endelokk og tårn veier den 50g mer en Hawken.

Fordelen med Hawken fremfor swaroen et at parallakse justeringen på Hawkwn går ned til 9 m på svaroen går den kun ned til 50m.

Hawken har selvsagt ikke like sylskarp optikk men så får en jo 6 Hawker for det en svaro koster. Men prisen tatt i betraktning er det mye kikkert for pengene. Har sett i mange andre kikkerter i samme prisklasse som har vært mye dårligere.

Jeg har vært i kontakt med min lokale våpenforhandler i dag. Han går god for hawke og mener det er mye siktet for pengene. Han mener et 3-12 sikte duger godt nok til det jeg skal bruke det til. Men han poengterer at i skumring så er de dyre optikere bedre. Men for å få et vesentlig bedre Optikk i skumringen må jeg oppe på 10 til 15 000 kroner. Hvis jeg ikke finner noe brukt Zessi innen jeg skal kjøpe våpen starten av januar Så kjøper jeg et hawke 3-12 og bruker de inntil videre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...