Jump to content

Våpenlisens fra 1980..


Morton

Recommended Posts

Jeg har en lisens på en Remington halvauto 22 som jeg kjøpte på 80 tallet. Den gang var jeg medlem og aktiv skytter i skytterklubb. Idag brukes rifla sjelden og samler mest støv så jeg tenkte kanskje jeg skulle kvitte meg med den. Men da leverer jeg vel også inn våpenlisensen til Politiet. 

Og det er da jeg tenker. Idag er jeg ikke medlem i en skytterklubb, og har det isåfall noe som helst og si at man allerede har et våpenkort hvis jeg plutselig skulle få lyst til og søke om kort på ei ny rifle? Eller kan jeg like godt selge rifla og søke om nytt våpenkort når den tid kommer? Jeg får kanskje ikke lisens uansett når jeg ikke er skytterklubbmedlem?

 

Link to comment
Share on other sites

Våpenkjøp er behovsprøvd. Du har ikke en lisens for å eie våpen generelt, du har en tillatelse pr. våpen som er basert på behovet for det enkelte våpen. Om du selger den du har eller ei har således ingen påvirkning på behandlingen av neste søknad du sender inn. Som bardp sier, om du allerede har så mange våpen innenfor et bruksområde at øvrigheta mener det er nok så spiller antall allerede eide våpen inn. 

Link to comment
Share on other sites

Tja, om du skulle finne på å kjøpe deg et våpen til, så får du halv pris på søknadasgebyret. Det gjorde nå i alle fall jeg siden jeg hadde to eksisterende lisenser fra 1990 :-D
Og kjøpte nytt i høst. :-D

Leverte inn mine to gmale til destruksjon da de ikke var noe å ta vare på, og frigjorde dermed plass i "garderoben". Skrev på søknaden (jeg skulle ha to nye is amme kaliber) at de gamle vcar levert inn, og la ved kvitering fra politiet)

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Elgjaeger said:

Men dersom du ikke er medlem i en skytterklubb/lag eller er registrert i jegerregisteret får duikke tillatelse å kjøpe noen nye våpen.

Ja, det er et problem. Men  har gått over til luftvåpen, lettere og sikrere og finne et sted og skyte. Så hvis jeg får lyst på ei rifle til blir det sannsynligvis en Weihrauch, Walther eller Airarms eller no lignende til..

 

Neste spørsmål blir da, får en solgt en Remington Speedmaster 552 kjøpt på 80 tallet og hva er den isåfall verdt? Børsa er er forsåvidt bra og se på, ingen feil. Tror ikke jeg har skutt mer enn 600-700 skudd med den. Lyddemper følger med.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, bardp said:

Verdien på rifla di skal jeg ikke tørre å si noe om. Men enig med deg i at det ofte er enklere å få til skyting med luftgevær. Selv har jeg mange av den sorten. Kongen av fjærgevær er jo Feinwerkbau 300S. Ellers har jo FX mange bra PCP gevær.

Ja 300 er jo matchklasse gevær. Men litt slapp på 50-70 som jeg skyter. PCP har jeg foreløpig holdt meg unna, .. litt mye styr.

Edited by Morton
Link to comment
Share on other sites

On 11/11/2020 at 1:27 PM, Tjukkas said:

Leverte inn mine to gamle til destruksjon da de ikke var noe å ta vare på, og frigjorde dermed plass i "garderoben". Skrev på søknaden (jeg skulle ha to nye i samme kaliber) at de gamle var levert inn, og la ved kvittering fra politiet)

 

Mener du at hvis jeg leverer inn min gamle så er det mulighet til å få innvilget kjøp av ei ny rifle i tilsvarende kaliber? Uten behovsprøving/klubbmedlemskap?  

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Morton said:

Mener du at hvis jeg leverer inn min gamle så er det mulighet til å få innvilget kjøp av ei ny rifle i tilsvarende kaliber? Uten behovsprøving/klubbmedlemskap?  

Nei, det er behovsprøving. Du må enten trenge den til skyting i klubben/ laget, eller til jakt. Det er uavhengig av hva du har fra før.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Morton said:

Mener du at hvis jeg leverer inn min gamle så er det mulighet til å få innvilget kjøp av ei ny rifle i tilsvarende kaliber? Uten behovsprøving/klubbmedlemskap?  


Nei...
Du må søke på nytt på vanlig måte etter det behovet du mener du har. I.e jakt i en eller anna form, eller en eller anna godkjent form for konkuranseskyting som gir rett til erverv. 
Men du slipper unna med halv pris på gebyret. Du kan forøvrig søke om så mange våpen du vil og betale bare et gebyr. 

Det jeg gjorde var å søke med jakt som grunn til erverv, la ved kopi fra jegerregisteret, og skrev på søknaden at de to våpnene i samme kaliber som jeg søkte om var levert til destruksjon, 
og la ved kvittering for dette, slik at saksbehandler skulle se dette, i tilfelle dette ikke var registert i datasystemet. Søknaden ble behandlet i Tromsø, mens de gamle våpenene ble levert inn i Harstad, og søknad sendt samme dag. Da jeg leverte inn våpenene, fant de faktisk ikke våpenkortet mitt i datasystemet....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...