Jump to content

Lettere bolt-rifle


HeavyDude

Recommended Posts

Jeg har i dag en TikkaM690 (30-06) som fungerer ok på jakt ( mest elg, men også rådyr, hjort og rein) men som jeg synes er blitt tung å dra på etterhvert som alderen øker. Den veier 4.0 kg netto ( kun med tomt magasin og reim ). 

Det primære ønsket er en lettere kvalitetsrifle, nettovekt ca 2.5 - 3.0 kg. Pris max 25 for kun rifla. Mitt nåværende kikkertsikte (Zeiss HT 2.5-10x50) følger med til ny rifle, men tenker ny demper ( Hausken 184 el 224). 

 

Jeg vurderer Sako 85 Finnlight og Sauer 101. Har kjent på begge, og magefølelsen falt for Sauer’n , men med kolbeforhøyer veier denne ca 3.5 kg . Kolbeforhøyer er ikke noe must (tror jeg), men det var den modellen av 101 butikken hadde inne. 
 

Etter å ha lest tester på kryss og tvers er jeg like klok/usikker. Jeg vil gjerne ha ei rifle med løp som tåler varmgang sånn «nogelunde», uten for mye avvik. Vet ikke om det er noe særlig forskjell på løpene på disse to med hensyn til dette ?


Synspunkter og innspill til dette, og evt andre alternativer mottas med takk ! 

Edited by HeavyDude
Link to comment
Share on other sites

Tikka t3x superlite, kimber eit eller anna. Meiner dei skal ha ei som ikkje er allfor dyr. Meinar bladet jeger hadde test av lettare rifler i fjor. Kanskje du kan få tak i det bladet eller gå på biblioteket. Enda betre er sjølvsagt langtidstesting her på forumet. Iverfall dersom testar er objektiv. Sjølv har eg t3x lite. Fornøgd sålangt, veit ikkje akkurat kva ho veg da men er no ganske lett.  Hugs at du skal kunne skyta med ho og, iverfall i 30-06 viss du skal ha det.

Link to comment
Share on other sites

Har sauer 101 i 30-06. Tror modellen heter xt,ikke justerbar stokk. Løp orginalt gjenget 15x1.god børse uten billig følelsen jeg synes mange synt stokker har. Samler godt med all av ammo jeg har testa så langt. Eneste jeg savner er hurtig fester til reimbøylene, sånn som 202 har🙂

Link to comment
Share on other sites

Se på Weatherby Mk5 Weathermark i 308

Den veier 2,7kg med 60cm løp og har et kvalitetsskjefte som passer oss gamle gubber som sitter på stubber og stolsekker.

Rifla er oppgradert med presisjonsgaranti og nytt avtrekk fra tidligere modeller fra Weatherby

På Black Friday får man sikkert kjøt disse for 12K..

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=184407702

 

201067dd4467401e9c43b76491bd9326?resize=

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du først skal ha deg en lettere rifle, så hadde jeg ville ha prøvd litt flere modeller. Ikke fordi Sauer 101 ikke er bra, men jeg ville ha prøvd å kommet meg ned på 2,7-2,8 kg for bare rifla. Da vil du merke forskjell på vekta. 

 

Jeg har ikke sett på den Weatherbyen, men jeg mistenker at den har et veldig godt avtrekk. Triggertech får mye skryt. Og vekta er fin på den rifla. Eller hva med Tikka Superlight?

Link to comment
Share on other sites

Vi har vært igjennom dette mange ganger før:

 

 

 

K

14 hours ago, HeavyDude said:

Takk for innspill. 
Som sagt har jeg 30-06, men kan evt vurdere 308. Men kaliberet er ikke det avgjørende for meg egentlig. 

Sako 85 er litt lettere i 308 enn i 30-06. T3ene veier like mye. Carbonlight er vel forresten ikke vesentlig lettere enn Finnlight?

 

11 hours ago, Torf said:

Se på Weatherby Mk5 Weathermark i 308

Den veier 2,7kg med 60cm løp og har et kvalitetsskjefte som passer oss gamle gubber som sitter på stubber og stolsekker.

Rifla er oppgradert med presisjonsgaranti og nytt avtrekk fra tidligere modeller fra Weatherby

På Black Friday får man sikkert kjøt disse for 12K..

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=184407702

Støttes.

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

28 minutes ago, HeavyDude said:

Ikke mange som heier på Sauer 101 her ? 
spørsmål jeg lurer på er

- når vekta kryper godt under 3.0 kg, går det ut over presisjonen ?

- er kolbeforhøyer noe poeng ( sparer evt vekt) ?

Ikke nødvendigvis, men ikke lettere å skyte presist med. 
Ja, men ikke for å spare vekt. 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, HeavyDude said:

Ikke mange som heier på Sauer 101 her ? 
spørsmål jeg lurer på er

- når vekta kryper godt under 3.0 kg, går det ut over presisjonen ?

- er kolbeforhøyer noe poeng ( sparer evt vekt) ?

Sauer 101 er vel nice nok, men det er ei budsjettrifle, som heller ikke er spesielt lett. 

 

Lav vekt går ikke ut over presisjonen i prinsippet. Men det blir ikke lettere å skyte godt for å si det sånn. Det er en grunn til at PRS-rifler er 8-12kg... 

 

Kolbeforhøyer er nice, og en enkel en i Kydex veier nesten ingen ting. Kjøper jeg karbonstokk til Finnlighten min skal jeg lage en kolbeforhøyer i karbonfiber. Men om du trenger en kommer an på deg, ansiktet ditt, stokken, siktet, montasjene, og skyteteknikken din.

 

K

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, msteiro said:

Sauer 101: semi premium

Sauer 100: billiggreie

 

Ift kolbeforhøyer, så kan det ettermonteres vha kydex eller en Kalix versjon. Kalix er tyngre, men mer forseggjort.

Sant, jeg bytter dem hele tida om. Det kaller jeg en gedigen markedsføringstabbe fra Sauer sin side... Men rifla er OK den. Den er omtrent helt lik Mauser M12 forresten, og de deler samme "problem" i forhold til trådstarters spørsmål. De er ikke lette.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, HeavyDude said:

når vekta kryper godt under 3.0 kg, går det ut over presisjonen ?

Ja! Både direkte og indirekte. Indirekte i form av at rifla blir betydelig vanskeligere å kontrollere ved skyting. I motsetning til «PRS rifler» som veier 8-12 kg hvor man kan være en ellers helt talentløs skytter om man bare får til å peke rifla i rett retning, så må du faktisk kunne «skyte» om rifla veier under 3 kg. Det kan man lære seg, men det er et men med det. Ergonomien til rifla betyr nokså mye for hvordan sluttresultatet kommer til å se ut. Jeg vil påstå mer enn mange tror. Det er få lette rifler, spesielt billige, som kommer med god ergonomi sett i mine øyne.

 

Det andre problemet med lette rifler, som er en direkte konsekvens av lite vekt, er følsomheten til løp, låsekasse og stokk i form av produksjonskvalitet og valg av materialer. Her er det ikke til å stikke under en stol at billig fort kan være et dårlig valg om man ønsker presisjon. F.eks kan en tynn pipe bli veldig følsom for svingninger og oppvarming dersom hullet i løpet er skjevt og usentrert. Noe det ofte er. Billige stokker i «svake/myke» materialer kan også fange opp rekylkrefter på en ugunstig og mangelfull måte. 
 

Utfordringene med lette rifler gjør at behovet for kvalitet i maskinering/tilvirkning og valg av «high tech» materialer som karbon drar opp prisen drastisk. Lett er ikke lik billig om man vil sikker seg god presisjon. Men man kan selvfølgelig ha flaks med ei billig rifle også og motsatt med ei dyr😉

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Bly said:

Ja! Både direkte og indirekte. Indirekte i form av at rifla blir betydelig vanskeligere å kontrollere ved skyting. I motsetning til «PRS rifler» som veier 8-12 kg hvor man kan være en ellers helt talentløs skytter om man bare får til å peke rifla i rett retning,

 🙄 Nå skal ikke jeg hause opp nivået i PRS, men det er egentlig ikke noen tvil om at det hjelper å kunne skyte.

 

1 minute ago, Bly said:

så må du faktisk kunne «skyte» om rifla veier under 3 kg. Det kan man lære seg, men det er et men med det. Ergonomien til rifla betyr nokså mye for hvordan sluttresultatet kommer til å se ut. Jeg vil påstå mer enn mange tror. Det er få lette rifler, spesielt billige, som kommer med god ergonomi sett i mine øyne.

Enig

 

1 minute ago, Bly said:

Det andre problemet med lette rifler, som er en direkte konsekvens av lite vekt, er følsomheten til løp, låsekasse og stokk i form av produksjonskvalitet og valg av materialer. Her er det ikke til å stikke under en stol at billig fort kan være et dårlig valg om man ønsker presisjon. F.eks kan en tynn pipe bli veldig følsom for svingninger og oppvarming dersom hullet i løpet er skjevt og usentrert. Noe det ofte er. Billige stokker i «svake/myke» materialer kan også fange opp rekylkrefter på en ugunstig og mangelfull måte. 

Sant, det er nok større forskjell på bra/dyr og ikke så bra/ billig, jo lettere riflene blir. 

 

1 minute ago, Bly said:


 

Utfordringene med lette rifler gjør at behovet for kvalitet i maskinering/tilvirkning og valg av «high tech» materialer som karbon drar opp prisen drastisk. Lett er ikke lik billig om man vil sikker seg god presisjon. Men man kan selvfølgelig ha flaks med ei billig rifle også og motsatt med ei dyr😉

 

Ja, men man trenger mer flaks med ei lett billig rifle enn med ei tung billig rifle

 

K

Link to comment
Share on other sites

On 11/12/2020 at 8:42 PM, HeavyDude said:

Etter å ha lest tester på kryss og tvers er jeg like klok/usikker.

Det er ofte problemet med å lese tester i segmentet lett og økonomi rifle. Riflene er ofte «individer» og de som tester har jeg liten tiltro til i utgangspunktet 😉

 

Tilnærming av materien er ikke så enkel. Jeg ville satsa på å få tak på faktisk rifle og en kompetent skytter (om du ikke kan selv). Også rett og slett vurdert hva den får til ved å lage hull i papir. Er den dårlig trenger man kanskje ikke kjøpe den, om man har/får den avtalen med butikken? (Kanskje ikke så lett å få til i praksis?)

Om det står Tikka, Sako, Browning, Sauer eller Weatherby på rifla er egentlig underordnet tenker jeg om man ikke har spesielle ønsker eller preferanser fra starten. Ikke at jeg ser de i det segmentet, og boltgangfølelsen er helt underordnet.

 

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Det går vel et skille med ei lett rifle og ultralett. Tikka T3x veier vel standard 2.8-2.9 kg. Da er den allerede mye lettere enn den du har nå. Har aldri hørt at folk sliter med å skyte godt med den pga vekta.

 

Men om du skal gå ytterligere 0.5 kg ned, da begynner det å merkes godt. Vekta i seg selv gjør at våpenet blir mer vinglete og følsomt for operatørfeil. I tillegg er pipa så tynn at 5 skudds samlinger utgår. Mistenker at varmespredning også gjør at mange synes at veldig lette rifler er vanskelig å skyte med.

 

Om du finner deg ei rifle med vekt på 2.8-3.2 kg så vil den nok kjennes ganske lett ut i forhold til den du har. Og skal heller ikke være noe problem å skyte godt med.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, Lilleulv, det er slik jeg funderer også ang vekta. Finnlighten ligger på 2.6 kg (308), og Sauer 101 f.eks, på 3.0/3.1 . 3 kg er 1 kg lettere enn min gamle Tikka, og altså en vesentlig lettere. 
Hvilken av de to som er best mht presisjon er kanskje vanskelig å si ? Pipene virker ganske annerledes , Finnlighten er fluta, mens på Sauer 101 virker godset grovere. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også at en Tikka i en PSE stokk kanskje er sikreste veien til en moderat lett rifle med god presisjon og ergonomi. En PSE stokk gjør ikke T3en nødvendig vis lettere, men det er en mye bedre stokk synes jeg. Om jeg skulle kjøpt en hadde jeg spandert noen gram ekstra på den med justerbar kinnstøtte (PSE E-Lite).

Link to comment
Share on other sites

@HeavyDude Skal du primært bruke børsa til jakt eller lage hull i papir?
Ut fra den første posten din så leser jeg det som at du jakter rådyr og større, men det er kanskje ikke tilfelle?
Hvis primært bruksområde er storvilt så mener jeg at du kan drite i å tenke på presisjon. Nye børser i dag (fra Tikka T3x og oppover, fordi jeg ikke har prøvd de billigste) er mer enn presise nok til den bruken. 

Jeg er forøvrig lettere tilbakestående som skytter, men til storviltjakt på normale hold så går det helt fint med børse på 2,6kg. Det er mye hjelp i selv den smekreste lyddemperen. Børsa mi skal faktisk på slankekur og jeg bruker den på både elg og rype.
Det er ikke SÅ forbasket mye enklere å skyte med tung børse kontra ei lett. Ei tung børse gjør det enklere å følge kula inn i målet og du blir ikke like hardt straffet for slurvete rekylopptak, men med et bestemt drag inn i skuldra og et godt avtrekk så er jobben gjort med de lette også.

Dette er min erfaring, og den er veldig begrenset satt opp i mot mange andre her inne, så du får ta det for det det er verdt.
Jeg har forresten et bilde et sted som viser slurvete rekylopptak med nevnte børse. Jeg legger det inn hvis jeg finner det.

 

 

Edit:

Fant bildet. 

Skudd nr 3 og 5 har dratt ut pga slurv. Jeg kjente det godt i rekylen at noe var feil og er trygg på at dette ikke skyldes dårlig avtrekk. 

 

IMG_20201022_134440.jpg.e56031c28926d8e3d87b1d179ab2e326.jpg

Edited by jmosbakk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er en ting jeg savner med Finnlighten, sammenlignet med de tyngre riflene jeg jakter med. Det er å se kula treffe, og så dyret dette. Er det std. halvmeter blåbær- og røsslyng, så er det "Bang!" og så er dyret borte. Sålenge det ligger der det stod så er det jo greit, men det vil det vel neppe alltid... 

Uansett er fordelen med ei lettere rifle veldig stor på bevegelig jakt, for man er en mer effektiv jeger med ei rifle en ikke plages med å dra med seg, eller kvier seg til å gå der en vet en burde.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

@jmosbakk Jeg har jaktet elg (+ diverse ) i ca 25 år, og ikke hatt problemer hverken med gode samlinger på skytebanen eller ett-skuddstreffer på jakt med min gamle og tunge Tikka. 
Jeg ser ikke etter en superlett rifle , men en som er vesentlig lettere ( ikke minst å skyte stående med) enn Tikkaen, som altså veier 4.0 kg naken, ca 5.0 kg ferdig rigget på post.

 

Ca 3.0  kg er helt ok . Og jeg må innrømme at jeg liker å skyte pene samlinger, så jeg vil ha en rifle som kan tåle treningsskyting med bra samlinger. 
Og : 5-skudds magasin er must. 
Kanskje oppspenner er et pluss ?

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, HeavyDude said:

@M67 Hva mente du med : «Det er en ting jeg savner med Finnlighten, sammenlignet med de tyngre riflene jeg jakter med. Det er å se kula treffe, og så dyret dette.» 

Det jeg sier. Jeg ser ikke kula treffe dyret. Og hittil har jeg ikke sett dyret falle heller, bare funnet dem der de stod. Med f.eks. TRGen så kan jeg ofte/vanligvis se kula treffe dyret, hvor den treffer, "splatt" ved innslaget, "pink mist" , at dyret stuper. Noen ganger har jeg sett selve kula før den treffer. 

Med lettvekteren mister jeg siktebildet i smellen, og man er avhengig av god teknikk/ godt rekylopptak for å "lande" med siktet der det var. Det krever en del trening. Å se kula eller selve treffet er umulig

Fordelen er rent psykologisk, så stor betydning har det ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...