Jump to content

Til dere som har hatt 8x OG 10x....


leoestby

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har hatt begge deler men har havnet på 8.5x42 og 8x54 de to siste gangene jeg har kjøpt kikkert. Jeg synes det gir et litt roligere bilde og liker det bedre rett og slett.  Kompisene har 10x og jeg tester innimellom men ville kjøpt 8x om jeg skulle hatt ny. Tenker 8x har en liten fordel i fht lys, men hvor viktig vet jeg egentlig ikke.   Bruken er forresten hjortejakt på vestlandet.

Edited by FNJ
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, leoestby said:

Dere som har eller har hatt 8x og 10x kikkerter til dagsjakta....(smygjakt, elgjakt, toppjakt, bever, reinsjakt osv)

 

Hva bruker du NÅ, etter å ha prøvd både 8 og 10 ganger?

 

8x  Jeg synes det er for vinglete med 10x.  Ser flere smygjakter med skytestokk for å holde stille. Det er uaktuelt for meg. Jeg vil ha med minst mulig stæsh. 

Link to comment
Share on other sites

Eg har begge deler. Og som skaubjønn skriver, so liker eg å kombinere min x10 med ein skytestokk på smygjakta for å få bildet rolig. So i slike situasjoner er nok ein x8 eit bedre valg. Men til jakt der eg sitter og skal leite fram hjort i tett vegetasjon er x10 super. 

 

X8 er nok eit bedre allround alternativ - hvis du ikkje skal bedrive mykje spotting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet med en dårlig 8x og gikk videre til en premium 10x så jeg vet ikke om mitt svar kan godkjennes... 

10x blir så klart mer urolig, men den kan jeg om nødvendig legge an på en sten og se klart. Bedre det enn 8x som er rolig, men der alt blir smått uansett. 

 

Link to comment
Share on other sites

Litt mer presisering. Dette kommer jo an på hvor man jakter. Jeg jakter mest i skauen på Sørlandet. I blandingsskog. Det er bjørk, osp, gran, furu, rogn, eik og generelt kratt i skjønn forening. Nå bruker jeg en Leica Geovid 8x42. Med avstandsmåler altså. På det terrenget jeg har leid i 30 år er det noen steder det er hold ut til 200 meter. Hogstfelt, de første årene etter hogst. Men det er unntaket. Stort sett er det hold under 100 meter (oftest 20-30 meter). Jeg elsker å smyge etter rådyr. Det er noen få unntak, men de aller fleste rådyrene jeg har skutt er felt på hold under 60 meter. Skytestokk er helt unødvendig i slik skau. I denne type terreng er 10x totalt overkill. Det er sikkert bedre med 10x på fjellet etter rein. Og jeg har jaktet på noen svære jorder på østlandet hvor det var greit å kunne se langt. Jeg kan ikke helt se at de to ekstra gangene med forstørrelse gir så mye, men kanskje? Til vanlig skogsjakt ser jeg ikke at 10x gir den minste fordel. 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Skaubjønn said:

 Stort sett er det hold under 100 meter (oftest 20-30 meter). Jeg elsker å smyge etter rådyr. Det er noen få unntak, men de aller fleste rådyrene jeg har skutt er felt på hold under 60 meter. 

 

Den gangen jeg jaktet elg var det omtrent sånn. Da hverken brukte eller savnet jeg kikkert. 

På 100 meter er øynene overlegen kikkert og sidesynet er ekstra viktig. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, jo. Men jeg har oppdaget mange rådyr både med det blotte øye og med kikkert. Av de jeg faktisk har skutt, så var nok minst 80% oppdaget med kikkert.

I høst har jeg sett sikkert 100 rådyr, ihvertfall 50 (jeg har jo sett mange flere ganger) og jeg har oppdaget 6 gjennom kikkert. 3 av de har jeg skutt, og 3 lot jeg være å skyte (geit, eller for langt)

Elg er kanskje noe annet, for den er for det ene lettere å se, og lettere å treffe - og den kan faktisk skytes etter at den har oppdaget deg. det er ikke ofte det går med rådyr. (klart man kan kjøre "Hail Mary", skyte og håpe det beste, men det må det bli skadeskyting av i lengden)

 

Ishi sa, "for every deer you see,  a hundred deer see you" - men han hadde ikke kikkert.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På dagjakt: bruker jeg leica avstandsmåleren som kikkert. 7x20 ish?

Spotter fint dyrepels i den på lange hold. Knallgod optikk. Tar liten plass i lomma og er aldri i veien når jeg ikke bruker den.

 

Nå jakter jeg ikke så mye i åpne vestlandske bratt-lier, men noe småbratt, kupert, gjengrodd trøndersk/nordmørsk fjellterreng blir det på jakt etter hjorten, men sjelden det blir tid til mye spotting.

Trasker opp på post og om det er hjort i drevet kommer den på de samme plassene. Ikke behov for å sitte å glure i en stor kikkert.

Stort sett blir det å streve seg opp på post, og er man "uheldig" å skyte noe, så får man æren av å dra ned hjorten også. Da er en diger kikkert rundt halsen, i tillegg til børse, sekk og Fandens Oldemor, bare i veien.

 

På smygjakt/solojakt etter rådyr greier jeg meg fint med leicaen der også. Har ikke terreng som er åpne nok til å "forsvare" en stor kikkert rundt halsen. Kan alltids finne meg åpne/høye spotte-plasser, og kneppe rådyra på litt hold, men synes det er større utfordring å komme innpå, enn å ligge å "skyte på blink" (eller....muligens jeg er blitt lat og ikke gidder å gå så mye i motbakke lengre😄)

 

Før i tida drassa jeg med meg både stor kikkert, diger speilrefleks med stativ,😆og alskens remedier i sekken, nå er det motsatt, tar kun med det høyst nødvendige, ja heller for lite stæsh, enn for mye. 99 av 100 ganger, drasser man med seg for mye, enn for lite. Kniv, slepetau, matpakke, avstandsmåler, ullgenser, sitteunderlag, fjellduk og en camelback med vann. Lue og votter om det begynner å bli seint på høsten.

 

Eneste gangene jeg tar med en kikkert, er på toppjakt, men da går jeg som regel bedagelig på ski i flate Jamtland. Bruker en 8x42 Steiner til det formålet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det avhenger stort sett av type jakt og type terreng.
Jeg har to kikkerter jeg bruker til jakt, en rimelig Zeiss Conquest 10x30, og en Zwarovski SLC10x42.
Zeissen brukes i all hovdesak på elgjakta da vi har terreng med store åpne fjellmyrer, åpne lier opp mot snaufjell, pluss vanlig nordnorsk blandingsskog.
Her kan det bli en del speiding på lang avstand, og 10x flytter potensiell elg "litt" nærmere.
En 8x hadde sikkert gjort samme nytta, men fikk tilbud på denne en gang og slo til.

Zwarovskien brukes helst til posteringsjakt på rådyr, hjort og villsvin, og da syns jeg 10x er greit for å fastslå riktig vilt før skuddet går.
Igjen, yngre folk med vesentlig bedre syn enn meg hadde sikkert klart seg godt med 7, eller 8 ganger her også.
Jeg ble anbefalt 10x av Kikketspesialisten på grunn av alder og generellt dårligere mørkesyn.

Jeg tror den mest blir en smaksak hva en foretrekker, både 8x og 10 x har sine fordeler og bakdeler.
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...