Jump to content

Tips til billige treningskuler til 308? (Nosler CC eller alternativer)


Sensei

Recommended Posts

Etter mange år uten hjemmelading har jeg endelig fått montert opp ladepressen på dedikert rom! Jeg har tidligere brukt Nosler Custom Competition 155gr som jeg husker var rimelig på XXL. De gikk også svært godt i min børse. Nå ser jeg at det er veldig lite på lager rundt omkring. Og de alternativene som finnes er jo gjerne dobbel pris av det jeg husker å betale for Nosler CC. Skyldes dette kinaviruset eller er det bare blitt sånn? Noen som har tips til alternativer? Jeg kjøper gjerne en 1000 stk og kan fint vente et par måneder, men jeg må jo ha en plan. 😄

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Sensei said:

Skyldes dette kinaviruset eller er det bare blitt sånn?

Det skyldes nok mest hamstring i USA før valget, man fryktet rett og slett hva de venstreradikale finner på. Det samme skjedde jo sist valg.

Jeg kjøpte de siste bulk kartonger NCC som JD hadde for snart ett år siden.

Man har jo lært etterhvert.

Sierra MK og Norma Match kuler er dyre i 30 kaliber, jeg vet faktisk ikke hva jeg ville anbefalt, kanskje teste ut noe GGG eller noe ?

 

Link to comment
Share on other sites

Var på banen å skjøt i dag med KV-59 F1, 7,62x51 (.308 Win.):

Jeg testet litt forskjellig, Hornady A-Max og en lot. Raufoss Nato. Og et par serier med GGG ladetet  med Norma-11 to grain under max som står på boksen. Jeg skyter ikke så bra som tidligere med åpne sikter. Med GGG samlet jeg dårligere enn tieren. A-Max kunne holde sirkelen til tieren. Nato var heller ikke ille for mine evner tatt i betraktning. Dårligst var GGG, ca.6 -7 cm. på 100 meter på vanlig pistolskive for 25 meter. Jeg lader og skyter bedre med Nosler CC og Sierra MK, uansett hvor bra eller dårlig jeg skyter samler de bedre enn GGG. Jeg har testet GGG tidligere og med kun N-140 og N-11, om andre kruttsorter kunne gjøre det bedre vet jeg ikke, det har jeg ikke forsøkt. Jeg bryr meg lite om samlinger er på 5 eller 6cm. med GGG, jeg kjøpte 500 stk. for å ha noe billig å pusle med. Vurderer å ta med KVen på uhøytidlig Jaktfelt og Raufoss Nato/NM60. Hylser =Skyt & Kast. Etterfulgt av skytterlagets vafler ut på vinteren.

GGG.JPG

Link to comment
Share on other sites

On 11/14/2020 at 6:05 PM, Sensei said:

g.Og de alternativene som finnes er jo gjerne dobbel pris av det jeg husker å betale for Nosler CC. Skyldes dette kinaviruset eller er det bare blitt sånn? Noen som har tips til alternativer?

At kulene er blitt dyrere skyldes nok også den lavere kronekursen. Jeg kjøpte Nosler CC for 2,79 (1000 stk) for en tid siden. Jaktdepotet sa jeg måtte regne med 30 pst høyere pris når de får dem inn igjen. 

 

Link to comment
Share on other sites

oi, det var dyrt. 

147gr GGG ammunisjon har rykte for å gå godt i noen (få) våpen, og dårlig i andre. Sannsynligvis pga små forskjeller i diameter, og at trange løp takler dem.

Ser han tar 2.80 for 190gr NCC, og det er jo kuler av en helt annen kvalitet, og kuler som har gått bra i alle mine 308-piper.

 

Generelt, 147gr kuler er noe man holder seg unna om man jakter presisjon. Ikke fordi 147gr er håpløst i 308, men fordi det som oftest er billigkuler laget for et helt annet formål.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over at dette ikke er topp saker. Jeg har fortsatt noen hundre Nosler CC i 168 grain som går godt. Jeg kjøpte disse Nosler CC for ca. 3 år siden, mener jeg betalte under kr.2,- stk. Rett meg om jeg husker feil, jeg kjøpte et større parti som 3 mann delte seg i mellom. Jeg kjøpte også 500stk. 168 grain til 7mm. Nosler CC. 140 grain.308" til en spesiell rifle. 

 

PS: Priser og tilgang, sikkert flere som husker sist vi hadde tennhette tørke her i landet. Jeg tror hamstring i USA og kronekurs vil merkes når neste sending kommer til Norge @Bäke  @M67.

 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noen 30-06 å prøve dem i. Men de går ca så godt som man kan forvente at ei kule går i både 2 200STR-piper og en Sako TRG22.

De er tunge, og rekylen merkbar, og får tilhørende lav fart. Kulebanen blir krum, men jeg har skutt nokså bra selv på temmelig lange hold med dem, jeg har skutt 5 skuddsgrupper på spillkortstørrelse på 5-600m i optimale forhold.

Jeg ladet dem til 820m/s i det 66cm lange løpet på TRGen, samme ladning gir 790m/s i 55cm 200STR-pipe. Jeg brukte N550, 47.5gr om jeg husker rett.

Jeg har enda noen igjen, men de har jeg reservert til sub-skyting. Slik prisene er blitt nå så lurer jeg på å bestille en dose til faktisk. 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 11/15/2020 at 9:18 PM, Vaquero said:

Jeg er klar over at dette ikke er topp saker. Jeg har fortsatt noen hundre Nosler CC i 168 grain som går godt. Jeg kjøpte disse Nosler CC for ca. 3 år siden, mener jeg betalte under kr.2,- stk. Rett meg om jeg husker feil, jeg kjøpte et større parti som 3 mann delte seg i mellom. 

 

Da tror jeg dere kjøpte mye kuler eller at du husker feil. Under 2,- pr nosler cc i kal 30 er det mange år siden jeg har sett. Mye mer enn 3 år. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...